Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 19:49
Bli spännande att se om svensk media plockar upp det. Sverige nämns ju positivt...
Såg den också precis.Challe76a skrev:
Så ett par bra motvikter till den svenska IVL-rapporten från i våras...In Poland, which uses high volumes of coal, electric vehicles produced a quarter less emissions than diesels when put through a full lifecycle modelling study by Belgium’s VUB University.
CO2 reductions on Europe’s cleanest grid in Sweden were a remarkable 85%, falling to around one half for countries such as the UK.
Det här är väl ändå ett felaktigt påstående?HerrNilsson skrev:Expressen: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
+1 Surt för alla som äger en diesel. Begagnatpriserna kommer att falla som en sten.HerrNilsson skrev:Expressen: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
https://www.theguardian.com/environment ... tudy-findsElectric cars emit 50% less greenhouse gas than diesel, study finds
Vet inte om det är Ny Teknik som förvanskar originalet men får inte riktig ut något vättigt från detta:FredrikR skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nya-batt ... il-6879619
Den här artikeln var ju intressant. Vet ju att allt med batterier ska man ta med ett badkar salt. Men verkar ju faktiskt som att de har kommit längre än de flesta brukar ha gjort när det blir en nyhet.
Sen just det där om 32 mil. Intressant att de inte nämner vilken bil det är de använt, är ju ganska relevant. Sen är väl den japanska körcykeln väldigt optimistisk. Men delen om snabbladdning och 5000 cykler låter ju bra.
Finns det någon biltillverkare som använder Toshibas batterier?
Menar de att de laddade 32kWh på 6 minuter (det står ju inte hur mycket de verkligen laddar batteriet med en max kapacitet på 32kWh, skulle lika gärna kunna ha laddat i bara 1 kWh...)? Det skulle betyda 320 kW snitt-laddning under 6 minuter. Sedan skulle alltså bilen gå 32 mil på dessa 32 kWh vilket alltså skulle ge 1 kWh per mil i förbrukningen, ca hälften mot andra bilar. Låter som någon extremt liten bil eller extrem hyper-miling.I tester har Toshiba på sex minuters laddning lyckats få ut en räckvidd på 320 kilometer ur ett prototypbatteri på 32 kWh.
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm* A compact EV with a 32kWh next generation SCiB™ in JC08 test cycle
Ja alltså, den där japanska testcykeln är ju mycket värre än NEDC, och den vet vi ju hur bra den stämmer.Svenssons skrev:Menar de att de laddade 32kWh på 6 minuter (det står ju inte hur mycket de verkligen laddar batteriet med en max kapacitet på 32kWh, skulle lika gärna kunna ha laddat i bara 1 kWh...)? Det skulle betyda 320 kW snitt-laddning under 6 minuter. Sedan skulle alltså bilen gå 32 mil på dessa 32 kWh vilket alltså skulle ge 1 kWh per mil i förbrukningen, ca hälften mot andra bilar. Låter som någon extremt liten bil eller extrem hyper-miling.
Edit: Verkar vara mer hypotetiska värden från Toshibas pressrelease:http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm* A compact EV with a 32kWh next generation SCiB™ in JC08 test cycle
I Shanghai så har Tesla precis öppnat en supercharger station på 50 laddare och en totaleffekt på över 3 MW så omöjligt är det inte men det krävs nog en del jobb och att placeringen är rätt.joel80 skrev:Det finns elbilar som bara drar dryga kwh per mil, sommartid och om man inte kör så snabbt.
Vilket som... Om det nu kan ge 32kwh på 6 minuter är det 20 mil i många bilar, och runt 15 mil för en tung Model S.
Jag funderar lite kring hur sjutton man ska få fram all el till laddstationer..
32kwh på 6 minuter blir alltså 320kwh på en timme.. Om jag räknar rätt skulle det betyda att man behöver ca 465A trefas... per laddare.
Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
Dvs exakt det som Joel menadeLarsL skrev:En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
Bjelke skrev:Dvs exakt det som Joel menadeLarsL skrev:En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?Kulingen skrev:
Från artikeln:Remuz skrev:Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?
Om du kollar på grafen så ser du att de har med glider (chassi mm utan drivlina samt batteri) samt drive train separat. Båda dessa är exakt lika stora för ICE vs elbil. Sen har man räknat med att batteriet ”kostar” lika mycket som glidern CO2 mässigt.Remuz skrev:Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?