Introduktionen av modell Y innebär en hel del risk för Tesla. Så det finns definitivt saker att "FUD:a" om.TiborBlomhall skrev:Fattar ni vilka FUD-stormar vi nu ser fram emot när blankare ska försöka snacka ner aktiekursen igen?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Aktien TSLA
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Aktien TSLA
Vet inte om jag ser jättestora risker med Model Y, borde i alla fall gå mycket smidigare än då man började med Model 3. Samtidigt så kanske man inte skall bli överexalterad över Q3 resultatet heller; det går åt rätt håll och är väldigt positivt att man lyckats med kostnadsbesparingarna - samtidigt så var Q1 och Q2 mer eller mindre en katastrof. Så helåret 2019 har ju nog inte varit något bra år, men det ser i alla fall mycket bättre ut nu.
Nissan Leaf 2014
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Aktien TSLA
Risken är att Y kannibaliserar på 3. Eller rättare sagt det är troligt att Y kommer ta volym från 3. Risken är att Tesla köparna börjar vänta på Y istället för att köpa en 3. Tesla har absolut inte råd att förlora (mer) volym. Nu är ju Y (officiellt) långt bort, alltså dumt att vänta. Vore annorlunda om planen var att börja leverera i Q1.granlundii skrev:Vet inte om jag ser jättestora risker med Model Y, borde i alla fall gå smidigare än då man började med Model 3.
Re: Aktien TSLA
Är det dessa kostnadsinbesparingar som ligger bakom tex mycket sämre upplevd service och allt annat negativt folk upplevt på sistone? Aktieägarna kanske helt enkelt inser att man inte kan både äta kakan och ha den kvar. There ain't no such thing as a free lunch, helt enkelt.granlundii skrev:Det mest positiva jag läser mellan raderna är att man har lyckats med sina kostnadsinbesparningar. Intäkterna är ju inte högre än vad marknaden hade väntat sig, däremot hade inte marknaden räknat med att man kunde sänka på kostnaderna så mycket. Detta är i sig väldigt positivt då Tesla kanske inte tidigare visat sig duktiga på att vända på slantarna.
Annars gillar jag att aktiekursen mer och mer liknar mina effektgraf i bilen! höga toppar och djupa dalar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8143
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
+$47 vid öppning...
/fth


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Förlora mer volym?Jan-Erik Sebestyen skrev:Risken är att Y kannibaliserar på 3. Eller rättare sagt det är troligt att Y kommer ta volym från 3. Risken är att Tesla köparna börjar vänta på Y istället för att köpa en 3. Tesla har absolut inte råd att förlora (mer) volym. Nu är ju Y (officiellt) långt bort, alltså dumt att vänta. Vore annorlunda om planen var att börja leverera i Q1.granlundii skrev:Vet inte om jag ser jättestora risker med Model Y, borde i alla fall gå smidigare än då man började med Model 3.
Tesla hade precis sitt bästa resultat någonsin, de sa i samtalet igår att leveranserna av Model S och X inte representerade efterfrågan då utan att produktionen har blivit lite nerprioriterad för Model 3. Utöver de sa det att vid denna tidpunkten hade de fler beställningar jämfört med samma tid in i förra kvartalet och att de hoppas på att leverera runt 105 000 bilar nu under fjärde kvartalet.
Kan du utveckla?
Re: Aktien TSLA
När Model X kom sa man att den skulle kannibalisera på Model S. Resultatet blev att Model S sålde ännu mer när Tesla dubblade antalet modeller och fler fick upp ögonen för Tesla.
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Model Y kommer inte heller den kannibalisera på övriga Tesla-modeller. Ny modell kommer återigen öka efterfrågan på elbilar och Teslas modeller.
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Model Y kommer inte heller den kannibalisera på övriga Tesla-modeller. Ny modell kommer återigen öka efterfrågan på elbilar och Teslas modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Bättre än så tom... De "hoppas" ju inte på "runt" 105k. De sa ju:vigge50 skrev:... de hoppas på att leverera runt 105 000 bilar nu under fjärde kvartalet.
"We are highly confident in exceeding 360,000 deliveries this year."
De är alltså säkra på att leverera minst 105.000 bilar i Q4.
Personligen tycker jag detta var bland det mest positiva i hela rapporten. Att de är så säkra på ett solklart leveransrekord trots höjda priser är väldigt imponerande!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Ok att Model S ensam inte höll efter lansering av Model 3 men set man på helår så såldes det i princip lika många Model S 2015 som 2016 efter att Model X lanserades och det såldes i princip lika många S+X 2017 som 2018 efter att Model 3 såldes på riktigt.Legato skrev:Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
Jag tror inte att Model Y kommer inte göra att det kommer säljas färre S+X+3 12 månader efter att Model Y levereras i större mängd än vad som såldes av S+X+3 12 månader innan samma datum.
I och med att det har varit en och samma fabrik som alla bilar har kommit ifrån så har produktion av de andra modellerna garanterat påverkats kortsiktigt. Sett över helåret så syns ingen direkt påverkan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Jag vill att allt som sagts nyligen ska vara sant.
- FSD early access, i år
- 5% mer kraft till Model 3, 3% till X och S
- soltegel V3 visas idag
- Tesla Semi startar begränsad production 2020
- Stop, med enpadalskörning och laddning baserat på när man ska åka?
Vad tror ni?
- FSD early access, i år
- 5% mer kraft till Model 3, 3% till X och S
- soltegel V3 visas idag
- Tesla Semi startar begränsad production 2020
- Stop, med enpadalskörning och laddning baserat på när man ska åka?
Vad tror ni?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Aktien TSLA
Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.Svenssons skrev:Ok att Model S ensam inte höll efter lansering av Model 3 men set man på helår så såldes det i princip lika många Model S 2015 som 2016 efter att Model X lanserades och det såldes i princip lika många S+X 2017 som 2018 efter att Model 3 såldes på riktigt.Legato skrev:Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
Jag tror inte att Model Y kommer inte göra att det kommer säljas färre S+X+3 12 månader efter att Model Y levereras i större mängd än vad som såldes av S+X+3 12 månader innan samma datum.
I och med att det har varit en och samma fabrik som alla bilar har kommit ifrån så har produktion av de andra modellerna garanterat påverkats kortsiktigt. Sett över helåret så syns ingen direkt påverkan.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Som jag skrev innan så tror jag Tesla kan ha flyttat personal mellan linorna, har för mig men är inte helt säker att de under samtalet för Q1 sa att de gått från tre till två skift på produktionslinorna för Model S och X. Inte säker men för mig det.Legato skrev:Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.Svenssons skrev:Ok att Model S ensam inte höll efter lansering av Model 3 men set man på helår så såldes det i princip lika många Model S 2015 som 2016 efter att Model X lanserades och det såldes i princip lika många S+X 2017 som 2018 efter att Model 3 såldes på riktigt.Legato skrev:Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
Jag tror inte att Model Y kommer inte göra att det kommer säljas färre S+X+3 12 månader efter att Model Y levereras i större mängd än vad som såldes av S+X+3 12 månader innan samma datum.
I och med att det har varit en och samma fabrik som alla bilar har kommit ifrån så har produktion av de andra modellerna garanterat påverkats kortsiktigt. Sett över helåret så syns ingen direkt påverkan.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Aktien TSLA
Det är inte frågan om vad någon tror. Det är frågan om risker som Teslas ledningen måste förhålla sig till. Om Tesla går ut och säger leverans i Q2 2020 men levererar först i Q4 kan detta leda till att de tappar massor av volym. Jag tror att Tesla denna gång har satt ett internt realistisk mål (typ Q1 2020) och sedan satt en rimlig säkerhetsbuffert på typ 6 månader. Det är i alla fall vad jag skulle ha rekommenderat. Om allt går bra kommer bilarna börja levereras så smått i slutet av Q1 eller början av Q2.Svenssons skrev:Ok att Model S ensam inte höll efter lansering av Model 3 men set man på helår så såldes det i princip lika många Model S 2015 som 2016 efter att Model X lanserades och det såldes i princip lika många S+X 2017 som 2018 efter att Model 3 såldes på riktigt.Legato skrev:Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
Jag tror inte att Model Y kommer inte göra att det kommer säljas färre S+X+3 12 månader efter att Model Y levereras i större mängd än vad som såldes av S+X+3 12 månader innan samma datum.
I och med att det har varit en och samma fabrik som alla bilar har kommit ifrån så har produktion av de andra modellerna garanterat påverkats kortsiktigt. Sett över helåret så syns ingen direkt påverkan.
Vad gäller S och X så har de tappat i volym efter att 3 kom i full produktion. Det har ju slagit rätt hårt på resultatet.
Det skulle vara intressant att se vad modell 3 ägarna i detta forum skulle valt om de idag skulle köpa en ny Tesla: modell 3 eller Y.
Re: Aktien TSLA
Åtminstone dessa saker verkar ju vara på gång snart. De finns ju med redan i nästa release som gått ut till early access.bjelkeman skrev:Jag vill att allt som sagts nyligen ska vara sant.
- 5% mer kraft till Model 3, 3% till X och S
- Stop, med enpadalskörning och laddning baserat på när man ska åka?
Vad tror ni?
Sen är det sannolikt så att mer kraft endast gäller raven Model S och X, dvs med en motor av samma typ som 3.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Aktien TSLA
Jag tittar på globala siffror för helår. Vissa kvartal och vissa marknader ser naturligtvis annorlunda ut. Resultatet för Tesla har dock blivit bättre efter att produktion av Model 3 tagit fart och resultatet lär inte bli sämre när produktionen av Model Y tagit fart.Legato skrev:Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Helt klart intressanta tider då tillverkningen av Tesla Y snart kommer igång i Usa, och Tesla 3 i Kina.Svenssons skrev:Jag tittar på globala siffror för helår. Vissa kvartal och vissa marknader ser naturligtvis annorlunda ut. Resultatet för Tesla har dock blivit bättre efter att produktion av Model 3 tagit fart och resultatet lär inte bli sämre när produktionen av Model Y tagit fart.Legato skrev:Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
Men kanske ännu intressantare är att man vill öka batteriproduktionen från dagens 28GWh till 1000GWh!
Batteriförsäljning kan bli större än fordonstillverkningen!
Batteridagen i februari 2020 kommer vara mycket intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det är självklart att de anpassar sig efter situationen med lägre efterfrågan, allt annat vore konstigt.vigge50 skrev:Som jag skrev innan så tror jag Tesla kan ha flyttat personal mellan linorna, har för mig men är inte helt säker att de under samtalet för Q1 sa att de gått från tre till två skift på produktionslinorna för Model S och X. Inte säker men för mig det.Legato skrev:Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.Svenssons skrev:Ok att Model S ensam inte höll efter lansering av Model 3 men set man på helår så såldes det i princip lika många Model S 2015 som 2016 efter att Model X lanserades och det såldes i princip lika många S+X 2017 som 2018 efter att Model 3 såldes på riktigt.Legato skrev:Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar. S & X försäljningen har ju rasat sedan Model 3 lanserades. Det är ju självklart att många som körde Model S egentligen ville ha en mindre bil (jag är en av alla...).Svenssons skrev:
När Model 3 kom sa man återigen att den skulle kannibalisera på Model S då den skulle vara mycket billigare. Återigen visade sig detta inte stämma då Model S och Model 3 inte är samma bil och återigen ökade efterfrågan på Model S.
Jag tycker det är helt självklart att Y kommer kannibalisera på X. Men lika självklart är att Y, precis som 3, kommer öka Teslas totala försäljning kraftigt.
Tesla sålde ca 18.000 Model S i Q4 2015. Det hade fallit till ca 13000 i Q3 2018. I Q3 2019 sålde man totalt bara ca 17000 S&X tillsammans!
Jag tror inte att Model Y kommer inte göra att det kommer säljas färre S+X+3 12 månader efter att Model Y levereras i större mängd än vad som såldes av S+X+3 12 månader innan samma datum.
I och med att det har varit en och samma fabrik som alla bilar har kommit ifrån så har produktion av de andra modellerna garanterat påverkats kortsiktigt. Sett över helåret så syns ingen direkt påverkan.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
Vi vet ju redan hur (få) S&X som sålts. Dessa har man också hunnit producera (det vet vi också) så jag förstår faktiskt inte vad det är för tes ni försöker driva. Menar ni på fullt allvar att ni tror att man stoppat folk från att köpa S&X i någon region?
Jag skulle argumentera för precis motsatsen... I början av året "antisålde" man fortfarande Model 3. Dessutom hade vi en rejäl prissänkning på S&X (framförallt Performance) under våren.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
De enda relevanta siffrorna globalt sett är återigen för 2019. Du vet ju att Model 3 leveranserna började först i mars i Europa. Under hela 2018 kunde européer enbart köpa S & X som bekant.Svenssons skrev:Jag tittar på globala siffror för helår. Vissa kvartal och vissa marknader ser naturligtvis annorlunda ut. Resultatet för Tesla har dock blivit bättre efter att produktion av Model 3 tagit fart och resultatet lär inte bli sämre när produktionen av Model Y tagit fart.Legato skrev:Model 3 kom till Europa först i år, så det är ju 2019 som är mest relevant och då har som sagt S&X försäljningen rasat.
Givetvis kommer vi få samma effekt av Model Y, men återigen, det relevanta är ju att den totala försäljningen ökar av ett breddat modellprogram.
Tror inte fabriken varit en trång sektor alls för S&X. Det är ju helt andra linor än för Model 3 och produktionen har som sagt varit mycket lägre i år än tex 2018. Jag tror man har byggt så många man kunnat få sålt, varken mer eller mindre.
Resultatet kan man verkligen diskutera. Bruttomarginalerna har fallit ordentligt, men nu börjar man kunna kompensera detta med större volymer. Tesla har dock fortfarande gjort rejäl förlust, både för 2019 och för senaste rullande 12 månader.
Men ja, Y kommer absolut lyfta resultaten, framförallt när man börjar få volym i Shanghai. Det påverkar dock inte faktumet att S&X försäljningen rasat efter Model 3s lansering.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
När prissänkningen kom så blev S mycket mer attraktiv och vi verkar vara ganska många som beställt en S i Sverige senaste tiden och väntan är längre än vad som står på hemsidan. 6-8 veckors leveranstid är nåt som sas av "säljarna" till en annan S köpare som väntar nu. I mitt fall har det gått drygt 8 veckor efter min beställning och ännu inget vin eller indikation om leverans så de producerar nog inte riktigt i den takt de säljer nu. Sen kanske det inte är underlag nog att sätta tillbaka ett skift till.Legato skrev:
Vi vet ju redan hur (få) S&X som sålts. Dessa har man också hunnit producera (det vet vi också) så jag förstår faktiskt inte vad det är för tes ni försöker driva. Menar ni på fullt allvar att ni tror att man stoppat folk från att köpa S&X i någon region?
Jag skulle argumentera för precis motsatsen... I början av året "antisålde" man fortfarande Model 3. Dessutom hade vi en rejäl prissänkning på S&X (framförallt Performance) under våren.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Aktien TSLA
En fördel med alla bilar i Fremont är att man kan lyfta resurser (åtminstone personal) mellan linorna efter behov.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Aktien TSLA
Upp över 5% idag med. Short squeeze?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Tesla aktien upp 4,5% till!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension