Tror att satsningen på självkörning har med USA att göra. Av någon outgrundlig anledning så hänger elbilar och självkörning ihop i USA.Legato skrev:Japp! Svanshändelser som Elon skulle sägaZalman3 skrev:Surfaren skrev:Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.Zalman3 skrev:Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Att 1000 bilar passerat utan att någon förare behövt ingripa visar ju att de vita linjerna är hyfsat synliga. Inget annat dock.
För det är stor skillnad på stad och land!
På en liten grusväg har jag själv mött en traktor med stort släp med massor av rundbalar på flaket.
Ser att det svajar betänkligt!
Han har sidobalkar mot vägen på släpvagnen, men inga balkar mot diket.
I backspegeln ser jag hur en bal ramlar av och faller i diket!
Efter samma väg har jag en annan gång, sett på håll nåt märkligt som rör sig.
När jag kommer närmare ser jag att man flyttar en buske/träd!
Det man gjort är att man grävt upp busken med rötter och jord.
Satt ett spännband runt roten, och sen helt sonika kört iväg!
Så en personbil drar denna buske på rötterna!
Busken far hit och dit, tar hela vägen i anspråk!
Hade jag kört på busken så hade det blivit en rolig skadeanmälan.
"Jag anser att busken/trädet höll en hastighet av 20km/h vid krocken"![]()
Tycker det var väldigt, väldigt tydligt på autonomi-dagen som Tesla hade att man fått en helt ny insikt/respekt för hur svårt det är att hantera alla svanshändelser. Jag tror tyvärr det ligger långt, långt fram i tiden till man kan hantera allt sånt här korrekt. Vet faktiskt inte hur de tänker sig en temporär lösning, kanske att bilen kör in till kanten och meddelar att en förare tyvärr måste ta över?
Det är ju inte så svårt att föreställa sig "omöjliga" situationer om man försöker kombinera alla komplexa faktorer... Vi kan tex ta din grusväg ovan, och addera snöstorm och mörker. Jag undrar hur många här inne som på fullt allvar tror att Tesla har den situationen löst inom något år.
Personligen tror jag autonomi-satsningen är Teslas största misstag någonsin. Hade man fortsätt att köpa in lösningen från Nividia/Mobileye och istället lagt alla 100-tals miljoner på tex bättre kvalitetskontroll, snabbare utrullning av Model Y, snabbare expansion av SC osv så tror jag man hade varit ett betydligt mer välmående företag idag.
Det är dock alltid j-ligt lätt att vara efterklok.
IT industrin i Kalifornien vädrar morgonluft om det ska sitta stora datorer, och ha en massa dyra mjukvaror, i framtidens bilar.
Och visst har hypen gett resultat!
I snart alla nya bilar sitter det en Nvidia dator eller motsvarande, oavsett om det behövs eller inte.
Och för bara några år sedan var det otänkbart att göra som Tesla(för modell Y), först ta
AP "44.200 kr om den läggs till efter leverans"
FSD "Uppgradering för 77 000 kr om den läggs till efter leverans"
Totalt 121.200kr bara för mjukvara.