Sida 96 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 okt 2019 18:37
av Fredrik j
Dubbel

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 okt 2019 18:38
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Lite perspektiv :)
CarSales.jpg
Volvo fattas i listan.
Är ju USA. De är väl för små.
Fiat är ju med . Fiat sålde 15000 bilar i usa förra året.

Från media.volvocars:

"Volvo’s US sales reached 50,120 cars in the first half of the year, up 5.2 per cent compared to the same period last year. The company’s SUVs led by the XC90, XC60 and the XC40 remained popular in the region, contributing to the volume growth for the period. In June, US sales reached 9,934 cars, up 0.7 per cent."
Inklusive Q3 så har de ökat 4,7%, så i Q3 runt 4% då...

https://www.media.volvocars.com/us/en-u ... es-volumes
Listan du visade var väl sept försäljning? Inte Q3.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 okt 2019 18:39
av Legato
Legato skrev:
Lite perspektiv :)
CarSales.jpg
Jag får verkligen dra tillbaka detta... Han verkar ha stoppat in Teslas globala Q3 siffror och jämför dem med övriga tillverkares USA september-siffror. En väldigt skev jämförelse.

Faktum är att Tesla faktiskt sålde riktigt dåligt i USA i september 2019 jämfört med september 2018, ner 23%! Dock är Tesla trea bland de som växt mest för året i USA:
1.) Genesis +67% (från små volymer)
2.) RAM +23%
3.) Tesla +16%
4.) Jaguar +7%
5.) GMC +6%

Volvo (+4%) och BMW (+3%) har också klarat sig hyfsat. Mercedes är -1% och Audi -5%.

Förlorarna hittills i år i USA (stackars Fiat, två varumärken i topp...):
1.) Fiat -38%
2.) Alfa Romeo -27%
3.) Chrysler -26%
4.) Mini -19%
5.) Infiniti -16%

Alla de största är minus förutom Honda:
Ford -5%
Toyota -8%
Chevrolet -3%
Honda 0%
Nissan -6%
Jeep -6%

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 okt 2019 18:43
av Fredrik j
Egentligen är ju såna här jämförelser lite svåra. Det hänger ju en del på vilka modeller som nyss lanserats. T.ex. kommer nog BMW X7 och MB GLS sälja bra. I USA.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 10:36
av kontakten2
Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.

Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.

Genom att höja kvaliteten, en låg initialkostnad, sparas inte bara dyra garantikostnader i efterhand utan även kvalitetsryktet.

Mig veterligen har S och X höjts avsevärt i kvalitet på 2019 och är av med dyra barnsjukdomar. Drivaxelproblemet är löst och även gula skärmen?
Hade hoppats man gick ifrån det överdesignade handtaget på S för att sänka garantikostnader.

Jag ser detta som en nödvändig post att lösa för Tesla ska överleva och hålla/öka aktievärdet.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 12:01
av Bjelke
Så sent som i April monterades det fortfarande skärmar med gula-randen-felet iaf :twisted:
Jag vet inte så säkert om man har sänkt garantikostnaderna per bil räknat... Jag tror att det tom kan ha gått åt fel håll, även om
kvaliteten på en del har blivit bättre så vettifanken om dom fått ner garantikostnader, det känns snarare tvärtom, det är jäkligt dyra
prylar som byts på löpande band och alltför många saker verkar ta på tok för lång tid att ändra i produktionen, som tex problemen med
drivknutar och kassa skärmar... Förvisso har dom blivit bra mycket gnälligare att åtgärda fel så DET borde ju ge lägre garantikostnader kanske.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 12:16
av Legato
Bjelke skrev:
Så sent som i April monterades det fortfarande skärmar med gula-randen-felet iaf :twisted:
Jag vet inte så säkert om man har sänkt garantikostnaderna per bil räknat... Jag tror att det tom kan ha gått åt fel håll, även om
kvaliteten på en del har blivit bättre så vettifanken om dom fått ner garantikostnader, det känns snarare tvärtom, det är jäkligt dyra
prylar som byts på löpande band och alltför många saker verkar ta på tok för lång tid att ändra i produktionen, som tex problemen med
drivknutar och kassa skärmar... Förvisso har dom blivit bra mycket gnälligare att åtgärda fel så DET borde ju ge lägre garantikostnader kanske.
Tror kostnaderna fortfarande är "för" höga för detta, men är övertygad om att de minskat. Man ser ju även att förlusterna från service-delen (procentuellt sett) minskat kraftigt senare tid.

Jag tror man trots allt åtgärdat en hel del felkonstruktioner, men tyvärr är nog en ännu större faktor att man är långt mer restriktiva med att acceptera garantiåtgärder.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 12:25
av Gustafsson
Just gula randen kan man ju bota med UV ljus, kan inte vara speciellt dyrt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 12:32
av taliz
Tesla gör ju inte allt själv. De har massvis med underleverantörer precis som alla andra. Tesla trycker garanterat ut en hel del av kostnaderna för garantiåtaganden på dem.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 12:51
av Fredrik j
kontakten2 skrev:
Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.

Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 13:33
av kontakten2
Fredrik j skrev:
kontakten2 skrev:
Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.

Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.
Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.

Så gjorde man på min förra arbetsplats för att ta höjd och redovisa samt få ner servicekostnader

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 15:38
av Fredrik j
kontakten2 skrev:
Fredrik j skrev:
kontakten2 skrev:
Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.

Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.
Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.

Så gjorde man på min förra arbetsplats för att ta höjd och redovisa samt få ner servicekostnader
För att kunna ställa det i perspektiv behöver man ju då rimligen få veta vad konkurrenterna gör i "vinst" innan reklamationer och garantijobb räknas bort. Frågan är ju om någon räknar så?

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 16:09
av mjwahl
Fredrik j skrev:
kontakten2 skrev:
Fredrik j skrev:
kontakten2 skrev:
Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.

Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.
Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.

Så gjorde man på min förra arbetsplats för att ta höjd och redovisa samt få ner servicekostnader
För att kunna ställa det i perspektiv behöver man ju då rimligen få veta vad konkurrenterna gör i "vinst" innan reklamationer och garantijobb räknas bort. Frågan är ju om någon räknar så?
Varför då, det är väl helt ointressant för Elon Musk om Chevrolet också har garantikostnader? Elon skall stäva efter att maximera vinsten för Tesla på lång sikt - inte bedriva något seminarium i Företagsekonomi.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 okt 2019 17:18
av Fredrik j
Precis. Och har han högre utgifter än inkomster så blir det ingen vinst.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2019 23:26
av Zalman3
Aktien upp 9 dollar idag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2019 23:27
av Jerker
Zalman3 skrev:
Aktien upp 9 dollar idag.
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 okt 2019 23:37
av Zalman3
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp 9 dollar idag.
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?
Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2019 06:14
av frippan
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp 9 dollar idag.
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?
23 oktober kommer rapporten.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2019 06:36
av Pontus
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp 9 dollar idag.
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?
Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.
Har det levererats lastbilar redan? Trodde bara var något som ska komma i framtiden.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2019 07:28
av Jerker
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp 9 dollar idag.
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?
Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.
Har det levererats lastbilar redan? Trodde bara var något som ska komma i framtiden.
Nej, det har väl inte levererats en enda lastbil än. Det är bara fråga om beställningar. Pepsi har redan tidigare beställt 100 st Tesla Semi. Detta ingår i en särskild upphandling att användas vid en fabrik tillsammans med andra fordon och verktyg i syfte att minska utsläppen där:

https://electrek.co/2019/10/04/tesla-se ... cks-pepsi/

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 okt 2019 22:22
av topgun12
Nu har jag tankat 25 aktier på $230 och 25 till vid 250. Räknar med några goda kvartal då Tesla höjt priserna på model 3 och är det enda bilbolaget som faktiskt kan leverera elbilar med vinst. De andra har mest lite bilar för syns skull men saknar batterifabriker och riktig försäljning. Löften och köer är allt de levererar. Hoppas nu bara på en dipp så jag kan tanka 100aktier till. Lägger aldrig mer än 50% i en korg men får jag dippen hamna mina 50% i Tesla.

Telsa rules tills de andra har sina batterifabriker färdiga, nått de knappt ens har på ritbordet idag. Panasonic borde också vara köpvärda men de verkar ha en Styrelse som inte fattar de äger hönan som värper guldäggen. Kan nämna jag 2 år tidigare prickat in året börskometer, Fontline o Boliden men det är säkert 10 år sen nu. Det gjorde jag inte behövde jobba på några år.

Tesla påminner mycket om Apple, amerikansk föregångare i ny teknik. Många önskar de köpt Apple i tid. Just saying för de som fattar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 16 okt 2019 22:35
av Pontus
topgun12 skrev:
Nu har jag tankat 25 aktier på $230 och 25 till vid 250. Räknar med några goda kvartal då Tesla höjt priserna på model 3 och är det enda bilbolaget som faktiskt kan leverera elbilar med vinst. De andra har mest lite bilar för syns skull men saknar batterifabriker och riktig försäljning. Löften och köer är allt de levererar. Hoppas nu bara på en dipp så jag kan tanka 100aktier till. Lägger aldrig mer än 50% i en korg men får jag dippen hamna mina 50% i Tesla.

Telsa rules tills de andra har sina batterifabriker färdiga, nått de knappt ens har på ritbordet idag. Panasonic borde också vara köpvärda men de verkar ha en Styrelse som inte fattar de äger hönan som värper guldäggen. Kan nämna jag 2 år tidigare prickat in året börskometer, Fontline o Boliden men det är säkert 10 år sen nu. Det gjorde jag inte behövde jobba på några år.

Tesla påminner mycket om Apple, amerikansk föregångare i ny teknik. Många önskar de köpt Apple i tid. Just saying för de som fattar.
Träffade en amerikan på en SuC som köpt 3000 TSLA när dom stod i 30 dollar. Han prickade rätt ;)
Men jag tror som du att fortfarande finns mycket att hämta på deras aktier.

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2019 19:18
av Jerker
Jaha, vad ska man tro inför kvartalsrapporten i morgon?

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2019 19:24
av LarsL
Jerker skrev:
Jaha, vad ska man tro inför kvartalsrapporten i morgon?
Den som det viste...

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2019 19:26
av Zalman3

stordumpar aktier inför rapporten

ARK Investment Management har sålt aktier i Tesla för 376 miljoner kronor.


https://www.va.se/nyheter/2019/10/22/te ... rapporten/


Inte bra att ARK Invest säljer innan rapporten.