Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.
Att 1000 bilar passerat utan att någon förare behövt ingripa visar ju att de vita linjerna är hyfsat synliga. Inget annat dock.
För det är stor skillnad på stad och land!
På en liten grusväg har jag själv mött en traktor med stort släp med massor av rundbalar på flaket.
Ser att det svajar betänkligt!
Han har sidobalkar mot vägen på släpvagnen, men inga balkar mot diket.
I backspegeln ser jag hur en bal ramlar av och faller i diket!
Efter samma väg har jag en annan gång, sett på håll nåt märkligt som rör sig.
När jag kommer närmare ser jag att man flyttar en buske/träd!
Det man gjort är att man grävt upp busken med rötter och jord.
Satt ett spännband runt roten, och sen helt sonika kört iväg!
Så en personbil drar denna buske på rötterna!
Busken far hit och dit, tar hela vägen i anspråk!
Hade jag kört på busken så hade det blivit en rolig skadeanmälan.
"Jag anser att busken/trädet höll en hastighet av 20km/h vid krocken"
Japp! Svanshändelser som Elon skulle säga
Tycker det var väldigt, väldigt tydligt på autonomi-dagen som Tesla hade att man fått en helt ny insikt/respekt för hur svårt det är att hantera alla svanshändelser. Jag tror tyvärr det ligger långt, långt fram i tiden till man kan hantera allt sånt här korrekt. Vet faktiskt inte hur de tänker sig en temporär lösning, kanske att bilen kör in till kanten och meddelar att en förare tyvärr måste ta över?
Det är ju inte så svårt att föreställa sig "omöjliga" situationer om man försöker kombinera alla komplexa faktorer... Vi kan tex ta din grusväg ovan, och addera snöstorm och mörker. Jag undrar hur många här inne som på fullt allvar tror att Tesla har den situationen löst inom något år.
Personligen tror jag autonomi-satsningen är Teslas största misstag någonsin. Hade man fortsätt att köpa in lösningen från Nividia/Mobileye och istället lagt alla 100-tals miljoner på tex bättre kvalitetskontroll, snabbare utrullning av Model Y, snabbare expansion av SC osv så tror jag man hade varit ett betydligt mer välmående företag idag.
Det är dock alltid j-ligt lätt att vara efterklok.
Tror att satsningen på självkörning har med USA att göra. Av någon outgrundlig anledning så hänger elbilar och självkörning ihop i USA.
IT industrin i Kalifornien vädrar morgonluft om det ska sitta stora datorer, och ha en massa dyra mjukvaror, i framtidens bilar.
Och visst har hypen gett resultat!
I snart alla nya bilar sitter det en Nvidia dator eller motsvarande, oavsett om det behövs eller inte.
Och för bara några år sedan var det otänkbart att göra som Tesla(för modell Y), först ta
AP "44.200 kr om den läggs till efter leverans"
FSD "Uppgradering för 77 000 kr om den läggs till efter leverans"
Totalt 121.200kr bara för mjukvara.
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 14:22
av fth
Legato skrev:
Personligen tror jag autonomi-satsningen är Teslas största misstag någonsin. Hade man fortsätt att köpa in lösningen från Nividia/Mobileye och istället lagt alla 100-tals miljoner på tex bättre kvalitetskontroll, snabbare utrullning av Model Y, snabbare expansion av SC osv så tror jag man hade varit ett betydligt mer välmående företag idag.
Det är dock alltid j-ligt lätt att vara efterklok.
Jag håller med om MobilEye, med tanke på hur bra AP1 fortfarande står sig i jämförelse med AP2+ efter tre år så undrar man ju hur långt dom hade varit idag om samarbetet fortsatt.
Vad gäller autonomi generellt så håller jag nog med Elon om att det är framtiden, frågan är förstås hur långt in i framtiden, och om det är Tesla som kommer att leverera.
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 14:52
av Fredrik j
Legato skrev:
Japp! Svanshändelser som Elon skulle säga
Tycker det var väldigt, väldigt tydligt på autonomi-dagen som Tesla hade att man fått en helt ny insikt/respekt för hur svårt det är att hantera alla svanshändelser. Jag tror tyvärr det ligger långt, långt fram i tiden till man kan hantera allt sånt här korrekt. Vet faktiskt inte hur de tänker sig en temporär lösning, kanske att bilen kör in till kanten och meddelar att en förare tyvärr måste ta över?
Det fungerar ju inte i en taxi.
Relativt ofta råkar jag ut för att det ligger grejor på vägen. Ett spännband. Igår låg det en husvagnsbackspegel vid mitträcket någon halvmeter in i filen.
Som mänsklig förare ser jag sånt men hur små objekt kommer en autonom tesla kunna upptäcka? Eftersom hårdvaran ju redan är såld måste det ju finnas en uppfattning.
Vägskador?
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 14:55
av Verdi
Zalman3 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.
Att 1000 bilar passerat utan att någon förare behövt ingripa visar ju att de vita linjerna är hyfsat synliga. Inget annat dock.
För det är stor skillnad på stad och land!
På en liten grusväg har jag själv mött en traktor med stort släp med massor av rundbalar på flaket.
Ser att det svajar betänkligt!
Han har sidobalkar mot vägen på släpvagnen, men inga balkar mot diket.
I backspegeln ser jag hur en bal ramlar av och faller i diket!
Efter samma väg har jag en annan gång, sett på håll nåt märkligt som rör sig.
När jag kommer närmare ser jag att man flyttar en buske/träd!
Det man gjort är att man grävt upp busken med rötter och jord.
Satt ett spännband runt roten, och sen helt sonika kört iväg!
Så en personbil drar denna buske på rötterna!
Busken far hit och dit, tar hela vägen i anspråk!
Hade jag kört på busken så hade det blivit en rolig skadeanmälan.
"Jag anser att busken/trädet höll en hastighet av 20km/h vid krocken"
Ska bilen vara självkörande måste den upptäcka allt det du upptäcker. Helst mer. Samt ta rätt beslut för att möta farorna. Och det handlar även om cyklande barn som vinglar i vägbanan (där man som mänsklig förare håller så lång till vänster på vägen som det bara går) och sju tusen andra saker. Bilen måste förstå att om det regnar mycket och vägen är sliten så kan man inte ligga i spåren mitt i vägbanan eftersom det finns risk för vattenplaning. Den måste även förstå hur man kör när det kommit 1 dm nysnö och plogbilen inte har hunnit dit.
Jag tror att vi får se bilar med AP som kan hantera rödljus, rondeller, avfarter... Men bilar som kör helt själv, utan förare i bilen eller till och med utan ratt, är nog betydligt svårare. Att det ska sitta folk och fjärrstyra bilar tror jag inte ett pillevipp på. Vad händer om de gör fel och orsakar skador/dödsfall?
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 16:01
av Zalman3
De har börjat testa 5g styrda bilar i alla fall. Sen hur bra det fungerar i Norrland återstår att se.
Sen angående självstyrning, så krävs det inte så mycket fantasi för att förstå att det finns fall som blir svåra att lösa.
I mitt fall, kör en smal grusväg på vintern, vet att plogbilen plogat utanför vägen på vissa ställen, hur ska man veta om
detta om man inte har lokalkännedom?
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 16:03
av fth
Verdi skrev:
Jag tror att vi får se bilar med AP som kan hantera rödljus, rondeller, avfarter... Men bilar som kör helt själv, utan förare i bilen eller till och med utan ratt, är nog betydligt svårare. Att det ska sitta folk och fjärrstyra bilar tror jag inte ett pillevipp på. Vad händer om de gör fel och orsakar skador/dödsfall?
Det kanske är en kombination som blir lösningen, iaf under en övergångstid, hyfsat autonoma bilar som kör själva under 99.9% av tiden, och som kallar på hjälp från en centralt placerad mänsklig "förare" när en oklar situation uppstår?
/fth
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 16:06
av Zalman3
fth skrev:
Verdi skrev:
Jag tror att vi får se bilar med AP som kan hantera rödljus, rondeller, avfarter... Men bilar som kör helt själv, utan förare i bilen eller till och med utan ratt, är nog betydligt svårare. Att det ska sitta folk och fjärrstyra bilar tror jag inte ett pillevipp på. Vad händer om de gör fel och orsakar skador/dödsfall?
Det kanske är en kombination som blir lösningen, iaf under en övergångstid, hyfsat autonoma bilar som kör själva under 99.9% av tiden, och som kallar på hjälp från en centralt placerad mänsklig "förare" när en oklar situation uppstår?
/fth
Såg en demo från Nissan om självkörning, fungerade bra, men hamnade bakom en buss som stod stilla.
Problemet var att den fastnade där, vågade inte köra om.
Då kan ju en distansförare lösa problemet.
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 16:12
av Verdi
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Jag tror att vi får se bilar med AP som kan hantera rödljus, rondeller, avfarter... Men bilar som kör helt själv, utan förare i bilen eller till och med utan ratt, är nog betydligt svårare. Att det ska sitta folk och fjärrstyra bilar tror jag inte ett pillevipp på. Vad händer om de gör fel och orsakar skador/dödsfall?
Det kanske är en kombination som blir lösningen, iaf under en övergångstid, hyfsat autonoma bilar som kör själva under 99.9% av tiden, och som kallar på hjälp från en centralt placerad mänsklig "förare" när en oklar situation uppstår?
/fth
Såg en demo från Nissan om självkörning, fungerade bra, men hamnade bakom en buss som stod stilla.
Problemet var att den fastnade där, vågade inte köra om.
Då kan ju en distansförare lösa problemet.
Och om internetförbindelsen bryts? Händer relativt ofta. Inte ens Polisen har täckning i hela Uppsala kommun t ex.
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 aug 2019 16:12
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Jag tror att vi får se bilar med AP som kan hantera rödljus, rondeller, avfarter... Men bilar som kör helt själv, utan förare i bilen eller till och med utan ratt, är nog betydligt svårare. Att det ska sitta folk och fjärrstyra bilar tror jag inte ett pillevipp på. Vad händer om de gör fel och orsakar skador/dödsfall?
Det kanske är en kombination som blir lösningen, iaf under en övergångstid, hyfsat autonoma bilar som kör själva under 99.9% av tiden, och som kallar på hjälp från en centralt placerad mänsklig "förare" när en oklar situation uppstår?
/fth
Såg en demo från Nissan om självkörning, fungerade bra, men hamnade bakom en buss som stod stilla.
Problemet var att den fastnade där, vågade inte köra om.
Då kan ju en distansförare lösa problemet.
En förare på distans ska ta ansvaret att lösa ett problem som innefattar att ta en viss risk som i så fall skulle drabba passagerarna i bilen?
Naturligtvis kommer det ju uppstå situationer där risken missbedöms och olyckan är ett faktum. Jobbigt ansvarsläge.
Jag tror mer på att den autonoma bilen får ärva begreppet "signalfel" från tåget och helt enkelt parkera vid sidan tills kravet på säkerhet i nästa manöver uppfylls. Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 19:31
av Sabbe
Spelar egentligen mindre roll om Tesla löser FSD nästa år eller om 5-10 år så länge som de löser det först så kommer börsvärdet att skjuta i höjden. Kan man tänka sig att ha en investeringshorisont på 10+ år så är dagens aktiekurs löjligt billig enligt mig.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 19:35
av Jordad
Legato skrev:
Japp! Svanshändelser som Elon skulle säga
Tycker det var väldigt, väldigt tydligt på autonomi-dagen som Tesla hade att man fått en helt ny insikt/respekt för hur svårt det är att hantera alla svanshändelser. Jag tror tyvärr det ligger långt, långt fram i tiden till man kan hantera allt sånt här korrekt. Vet faktiskt inte hur de tänker sig en temporär lösning, kanske att bilen kör in till kanten och meddelar att en förare tyvärr måste ta över?
Det är ju inte så svårt att föreställa sig "omöjliga" situationer om man försöker kombinera alla komplexa faktorer... Vi kan tex ta din grusväg ovan, och addera snöstorm och mörker. Jag undrar hur många här inne som på fullt allvar tror att Tesla har den situationen löst inom något år.
Personligen tror jag autonomi-satsningen är Teslas största misstag någonsin. Hade man fortsätt att köpa in lösningen från Nividia/Mobileye och istället lagt alla 100-tals miljoner på tex bättre kvalitetskontroll, snabbare utrullning av Model Y, snabbare expansion av SC osv så tror jag man hade varit ett betydligt mer välmående företag idag.
Det är dock alltid j-ligt lätt att vara efterklok.
Skulle Tesla ha fortsatt med Nvidia eller Mobileye så skulle Tesla nå fram till självkörande funktion samtidigt som en mängd andra mycket större bolag vilket hade varit riskfyllt. Autonomi kommer vara otrevligt för små företag. Att Tesla satsar allt på att nå först genom egen teknik är bättre. Räknar man på potentiell vinstmarginal för Tesla Network jämfört med andra lösningar så ser det även väldigt bra ut.
Många talar om hur svårt bilkörning är pga allt oförutsägbart. Men det krävs inte lösningar på alla variationer av alla problem. Det enda som krävs är en frammanad fungerande strategi. Vi människor löser det mesta genom att vara försiktiga och köra vid sidan om den där konstiga grejen som är i vägen eller köra runt en annan väg. En självkörande bil kommer lösa det på samma sätt. Skulle den fastna helt så kan den även be en administratör föreslå en lösning. Att direkt fjärrstyra bilar är omöjligt eftersom det ställer för höga krav på kommunikation och dessutom öppnar för möjligheter att hacka systemet.
När det gäller grusväg i mörker och snöstorm så kommer det självklart utgöra ett problem inledningsvis. Men en självkörande bil har bättre sensorer än människor. Kameror kan se i mörker och en radar kan se dikena vid sidan av grusvägen även om dikena är fyllda av snö. Vad neurala nätverk på en specialdesignad processor kan åstadkomma kommer bli tydligare framöver. De demos som Tesla redan visat av neurala nätverks förmåga att förutsäga riktningen av vindlande skogsvägar tyckte iaf jag var sjukt imponerande.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 19:41
av Sabbe
Fredrik j skrev:
Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Bara att se till att det autonoma fordonet video-övervakas så att man enkelt kan bötfälla ”mobbare”
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 20:43
av Fredrik j
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Bara att se till att det autonoma fordonet video-övervakas så att man enkelt kan bötfälla ”mobbare”
Att bötfälla varandra i trafiken privatpersoner imellan kanske är en affärsidé. Varför inte börja nu direkt?
Det är bara polisen som kan utfärda böter.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 21:04
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Bara att se till att det autonoma fordonet video-övervakas så att man enkelt kan bötfälla ”mobbare”
Att bötfälla varandra i trafiken privatpersoner imellan kanske är en affärsidé. Varför inte börja nu direkt?
Det är bara polisen som kan utfärda böter.
Men en snubbe i "Autoline efter hours", sa just det, att man kan få en del av böterna, när man sätter dit andra bilar.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 21:06
av Sabbe
Fredrik j skrev:
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Bara att se till att det autonoma fordonet video-övervakas så att man enkelt kan bötfälla ”mobbare”
Att bötfälla varandra i trafiken privatpersoner imellan kanske är en affärsidé. Varför inte börja nu direkt?
Det är bara polisen som kan utfärda böter.
Tänkte mer på att bilen automatiskt skulle kunna skicka en rapport med video på händelsen så får t.ex en polis utfärda böter.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 21:10
av Fredrik j
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Rent generellt tror jag att autonoma bilar kommer att upplevas som för "fega" och hellre stannar än tar en risk. Det kommer ju bli ganska lätt att mobba en autonom bil. Den kommer ju alltid ta det försiktigt och hellre stanna än riskera att orsaka en olycka.
Bara att se till att det autonoma fordonet video-övervakas så att man enkelt kan bötfälla ”mobbare”
Att bötfälla varandra i trafiken privatpersoner imellan kanske är en affärsidé. Varför inte börja nu direkt?
Det är bara polisen som kan utfärda böter.
Tänkte mer på att bilen automatiskt skulle kunna skicka en rapport med video på händelsen så får t.ex en polis utfärda böter.
Böter på distans då?
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 aug 2019 23:32
av TiborBlomhall
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 aug 2019 00:22
av Legato
TiborBlomhall skrev:
0bca1fa0d021522483f316548de94cf2.jpg
Love it!
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 aug 2019 07:44
av andersm
Fredrik j skrev:
Relativt ofta råkar jag ut för att det ligger grejor på vägen. Ett spännband. Igår låg det en husvagnsbackspegel vid mitträcket någon halvmeter in i filen.
Som mänsklig förare ser jag sånt men hur små objekt kommer en autonom tesla kunna upptäcka? Eftersom hårdvaran ju redan är såld måste det ju finnas en uppfattning.
Vägskador?
Om man räknar på Tesla Model S befintliga kameror, deras field of view och upplösning, så ser man att bilens syn är sån att om den varit människa hade den behövt glasögon för att få köra bil
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 aug 2019 10:50
av Bjorn
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.
Now you know drar dock en felaktig slutsats, den att blankning pressar ner aktiekurs. Om den påverkar aktiekursen så skulle det kunna vara uppåt vid t.ex. en short squeeze. Blankning påverkar generellt inte aktiekursen mig veterligt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 aug 2019 18:28
av Henrik Torphammar
Now you know har spårat....
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 aug 2019 19:36
av LarsL
Bjorn skrev:
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.
Vet inte om det ligger något bakom detta... Men det är ju ganska stora pengar oljeindustrin tjänar på att omställningen en ytterligare dag.
Re: Aktien TSLA
Postat: 22 aug 2019 07:13
av jpetters
Svenssons skrev:
Bjorn skrev:
Även om jag är skeptisk till konspirationen så tyckte jag att det var intressant, att i siffror se vad oljeindustrin har att vinna på att fördröja utvecklingen bara en dag.
Now you know drar dock en felaktig slutsats, den att blankning pressar ner aktiekurs. Om den påverkar aktiekursen så skulle det kunna vara uppåt vid t.ex. en short squeeze. Blankning påverkar generellt inte aktiekursen mig veterligt.
Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Re: Aktien TSLA
Postat: 22 aug 2019 07:22
av Svenssons
jpetters skrev:
Den som skulle kunna anses påverka är att antalet aktier ökar, dvs en blankad aktie säljs två gånger.
Ja, omsättningen ökar men det påverkar inte direkt en kursnedgång. Det kan påverka hastigheten som kursen ändras men säger inget om riktningen.