Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och ganska enkelt val för alla som har en elbil och en fossilare, man tar fossilloket på semesterresan... skitbra... not.
Precis så är det för oss på jobbet. Varför skulle vi fortsättningsvis ta elbilen när vi åker långt? Självklart blir det kollegans V90 nu. Allt annat vore idiotiskt. Det går fortare och kostar typ hälften. Helt fel utveckling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Beigler »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Och ganska enkelt val för alla som har en elbil och en fossilare, man tar fossilloket på semesterresan... skitbra... not.
Precis så är det för oss på jobbet. Varför skulle vi fortsättningsvis ta elbilen när vi åker långt? Självklart blir det kollegans V90 nu. Allt annat vore idiotiskt. Det går fortare och kostar typ hälften. Helt fel utveckling.
Vad sägs om att det är bättre för miljön eller det är en skönare körupplevelse? Handlar allt plötsligt bara om milkostnader för bränsle?

Räknar du in service tror jag dessutom fortfarande att varje mil är billigare. Har dock inte räknat på det.

Hur som helst tycker jag det är ”idiotiskt” att köra annat än elbil. Jag har därför slutat köpa tjänster av företag som beter sig ”idiotiskt” och fortfarande inte tar sitt miljöansvar för sina transporter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Beigler skrev:
Hur som helst tycker jag det är ”idiotiskt” att köra annat än elbil. Jag har därför slutat köpa tjänster av företag som beter sig ”idiotiskt” och fortfarande inte tar sitt miljöansvar för sina transporter.
Det är upp till dig vem du köper dina tjänster ifrån.
När vi ska ut till någon kund är det oftast bråttom och akut. Då.står verksamheten still. Det ska gå fort, det handlar inte om någon trevligare körupplevelse för oss, och framförallt så bryr sig kunden inte minsta lilla om vilket drivmedel vi använder. Vi ska bara dit fortast möjligt. Det är iofs ingen som klagat över att det har tagit längre tid för oss att komma eftersom vi behövde ladda bilen några gånger. Men jag har svårt att tro att någon kund i det läget skulle ställa krav på att vi måste ta elbilen oavsett vad det kostar.
Annars håller jag naturligtvis med, man ska självklart ta sitt miljöansvar. Det finns ju en anledning att jag har enbart elbilar i mitt lilla företag, att vi är i princip självförsörjande på el tack vare våra solceller, och att jag försöker jobba hemifrån så mycket som möjligt. Men det är absolut ingen vinstaffär för mig, åtminstone inte ekonomiskt. Och jag tänker inte driva detta så långt att jag till varje pris absolut måste åka elbil. Så tänkte jag för några år sedan. Men när verkligheten kommer ikapp får man nog bekänna färg och anpassa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Från och med idag tar Plugsurfing hos Ionity 9,57kr/kWh!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av cosmos »

Snart billigare att ringa efter en bärgare än att fylla batteriet hos Ionity :lol:
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

mati skrev:
Från och med idag tar Plugsurfing hos Ionity 9,57kr/kWh!
Billigt ju jmf Bee 13,75. ;)
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PatrikS »

Jag försöker vara neutral men det här kommer jag ta med mig i varje diskussion jag har i fortsättningen där jag blir tillfrågad vilken elbil jag tycker man ska köpa.
Just nu är det inte seriöst agerande från de andra tillverkarna.
Spelar ingen roll om de snackar om "kostnadstäckning", man kan inte ha kakan och äta upp den.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Någon som kan lite indata?
Vad skulle det kosta att sätta upp en Suv som hänförelse, dvs kostnaden för den privata som finns. Ett högeffektseluppkoppling samt vad kWh priset är med ett sådant abonnemang och kostnaden för att ta betalt. Så man kan se vad som blir över till service och markkostnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

PatrikS skrev:
Jag försöker vara neutral men det här kommer jag ta med mig i varje diskussion jag har i fortsättningen där jag blir tillfrågad vilken elbil jag tycker man ska köpa.
Just nu är det inte seriöst agerande från de andra tillverkarna.
Spelar ingen roll om de snackar om "kostnadstäckning", man kan inte ha kakan och äta upp den.
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in. Som ren pendlarbil är det enkelt att räkna på det, och då är valet enkelt. Men som familjebil, som kanske ska användas för semesterturer, är det svårare. Och för den som reser mycket är det nästan givet att elbilen är det sämre alternativet. Men det vill jag ogärna erkänna för andra. ;)
Jag har ingen i min närhet som skulle vara intresserad av en Tesla, det är alltså andra märken som gäller, och jag vågar helt enkelt inte längre att rekommendera någon elbil i nuläget. Det måste först bli ordning på detta priskaoset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jag har ingen i min närhet som skulle vara intresserad av en Tesla, det är alltså andra märken som gäller, och jag vågar helt enkelt inte längre att rekommendera någon elbil i nuläget. Det måste först bli ordning på detta priskaoset.
En väg är väl att upplysa om att laddning är vad som ska vara i fokus under diskussion med handlaren? Det är ju ett problem dom behöver lösa innan affären, inte ett problem köparen ska lösa efter.
Jag är övertygad om att man förbereder sig för ett totalt genombrott för det nya sättet att använda bil. Man äger inte, man abonnerar på en tjänst. Naturligt är då att laddning för den avtalade körsträckan ingår. Man vill inte ha bilägare vid stolparna.
Det som fick mig att höja på ögonbrynen var när jag läste att 92% av dom som tecknat sig för care by volvo i USA inte kört volvo innan. Många har inte haft bil alls. En helt ny marknad som i ett övergångsskede inte ersätter den gamla.
Kanske har man köpt sin sista bruksbil...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Hur som helst tycker jag det är ”idiotiskt” att köra annat än elbil. Jag har därför slutat köpa tjänster av företag som beter sig ”idiotiskt” och fortfarande inte tar sitt miljöansvar för sina transporter.
Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PatrikS »

mati skrev:
PatrikS skrev:
Jag försöker vara neutral men det här kommer jag ta med mig i varje diskussion jag har i fortsättningen där jag blir tillfrågad vilken elbil jag tycker man ska köpa.
Just nu är det inte seriöst agerande från de andra tillverkarna.
Spelar ingen roll om de snackar om "kostnadstäckning", man kan inte ha kakan och äta upp den.
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in. Som ren pendlarbil är det enkelt att räkna på det, och då är valet enkelt. Men som familjebil, som kanske ska användas för semesterturer, är det svårare. Och för den som reser mycket är det nästan givet att elbilen är det sämre alternativet. Men det vill jag ogärna erkänna för andra. ;)
Jag har ingen i min närhet som skulle vara intresserad av en Tesla, det är alltså andra märken som gäller, och jag vågar helt enkelt inte längre att rekommendera någon elbil i nuläget. Det måste först bli ordning på detta priskaoset.
Jag kan förstå om man inte har råd, men om man fortsätter välja sitt "favoritmärke" trots att de negligerat utvecklingen och svikit kunderna är för mig helt otroligt.
Jag har genom större delen av mitt liv varit trogen Honda t.ex men de har inte visat någon som helst förmåga att kunna leverera än så de får helt enkelt vara.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
Det som fick mig att höja på ögonbrynen var när jag läste att 92% av dom som tecknat sig för care by volvo i USA inte kört volvo innan. Många har inte haft bil alls. En helt ny marknad som i ett övergångsskede inte ersätter den gamla.
Kanske har man köpt sin sista bruksbil...
Du som läst, 92% av hur många?
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:
Fredrik j skrev:
Det som fick mig att höja på ögonbrynen var när jag läste att 92% av dom som tecknat sig för care by volvo i USA inte kört volvo innan. Många har inte haft bil alls. En helt ny marknad som i ett övergångsskede inte ersätter den gamla.
Kanske har man köpt sin sista bruksbil...
Du som läst, 92% av hur många?
Framgick inte.
Andelen av försäljningen i procent är "in single digits".
Det var som sagt 92% som överraskade mig. Tyder ju på väldigt lite kannibalism.
Och det är väl trender för morgondagen som räknas här och kanske inte prestationen idag?

https://www.cnet.com/roadshow/news/care ... s-country/
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

Beigler skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Och ganska enkelt val för alla som har en elbil och en fossilare, man tar fossilloket på semesterresan... skitbra... not.
Precis så är det för oss på jobbet. Varför skulle vi fortsättningsvis ta elbilen när vi åker långt? Självklart blir det kollegans V90 nu. Allt annat vore idiotiskt. Det går fortare och kostar typ hälften. Helt fel utveckling.
Vad sägs om att det är bättre för miljön eller det är en skönare körupplevelse? Handlar allt plötsligt bara om milkostnader för bränsle?

Räknar du in service tror jag dessutom fortfarande att varje mil är billigare. Har dock inte räknat på det.

Hur som helst tycker jag det är ”idiotiskt” att köra annat än elbil. Jag har därför slutat köpa tjänster av företag som beter sig ”idiotiskt” och fortfarande inte tar sitt miljöansvar för sina transporter.
Håller med, tyvärr hamnar Ionity under kategorin idiotiska företag. I alla fall så länge det finns alternativ. Offrar gärna tid/omväg på att slippa Ionity.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Vill ni inte se att det är ett stort problem eller är det bara jag som är korkad? Den som överväger att skaffa elbil har hittills tankat diesel eller bensin. Det är enkelt, det kostar ungefär lika mycket överallt, det finns överallt, det spelar ingen större roll var man tankar. Dåligt för miljön, men enkelt.
Nu kommer folk och frågar mig hur det är att köra elbil och hur man laddar den och vad det kostar. Vad ska man svara då? Okej, har ni tid? För det här tar en halvtimme.
Om du kan ladda hemma är det billigt och smidigt. Om du inte kan ladda hemma eller om du ska åka långt måste du bestämma dig om du vill att det ska gå fort, eller om du kan tänka dig ladda långsammare. Utifrån detta finns olika priser, allt från 0kr till 13kr/kWh. Priset är inte nödvändigtvis kopplat till laddeffekten. Och ibland är det laddtiden du betalar för och inte strömmen. Du kan teckna olika abonnemang med olika bindingstider och olika priser, och beroende på abonnemanget kan du ladda billigare hos vissa operatörer, hos andra blir det dock dyrare. Ibland mycket dyrare. Du måste ha elbilismen som hobby för att lösa detta optimalt. Priserna sätts helt godtyckligt, du kan inte räkna med att det som gäller idag även kommer gälla imorgon. Så. Och om man inte blir idiotförklarat att man håller på med detta så kommer nog de flesta åtminstone inte tycka att det är så himla lockande. Och med Ionitys nya prissättning har läget verkligen inte förbättrats. Jag ser snarare en stor risk att andra operatörer passar på och höjer sina priser också. Men det är kanske bara jag som tycker det är bedrövligt. Det kommer knappast bidra till att folk väljer elbil framför dieselbil. Och i så fall förstår jag det. Men jag tycker inte om det.
Ja, jag vet, det är annorlunda med Tesla, men alla har varken råd, möjlighet eller lust att skaffa en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Mati
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Nej, på en på macken är det ju bara att ta första bästa kran och tanka på, spelar ingen roll vilken färg det är på den och priserna varierar inte alls över dagen och kostar lika mycket på varje ställe.

Finns ingen risk alls med bensin/diesel/etanol/gas och detta ska rekommenderas framför elbilar eftersom det finns en operatör som tar betalt för mycket när de säljer elen, det var skillnad förut när denna operatör inte fanns på marknaden. Nu när valen är större så blir det för komplicerat, man kan ju inte ignorera denna operatör...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4462
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Allegro blir inte billiga.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Allegro blir inte billiga.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Nämn en bil som kan ladda med 350kW. Nämn en bil som kan ladda över 250kW. Nämn en bil som kan ladda över 150kW och där laddtid för bilen 0-100% skiljer mer än 10% än om laddaren var på 350kW.

Laddare på mer än 250kW kostar mer än de smakar. Hoppas att andra som bygger laddnätverk och vill tjäna pengar på detta nätverk är medvetna om detta och inte bygger bara 350kW-laddstationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Mati :D :D :D ja, marknaden är verkligen inte mogen på snabbladdarfronten. Det är jobbigt att vara ”early adopter”, elbilsnerd. (Underbart att ha Rex och bara kunna köra åndå om det strular med laddningen, skulle inte byta den mot dubbelt batteri innan detta har stabiliserat sig)

Allegro, egen transformator, 5-10 miljoner för 6 st 350 kwh laddare. Ja, men ta 200 miljoner från naturvårdsverket och smäll upp 20-40 supersnabbladdarstationer då, och ta självkostnadspris på strömmen, 2-3 kr/kwh och garantera detta i 10 år, statlig garanti för miljön. (Och för att slippa göda vissa regimer) En felräkning i statsbudgeten, nada pengar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

De tritium-laddare som IONITY använder kör också andra med, tex Cirkle K. De är modulära, dvs man kan börja med en lägre kapacitet och sen stoppa i fler moduler vid behov.
Hos Cirkle K har man valt halva effekten, dvs 175kw(de listar dom dock som 150kw).
Varför gjorde inte IONITY samma sak kan man undra. De kunde börjat med halva effekten och därmed sparat massvis med pengar.
Men pga Taycan var de väl så illa tvungna att gå all in för att inte tappa ansiktet..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av cosmos »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Vill ni inte se att det är ett stort problem eller är det bara jag som är korkad? Den som överväger att skaffa elbil har hittills tankat diesel eller bensin. Det är enkelt, det kostar ungefär lika mycket överallt, det finns överallt, det spelar ingen större roll var man tankar. Dåligt för miljön, men enkelt.
Nu kommer folk och frågar mig hur det är att köra elbil och hur man laddar den och vad det kostar. Vad ska man svara då? Okej, har ni tid? För det här tar en halvtimme.
Om du kan ladda hemma är det billigt och smidigt. Om du inte kan ladda hemma eller om du ska åka långt måste du bestämma dig om du vill att det ska gå fort, eller om du kan tänka dig ladda långsammare. Utifrån detta finns olika priser, allt från 0kr till 13kr/kWh. Priset är inte nödvändigtvis kopplat till laddeffekten. Och ibland är det laddtiden du betalar för och inte strömmen. Du kan teckna olika abonnemang med olika bindingstider och olika priser, och beroende på abonnemanget kan du ladda billigare hos vissa operatörer, hos andra blir det dock dyrare. Ibland mycket dyrare. Du måste ha elbilismen som hobby för att lösa detta optimalt. Priserna sätts helt godtyckligt, du kan inte räkna med att det som gäller idag även kommer gälla imorgon. Så. Och om man inte blir idiotförklarat att man håller på med detta så kommer nog de flesta åtminstone inte tycka att det är så himla lockande. Och med Ionitys nya prissättning har läget verkligen inte förbättrats. Jag ser snarare en stor risk att andra operatörer passar på och höjer sina priser också. Men det är kanske bara jag som tycker det är bedrövligt. Det kommer knappast bidra till att folk väljer elbil framför dieselbil. Och i så fall förstår jag det. Men jag tycker inte om det.
Ja, jag vet, det är annorlunda med Tesla, men alla har varken råd, möjlighet eller lust att skaffa en Tesla.
Kunde inte sagt det bättre själv Mati.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Skriv svar