Fredrik j skrev:EnTraktor skrev:Källa?
Låter ganska osannolikt. Ionity höjde priset för att slippa Teslor, då känns det ganska meningslöst att skriva avtal med Tesla.
Eller så ville man få till en förhandling.
Så ni tror att syftet var att skrämma bort kunderna och avveckla verksamheten? Är det den bästa teorin? Jag tror man söker bättre kontroll över vem som får ladda och till vilket pris.
Lite smått otroligt att folk efter 2500 inlägg fortfarande inte fattar.
* Tesla lanserar elbilar. För att göra det möjligt att enkelt göra det köra långt lanserar Tesla även ett laddnätverk SuC. Eftersom bara Teslakunder betalat utbyggnaden släpps bara Teslabilar in. Tesla har erbjudit andra märken tillgång mot betalning, men ingen har hoppat på.
* "Tyskarna" ska äntligen lansera elbilar och ser laddningen vid långkörning som ett problem och lanserar därför Ionity. För att få tillbaka en del av miljardinvesteringen ansöker man om EU pengar som samtidigt tvingar Ionity att erbjuda alla tillgänglighet/laddning. För att inte bränna allt för mycket pengar innan intäkterna kommer så bygger Ionity bara 3-4 stolpar vid varje station. Behovet för Ionitys ägare idag är inte större än så här. Precis som Tesla initialt byggde stationer med 4-6 stolpar.
* Efter ett initialt test där man byggde upp sitt varumärke höjer Ionity priserna för icke tyska bilar. Det är trots allt dom tyska bilarna som betalat majoriteten och ska använda infrastrukturen.
Tyskarna har knappast lagt 1-2 miljarder för att det ska stå 3 Teslor och 1 Volvo och blockera dom 4 stolparna när det kommer en E-tron och ska ladda, precis som Tesla inte vill att det ska stå en Audi och blocka på SuC när en Teslabil ska ladda. Inte det minsta konstigt! "Bygg mer stolpar då" kanske någon Teslaägare skriker, men varför ska Inonity lägga pengar på att Tesla och Volvo ska kunna ladda? Ionity har absolut som helst inget intresse av att Teslabilar eller Volvobilar ska ladda på deras stationer, precis som Tesla inte har nått intresse av att bygga 40 stolpar så att Audi och Volvo ska kunna ladda i Ödeshög. Ionity har sina budgetar och framförallt sina ägares intressen - laddning för tyska bilar. När det står 4 AUDI och laddar på en Ionityladdare kommer Ionity lägga pengar på att bygga 2 eller 4 stolpar till, inte annars.
Priset Audis kunder idag för att ladda på Ionity är 3,30 kr/kWh vilket är ganska rimligt med tanke på att Tesla tar ca 2,50 kr/kWh. Ionity erbjuder trots allt en premiumprodukt med garanterad 350 kW laddning att jämföra med delad 150 kW. Det är högre kostnader att hantera högre effekt. Återstår att se vilka priser Volkswagen eller Porsche kommer erbjuda, kanske blir det billigare, kanske dyrare. Kanske kommer Audi med "fri laddning" kampanj när man behöver få fart på försäljningen? Återstår att se, inget är hugget i sten, men oavsett så har icke tyska bilar inget på Ionity att göra. Dom erbjuds laddning för 9 kr/kWh bara för att EU betalat en del, inte för att Ionity vill att Teslor ska ladda där. Man kan ifrågasätta hur schyst det är, men Ionity ska inte vara schysta, dom ska återigen erbjuda laddning för tyska bilar.
Om man som Teslaägare försöker att se det opartiskt så är faktiskt Ionity snäppet schystare än Tesla, för på Ionity kan man nödladda med varje elbil och den möjligheten erbjuds inte på SuC. Så jag förstår inte varför Teslaägarna fortsätter sura sida efter sida efter sida.
Tesla skiter i Audi, Ionity skiter i Tesla. Så enkelt är det... Acceptera faktum.
Jag vet inte vad källan till ryktet är att Tesla förhandlar med Ionity men jag ser det mer eller mindre som helt uteslutet. OM Tesla och Ionity skulle förhandla så finns det 3 möjligheter.
1 - Tyska bilar får tillång till SuC mot att Teslabilar får förmånlig tillgång på Ionity. Teslas nätverk är mycket större så tyskarna skulle få betala. Knappast troligt, vad är då meningen med att bygga Ionity?
2 - Tyska bilar från tillgång till SuC men Teslabilar får ej tillgång till Ionity. Helt orimligt.
3 - Tesla får tillgång till Ionity men tyska bilar får ej tillgång till SuC. Med tanke på att Ionity lagt 1-2 miljarder på att bygga nätverket och kommer investera minst lika mycket till närmaste året så pratar vi troligen om en kostnad för Tesla på i storleksordningen minst 1 miljard om det ska vara värt för Ionity att ta kostnaden för utbyggnad. Jag ser det som HELT uteslutet att Tesla i detta skede skulle betala sådana pengar för att få tillgång till Ionity när dom har SuC nätverket.
Nää, det finns absolut ingen som helst anledning för Tesla att förhandla med Ionity. Ett fullkomligt orimligt rykte.
Med "tyska bilar" avses dom bolag som är delägare i Ionity. Jag jag vet att det finns icke tyska bolag som är delägare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre