Vad gäller diskussionen om att Elon sparkar hela SuC-avdelningen så tror jag vi kommer få veta mer om vad som faktiskt pågår inom kort. Jag har som sagt mycket svårt att tro att Tesla skulle släppa varken kontroll eller ambitioner för Supercharger-nätverket, jag gissar istället på att detta har med att skära kostnader att göra.
Jag skulle inte bli förvånad om dom monterar ned hela SuC-linan i Buffalo och flyger över den till Kina.
Siffrorna visar dessutom att skillnaden mellan WLTP och faktisk förbrukning ökar med tiden, dvs andelen mil som körs på el minskar, raka motsatsen mot önskad utveckling alltså.
/fth
Förstår du öht skillnaden på hybridtyperna? Jag tror inte många kör sin i3 Rex på bensin särskilt mycket.
Du hänvisar till studier gjorda på den andra sortens hybrid. Totalt irrelevant.
Har även sett nån länk där Volvos elbilar skulle kunna kompletteras med en räckviddsförlängare tillverkade av Geely i någon form. Oklart när/var/hur dock. Skulle finnas med 60 respektive 160 hästar. (I3 Rex hade 40 hästar vilket räckte bra om man inte nötte motorväg)
Jag tycker det är en väldigt bra idé som sagt. Förstår faktiskt inte varför det inte finns fler.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 01 maj 2024 17:34
av Toja
Det ser ut som dom precis ska börja i Visby. Bakom ICA Maxi är det målat rött på ett antal parkeringsplatser och det står en grävare där
Det ser ut som dom precis ska börja i Visby. Bakom ICA Maxi är det målat rött på ett antal parkeringsplatser och det står en grävare där
Spännande! Keep us posted om du har möjlighet.. Är de placerade ”rätt”, dvs långt ifrån ingången till ICA så man slipper felparkerade ICE?
De är placerade på parkeringen bakom mot Coop. Så det blir bra.
Dock vet jag inte säker om det är SC.
Men enligt Teslas sajt så stämmer det med den placering dom gjort på kartan.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 02 maj 2024 20:33
av mhaegg
Någon som hört någonting om Luleå?
Står Q2-24. Skulle vara trevligt innan sommaren kommer!
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 02 maj 2024 21:02
av borgward
Frågan är om det blir några nya Superchargers... eller om det enbart blir utbyggnad av befintliga
"Musk’s email to managers states that Tesla will continue to build some new Superchargers and complete those currently under construction."
Tror att Tesla förlorar pengar på sina SuC, och då de går över till att öppna upp de för alla så är de inte längre något stort säljargument för att sälja fler Teslor (tidigare kunde kostnaden för SuC ses som en marknadsföringskostnad för att sälja fler bilar för Tesla).
Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.
Ja, det är nog helt logiskt sett för Elon och Tesla att ta detta beslutet.
Laddade i Åsarna idag och såg 4 laddare som står redo att läggas till får man anta.
De har stått där sen i höstas
(Det är Teslas mobila laddare som kan flyttas runt)
Ja så är det förstås. Har de varit anslutna till batteri?
Oklart. Mig veterligen har inte Tesla några mobila med batteri.
Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 12:53
av jpetters
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Härligt. Jag åker i Tyskland ett par gånger per år. Försöker alltid undvika V2 SuC, men då kanske jag kan slippa fundera på det.
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man fundera
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW per par, och nu blir det istället c:a 250 kW per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
Någon som hört någonting om Luleå?
Står Q2-24. Skulle vara trevligt innan sommaren kommer!
Vi får nog räkna bort Luleå innan sommaren tyvärr, tror jag i alla fall.
När det väl blir etablering brukar det ju läckas vilken plats det är som blir aktuell och vad jag hört har det inte kommit sådan info ännu.
Nu indikerar ju kartan mitt i "rostbollen" och där lär det inte bli.
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man fundera
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW per par, och nu blir det istället c:a 250 kW per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
/fth
Nej, även v3/4 delar effekt, dock över många fler stolpar, i praktiken över en hel station. Ca 90 kW per stolpe om man ska tro inläggen på TMC.
Nej, även v3/4 delar effekt, dock över många fler stolpar, i praktiken över en hel station. Ca 90 kW per stolpe om man ska tro inläggen på TMC.
Ingen station kan förstås leverera mer än vad den totala matningen ger, det kan man ju iofs kalla för att stolparna "delar effekt", men det är ju inte jämförbart med v2. För v2 är ju max per par 150 kW oavsett hur hög matningen till stationen är, den begränsningen finns ju inte på v3/v4.
Uppgiften om 90 kW/stolpe stämmer alltså inte, för v3/v4 är begränsningen total matning delat med antal stolpar, vilket förstås kommer att skilja sig från station till station.