Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Troligen blir det som Remuz säger, ingen kommer använda elbilar på långfärd. Således stannar utbyggnaden av laddinfrastrukturen av. Inte bra.
Elbilsmarknaden står väl inte och faller med Ionity?

Detta påverkar ju inte möjligheterna för långresa med en Tesla öht, jag hade ändå inte tänkt använda Ionity annat än att möjligen få mer flexibilitet i planeringen, men det skippar jag nu, Ionity kommer jag bara använda i absoluta nödfall (dvs aldrig).

Det som möjligen stannar av är väl försäljningen av andra märken, dvs dom skjuter sig själva i foten (eller inte, beroende på om dom faktiskt vill sälja elbilar eller inte).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

fth skrev:
mati skrev:
Troligen blir det som Remuz säger, ingen kommer använda elbilar på långfärd. Således stannar utbyggnaden av laddinfrastrukturen av. Inte bra.

Detta påverkar ju inte möjligheterna för långresa med en Tesla öht, jag hade ändå inte tänkt använda Ionity annat än att möjligen få mer flexibilitet i planeringen, men det skippar jag nu, Ionity kommer jag bara använda i absoluta nödfall (dvs aldrig).

Det som möjligen stannar av är väl försäljningen av andra märken, dvs dom skjuter sig själva i foten (eller inte, beroende på om dom faktiskt vill sälja elbilar eller inte).

/fth
P.S. för mig befäster detta ytterligare att det bara finns en seriös tillverkare av elbilar idag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

fth skrev:
mati skrev:

/fth
Inte skjuter sig i foten, styr om till bensin/ dieselbilar som de vill sälja. Gissar att priserna går ner om några år då de kanske vill (eller måste för att klara utsläppskrav) sälja elbilar på riktigt. Gissar vidare att det är rätt mycket konflikt mellan ägarna då BMW absolut vill bromsa elbilsrevolutionen så mycket de kan medan vw i alla fall snart kommer att vilja sälja elbilar på riktigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

fth skrev:

/fth
Det var det jag menade. Jag får väl villigt erkänna att jag hade rätt stora förhoppningar att Ionity så småningom skulle bli ett bra alternativ till SuC-nätverket för alla icke-Teslor. Jag hade nog inte köpt en e-tron om inte Ionity hade funnits. Visst, det finns andra aktörer också, men just Ionity skulle ju ändå vara en av de första laddoperatörerna som erbjuder laddning i stora delar av Europa. Jag vet inte om kunderna kommer bojkotta Ionity, jag tänker göra det iaf. Och troligen är det som händer då att de inte bygger några fler laddare i de områden som är minst lönsamma, dvs i Norden. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
mati skrev:

/fth
Nej dom vill inte sälja några elbilar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Om man laddar med JuicePass appen verkar det som att man bara betalar 0,5€ per kw!
OTP

Inlägg av OTP »

Hur ser det i Norge som kommit längre än Sverige med utbyggnad av laddare. Hur stor del av alla 150 kw laddare har ionity?

Jag är precis som många andra besviken och upprörd över prissättningen, speciellt när det kommer strax efter man lagt beställning på en e-tron. Men... det kommer förhoppningsvis bara bli bättre när fler kommer igång med utbyggnaden. Ibland när man läser här känns allt nattsvart å riktigt så illa är det väl ändå inte?
Magre

Inlägg av Magre »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Allegro blir inte billiga.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Intressant.
Är det inte bara så att Ionity försöker att få ekvationen att gå ihop?
“Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Tesla måste naturligtvis också anpassa sina priser till verkligheten, förr eller senare, naivt att tro något annat.

5-10 miljoner för en SuC då, dessutom ska det finnas kapacitet i nätet...
Hemmaladdning, små bilar med små batterier, det andra skalar inte helt enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

I Norge har ionity bara 12 stationer hittills. Färre än i Sverige. Det är relativt låg marknadsandel jämfört med andra länder. Vet inte exakt hur många HPC som finns i Norge, ett 30-40 tal kanske?
Är man lite konspiratoriskt lagt (det är ju många här) så skulle man ju kunna påstå att Ionity avsiktligt undviker Norge, trots att det är största elbilsmarknaden i Europa. För det första vet de att de inte kan konkurrera där med sina fantasipriser, och dessutom är de elbilsvana norrmännen inte lika lättlurade som dumma tyskar som inte begriper att ström inte kostar dubbelt så mycket som diesel.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Magre skrev:

Intressant.
“Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin”
Tesla måste naturligtvis också anpassa sina priser till verkligheten, förr eller senare, naivt att tro något annat.
Fast de behöver kanske inte anpassa sig till att kosta "lika mycket som att tanka bensin"?
Jag må vara blåögd, men tror att Tesla snarare vill skapa bra och konkurrenskraftig laddning för långresor.... så de säljer ännu fler bilar.
Ionitys huvudvärk kanske är att deras samarbetspartners inte fått ut bilarna på gatan än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Magre skrev:
Intressant.

Det är kanske sådana här påhitt som Ionity vill få fram?

Vi Tesla ägare har ju betalat för stationerna med våra bilar. Vi behöver alltså bara betala för strömmen inte anläggningen. Tesla har alltså laddning som är anpassade till verkligheten, det har inte Ionity. Med dessa priser kommer det vara ordentligt svårt att betala tillbaka investeringen, eftersom omsättningen blir låg.

Nätet kan hantera snabbladdning (argument från 2015?!?). Om de inte gör det så kommer Tesla kunna installera batterier vid Superchargern för de har egen batteri tillverkning.

Hemmaladdning och stora batterier så behövs knappt någon snabbladdning. Om jag hr en bil som klarar 80 mil så kommer jag i princip aldrig behöva snabbladda, med 50 mil behövs det väldigt sällan.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Jag tror slutsatsen blir att folk aldrig åker långt med elbilar, inga snabbladdare behövs och egentligen behöver man inte bygga elbilar alls då marknaden nog redan är mättad. Känns som en bekväm slutsats dessutom, slipper man ju anstränga sig...
Men dom har ju ansträngt sig och byggt ett laddnät...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Jag tror slutsatsen blir att folk aldrig åker långt med elbilar, inga snabbladdare behövs och egentligen behöver man inte bygga elbilar alls då marknaden nog redan är mättad. Känns som en bekväm slutsats dessutom, slipper man ju anstränga sig...
Men dom har ju ansträngt sig och byggt ett laddnät...
Det har kanske blivit för jobbigt. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Magre skrev:
Intressant.

Tesla använder SuC-nätverket som anledning att välja Tesla och inte som en inkomstkälla. Funkar rätt jävla bra skulle jag säga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Tesla använder SuC-nätverket som anledning att välja Tesla och inte som en inkomstkälla. Funkar rätt jävla bra skulle jag säga.
Och tyska biltillverkare använder Ionity för att skrämma bort potentiella elbilsköpare. Funkar också rätt jävla bra skulle jag tro.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Vi Tesla ägare har ju betalat för stationerna med våra bilar. Vi behöver alltså bara betala för strömmen inte anläggningen. Tesla har alltså laddning som är anpassade till verkligheten, det har inte Ionity. Med dessa priser kommer det vara ordentligt svårt att betala tillbaka investeringen, eftersom omsättningen blir låg.
Det är ju många som tror det. Jag tvivlar att kostnaderna för att driva laddnätverket på livstid med fri ström verkligen betalades av dom första kunderna. Tesla har sponsrar sitt laddnätverk för att bygga varumärke och sälja bilar.
Bara att sälja något på livstid är ju svårt att räkna hem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det är ju många som tror det. Jag tvivlar att kostnaderna för att driva laddnätverket på livstid med fri ström verkligen betalades av dom första kunderna. Tesla har sponsrar sitt laddnätverk för att bygga varumärke och sälja bilar.
Ja, Tesla använder Superchargernätverket som marknadsföring för att sälja bilar. Vad gör då VW med Ionity?

Nej, Supercharging är inte gratis det kostar ungefär dubbelt så mycket som samma ström hemma. Inte 10ggr som hos Ionity.

Tesla bygger större laddnätverk än någon annan och går med vinst. ”Men bilar betalar ju för det!” Ja, precis vad jag sa, vi betalar laddningen med våra bilar.
Magre

Inlägg av Magre »

LarsL skrev:
Magre skrev:
Intressant.

Det är kanske sådana här påhitt som Ionity vill få fram?

Nätet kan hantera snabbladdning (argument från 2015?!?). Om de inte gör det så kommer Tesla kunna installera batterier vid Superchargern för de har egen batteri tillverkning.

Hemmaladdning och stora batterier så behövs knappt någon snabbladdning. Om jag hr en bil som klarar 80 mil så kommer jag i princip aldrig behöva snabbladda, med 50 mil behövs det väldigt sällan.
Argument från 2015?
"Vi har idag även problem med att det överliggande stamnätet, som Svenska Kraftnät (SVK) driver, börjar närma sig taket kapacitetsmässigt vad gäller effektuttaget. SVK har dessutom sagt nej till abonnemangshöjning i flera av Vattenfalls nätområden, vilket är en helt ny företeelse. Utöver detta leder långa ledtider för att bygga elnät till att det uppstått kapacitetsbrist i elnätet. Det försvårar våra möjligheter att ge större kunder nyanslutning och utökade abonnemang inom rimlig tid – vilket i sin tur kan försvåra för tillväxten i samhället med nya företagsetableringar och arbetstillfällen, utbyggnaden av laddstationer för elbilar och bostadsbyggande."
https://www.vattenfalleldistribution.se ... tmaningen/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Och tyska biltillverkare använder Ionity för att skrämma bort potentiella elbilsköpare. Funkar också rätt jävla bra skulle jag tro.
:lol: True...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, Tesla använder Superchargernätverket som marknadsföring för att sälja bilar. Vad gör då VW med Ionity?

Nej, Supercharging är inte gratis det kostar ungefär dubbelt så mycket som samma ström hemma. Inte 10ggr som hos Ionity.

Tesla bygger större laddnätverk än någon annan och går med vinst. ”Men bilar betalar ju för det!” Ja, precis vad jag sa, vi betalar laddningen med våra bilar.
Hur stor del av bilens pris går till att betala laddnätverket? Vad uppskattar du att en livstids laddning kostar till självkostnadspris på en snabbladdare?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Fredrik j skrev:
Hur stor del av bilens pris går till att betala laddnätverket? Vad uppskattar du att en livstids laddning kostar till självkostnadspris på en snabbladdare?
Om jag minns rätt så sa man att cirka 20 000:- av bilens pris var öronmärkt för gratis laddning samt utbyggnad av SuC. Själv har jag bara laddat 3 - 4 ggr på SuC, dvs max 200 kWh sedan juni 2015. Andra i familjen har hunnit ladda cirka 1 500 kWh.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har laddat 6000kWh på tre år med tre olika bilar. Den jag har nu sedan typ 18mån har jag laddat minst, strax under 1500kWh på 4000mil... hade kostat typ 13k på ionity
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Fredrik j skrev:
EnTraktor skrev:
Källa?

Låter ganska osannolikt. Ionity höjde priset för att slippa Teslor, då känns det ganska meningslöst att skriva avtal med Tesla.
Eller så ville man få till en förhandling.
Så ni tror att syftet var att skrämma bort kunderna och avveckla verksamheten? Är det den bästa teorin? Jag tror man söker bättre kontroll över vem som får ladda och till vilket pris.
Lite smått otroligt att folk efter 2500 inlägg fortfarande inte fattar.

* Tesla lanserar elbilar. För att göra det möjligt att enkelt göra det köra långt lanserar Tesla även ett laddnätverk SuC. Eftersom bara Teslakunder betalat utbyggnaden släpps bara Teslabilar in. Tesla har erbjudit andra märken tillgång mot betalning, men ingen har hoppat på.

* "Tyskarna" ska äntligen lansera elbilar och ser laddningen vid långkörning som ett problem och lanserar därför Ionity. För att få tillbaka en del av miljardinvesteringen ansöker man om EU pengar som samtidigt tvingar Ionity att erbjuda alla tillgänglighet/laddning. För att inte bränna allt för mycket pengar innan intäkterna kommer så bygger Ionity bara 3-4 stolpar vid varje station. Behovet för Ionitys ägare idag är inte större än så här. Precis som Tesla initialt byggde stationer med 4-6 stolpar.

* Efter ett initialt test där man byggde upp sitt varumärke höjer Ionity priserna för icke tyska bilar. Det är trots allt dom tyska bilarna som betalat majoriteten och ska använda infrastrukturen. Tyskarna har knappast lagt 1-2 miljarder för att det ska stå 3 Teslor och 1 Volvo och blockera dom 4 stolparna när det kommer en E-tron och ska ladda, precis som Tesla inte vill att det ska stå en Audi och blocka på SuC när en Teslabil ska ladda. Inte det minsta konstigt! "Bygg mer stolpar då" kanske någon Teslaägare skriker, men varför ska Inonity lägga pengar på att Tesla och Volvo ska kunna ladda? Ionity har absolut som helst inget intresse av att Teslabilar eller Volvobilar ska ladda på deras stationer, precis som Tesla inte har nått intresse av att bygga 40 stolpar så att Audi och Volvo ska kunna ladda i Ödeshög. Ionity har sina budgetar och framförallt sina ägares intressen - laddning för tyska bilar. När det står 4 AUDI och laddar på en Ionityladdare kommer Ionity lägga pengar på att bygga 2 eller 4 stolpar till, inte annars.

Priset Audis kunder idag för att ladda på Ionity är 3,30 kr/kWh vilket är ganska rimligt med tanke på att Tesla tar ca 2,50 kr/kWh. Ionity erbjuder trots allt en premiumprodukt med garanterad 350 kW laddning att jämföra med delad 150 kW. Det är högre kostnader att hantera högre effekt. Återstår att se vilka priser Volkswagen eller Porsche kommer erbjuda, kanske blir det billigare, kanske dyrare. Kanske kommer Audi med "fri laddning" kampanj när man behöver få fart på försäljningen? Återstår att se, inget är hugget i sten, men oavsett så har icke tyska bilar inget på Ionity att göra. Dom erbjuds laddning för 9 kr/kWh bara för att EU betalat en del, inte för att Ionity vill att Teslor ska ladda där. Man kan ifrågasätta hur schyst det är, men Ionity ska inte vara schysta, dom ska återigen erbjuda laddning för tyska bilar.

Om man som Teslaägare försöker att se det opartiskt så är faktiskt Ionity snäppet schystare än Tesla, för på Ionity kan man nödladda med varje elbil och den möjligheten erbjuds inte på SuC. Så jag förstår inte varför Teslaägarna fortsätter sura sida efter sida efter sida. Tesla skiter i Audi, Ionity skiter i Tesla. Så enkelt är det... Acceptera faktum.

Jag vet inte vad källan till ryktet är att Tesla förhandlar med Ionity men jag ser det mer eller mindre som helt uteslutet. OM Tesla och Ionity skulle förhandla så finns det 3 möjligheter.
1 - Tyska bilar får tillång till SuC mot att Teslabilar får förmånlig tillgång på Ionity. Teslas nätverk är mycket större så tyskarna skulle få betala. Knappast troligt, vad är då meningen med att bygga Ionity?
2 - Tyska bilar från tillgång till SuC men Teslabilar får ej tillgång till Ionity. Helt orimligt.
3 - Tesla får tillgång till Ionity men tyska bilar får ej tillgång till SuC. Med tanke på att Ionity lagt 1-2 miljarder på att bygga nätverket och kommer investera minst lika mycket till närmaste året så pratar vi troligen om en kostnad för Tesla på i storleksordningen minst 1 miljard om det ska vara värt för Ionity att ta kostnaden för utbyggnad. Jag ser det som HELT uteslutet att Tesla i detta skede skulle betala sådana pengar för att få tillgång till Ionity när dom har SuC nätverket.

Nää, det finns absolut ingen som helst anledning för Tesla att förhandla med Ionity. Ett fullkomligt orimligt rykte.

Med "tyska bilar" avses dom bolag som är delägare i Ionity. Jag jag vet att det finns icke tyska bolag som är delägare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Inte bara de första såklart utan alla som säljs. Oavsett om det är uttalat eller inte så blir det så i praktiken.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Utförlig analys EnTraktor, men jag tror du tänkt för mycket på det här. Ionity är som en kedja bensinstationer = alla kunder är bra kunder om de betalar. Skulle Ionity få en för dominerande ställning får problem med EU domstolen. Skulle man vara dominerande OCH samtidigt diskriminera mot andra märken får man ett helvete.

Ionity kommer att sälja till alla, speciellt eftersom man har EU med sig.
Skriv svar