Nja, de hade ett joint venture med Veoneer (Zenuity) som nu har spruckit och varje part kommer fortsätta utveckla på egen hand.taliz skrev:Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".themax skrev:Jag gillar Volvos integration av Apple Carplay/Android Auto, det är något jag saknar i Teslan. Allt kretsar kring mobilen idag och ett mobilgränssnitt via dessa funkar bra tycker jag. Med detta når de marknaden snabbare, och de hade förmodligen inget annat val - de har säkert studerat VWs problem med mjukvara. Men det är ändå att sälja ut framtida kärnkompetens.taliz skrev:
Men samtidigt, vad skulle de göra istället?
...
men det finns väldigt mkt potential IMO.
Jo, för de som accepterar att Google är inblandade finns det potential. För alla andra är det väl tveksamt.
Blir intressant att se hur många fler tillverkare som hoppar på android-spåret.
Känns som SP2 egentligen har samma filosofi som övriga Volvo. Det är inget helt integrerat system, utan android är "bara" infotainment. De köper väl tex ACC/filhållare av Veoneer(?), vilket visserligen är leverantörsbyte men inget egetutvecklat.
Övriga system är nog också separata.
Dvs de OTA man får kommer nog inte kunna tex optimera motorer och liknande. Eller?
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Precis. Model Y har ex 15 cm markfrigång. Volvo V60 cross country 20 cm. Vanliga V60 har 14 cm. Model Y = kombi ? Eller får en kombi inte vara högre än x cm ? Vad är i så fall x ?Svenssons skrev:Vad skulle detta "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV" vara? Model X har ju högre markfrigång än t.ex. Toyota Landcruiser. Vad har Polstar 2 för markfrigång?
Bara att inse att SUV benämningen inte säger speciellt mycket om en bil numera. Kan vara allt från en 4m lång Polo klass bil med lite plast runt hjulhusen till en Land Rover Defender. Då kan man lika gärna strunta i det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
SUV är väl lika svårdefinierat som ”sportbil”? 0-100? Nä. Liten och trång? Nä.Laban skrev:Precis. Model Y har ex 15 cm markfrigång. Volvo V60 cross country 20 cm. Vanliga V60 har 14 cm. Model Y = kombi ? Eller får en kombi inte vara högre än x cm ? Vad är i så fall x ?Svenssons skrev:Vad skulle detta "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV" vara? Model X har ju högre markfrigång än t.ex. Toyota Landcruiser. Vad har Polstar 2 för markfrigång?
Bara att inse att SUV benämningen inte säger speciellt mycket om en bil numera. Kan vara allt från en 4m lång Polo klass bil med lite plast runt hjulhusen till en Land Rover Defender. Då kan man lika gärna strunta i det.
Det sitter sällan i metriska värden...
Alltså hade jag lite rätt i min fråga om SUV/kombi. Det är svårt att dra gränsen och därför lika bra att kalla alla för kombi! 

Och så finns sånna som jag som jobbar som resande säljare i Norrland och som inte kan ladda hemma.OfarligTesla skrev:Jerker skrev:Jag tycker att det är väldigt bra att det kommer ytterligare en elbil på marknaden där tillverkaren uppenbarligen gjort sin hemläxa. Den här är inget hafsverk. Sen kan man ha olika preferenser och se olika på vissa detaljer, men på det hela verkar det vara en väldigt bra och kompetent elbil.
Men jag hade vänner på middag igår, vänner som har ekonomin att köpa elbil men ännu inte gjort det. De frågade vad jag trodde om PS2, för de hade läst mycket positivt om den. Jag sa ungefär som ovan, men sen kunde jag inte låta bli att nämna det här med laddningsfrågan på långfärder och det ledde, för att det fullt ut skulle förstå, till att jag blev tvungen att gå in mer i detalj på hur det funkar och kostar under olika förhållanden det gjorde dem verkligen fundersamma. De insåg att det idag bara är Tesla som har en i alla delar väl fungerande och rimligt ekonomisk lösning på den problematiken. Man kan inte bortse från detta och det vill jag inte mörka för dem som frågar mig. När det kommer till långfärdsladdning så är man med en sån här bil kvar i entusiastfacket (alternativt "jag har så mycket pengar att jag inte kunde bry mig mindre"-facket), något som Tesla har lämnat för länge sedan.
Jag brukar säga tvärtom till folk som undrar, man laddar mindre på väg än man tror då de allra flesta resorna inte kräver någon längre laddning på vägen utan man laddar oftast det mesta hemma eller på destinationen. Så skillnaden per år på att betala typ 6,5 kr/kWh via Maingau och 2,5 kr/kWh via SuC blir liten för en normalbilist just för de flesta mil laddas inte på snabbladdare längs vägen.
Laddar till +95% på snabbladdare, resten på hotell.
Laddar ju gratis med min Tesla S75D.
För mig skulle det bli VÄLDIGT mycket dyrare att ladda om jag hade en Polester 2. Och ta VÄLDIGT mycket längre tid eftersom det bara finns EN CCS laddare som kan ladda mera än 50kW norr om Sundsvall/Östersund.
Dessutom hör jag att exempelvis CCS laddarna i Umeå strular ibland och/eller är upptagna (oftast av taxibilar) så man måste åka typ 10km till andra änden av stan för att hoppas kunna ladda där.
Har ju lobbat hårt för att få en 150kW CCS laddare till Umeå.
Taxifolket klagar ju högljutt på att de måste ladda i 50kW.
Ska elbilar ta fart på allvar måste laddinfrastrukturen byggas ut rejält.
Såg att de förväntas ta 177 minuter att ladda en Tesla Cybertruck på en 50kW laddare. Det är i praktiken 3 timmar!!!
https://ev-database.org/car/1250/Tesla- ... -Tri-Motor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Eller helt enkelt ”bil”?Jerker skrev:Alltså hade jag lite rätt i min fråga om SUV/kombi. Det är svårt att dra gränsen och därför lika bra att kalla alla för kombi!

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag föredrar hatchbackJerker skrev:Alltså hade jag lite rätt i min fråga om SUV/kombi. Det är svårt att dra gränsen och därför lika bra att kalla alla för kombi!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hatchback
SUV, crossover, kombi täcks alla in i den definitionen. En bil är antingen en sedan eller en hatchback. Klart slutA hatchback is a car with a hatch-type rear door that often opens upwards[1][2][3][4][5] and often a shared volume for the passenger and cargo areas.

SUV finns förstås också:
There is no universally accepted definition of the sport utility vehicle.[1] Dictionaries, automotive experts, and journalists use varying wordings and defining characteristics, in addition to which there are regional variations of the use by both the media and the general public. The auto industry has not settled on one definition of the SUV either.[1]
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Halvkombi alltså. Blev ju snarare mer kompliceratLaban skrev:Jag föredrar hatchback

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halvkombi
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Var tog det svenska ordet kombikupe vägen?Jerker skrev:Alltså hade jag lite rätt i min fråga om SUV/kombi. Det är svårt att dra gränsen och därför lika bra att kalla alla för kombi!
Model Y LR.
Model S70D
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja, fast hatchback är väl som model S, och det är väl det samma som kombikupé? En kombi, eller herrgårdsvagn som man också sa, är väl när avslutet med luckan är mer rakt som det är på den klassiska Volvo 145 och efterföljarna, så att man får ett mer rektangulärt bagageutrymme.
Intressant att se hur Blocket delar in biltyperna:
Fast dagens kombi har inte direkt en rak baklucka.Jerker skrev:Nja, fast hatchback är väl som model S, och det är väl det samma som kombikupé? En kombi, eller herrgårdsvagn som man också sa, är väl när avslutet med luckan är mer rakt som det är på den klassiska Volvo 145 och efterföljarna, så att man får ett mer rektangulärt bagageutrymme.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är det inte bättre att vänta på Polestar 3 så man får lite bättre utrymmen?
https://www.carbuyer.co.uk/news/165016/ ... ive-images
Polestar 3 will rival Jaguar I-Pace and share platform with next-gen Volvo XC90
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja, vad jag vet så har inte CMA-plattformen stöd för OTA uppdatering av ecu etc. Så jag förväntar mig att uppdatering endast kommer ska OTA för infotainmentsystemet och det känns ju självklart när det är Android i grunden och man har mobiluppkoppling. Blir ju precis som en telefon.taliz skrev:Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".
Känns som SP2 egentligen har samma filosofi som övriga Volvo. Det är inget helt integrerat system, utan android är "bara" infotainment. De köper väl tex ACC/filhållare av Veoneer(?), vilket visserligen är leverantörsbyte men inget egetutvecklat.
Dvs de OTA man får kommer nog inte kunna tex optimera motorer och liknande. Eller?
Bilen i övrigt är ju en XC40 i tekniken/hårdvaran med viss skillnad så klart. Men el-arkitektur och grundplattform är ju CMA och den har sina begränsningar.
Volvo utvecklar just nu SPA2 som blir Volvos första plattform som är byggd från grunden med tanken att kunna uppdatera all mjukvara genom OTA uppdateringar. Vad jag har sett så finns det inget arv varken från CMA eller SPA1 i SPA2 just nu, utan man har helt börjat om. Ska bli intressant att se vad den klarar av i Polestar 3 och XC90 om 2 år.
M3 LR AWD 2020
Nä men det är ändå en distinkt skillnad mot en halvkombi.Laban skrev:Fast dagens kombi har inte direkt en rak baklucka.Jerker skrev:Nja, fast hatchback är väl som model S, och det är väl det samma som kombikupé? En kombi, eller herrgårdsvagn som man också sa, är väl när avslutet med luckan är mer rakt som det är på den klassiska Volvo 145 och efterföljarna, så att man får ett mer rektangulärt bagageutrymme.
Skillnaden mellan en halvkombi och en kombi är ju att en kombi alltid har en extra sidoruta som utgör avstånd mellan C och D stolpe. Det finns kombikupeer som har en liten triangelformad ruta bakom dörren men ingen har utpräglad C och D stolpe. Model X t.ex.Verdi skrev:Nä men det är ändå en distinkt skillnad mot en halvkombi.Laban skrev:Fast dagens kombi har inte direkt en rak baklucka.Jerker skrev:Nja, fast hatchback är väl som model S, och det är väl det samma som kombikupé? En kombi, eller herrgårdsvagn som man också sa, är väl när avslutet med luckan är mer rakt som det är på den klassiska Volvo 145 och efterföljarna, så att man får ett mer rektangulärt bagageutrymme.
De har iofs sagt att det kommer OTA uppdatering så man kan ha mobilen som nyckel. Borde inte ha med infotainment att göra?lukasf skrev:Ja, vad jag vet så har inte CMA-plattformen stöd för OTA uppdatering av ecu etc. Så jag förväntar mig att uppdatering endast kommer ska OTA för infotainmentsystemet och det känns ju självklart när det är Android i grunden och man har mobiluppkoppling. Blir ju precis som en telefon.taliz skrev:Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".
Bilen i övrigt är ju en XC40 i tekniken/hårdvaran med viss skillnad så klart. Men el-arkitektur och grundplattform är ju CMA och den har sina begränsningar.
Volvo utvecklar just nu SPA2 som blir Volvos första plattform som är byggd från grunden med tanken att kunna uppdatera all mjukvara genom OTA uppdateringar. Vad jag har sett så finns det inget arv varken från CMA eller SPA1 i SPA2 just nu, utan man har helt börjat om. Ska bli intressant att se vad den klarar av i Polestar 3 och XC90 om 2 år.
Nja, den styrningen finns ju redan på CMA-plattformen genom Volvo On Call. Så att infotainmentsystemet kan prata med plattformen och låsa upp bilen är inget konstigt. Men i det fallet så uppdaterar man ju inte mjukvaran för immobilizern utan för infotainmentsystemet istället. Om jag har förstått detaljerna rätt så kommer infotainmentsystemet styra mycket av bilen för denna typ av funktioner, detta pga att det var smidigare att lägga på ett system ovanpå plattformen istället för att ändra plattformen i grunden. Android blir en gateway kan man säga och det gör ju att i stort sett alla bilens funktioner som går att styra/konfigurera genom att vara fysiskt inkopplad till bilen går att komma åt genom infotainmentsystemet. Så ny funktionalitet kommer säkerligen att tillkomma genom OTA av infotainmentsystemet.Edward123 skrev:De har iofs sagt att det kommer OTA uppdatering så man kan ha mobilen som nyckel. Borde inte ha med infotainment att göra?
Mitt svar var nog riktat mer till uppdatering av tex motorstyrning och grundmjukvaran i plattformen, alla ecu:er och sådant. Men med det sagt så har jag inte grottat ner mig i alla detaljer, så Volvo kan ju ha öppnat upp plattformen en hel del för att kunna möjliggöra fler uppdateringar/konfigureringar.
Tillägg: Vad jag kan se så kommer man inte kunna flasha ny mjukvara i plattformen, alltså göra mjukvaruuppdateringar av en ecu eller hårdvara levererad av tredjepart då det inte verkar finnas någon redundans och testning av flashning inbyggt i plattformen. Det skulle göra att man om man har otur så brickar en bil som står hos kund om uppdateringen går fel.
Det är ju här det blir intressant, vad skiljer en mjukvaruuppdatering ifrån en konfigurering från ett kundperspektiv? Om uppdateringen ger mig 10hk till eller högre effektivitet, är det "bara" en motorstyrningskonfigurering eller är det en faktiskt mjukvaruuppdatering i motorn? För kunden spelar det ju ingen roll och för Volvo/Polestar så kan man ju säga att det är en OTA uppdatering även om det bara var en ny konfigurering

Oavsett så ska det bli intressant att se hur ofta uppdateringar kommer och vad för ny funktionalitet som erbjuds.
M3 LR AWD 2020
Jäpp ska bli spännande att se. Funderar även på hur en uppdatering av effekt skulle fungera rent administrativt. Bilen är ju typad med en viss effekt, som tex. står i trafikregister, vilket i sin tur är en del av basen för försäkringsbolagen att beräkna försäkringspremie och liknande på. Vet inte hur sugna Volvo/Polestar är på att gå in och ändra på den typ av parametrar som är del av deras bilars helfordonsgodkännande.lukasf skrev:Nja, den styrningen finns ju redan på CMA-plattformen genom Volvo On Call. Så att infotainmentsystemet kan prata med plattformen och låsa upp bilen är inget konstigt. Men i det fallet så uppdaterar man ju inte mjukvaran för immobilizern utan för infotainmentsystemet istället. Om jag har förstått detaljerna rätt så kommer infotainmentsystemet styra mycket av bilen för denna typ av funktioner, detta pga att det var smidigare att lägga på ett system ovanpå plattformen istället för att ändra plattformen i grunden. Android blir en gateway kan man säga och det gör ju att i stort sett alla bilens funktioner som går att styra/konfigurera genom att vara fysiskt inkopplad till bilen går att komma åt genom infotainmentsystemet. Så ny funktionalitet kommer säkerligen att tillkomma genom OTA av infotainmentsystemet.Edward123 skrev:De har iofs sagt att det kommer OTA uppdatering så man kan ha mobilen som nyckel. Borde inte ha med infotainment att göra?
Mitt svar var nog riktat mer till uppdatering av tex motorstyrning och grundmjukvaran i plattformen, alla ecu:er och sådant. Men med det sagt så har jag inte grottat ner mig i alla detaljer, så Volvo kan ju ha öppnat upp plattformen en hel del för att kunna möjliggöra fler uppdateringar/konfigureringar.
Tillägg: Vad jag kan se så kommer man inte kunna flasha ny mjukvara i plattformen, alltså göra mjukvaruuppdateringar av en ecu eller hårdvara levererad av tredjepart då det inte verkar finnas någon redundans och testning av flashning inbyggt i plattformen. Det skulle göra att man om man har otur så brickar en bil som står hos kund om uppdateringen går fel.
Det är ju här det blir intressant, vad skiljer en mjukvaruuppdatering ifrån en konfigurering från ett kundperspektiv? Om uppdateringen ger mig 10hk till eller högre effektivitet, är det "bara" en motorstyrningskonfigurering eller är det en faktiskt mjukvaruuppdatering i motorn? För kunden spelar det ju ingen roll och för Volvo/Polestar så kan man ju säga att det är en OTA uppdatering även om det bara var en ny konfigurering![]()
Oavsett så ska det bli intressant att se hur ofta uppdateringar kommer och vad för ny funktionalitet som erbjuds.
Uppgradera effekt är ju något man gjort tidigare. Tvivlar dock på att det kommer ske OTA, överraskande och gratis. Batteribesparande optimeringar som belastar batteriet mindre och ökar räckvidden mer troligt. Eller så blir det nya standarden att släppa bilen ”nertunad” för att kunna skänka bort mer prestanda. Det beror ju på vad kunderna vill ha.
SPA2 kommer fortfarande vara anpassad för avgasmotorer antar jag?lukasf skrev:Ja, vad jag vet så har inte CMA-plattformen stöd för OTA uppdatering av ecu etc. Så jag förväntar mig att uppdatering endast kommer ska OTA för infotainmentsystemet och det känns ju självklart när det är Android i grunden och man har mobiluppkoppling. Blir ju precis som en telefon.taliz skrev:Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Är det bara jag som får rysningar av kombinationen Google, Android, OTA och infotainment som gateway till "i stort sett alla bilens funktioner"...?lukasf skrev:Nja, den styrningen finns ju redan på CMA-plattformen genom Volvo On Call. Så att infotainmentsystemet kan prata med plattformen och låsa upp bilen är inget konstigt. Men i det fallet så uppdaterar man ju inte mjukvaran för immobilizern utan för infotainmentsystemet istället. Om jag har förstått detaljerna rätt så kommer infotainmentsystemet styra mycket av bilen för denna typ av funktioner, detta pga att det var smidigare att lägga på ett system ovanpå plattformen istället för att ändra plattformen i grunden. Android blir en gateway kan man säga och det gör ju att i stort sett alla bilens funktioner som går att styra/konfigurera genom att vara fysiskt inkopplad till bilen går att komma åt genom infotainmentsystemet. Så ny funktionalitet kommer säkerligen att tillkomma genom OTA av infotainmentsystemet.
"May you live in interesting times..."
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Haha, ja jag insåg det när jag läste det nu i efterhand. Det är oroväckande och jag hoppas innerligt att Volvo har granskat detta en extra gång så att man är säker på vilka delar Google får tillgång tillrenes skrev:Är det bara jag som får rysningar av kombinationen Google, Android, OTA och infotainment som gateway till "i stort sett alla bilens funktioner"...?lukasf skrev:Nja, den styrningen finns ju redan på CMA-plattformen genom Volvo On Call. Så att infotainmentsystemet kan prata med plattformen och låsa upp bilen är inget konstigt. Men i det fallet så uppdaterar man ju inte mjukvaran för immobilizern utan för infotainmentsystemet istället. Om jag har förstått detaljerna rätt så kommer infotainmentsystemet styra mycket av bilen för denna typ av funktioner, detta pga att det var smidigare att lägga på ett system ovanpå plattformen istället för att ändra plattformen i grunden. Android blir en gateway kan man säga och det gör ju att i stort sett alla bilens funktioner som går att styra/konfigurera genom att vara fysiskt inkopplad till bilen går att komma åt genom infotainmentsystemet. Så ny funktionalitet kommer säkerligen att tillkomma genom OTA av infotainmentsystemet.
"May you live in interesting times..."

M3 LR AWD 2020
Japp, hybrider då. Inga alternativ som är endast förbränning, iaf som det ser ut just nu. Man kommer hinna ändra sig 17 gånger innan lanseringtaliz skrev:SPA2 kommer fortfarande vara anpassad för avgasmotorer antar jag?lukasf skrev:Ja, vad jag vet så har inte CMA-plattformen stöd för OTA uppdatering av ecu etc. Så jag förväntar mig att uppdatering endast kommer ska OTA för infotainmentsystemet och det känns ju självklart när det är Android i grunden och man har mobiluppkoppling. Blir ju precis som en telefon.taliz skrev:Så är det, de missar ett tillfälle att "äga hela stacken".

Polestar 3 kommer ju först och den blir hel-elektrisk. XC90 kommer ett halvår senare och den kommer som EV och HEV, alltså hel-elektrisk och hybrid-elektrisk. Exakt vilken typ av avgasmotor som kommer användas till HEV har jag ingen koll på, men skulle tippa på någon 3-cylindrig historia.
M3 LR AWD 2020
Lite annorlunda test.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas