Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Tillkommer 199:-/mån på det där 3,30:- priset.
Jag bryr mig egentligen inte om Ionity mer än att det är tråkigt om det ska sabba omställningen och ge anledning till hånfulla kommentarer.
Jag bryr mig egentligen inte om Ionity mer än att det är tråkigt om det ska sabba omställningen och ge anledning till hånfulla kommentarer.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Nej Ionity är inte "som en bensinkedja", det är Vattenfall, EON eller Circle K. Ionity ägs som sagt av tyskarna och driver enbart enbart tyskarnas intressen. Varför ska tyskarna erbjuda Volvo laddning när dom istället kan ha en försäljningsfördel för sina bilar framför Volvo. Som sagt, alla driver bara sina intressen.HenrikC skrev:Utförlig analys EnTraktor, men jag tror du tänkt för mycket på det här. Ionity är som en kedja bensinstationer = alla kunder är bra kunder om de betalar. Skulle Ionity få en för dominerande ställning får problem med EU domstolen. Skulle man vara dominerande OCH samtidigt diskriminera mot andra märken får man ett helvete.
Ionity kommer att sälja till alla, speciellt eftersom man har EU med sig.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
EnTraktor: det kostar inte 3:30kr för Audi att ladda hos Ionity. Det kostar 8:70kr, precis som för alla andra. Bara om du betalar ett årsabonnemang för 200kr/mån får du det lägre priset, vilket är totalt ointressant för de flesta. Men detta "erbjudande" med lägre kWh-taxa mot en hög abonnemangsavgift kommer enligt Ionitys egen utsago finnas för alla, alltså även för teslaägare. Man har bara inte hunnit ta fram dessa.
Nedan är en länk till en lång (!) intervju med herrarna i Ionitys ledning, där de försöker förklara hur de tänker kring detta med abonnemang, och varför de anser att det är billigt ändå. Jag orkade inte lyssna på eländet i hela sin längd. Det är rätt tydligt att de inte har förstått nånting, och jag kan inte bli av med känslan att de inte vill lyckas. Det hela är så konstigt, som om ingen av dessa två herrar någonsin har kört elbil.
Tyvärr på tyska.
Nedan är en länk till en lång (!) intervju med herrarna i Ionitys ledning, där de försöker förklara hur de tänker kring detta med abonnemang, och varför de anser att det är billigt ändå. Jag orkade inte lyssna på eländet i hela sin längd. Det är rätt tydligt att de inte har förstått nånting, och jag kan inte bli av med känslan att de inte vill lyckas. Det hela är så konstigt, som om ingen av dessa två herrar någonsin har kört elbil.
Tyvärr på tyska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tro det om du vill. Jag tror att Ionity har som mål att gå med vinst och på sikt säljas eller börsnoteras och biltillverkarna åter fokusera på kärnverksamheten. BMW, VW, Mercedes och Ford är konkurrenter. Samarbete för att skada konkurrenter har ett namn: kartell. Dessutom är den dömd att misslyckas.EnTraktor skrev:Nej Ionity är inte "som en bensinkedja", det är Vattenfall, EON eller Circle K. Ionity ägs som sagt av tyskarna och driver enbart enbart tyskarnas intressen. Varför ska tyskarna erbjuda Volvo laddning när dom istället kan ha en försäljningsfördel för sina bilar framför Volvo. Som sagt, alla driver bara sina intressen.
Går du in på Audis hemsida verkar det ”ingå” 1års abonnemang gratis just nu om du köper en e-Tron.
Så länge du regelbundet köper NY bil av Ionitygruppens medlemmar så blir nog priset helt ok. Då det säkerligen lär pågå sådana kampanjer mest hela tiden. Där bilmärket betalar årsavgiften till Ionity och där Ionity hanterar kunderna rent praktiskt. Då betalar bilföretagen också på sätt och vis ”tolö sig själv”
Högt pris ger då högt värde på kampanjen. (Årsavgiften) högt pris/kWh signalerar att det är ”premiumladdning” som säljs.
Ionity ska alltså driva ägarnas bilförsäljningen. Så det finns en logik i allt ihop. De har inget intresse av att bli en ”billig laddoperatör” för andra märken än sina egna (vilket de alltså kan reglera med kampanjer och olika kopplingar till sina egna märkeskort osv)
Även Tesla har ju använt och använder olika priser på SuC för att driva sin försäljning.
Så länge du regelbundet köper NY bil av Ionitygruppens medlemmar så blir nog priset helt ok. Då det säkerligen lär pågå sådana kampanjer mest hela tiden. Där bilmärket betalar årsavgiften till Ionity och där Ionity hanterar kunderna rent praktiskt. Då betalar bilföretagen också på sätt och vis ”tolö sig själv”
Högt pris ger då högt värde på kampanjen. (Årsavgiften) högt pris/kWh signalerar att det är ”premiumladdning” som säljs.
Ionity ska alltså driva ägarnas bilförsäljningen. Så det finns en logik i allt ihop. De har inget intresse av att bli en ”billig laddoperatör” för andra märken än sina egna (vilket de alltså kan reglera med kampanjer och olika kopplingar till sina egna märkeskort osv)
Även Tesla har ju använt och använder olika priser på SuC för att driva sin försäljning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det blir dock ganska dyr laddning i längden om man måste köpa ny bil var 12e månad för att slippa årsavgiften. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Då ökar pressen att du ska byta bil redan efter 1år. Med dagens leveranstider så är även det logiskt
Tror nog bilden klarnat när de väl börjar få igång leveranserna. Dvs om 1-2år skulle jag tro.

Tror nog bilden klarnat när de väl börjar få igång leveranserna. Dvs om 1-2år skulle jag tro.
Så har det varit sedan e-tron lanserades för ett år sedan. Och den godtrogne och oerfarne e-tron ägaren som blåögd tryckte på aktivera-knappen för sitt "förmånliga" abonnemang har nu alltså bränt ett helt år gratis medlemskap, och betalat under detta året precis samma pris hos Ionity som alla andra, dvs 80kr, och nu när gratisperioden är över börjar månadskostnadena ticka, samtidigt som Ionity tiodubblar priset.Leo skrev:Går du in på Audis hemsida verkar det ”ingå” 1års abonnemang gratis just nu om du köper en e-Tron.
Snyggt gjort kan jag säga. Och jag är glad att jag redan från början kände att nånting var galet med detta inte alls förmånliga abonnemang, och jag har tjatat på folk att de skulle låta bli att aktivera det. Jag hoppas att åtminstone någon har lyssnat på mig. Nu kan man ju aktivera det och ladda för 3:30kr i ett år. Man får bara inte glömma att säga upp skiten i tid. Annars betalar man i värsta fall ett abonnemang för en bil som man inte ens äger längre.
Den där gratisperioden är ju bara ett spel för galleriet, man ska känna att man får nånting "billigt", vilket det verkligen inte är. Abonnemanget är personligt, det följer alltså inte med bilen och gratis-året gäller enbart vid nyteckning. Det hjälper alltså inte att byta bil varje år, om nu någon tror att det skulle vara tanken med detta.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det bara en gång per person?
Så om man ska byta sin Audi till en ny så måste man ställa den på frun om man vill ha 12 månaders fritt abonnemang?
Och nästa gång blir det dottern, sedan sonen, hunden, katten osv.
Så om man ska byta sin Audi till en ny så måste man ställa den på frun om man vill ha 12 månaders fritt abonnemang?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Personligt, och alltså inte bundet till bilen? Så om man har flera bilar räcker det med ett abonnemang?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vet inte. De har troligen inte tänkt så långt eftersom de själva tycker att det är förmånligt.Nicke Nyfiken skrev:Är det bara en gång per person?
Det verkar så. Jag trodde först att det var bundet till bilen, men det är bara för "gratisåret" att de vill ha ett chassinummer. Det är tydligen fritt fram att ladda som man vill. Om man nu vill det.bylund skrev:Personligt, och alltså inte bundet till bilen? Så om man har flera bilar räcker det med ett abonnemang?
- Johlei
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/john713130
Undrar vem som blir först med att erbjuda laddning via sitt abonnemang, typ card sharing för TV.mati skrev:Det verkar så. Jag trodde först att det var bundet till bilen, men det är bara för "gratisåret" att de vill ha ett chassinummer. Det är tydligen fritt fram att ladda som man vill. Om man nu vill det.bylund skrev:Personligt, och alltså inte bundet till bilen? Så om man har flera bilar räcker det med ett abonnemang?
”För ett påslag om endast 0:70 kr erbjuds du att ladda genom mitt abonnemang. Så istället för 8:70 betalar du 4:00 kr/kWh.”
Borde kunna funka om man litar på de som är inom sharing-gruppen.
Jag kommer inte göra det i alla fall, eftersom jag inte har en tysk elbil bl.a.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Ja precis. Vill du åka på semester så kan du låna laddkortet för en avgift på 400kr och ladda till ett lägre pris. På det viset skulle man naturligtvis minska kostnadena för alla inblandade och ionity får mindre betalt. Inte osannolikt att detta kommer hända. Men då kommer de ju hitta sätt att förhindra det.Johlei skrev:Undrar vem som blir först med att erbjuda laddning via sitt abonnemang, typ card sharing för TV.mati skrev:Det verkar så. Jag trodde först att det var bundet till bilen, men det är bara för "gratisåret" att de vill ha ett chassinummer. Det är tydligen fritt fram att ladda som man vill. Om man nu vill det.bylund skrev:Personligt, och alltså inte bundet till bilen? Så om man har flera bilar räcker det med ett abonnemang?
”För ett påslag om endast 0:70 kr erbjuds du att ladda genom mitt abonnemang. Så istället för 8:70 betalar du 4:00 kr/kWh.”
Borde kunna funka om man litar på de som är inom sharing-gruppen.
Jag kommer inte göra det i alla fall, eftersom jag inte har en tysk elbil bl.a.
Om samma gubbe laddar samtidigt i Södertälje o Tyskland... 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Samtidigt lär bli svårt, du behöver ju ha kortet med dig. Så länge de inte läser ditt chassinummer vid laddning så kan de inte avgöra om det är du eller någon annan som laddar.bonath skrev:Om samma gubbe laddar samtidigt i Södertälje o Tyskland...
- Johlei
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/john713130
Det kan väl hända i familj med två Audis t.ex. Frun är på tjänsteresa i Tyskland och gubben laddar samtidigt i Örebro?bonath skrev:Om samma gubbe laddar samtidigt i Södertälje o Tyskland...
Men det är klart, när jag cardsharat till 100+ personer som laddar på olika ställen i Europa samtidigt så kommer det ju se lite märkligt ut från Ionitys perspektiv.

Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Man ser ju tydligt att de inte har tänkt färdigt med denna betalmodell. Jag anser det som självklart att man kan använda samma laddkort till olika bilar i familjen. Det går vi ju idag också. Plugsurfing- och inCharge-brickan sitter på min nyckelknippa och de används självklart för båda våra bilar. Om ionity skulle låsa abonnemanget till en viss bil skulle de ju tvinga folk att antingen ha ett dyrt abonnemang för varje bil eller så måste man ha en dedikerad långfärdsbil och en som enbart laddas hemma. Det blir ju ännu konstigare.
Är ganska säker på att det lär vara kopplat till chassinumret (åtminstone framöver) precis som på Tesla. Varför skulle det inte vara det?
Tycks dessutom minnas att jag läst om det men kom inte ihåg var.
Leo skrev:Är ganska säker på att det lär vara kopplat till chassinumret (åtminstone framöver) precis som på Tesla. Varför skulle det inte vara det?
Varför skulle det vara knutet till bilen? Det är ju personen som är kunden, inte bilen.
Nu verkar det ju dessutom så att vem som helst får teckna ett sånt där Ionity-abonnemang oberoende av vilken elbil man har.
Visst kan man säkert dela men jag antar att kortet är gjort så pass bra att det är svårt att kopiera. Då blir man ju tvungen att ha fysisk access till det riktiga kortet vilket avsevärt försvårar att missbruka det.
Ja, fast Teslas fri SuC är väl knutet till bilen?Verdi skrev:Varför skulle det vara knutet till bilen? Det är ju personen som är kunden, inte bilen.
Tror knappast att de gör kortet svårare att kopiera än vanligt magnet, chipkort eller RFID-kort. Visst är det inget som vem som helst vet hur man gör men det är inga problem om man har rätt utrustning för några hundra kronor och kunskap. Man skulle då kunna klona hur många kort man vill. Problemet är att veta hur mycket varje kort har laddat om det inte är samma person som skall betala all laddning.Verdi skrev:Visst kan man säkert dela men jag antar att kortet är gjort så pass bra att det är svårt att kopiera. Då blir man ju tvungen att ha fysisk access till det riktiga kortet vilket avsevärt försvårar att missbruka det.
Tror inte Ionitys abonnemang kommer vara knutet till bilen tekniskt sett eftersom inte alla bilmodeller stödjer kommunikation av VIN-nummer för CCS-laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
För kundens skull förstås.Verdi skrev:Varför skulle det vara knutet till bilen?
Varför skall man behöva ha särskilda kort, taggar etc när bilen kan identifiera sig till stolpen entydigt, ad modum Tesla, det ingår ju i CCS-standarden.
En operatör som månar om sina kunder bör förstås automatiskt identifiera bilen vid stolpen och sköta debitering bakom kulisserna utan ytterligare åtgärder, och en kund skall naturligtvis kunna registrera flera bilar på samma konto.
Hur Ionity och andra operatörer inte inser detta är för mig helt obegripligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:För kundens skull förstås.Verdi skrev:Varför skulle det vara knutet till bilen?
Varför skall man behöva ha särskilda kort, taggar etc när bilen kan identifiera sig till stolpen entydigt, ad modum Tesla, det ingår ju i CCS-standarden.
En operatör som månar om sina kunder bör förstås automatiskt identifiera bilen vid stolpen och sköta debitering bakom kulisserna utan ytterligare åtgärder, och en kund skall naturligtvis kunna registrera flera bilar på samma konto.
Hur Ionity och andra operatörer inte inser detta är för mig helt obegripligt.
/fth
Varför är det bättre för kunden? Säg att du i framtiden flyger ner till Spanien och hyr en elbil som du vill ladda på Ionity. Jaha, då blir det att betala fullt... Eller om din ordinarie bil är på verkstad och du får en hyrbil/lånebil. Betala full. Eller om man har två eller fler bilar i hushållet och inte vill ha fler än ett abonnemang?
Att blippa ett kort mot stolpen och slå en pinkod är ju knappast avgörande för upplevelsen. Så har man ju gjort i många år vid bränslepumpen.
Jag antar dessutom att det är mångdubbelt mer komplext att identifiera alla möjliga sorters elbilar än att bara identifiera sina egna.
Fast Tesla drar inte en abonnemangsavgift varje månad från ägarens konto.Jerker skrev:Ja, fast Teslas fri SuC är väl knutet till bilen?Verdi skrev:Varför skulle det vara knutet till bilen? Det är ju personen som är kunden, inte bilen.