Re: Aktien TSLA
Postat: 03 okt 2019 18:37
Dubbel
Listan du visade var väl sept försäljning? Inte Q3.Legato skrev:Inklusive Q3 så har de ökat 4,7%, så i Q3 runt 4% då...Fredrik j skrev:Fiat är ju med . Fiat sålde 15000 bilar i usa förra året.Legato skrev:Är ju USA. De är väl för små.Fredrik j skrev:Volvo fattas i listan.Legato skrev:Lite perspektiv![]()
Från media.volvocars:
"Volvo’s US sales reached 50,120 cars in the first half of the year, up 5.2 per cent compared to the same period last year. The company’s SUVs led by the XC90, XC60 and the XC40 remained popular in the region, contributing to the volume growth for the period. In June, US sales reached 9,934 cars, up 0.7 per cent."
https://www.media.volvocars.com/us/en-u ... es-volumes
Jag får verkligen dra tillbaka detta... Han verkar ha stoppat in Teslas globala Q3 siffror och jämför dem med övriga tillverkares USA september-siffror. En väldigt skev jämförelse.Legato skrev:Lite perspektiv![]()
Tror kostnaderna fortfarande är "för" höga för detta, men är övertygad om att de minskat. Man ser ju även att förlusterna från service-delen (procentuellt sett) minskat kraftigt senare tid.Bjelke skrev:Så sent som i April monterades det fortfarande skärmar med gula-randen-felet iaf![]()
Jag vet inte så säkert om man har sänkt garantikostnaderna per bil räknat... Jag tror att det tom kan ha gått åt fel håll, även om
kvaliteten på en del har blivit bättre så vettifanken om dom fått ner garantikostnader, det känns snarare tvärtom, det är jäkligt dyra
prylar som byts på löpande band och alltför många saker verkar ta på tok för lång tid att ändra i produktionen, som tex problemen med
drivknutar och kassa skärmar... Förvisso har dom blivit bra mycket gnälligare att åtgärda fel så DET borde ju ge lägre garantikostnader kanske.
Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.kontakten2 skrev:Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.
Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.Fredrik j skrev:Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.kontakten2 skrev:Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.
Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
För att kunna ställa det i perspektiv behöver man ju då rimligen få veta vad konkurrenterna gör i "vinst" innan reklamationer och garantijobb räknas bort. Frågan är ju om någon räknar så?kontakten2 skrev:Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.Fredrik j skrev:Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.kontakten2 skrev:Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.
Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Så gjorde man på min förra arbetsplats för att ta höjd och redovisa samt få ner servicekostnader
Varför då, det är väl helt ointressant för Elon Musk om Chevrolet också har garantikostnader? Elon skall stäva efter att maximera vinsten för Tesla på lång sikt - inte bedriva något seminarium i Företagsekonomi.Fredrik j skrev:För att kunna ställa det i perspektiv behöver man ju då rimligen få veta vad konkurrenterna gör i "vinst" innan reklamationer och garantijobb räknas bort. Frågan är ju om någon räknar så?kontakten2 skrev:Här räknar vi inte hur man vill. Det är tydligt att Tesla gör vinst initialt per bil men att mycket av vinsten går till garanti eller goodwill. Jag kan inte se att Tesla lagt in en kostnadspost för varje bil som en goodwill kostnad för att reservera till framtida utgifter.Fredrik j skrev:Man kan inte räkna "vinst" hur man vill. Vinst är skillnaden mellan utgifter och inkomster. Garantikostnader är en utgift på samma sätt som löner och material. Om garantikostnader äter upp vinsten har man inte gått med vinst annat än om man ska mäta sig med någon annan vilket ju oftast är syftet med att påstå att Tesla gått med vinst.kontakten2 skrev:Det hade varit intressant att följa kvalitetsförbättringen på Tesla genom model s, x och 3.
Det har varit bra vinst per bil men i början på Model s gick den vinsten åt till garantiåtgärder. För att slutligen bli en förlust. Min 2015 model har, likt många andra, åkt in och ut från Tesla för diverse dyra åtgärder.
Så gjorde man på min förra arbetsplats för att ta höjd och redovisa samt få ner servicekostnader
När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?Zalman3 skrev:Aktien upp 9 dollar idag.
Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.Jerker skrev:När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?Zalman3 skrev:Aktien upp 9 dollar idag.
23 oktober kommer rapporten.Jerker skrev:När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?Zalman3 skrev:Aktien upp 9 dollar idag.
Har det levererats lastbilar redan? Trodde bara var något som ska komma i framtiden.Zalman3 skrev:Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.Jerker skrev:När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?Zalman3 skrev:Aktien upp 9 dollar idag.
Nej, det har väl inte levererats en enda lastbil än. Det är bara fråga om beställningar. Pepsi har redan tidigare beställt 100 st Tesla Semi. Detta ingår i en särskild upphandling att användas vid en fabrik tillsammans med andra fordon och verktyg i syfte att minska utsläppen där:Pontus skrev:Har det levererats lastbilar redan? Trodde bara var något som ska komma i framtiden.Zalman3 skrev:Att kina fabriken snart kommer igång och att 15 Tesla Semi levererats till PepsiCo tolkas positivt.Jerker skrev:När kommer kvartalsrapporten? Är det förväntningar inför den som driver upp kursen?Zalman3 skrev:Aktien upp 9 dollar idag.
Träffade en amerikan på en SuC som köpt 3000 TSLA när dom stod i 30 dollar. Han prickade rätttopgun12 skrev:Nu har jag tankat 25 aktier på $230 och 25 till vid 250. Räknar med några goda kvartal då Tesla höjt priserna på model 3 och är det enda bilbolaget som faktiskt kan leverera elbilar med vinst. De andra har mest lite bilar för syns skull men saknar batterifabriker och riktig försäljning. Löften och köer är allt de levererar. Hoppas nu bara på en dipp så jag kan tanka 100aktier till. Lägger aldrig mer än 50% i en korg men får jag dippen hamna mina 50% i Tesla.
Telsa rules tills de andra har sina batterifabriker färdiga, nått de knappt ens har på ritbordet idag. Panasonic borde också vara köpvärda men de verkar ha en Styrelse som inte fattar de äger hönan som värper guldäggen. Kan nämna jag 2 år tidigare prickat in året börskometer, Fontline o Boliden men det är säkert 10 år sen nu. Det gjorde jag inte behövde jobba på några år.
Tesla påminner mycket om Apple, amerikansk föregångare i ny teknik. Många önskar de köpt Apple i tid. Just saying för de som fattar.
Den som det viste...Jerker skrev:Jaha, vad ska man tro inför kvartalsrapporten i morgon?
https://www.va.se/nyheter/2019/10/22/te ... rapporten/
stordumpar aktier inför rapporten
ARK Investment Management har sålt aktier i Tesla för 376 miljoner kronor.