Sida 92 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 22:02
av Front242
Ett test till

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 03:31
av Zalman3
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 07:22
av Bruno
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 07:59
av bjelkeman
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 08:35
av Bruno
bjelkeman skrev:
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.
Japp, motorväg vanligtvis, men frugan och jag slåss om bilen så det är även 70-väg även om hon kör i 100 km/h :o Det är en fantastisk bil, ren körglädje så det är klart att det drar upp förbrukningen men vi kör korta sträckor varje dag och då har vi kul 8-) Accelerationen är ju klockren så det ökar förbrukningen avsevärt. Kört 28000 km sedan april förra året.

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 08:52
av Svenssons
Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:06
av Bruno
Svenssons skrev:
Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:21
av Svenssons
Bruno skrev:

Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:49
av Zalman3
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?

Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.

Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:54
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 10:00
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 10:07
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?
Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 10:51
av Bruno
Zalman3 skrev:
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?

Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.

Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Vad har laddningen hemma med förbrukningen att göra?
Min står inte heller i garage...
Jag vet bara vad bilen säger att den drar, har inte mätt, vet inte om förvärmning/nedkylning/vakt räknas in (antagligen inte).

Men som sagt, vi kör fort och snabbt, så det är den största boven. Jag får Svensson-köra och återkomma... ;)

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:00
av Laban
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:11
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Precis. Man måste kunna tillverka alla sorters bilar.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:21
av 12man
Kardantunneln saknar jag

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:24
av Verdi
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.

Ni borde läsa på innan ni kritiserar. "Kardantunneln" är full av batterier då man skapat "hål" i batteripacket för att man ska få bättre sitthöjd. Jag tycker det är bra. Framförallt baksätet i Model S är löjligt nära golvet.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:38
av Bruno
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 11:41
av Bruno
Svenssons skrev:
Bruno skrev:

Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?
Vi är alla olika, tar jag fossilbilen så kör jag inte ner till 5 liter i tanken bara för att utan åker in och tankar.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:02
av Fredrik j
Bruno skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:04
av Bruno
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar om balanseringar och kompromisser.
Hur model3 är konstruerad rent mekaniskt är ju rimligen välkänt inom branschen vid det här laget.
Och ändå väljer många fossilbilstillverkare en mer traditionell kaross med kardantunnel. 2020, 8 år efter Model S släpptes. Sen kan man förstås kalla det en kompromiss om man vill.
Och på en ny modell av en "ny" biltillverkare så har man en kardantunnel... :D
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Nä, menar att det är skönt att vara utan den i Teslan :) Finns ICE SUVar som inte har en men de är högre och har den möjligheten.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:18
av Verdi
Såg nån mitt inlägg om varför den finns?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:22
av Laban
Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:35
av Verdi
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 12:38
av Jerker
Verdi skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:

Bild

Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Jag är alltså blockad av alla i den här tråden? 8-) :lol:
:lol: Nejdå, inte riktigt av alla! Jag satt också och med stigande förvåning följde konversationen. Tänkte, hur kan de ha missat att du redan förklarat förekomsten av en "kardantunnel"?