Sida 95 av 231
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 13:33
av thnis
Bruno skrev:Laban skrev:HelectriC skrev:
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.
Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 liter
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)."
https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 13:59
av Bruno
"Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3."
Det är ju en förbättring
Väntar du på en?
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 14:02
av Bruno
thnis skrev:
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Det är ju en förbättring
Väntar du på en?
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 14:19
av thnis
Bruno skrev:thnis skrev:
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Det är ju en förbättring
Väntar du på en?
Nej faktiskt inte

avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 19:32
av MarkusL
Bruno skrev:Laban skrev:HelectriC skrev:
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.
Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 liter
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)."
https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy
Fattar inte, hur blev 385 mindre än 380?
Re: VW I.D
Postat: 27 aug 2020 19:39
av thnis
MarkusL skrev:Bruno skrev:Laban skrev:HelectriC skrev:
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.
Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 liter
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)."
https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy
Fattar inte, hur blev 385 mindre än 380?
Ja Kunskaper i matematik och logiskt tänkande är en bristvara

Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 07:59
av mati
thnis skrev:Bruno skrev:thnis skrev:
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Det är ju en förbättring
Väntar du på en?
Nej faktiskt inte

avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.
Blir roligt att höra vad du tycker sen när ni har bytt. Vi har ju beslutat att inte skaffa någon ID3, trots att leasingen på e-Golfen går ut till våren. Vi behåller den tills vidare, vi ser i nuläget ingen anledning att byta bort den.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 08:00
av Zalman3
ID3 går att privatleasa för:
1000mil, 3.495kr per månad
Elkostnad per månad, 125kr
Summa per månad, 3.620kr
1500mil, 3.715kr per månad
Elkostnad per månad, 187,50kr
Summa per månad, 3.902,50kr
VW Golf eTSI150 DSG
1.500 mil, 3.295 kr/mån
Bensinkostnad per månad, 1000kr
Ca 170kr per månad dyrare bilskatt.
Summa per månad, 4.465kr
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... g/88976716
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 09:27
av thnis
mati skrev:thnis skrev:Bruno skrev:thnis skrev:
Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Det är ju en förbättring
Väntar du på en?
Nej faktiskt inte

avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.
Blir roligt att höra vad du tycker sen när ni har bytt. Vi har ju beslutat att inte skaffa någon ID3, trots att leasingen på e-Golfen går ut till våren. Vi behåller den tills vidare, vi ser i nuläget ingen anledning att byta bort den.
Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera

och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 10:49
av Zalman3
VW vräker ut ID3 nu.
Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:20
av mati
thnis skrev:Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera

och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:25
av Zalman3
Volkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270ef
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:28
av thnis
mati skrev:thnis skrev:Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera

och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
Ja jag håller med helt o hållet. Vi får se på vilket sätt vi blir berörda av konjunkturen nästa är. Kan mycket väl bli att vi behåller våran e-Golf. Vi får se. ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:40
av mati
thnis skrev:ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.
Det är just dessa två bilar som står jättehögt på min önskelista. Enyaq har tyvärr dålig dragvikt som RWD, och AWD vill jag inte ha om jag kan välja. Därför tror eller hoppas jag att ID4 kanske passar oss bättre. Det är inte omöjligt att jag beställer en sådan så fort det går. Det beror såklart på priset och hur mycket jag kan få för Audin. Men oavsett så borde jag nästan kunna halvera månadskostnaden jämfört med e-tron. Det blir rätt många tusenlappar i månaden.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:55
av PapaD
Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 11:57
av mati
PapaD skrev:
Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!
Alla ska ju ut samtidigt, så är planen. Byggda är de ju sen länge. Nu är det väl bara köra hit dem.

Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 12:01
av Verdi
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 12:03
av Revoltra
Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 12:06
av PapaD
De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 12:08
av mati
PapaD skrev:De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
Vagnskadegaranti har de inte heller.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 12:13
av mati
Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 14:00
av Zalman3
Revoltra skrev:
Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
VW ID.3 Pure 45kWh inkl. Leverans, registrering och 19% moms. Från 2021
21.015€
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 15:22
av Fredrik j
mati skrev:Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 15:33
av taliz
mati skrev:Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Dom vill inte att det blir en för stor hit heller. De har begränsad tillverkningskapacitet och mängder med avgasbilar som måste sälja.
Tror mer på olika stimulanser runt hemmaladdning och liknande, sådant som "av en händelse" också råkar passa hybrider...
Re: VW I.D
Postat: 28 aug 2020 15:36
av Verdi
Fredrik j skrev:mati skrev:Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.