Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

Laban skrev:
... Speciellt att den får väldigt bra kritik för infotainment delen vilket är något som jag tycker har varit katastrofalt dåligt på alla icke Tesla elbilar jag har provkört. Hur mycket av det som är Volvo vs Android låter jag vara osagt men de är först ut och verkar ha gjort det bra.
För mig som undviker Google så mycket det bara går så är det snarare något som får mig att tveka. Jag frågar mig varför Polestar/Geely accepterar att släppa data till Google. Jag betvivlar inte för en sekund att Google kommer utnyttja den informationen. Jag slutade använda Waze när Google köpte det och när jag idag startar det emellanåt fullkomligt dryper det av reklam.

Däremot gillar jag bilen - på många punkter är den i nivå med min Model 3. I vissa avseenden bättre (dragkapacitet, verkstadsnät och baklucka) och i andra sämre (Superchargernätverket (SuC)). Nästa bil blir dock Model Y, eftersom just SuC är det som fick mig att gå över till elektriskt. Men efter den?

Tesla måste ta bättre hand om sina kunder, det är säkert. Men de har ju lovat både bättre kvalitet och fler verkstäder.

Det kommer nog vilken torsdag som helst.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det är väldigt bra att det kommer ytterligare en elbil på marknaden där tillverkaren uppenbarligen gjort sin hemläxa. Den här är inget hafsverk. Sen kan man ha olika preferenser och se olika på vissa detaljer, men på det hela verkar det vara en väldigt bra och kompetent elbil.

Men jag hade vänner på middag igår, vänner som har ekonomin att köpa elbil men ännu inte gjort det. De frågade vad jag trodde om PS2, för de hade läst mycket positivt om den. Jag sa ungefär som ovan, men sen kunde jag inte låta bli att nämna det här med laddningsfrågan på långfärder och det ledde, för att det fullt ut skulle förstå, till att jag blev tvungen att gå in mer i detalj på hur det funkar och kostar under olika förhållanden det gjorde dem verkligen fundersamma. De insåg att det idag bara är Tesla som har en i alla delar väl fungerande och rimligt ekonomisk lösning på den problematiken. Man kan inte bortse från detta och det vill jag inte mörka för dem som frågar mig. När det kommer till långfärdsladdning så är man med en sån här bil kvar i entusiastfacket (alternativt "jag har så mycket pengar att jag inte kunde bry mig mindre"-facket), något som Tesla har lämnat för länge sedan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Jag tycker att det är väldigt bra att det kommer ytterligare en elbil på marknaden där tillverkaren uppenbarligen gjort sin hemläxa. Den här är inget hafsverk. Sen kan man ha olika preferenser och se olika på vissa detaljer, men på det hela verkar det vara en väldigt bra och kompetent elbil.

Men jag hade vänner på middag igår, vänner som har ekonomin att köpa elbil men ännu inte gjort det. De frågade vad jag trodde om PS2, för de hade läst mycket positivt om den. Jag sa ungefär som ovan, men sen kunde jag inte låta bli att nämna det här med laddningsfrågan på långfärder och det ledde, för att det fullt ut skulle förstå, till att jag blev tvungen att gå in mer i detalj på hur det funkar och kostar under olika förhållanden det gjorde dem verkligen fundersamma. De insåg att det idag bara är Tesla som har en i alla delar väl fungerande och rimligt ekonomisk lösning på den problematiken. Man kan inte bortse från detta och det vill jag inte mörka för dem som frågar mig. När det kommer till långfärdsladdning så är man med en sån här bil kvar i entusiastfacket (alternativt "jag har så mycket pengar att jag inte kunde bry mig mindre"-facket), något som Tesla har lämnat för länge sedan.

Jag brukar säga tvärtom till folk som undrar, man laddar mindre på väg än man tror då de allra flesta resorna inte kräver någon längre laddning på vägen utan man laddar oftast det mesta hemma eller på destinationen. Så skillnaden per år på att betala typ 6,5 kr/kWh via Maingau och 2,5 kr/kWh via SuC blir liten för en normalbilist just för de flesta mil laddas inte på snabbladdare längs vägen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Om man klarar sig med hemmaledning i början kan man ju fråga sig om det kommer bli lättare eller svårare att ladda sin elbil i framtiden? Jag tror det kommer bli lättare och lättare. Behöver man allmän laddning i vardagen duger inte dagens situation alls.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
Ny Teknik sammanfattar test av Polestar 2:

https://www.nyteknik.se/fordon/den-bast ... -2-6998600
Först var det Bolt, sen var det iPace, sen étron... nu PS2.
Varje gång det kommer en ny elbil från en traditionell tillverkare så hyllas den och omskrivs som fantastisk.
Vi får väl se hur det blir denna gång med försäljningen. I norden borde den sälja skapligt åtminstone.
Men eTron har ju också sålts i nästan dubbelt så många exemplar under årets fem första månader jämfört med Model X och Model S säljer ännu sämre. Visst, att Model S i längden skulle tappa i försäljning efter att Model 3 kom är knappast förvånande och såret gjorde även Model X något. När nu Model Y har börjat säljas så är väll risken att Model X tappar ytterligare, ska bli intressant och se hur eTrons försäljning står sig när Q4 eTron kommer ut på marknaden. Kommer vanliga eTron då också tappa mycket eller kommer den ligga kvar på förhållandevis höga volymer?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:

Varje gång det kommer en ny elbil från en traditionell tillverkare så hyllas den och omskrivs som fantastisk.
Vi får väl se hur det blir denna gång med försäljningen. I norden borde den sälja skapligt åtminstone.
Men eTron har ju också sålts i nästan dubbelt så många exemplar under årets fem första månader jämfört med Model X och Model S säljer ännu sämre. Visst, att Model S i längden skulle tappa i försäljning efter att Model 3 kom är knappast förvånande och såret gjorde även Model X något. När nu Model Y har börjat säljas så är väll risken att Model X tappar ytterligare, ska bli intressant och se hur eTrons försäljning står sig när Q4 eTron kommer ut på marknaden. Kommer vanliga eTron då också tappa mycket eller kommer den ligga kvar på förhållandevis höga volymer?
Tror det är mycket "nyhetens behag" med E-tron också. Kan tex verkligen förstå att många norrmän gärna skippar S&X som "alla" har.

PS2 tror jag dock kommer sälja bra i vår del av världen. Skulle bli förvånad om det blir en I-Pace-flopp av den.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:

S och X sålde bra i Norge för det fanns inget annat. Det är inte direkt så att de köpte feta sedaner och enorma SUVs innan.
Det de flesta vill ha har länge varit en mellanstor kombi, men nu alltmer mellanstor SUV.
Pga att billigaste XC60 med 2L diesel är dyrare än étron, är det givet vad de väljer.
Jag kan sätta mkt pengar på att PS2, Model Y, ID4, Enyaq etc kommer ta MYCKET av försäljningen från étron, precis som étron gjorde för S och X.
Étron är lite för stor och lite för dyr för många egentligen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
.../ Det de flesta vill ha har länge varit en mellanstor kombi, men nu alltmer mellanstor SUV. /...
Det här hör man mer och mer...

Jag tycker det är viktigt att tänka på att det för närvarande inte finns en enda vettig eldriven kombi (!)...

Folk tvingas köpa SUVar och bilar med halvkombilucka eftersom det inte finns ett enda alternativ.

Farsan var tvungen att köpa en Model 3. Det fanns inget annat att välja på. Men hade det funnits en Teslakombi, så hade han så klart valt den istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
Laban skrev:
... Speciellt att den får väldigt bra kritik för infotainment delen vilket är något som jag tycker har varit katastrofalt dåligt på alla icke Tesla elbilar jag har provkört. Hur mycket av det som är Volvo vs Android låter jag vara osagt men de är först ut och verkar ha gjort det bra.
För mig som undviker Google så mycket det bara går så är det snarare något som får mig att tveka. Jag frågar mig varför Polestar/Geely accepterar att släppa data till Google. Jag betvivlar inte för en sekund att Google kommer utnyttja den informationen. Jag slutade använda Waze när Google köpte det och när jag idag startar det emellanåt fullkomligt dryper det av reklam.
Min tolkning är att Volvo/Polestars inblandning är begränsad. En ganska "ren" version av android automotive. På gott och ont.
Versionen av Google Maps den kör känns tex som något Google byggt för att passa "alla" elbilar. Verkar som appen bara fetchar återstående range från bilen, sen tar den fram förslag på laddstopp etc baserat på det.
(Apple Maps kommer ju med stöd för laddstopp också nu förövrigt).

Man kan tycka vad man vill om Google, och det finns en anledning att jag inte har någon Google Home.... rent krasst kan man ju säga att bilen nu är en sådan, den lyssnar på allt som sägs och görs där + den vet var du rör dig.
Men samtidigt, vad skulle de göra istället? Tycker det är rätt listigt av Volvo/PS att välja denna vägen. De får en produkt som kan räknas som marknadsledande utan att behöva bygga ett eget OS, de får ett ekosystem av apps, den bästa röststyrningen etc.
Nu är det knappt "1.0" än, utvecklarna får inte ens skicka appar för approval än, men det finns väldigt mkt potential IMO.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
.../ Det de flesta vill ha har länge varit en mellanstor kombi, men nu alltmer mellanstor SUV. /...
Det här hör man mer och mer...

Jag tycker det är viktigt att tänka på att det för närvarande inte finns en enda vettig eldriven kombi (!)...

Folk tvingas köpa SUVar och bilar med halvkombilucka eftersom det inte finns ett enda alternativ.

Farsan var tvungen att köpa en Model 3. Det fanns inget annat att välja på. Men hade det funnits en Teslakombi, så hade han så klart valt den istället.
Om den stora massan velat ha kombis så hade tillverkarna satsat på det. Det är i stort sett bara här i Skandinavien vi gillar det, dvs en väldigt liten marknad.
De flesta som köpt kombi har gjort det för att det är praktiskt. En SUV är minst lika praktisk.
Dvs kombi år en döende marknad, finns ingen anledning att satsa på det för tillverkarna.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tog och googlade lite och försökte läsa på skillnader mellan kombi, SUV och CUV och jag tycker ju inte att det utrymmesmässigt verkar vara nån större skillnad mellan en kombi och en SUV. En SUV verkar i princip vara en kombi som lånat lite från terrängbilstänket.

Vad anser andra att de stora skillnaderna mellan SUV och kombi är?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag har för mig att kombi marknaden faktiskt ökade i USA, om än från tidigare väldigt låga siffror.

Sen såg jag nyligen ett Model Y test där de hävdade att den var mer en hatchback körmässigt. Kan nog passa den som gillar kombi normalt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Minibussar säljer ju inte mkt heller numera, även den marknaden har SUVs dödat. Behövde du mer än fem säten på 80 och 90-talet, då köpte du en minibuss. Idag köper du en stor SUV.
Vad en SUV egentligen är kan väl diskuteras. Huvudanledningen till att de säljer är väl att folk gillar stilen. Dels hur de ser ut, dels att sitta högre, samt att de är praktiska.

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Vi har haft diskussioner om detta några gånger här på forumet :-)

Är i-Pace en SUV när den är lika hög som en V60 cross-country som är en kombi ? om än lite högre då. Är Model Y inte en SUV bara för att den körmässigt är mer som en kombi/hatchback ?

Känns som att det är lika bra att säga att det är en bil med en viss markfrigång, höjd, bagageutrymme... och skippa nomenklaturen.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Liknar den en Volvo 745:a så är det en kombi, annars inte!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate

Jerker skrev:
.../ Vad anser andra att de stora skillnaderna mellan SUV och kombi är?
En SUV har högre markfrigång, är högre och måste även vara bredare för att få till proportionerna utseendemässigt. Allt detta tycker jag ger en sämre bil. Det blir sämre vägegenskaper på grund av bilens högre tyngdpunkt och högre vikt. Bilen får även sämre luftmotstånd. Den högre vikten och luftmotståndet påverkar energiförbrukning och räckvidd. Om du sedan slår ut allt det här på den globala bilflottan så blir det ett tämligen enormt slöseri med resurser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Men det som jag tycker mig läsa både på och mellan raderna är att många skjuter in sig på att det är skillnader mellan utrymmena i en kombi och en SUV, men jag tycker att de båda typerna utrymmesmässigt generellt är i princip likvärdiga. Skillnaderna rör sig mest om markfrigång, tyngdpunkt och därmed köregenskaper samt kanske lite större utrymme för längre passagerare i en SUV.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Polestar 2

Inlägg av themax »

taliz skrev:

Men samtidigt, vad skulle de göra istället?
...
men det finns väldigt mkt potential IMO.
Jag gillar Volvos integration av Apple Carplay/Android Auto, det är något jag saknar i Teslan. Allt kretsar kring mobilen idag och ett mobilgränssnitt via dessa funkar bra tycker jag. Med detta når de marknaden snabbare, och de hade förmodligen inget annat val - de har säkert studerat VWs problem med mjukvara. Men det är ändå att sälja ut framtida kärnkompetens.

Jo, för de som accepterar att Google är inblandade finns det potential. För alla andra är det väl tveksamt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Minibussar säljer ju inte mkt heller numera, även den marknaden har SUVs dödat. Behövde du mer än fem säten på 80 och 90-talet, då köpte du en minibuss. Idag köper du en stor SUV.
Vad en SUV egentligen är kan väl diskuteras. Huvudanledningen till att de säljer är väl att folk gillar stilen. Dels hur de ser ut, dels att sitta högre, samt att de är praktiska.
I vårt lilla samhälle kryllar det av såna där VW med skjutdörrar. De finns även med Seat-märke har jag sett. Har man fler än två barn så är de jäkligt praktiska. Mycket bättre än en SUV då man kan åka sju OCH ändå ha bagageutrymme.
SwedishAdvocate

taliz skrev:
Minibussar säljer ju inte mkt heller numera, även den marknaden har SUVs dödat. /...
Det finns en hel del som menar att det är ganska mycket 'minibuss' i designen till Model X. Den har väl minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV, och samtidigt har ju flera andra 'SUV-element' tonats ner så mycket som det är möjligt. Bakpartiet är ju vidare där för att förbättra luftmotståndet...

Jag är ingen bildesigner, men jag tänker mig att alternativet till 'minibuss' och SUV för ngn som vill ha sju sittplatser är något som behåller de större hjuldimensionerna från SUVar -- alltså höjden på däcken, de behöver sannolikt inte vara lika breda.

Sen sänker man bilen så den får normal markfrigång. Därefter plattar man till den, samtidigt som man inte gör den längre eller bredare än nödvändigt, men att det fortfarande går att stoppa in sju personer. En duktig bildesigner borde kunna få till något som är ännu snyggare än en Model X. E-tron är väl det man måste slå. Det blir säkert svårt, men förhoppningsvis är det inte omöjligt.

Jag inser att marknaden för något sånt här inte är särkilt stor, så det är sannolikt inget som Tesla kommer kunna göra. Och tyvärr sannolikt ingen annan biltillverkare heller med tanke på hur deras framtid ser ut för tillfället...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Det finns en hel del som menar att det är ganska mycket 'minibuss' i designen till Model X. Den har väl minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV, och samtidigt har ju flera andra 'SUV-element' tonats ner så mycket som det är möjligt. Bakpartiet är ju vidare där för att förbättra luftmotståndet...
Vad skulle detta "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV" vara? Model X har ju högre markfrigång än t.ex. Toyota Landcruiser. Vad har Polstar 2 för markfrigång?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev:
taliz skrev:

...
Jag gillar Volvos integration av Apple Carplay/Android Auto, det är något jag saknar i Teslan. Allt kretsar kring mobilen idag och ett mobilgränssnitt via dessa funkar bra tycker jag. Med detta når de marknaden snabbare, och de hade förmodligen inget annat val - de har säkert studerat VWs problem med mjukvara. Men det är ändå att sälja ut framtida kärnkompetens.

Jo, för de som accepterar att Google är inblandade finns det potential. För alla andra är det väl tveksamt.
När carplay dessutom blir trådlös klarar man ju sig bra med vad telefonen erbjuder.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

När det gäller SUV så reagerar biltillverkarna på att det är den biltyp som säljer bäst och som man kan ta extra bra betalt för. Den klassiska volvokombin är ju till stor del ett svenskt fenomen.
Som jämförelse så säljer Volvo t.ex.fler S90 än V90 och V70 såldes väl inte ens i USA?
filippb

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
När det gäller SUV så reagerar biltillverkarna på att det är den biltyp som säljer bäst och som man kan ta extra bra betalt för. Den klassiska volvokombin är ju till stor del ett svenskt fenomen.
Som jämförelse så säljer Volvo t.ex.fler S90 än V90 och V70 såldes väl inte ens i USA?
Cross-country säljs vad jag vet på alla marknader där en vanlig V90 eller V70 saknas. Kombikarossen går tydligen bra även i USA, bara den får lite offroad-look.

PS2 är för övrigt ingen crossover, markfrigången är 146-151mm med samma totalhöjd som en V90.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
taliz skrev:

...

Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".
Blir intressant att se hur många fler tillverkare som hoppar på android-spåret.

Känns som SP2 egentligen har samma filosofi som övriga Volvo. Det är inget helt integrerat system, utan android är "bara" infotainment. De köper väl tex ACC/filhållare av Veoneer(?), vilket visserligen är leverantörsbyte men inget egetutvecklat.
Övriga system är nog också separata.
Dvs de OTA man får kommer nog inte kunna tex optimera motorer och liknande. Eller?

Skriv svar