Sida 10 av 19

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 14:53
av PoloPrinsen
Kommer volvo kunna ställa om sig "NU" och få klart någon modell som är helt eldriven, inklusive leveranser av batterier så att de kan leverera många bilar snarast efter att coronan släppt sitt grepp månntro?

Eller ska man helt enkelt typ skita i att försöka rädda det företaget om de inte klarar av det och istället satsa på att få fram nån annan aktör (exempelvis sonomotors med sin sion, eller kanske nevs)? Vore intresant att veta vad som ger mest bang for the buck från statligt håll sett.

Pengar såinihelvete verkar det ju kunna finnas om man vrider på kranen.
Mvh PP.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 15:02
av Jordad
PoloPrinsen skrev:
Kommer volvo kunna ställa om sig "NU" och få klart någon modell som är helt eldriven, inklusive leveranser av batterier så att de kan leverera många bilar snarast efter att coronan släppt sitt grepp månntro?

Eller ska man helt enkelt typ skita i att försöka rädda det företaget om de inte klarar av det och istället satsa på att få fram nån annan aktör (exempelvis sonomotors med sin sion, eller kanske nevs)? Vore intresant att veta vad som ger mest bang for the buck från statligt håll sett.

Pengar såinihelvete verkar det ju kunna finnas om man vrider på kranen.
Mvh PP.
Volvo investerar tyvärr alldeles för dåligt. Det samma gäller alla andra biltillverkare. Det krävs antagligen minst hundra GWh av årlig produktion av batterier för att man ska nå konkurrenskraftiga marginaler med elbilar. Tyvärr är det bara Tesla som planerar sådan kapacitet för tillfället.

Andra biltillverkare kommer vakna till slut men frågan är om det inte snart är för sent.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 15:11
av Zalman3
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Lite intressant att läsa ditt inlägg.
Lågkonjunkturen bli snabb och betydligt värre än vad någon kunnat förutspå.
Man pratar om ca 30% minskning av bilförsäljningen under 2020.
Multi-agency downgrades global car sales by 2020 by nearly 30%,
https://www.google.com/amp/s/www.teller ... m1SvI.html

De flesta stora drakarna har pengar på banken så att de inte går under. Värre är det för mindre underleverantörer, som har lövtunna marginaler, och som inte har några alternativ än att göra sin vattenpump. De kan dö som flugor.
Då kan tex Volvo stå där med alternativen att vara utan vissa komponenter, eller spela kinesiska underleverantörer i händerna, för de har bra pris och kan leverera.

Kina kan bli den stora vinnaren på Coronakrisen.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 17:00
av PoloPrinsen
Nån som vet hur vår svenska biltillverkare klarar sig i dessa tider? Har de personal/ekonomi/komponent/råvarubrist? Borde ju ha tagit lärdom av branden för några år sedan då de fick fråga leverantörerna om tex ritningar o specar om jag minns korrekt...
Mvh PP.

Edit; kanske bör förtydliga att det är Koenigsegg jag syftar på.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 19:46
av Bjelke
PoloPrinsen skrev:
Nån som vet hur vår svenska biltillverkare klarar sig i dessa tider? Har de personal/ekonomi/komponent/råvarubrist? Borde ju ha tagit lärdom av branden för några år sedan då de fick fråga leverantörerna om tex ritningar o specar om jag minns korrekt...
Mvh PP.

Edit; kanske bör förtydliga att det är Koenigsegg jag syftar på.
Har inte hört något men gissar att dom klarar sig bra, en orderstock på typ ett år borde underlätta :)

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 19:52
av Niklas Z
Koenigsegg gör väl det mesta "in-house" om jag förstått saken rätt. De borde med andra ord löpa mindre risk att drabbas av komponentbrist. Men de behöver ju råmaterial.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 22:20
av Svenssons
Tror som sagt var inte Kina kommer vinna på Corona-krisen. Länderna i EU visar nu att det är det egna landet som är viktigast och kommer att försvara inhemsk industri så gott det går. Vi kommer nog få se nya tullar på kinesiska varor och särskilt på bilar och annat som produceras av de större länderna inom EU. Kina kommer att ha svårt att slå sig in på denna marknad.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 04 apr 2020 23:18
av Beigler
Jag tror att det kommer som ett brev på posten att man skjuter upp straffavgifterna för de tillverkare som inte möter utsläppskraven. Allt för att hjälpa lokal industri. Då slår de säkerligen av på takten med att utveckla eldrift. På sikt ger detta alltså ännu större försprång till Tesla och alla kinesiska elbilstillverkare.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 05 apr 2020 09:19
av dd88
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Europeisk bilindustri kommer inte gå under. 6.1% av alla arbetare i Europa arbetar inom bilindustrin, 11.3% av alla arbetare inom tillverkningsindustrin. Tror inte att EU självmant lägger sig ner för att dö.

Det såldes 79 miljoner bilar världen över förra året. I EU var bara 2% av alla sålda bilar hybrider eller rena elbilar.

https://www.acea.be har väldigt mycket intressant information om man är intresserad av Europeisk bilindustri.

Klart att branschen kommer förändras, men man får försöka se på det med nyktra ögon. Det kommer inte gå så snabbt och bli så extremt som många vill tro, verkar nästan som om många här aldrig har upplevt en lågkonjunktur.
Lite intressant att läsa ditt inlägg.
Lågkonjunkturen bli snabb och betydligt värre än vad någon kunnat förutspå.
Man pratar om ca 30% minskning av bilförsäljningen under 2020.
Multi-agency downgrades global car sales by 2020 by nearly 30%,
https://www.google.com/amp/s/www.teller ... m1SvI.html

De flesta stora drakarna har pengar på banken så att de inte går under. Värre är det för mindre underleverantörer, som har lövtunna marginaler, och som inte har några alternativ än att göra sin vattenpump. De kan dö som flugor.
Då kan tex Volvo stå där med alternativen att vara utan vissa komponenter, eller spela kinesiska underleverantörer i händerna, för de har bra pris och kan leverera.

Kina kan bli den stora vinnaren på Coronakrisen.
Det är skillnad på en lågkonjuktur och en pandemi som orsakar en lågkonjunktur. Tror det är få som förutspådde Corona för ett halvår sen.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 05 apr 2020 09:28
av PoloPrinsen
Beigler skrev:
Jag tror att det kommer som ett brev på posten att man skjuter upp straffavgifterna för de tillverkare som inte möter utsläppskraven. Allt för att hjälpa lokal industri. Då slår de säkerligen av på takten med att utveckla eldrift. På sikt ger detta alltså ännu större försprång till Tesla och alla kinesiska elbilstillverkare.
Skulle inte förvåna mig ett endaste dugg om det visar sig att du har helt rätt.

Själv så skulle jag uppskatta om staten inser att det förmodligen skulle vara en björntjänst, och därför agerar annorlunda.

Tex så skulle dom istället kunna ge bästa möjliga förutsätningar för att nått i stil med northvolts satsning kan genomföras på rekordtid, samt ställa krav på att vi inom x månader skall tillverka y antal fordon med minst z batterikapacitet och med nollutsläpp.

Volvo kan säkert ställa om produktionen om dom måste.
Gamla saab/nu nevs kan säkert få fart på tillverkning om de får krav och förutsättningar.
Valmet (i finland) har säkert möjlighet att producera diverse fordon de med.
Mvh PP.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 06 apr 2020 14:16
av Zalman3
Nu pratar Bilsweden om rejäla försäljningsminskningar under 2020.
Med anledning av Coronavirusets effekter har BIL Sweden reviderat ner prognosen för antalet
nyregistrerade personbilar i år med 18 procent från 330 000 till 270 000 bilar. Prognosen för lätta lastbilar
revideras ner med 19 procent från 47 000 till 38 000 fordon, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
https://www.tjanstebilsfakta.se/bil-swe ... -for-2020/

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 06 apr 2020 15:31
av Fredrik j
Tycker 18% låter lite.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 06 apr 2020 17:48
av ChristerSjo
dd88 skrev:

Det är skillnad på en lågkonjuktur och en pandemi som orsakar en lågkonjunktur. Tror det är få som förutspådde Corona för ett halvår sen.
"Svarta svanar" (https://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory) är just sådan som inte går att förutspå men försätter ekonomin i rejäl gungning och ekonomin går in i en djup lågkonjunktur.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 08 apr 2020 08:31
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Tycker 18% låter lite.
Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta tror att det säljs ca 100.000 färre bilar 2020 än 2019 i Sverige.

Lada har ju slutat att säljas i EU och nu kan
SsangYong kan bli första offret i coronakrisen.

SsangYong kan bli första offret i coronakrisen.

Majoritetsägaren Mahindra & Mahindra kommer inte att rädda krisdrabbade SsangYong ännu en gång.
https://teknikensvarld.se/ssangyong-kan ... onakrisen/

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 08 apr 2020 10:48
av PoloPrinsen
Just Lada borde kunna ställa om och utnyttja coronaviruskrisen till nått inte helt jättedåligt.
Om man vill och om man har pengar.

De gör väl i princip alla delar i VAZ-fabriken i Toljatti. In råmaterial, ut bilar av märket Lada. Borde inte sakna delar som andra biltillverkare. Bara batterier och tid att ställa om produktionen. Typ.
Mvh PP.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 08 apr 2020 11:01
av Metuzela
Hej,
Tror många tillverkare kommer gå under, men att också många nya kommer skapas. Kartan över biltillverkare kommer nog se väldigt mycket annorlunda ut om 5-10 år. Tesla har ett stort försprång med elektrifieringen, men de har fortfarande en hel del att jobba på också. Främst service och comfort anser jag. Tyskarna ligger ju bra mycket längre fram när det gäller comfort anser jag. Dock är de ju hopplöst efter vad gäller mjukvara och elektrifieringen. Jobbar själv på ett tyskt bolag i en annan branch, men just mjukvara är de ganska krattiga på. Måste steppa upp rejäl här om de ska hänga med.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 08 apr 2020 15:32
av Zalman3
Fords förre VD säger att många underleverantörer kommer få stora problem inom 60 dagar!

https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=F

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 04:40
av Zalman3

VW's latest re-suspension of production affects Golf, Tiguan models.

In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits."

The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.

Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.

Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.

"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.

The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen. -- AFP
http://www.nst.com.my/amp/cbt/2020/05/5 ... uan-models

Nu har bilfabrikerna i Europa startat igen.
Men är kunderna intresserade av att köpa fossilbilar längre?

De tidigare storsäljarna VW Golf och Tiguan har nu väldigt låg försäljning. Och lagren är överfyllda.

"customers are just not interested in buying cars"

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 05:57
av nek0
Zalman3 skrev:

VW's latest re-suspension of production affects Golf, Tiguan models.

In late April, Bernd Osterloh, chairman of the VW works council, warned that "customers are just not interested in buying cars" and said stocks of new cars were "already at their limits."

The group's order book was looking like a "tragedy", Osterloh said.

Moody's downgraded its forecast for the global automotive market on Wednesday, predicting a 20-percent drop in sales in 2020. The European market was expected to shrink by 30 percent and the US market by 25 percent, but the Chinese market was projected to fare better.

Sources told AFP that Volkswagen's plants in Europe are currently running at between 35 and 50 percent of capacity, and that around 35,000 employees are still on shorter working hours.

"Depending on the order situation, we will have to be flexible with closures and shifts for some time to come," Meiswinkel said.

The coronavirus crisis has put around 100,000 jobs at risk in the German automotive sector, a pillar of the country's economy, according to Ferdinand Dudenhoeffer, an expert at the University of St Gallen. -- AFP
http://www.nst.com.my/amp/cbt/2020/05/5 ... uan-models

Nu har bilfabrikerna i Europa startat igen.
Men är kunderna intresserade av att köpa fossilbilar längre?

De tidigare storsäljarna VW Golf och Tiguan har nu väldigt låg försäljning. Och lagren är överfyllda.

"customers are just not interested in buying cars"
Jo då Zalman tyvärr är kunderna intresserade mer än vi tror.
3 nya bilar denna månaden på vår parkering Golf 8, Clio och en Kia Ceed

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 06:13
av Laban
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 06:23
av Zalman3
Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
Tanken är nog att man vill att kunden ska beställa bilen på nätet.
Och den lokala handlaren blir bara ett "utlämningsställe".

Problemet är annars om man kommer in till handlaren och vill köpa en bil, då kommer handlaren övertala kunden att köpa en fossilbil.

Detta eftersom handlarens stora inkomstkälla är att serva fossilbilar.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 08:10
av Mickep
Betänk vad som produceras. Fler och fler modeller är eldrivna. Givetvis blir det en övergångsperiod. Men tror det går att ordna så handlarna får inkomster från elbilsägarna också. Hyundai har del intressanta saker.
Enligt ark kommer bilarna om 5 år vara billigare än motsvarande fossilbil (prestandan kommer vara lägre)

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 08:12
av Walker
Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
....var känner jag igen det ifrån? :roll:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 21 maj 2020 08:20
av Fredrik j
Då gäller det att man sänker dom ”fasta priserna” till dagens nettopriser så man inte tror kunderna kommer nöja sig med dagens listpriser.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Postat: 22 maj 2020 15:43
av Zalman3

Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.



https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849