Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla aktien stiger även idag!
332,08 USD +3,95 (1,20 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Nu går det neråt istället
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Musk expects everything to come together by June
Baron also talked about how about three or four months ago, Musk told him, “Next June, that’s when everything comes together.” That’s when Tesla’s Model Y is expected to come into production. During the company’s third-quarter earnings call, Musk said, “I think it’s quite likely to — just my opinion, but I think it will outsell Model S, Model X and Model 3 combined.”
https://articles2.marketrealist.com/201 ... says-musk/

Tesla Y kommer i juni 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

What Stocks I Own & Why (11/05/2019)

Hyperchange är en som tror på Tesla.

Mycket snack om att Tesla ska bli en underleverantör till andra bilföretag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp på nyheten om Pickup lanseringen.

324,54 USD +7,32 (2,31 %)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kanske får bättre kreditvärdighet. Och därmed lägre låneräntor.
Tesla Wins Positive Outlook From S&P as Cash Flow Takes Shape.

Tesla Inc. won a stamp of approval from bond grader S&P Global Ratings, as Elon Musk’s electric-car maker may be a candidate for a credit upgrade.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... akes-shape
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

338,55 USD +11,97 (3,67 %)

Varför köpte jag inte Tesla aktien den 3 juni då den låg i 178 dollar! :roll:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:

Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Referralkod: ts.la/svante12917

Inlägg av Syncronauten »

Zalman3 skrev:

Jag köpte när de låg i 190 USD 8-)

tyvärr bara 4 st...
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

så grymt ju. jag har betalat 15% av bilen nu. Säljer hälften när bilen är betald.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

När man handlar med aktier finns det alltid ett,
Varför.

Varför köpte jag inte men lika ofta, varför sålde jag inte...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

josve skrev:
När man handlar med aktier finns det alltid ett,
Varför.

Varför köpte jag inte men lika ofta, varför sålde jag inte...
Det gör det i allt då det handlar om pengar. Spel, köp etc.

Varför spelade jag inte så, varför väntatde jag inte med att köpa det etc.

Dvs "Om" och hyptotetiska resonemang. Ganska meningslöst. Man kan inte alltid fatta de perfekta besluten. Det gäller bara att det är fler bra beslut än dåliga beslut ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
topgun12

Inlägg av topgun12 »

topgun12 skrev:
Nu har jag tankat 25 aktier på $230 och 25 till vid 250. Räknar med några goda kvartal då Tesla höjt priserna på model 3 och är det enda bilbolaget som faktiskt kan leverera elbilar med vinst. De andra har mest lite bilar för syns skull men saknar batterifabriker och riktig försäljning. Löften och köer är allt de levererar. Hoppas nu bara på en dipp så jag kan tanka 100aktier till. Lägger aldrig mer än 50% i en korg men får jag dippen hamna mina 50% i Tesla.

Telsa rules tills de andra har sina batterifabriker färdiga, nått de knappt ens har på ritbordet idag. Panasonic borde också vara köpvärda men de verkar ha en Styrelse som inte fattar de äger hönan som värper guldäggen. Kan nämna jag 2 år tidigare prickat in året börskometer, Fontline o Boliden men det är säkert 10 år sen nu. Det gjorde jag inte behövde jobba på några år.

Tesla påminner mycket om Apple, amerikansk föregångare i ny teknik. Många önskar de köpt Apple i tid. Just saying för de som fattar.
Ovan mitt förra notat i tråden före kvartalsrapporten. Nu ligger jag tung med 150 aktier, gick ur på 319 då det vänt ner efter första rusningen till 330 men köpte in mig med 150st på 114 då det börjat stiga igen. Borde aldrig gått ur. Nu håller jag mina aktier i väntan på 380, för dit kommer vi ganska snart. Köpa mer på nergång kan vara bra för då kan man glädja sig för nedgångarna. Har lite i fondkapital att flytta till Tesla vid nedgång fast då bryter jag mot min regel aldrig mer än 50% i en aktie. Men vid rea får jag ge mig tillstånd fyndköpa.

Om nu bara Tesla kunde låta folk själva få bestämma laddhastighet för sina batterier i utbyte mot att de avstår sin batterigaranti vore jag supernöjd, det skulle lyfta värdet för mig på min gamla Tesla, seg laddning förstör hela vitsen med elbil. Ser folk tillbringa timmar av sin dag på laddplatser, sorgligt. Sur blir jag på folk som sitter och laddar (då det nästan är fullt )med fart 10KW för att spara 10kr per timme jmf med att ladda hemma ! Värdesätter inte folk sin tid ? Allt som gör Teslan mer åtråvärd höjer aktiekursen, seg laddning sänker alltså aktiekursen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

topgun12 skrev:
Om nu bara Tesla kunde låta folk själva få bestämma laddhastighet för sina batterier i utbyte mot att de avstår sin batterigaranti vore jag supernöjd, det skulle lyfta värdet för mig på min gamla Tesla, seg laddning förstör hela vitsen med elbil. Ser folk tillbringa timmar av sin dag på laddplatser, sorgligt. Sur blir jag på folk som sitter och laddar (då det nästan är fullt )med fart 10KW för att spara 10kr per timme jmf med att ladda hemma ! Värdesätter inte folk sin tid ? Allt som gör Teslan mer åtråvärd höjer aktiekursen, seg laddning sänker alltså aktiekursen.
Det är svårt att ge folk frihet att förstöra sina bilar. Även om många kan hantera det så är det ändå ett fåtal som inte kan de5 alls och en del av dem är högljudda. Jämför hör gärna med ”de blästrade trösklarna”. Jag och många andra som har haft gamla bilar vet att man måste ta hand om bilar annars rostar de bort. Får du ett stenskott laga i det osv. Om du kör fyrhjulsdrivet på grusväg köp stänkskydd och eventuellt plastfilm på känsliga ställen. På samma sätt kommer folk som får frihet att ladda sönder sina batterier göra det och sedan klaga på Tesla, gärna via media. Den stora risken som aktieägare är att Tesla hamnar i trubbel på grund av att de låter folk göra som de vill med sina bilar.

För att få bort vardagsladdar och långsamladdare så borde de skärpa tomgångsregeln. Kommer du under en viss effekt, kW, så kan det räknas som tomgång och avgiften kan börja ticka.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Shanghai has 3200 employees vs the 10,000 plus at the Fremont plant why and does this
mean Shanghai tesla will make huge amounts of money for Tesla. S&P upgraded debt of Tesla on better earnings number bumping stock price this week.

Hur mycket mera effektiv blir kina fabriken?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sabbe skrev:
Kommer Tesla tillverka 1,5 miljoner bilar om året 2022?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla går om Daimler(Mercedes) och är ny nr 3 i världen vad gäller aktievärde.

https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... e=1024,348
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ändå en bra bit upp till Toyota.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

LarsL skrev:
Ändå en bra bit upp till Toyota.
Ähh... Toyota tar dom lätt då de faller på eget grepp... om dom klarar sig över huvud taget så blir det som nåt litet parentes-bilmärke nationellt i Japan med hjälp av vätgassubventioner... när, WV blir den riktiga utmaningen!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror VW blir lättare än man kan tro....;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslas Kina fabrik kan bli en av världens mest lönsamma bilfabriker.

Arbetarna på Kina fabriken tjänar bara ca 10% av vad man betalar i USA.
Bruttomarginalen kan bli ca 30-35%.
Ny riktkurs 440 dollar.
Outlays on labor alone will amount to just a tenth of Tesla’s workforce spending in its home state of California, helping operations in China generate gross margins in the low- to mid-30% range, Jonas said. That compares with gross margins of 22.8% for Tesla in the third quarter and 28% for Volkswagen AG’s Porsche luxury nameplate in 2018.
“Investors may not realize how expensive it is to make cars in Silicon Valley until Tesla ramps the Shanghai Gigafactory,” Jonas said. The site could become one of the global industry’s more profitable auto plants, and a locally built Model 3 could drive earnings and cash flow enough to bring Tesla close to Morgan Stanley’s $440-a-share bull-case valuation.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... anley-says

Tyska Tesla fabriken får det tuffare.
The developments come as Musk also announced Tesla will build a battery and car plant near Berlin and set up a design center in the German capital. Analysts at Oddo-BHF Group said in a report Wednesday that the move “is bound to be a major challenge for Tesla,” because labor and energy costs for carmaking in Germany are among the highest worldwide.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Zalman3 skrev:
Teslas Kina fabrik kan bli en av världens mest lönsamma bilfabriker.

Arbetarna på Kina fabriken tjänar bara ca 10% av vad man betalar i USA.
Bruttomarginalen kan bli ca 30-35%.
Ny riktkurs 440 dollar.
Outlays on labor alone will amount to just a tenth of Tesla’s workforce spending in its home state of California, helping operations in China generate gross margins in the low- to mid-30% range, Jonas said. That compares with gross margins of 22.8% for Tesla in the third quarter and 28% for Volkswagen AG’s Porsche luxury nameplate in 2018.
“Investors may not realize how expensive it is to make cars in Silicon Valley until Tesla ramps the Shanghai Gigafactory,” Jonas said. The site could become one of the global industry’s more profitable auto plants, and a locally built Model 3 could drive earnings and cash flow enough to bring Tesla close to Morgan Stanley’s $440-a-share bull-case valuation.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... anley-says

Tyska Tesla fabriken får det tuffare.
The developments come as Musk also announced Tesla will build a battery and car plant near Berlin and set up a design center in the German capital. Analysts at Oddo-BHF Group said in a report Wednesday that the move “is bound to be a major challenge for Tesla,” because labor and energy costs for carmaking in Germany are among the highest worldwide.
Trollhättan hade varit smartare sett till de kostnaderna, men kostnader är inte allt, Tesla betalar redan bilarbetare arbetandes i Silicon valley, det lär vara dyrt där i jämförelse med många andra ställen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

While the average Tesla assembly worker at in California makes $18 per hour, the lowest-paid German auto worker makes about 27 euros per hour, almost $30.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... ear-berlin
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Giga 4 hamnar i gamla Östtyskland där lönerna fortfarande är avsevärt lägre än det tyska snittet. Tesla har dessutom god tid på sig att öka marginalerna tillräckligt innan produktionen börjar. De kommer tjäna sjuka mängder pengar på Giga 4.
Skriv svar