Starta företag och sätta upp laddare
Moderator: Redaktion
Re: Starta företag och sätta upp laddare
Min bedömning är att det inte ens är nära genomförbart med nån form av ekonomisk vinning/balans. Alltså väldigt väldigt långt ifrån.
Det känns nästan som det i så fall är bättre att vänta in en rejäl andel elbilar och läget där tillgången till befintliga laddare är dålig. Dvs att man köper in sig i ett eget "privat" laddnätverk där få får ladda.
Idén hade inte hållt i "Draknästet" om vi säger så...
Det känns nästan som det i så fall är bättre att vänta in en rejäl andel elbilar och läget där tillgången till befintliga laddare är dålig. Dvs att man köper in sig i ett eget "privat" laddnätverk där få får ladda.
Idén hade inte hållt i "Draknästet" om vi säger så...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jajaja, ok, nu börjar polletten trilla ner, inte en enda person tyckte att det här var en speciellt bra idé...
Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.
Som icke-elsbilsägare vill jag ändå kunna vara med och bidra till omställningen!! Någon elbil har jag inte råd med, men hade gärna deltagit i ett projekt likt detta.
När jag läser här på forumet i tråden "jag har blivit icead", taxiladdare som ockuperar snabbladdare, norrmän i överflöd, Teslabilar med 60 kWh som upplever begränsning, 10 olika RFID som krävs, abonnemang och registreringar osv osv så tänkte jag ändå att det kanske finns ett behov av en mer robust laddare.
Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.
Som icke-elsbilsägare vill jag ändå kunna vara med och bidra till omställningen!! Någon elbil har jag inte råd med, men hade gärna deltagit i ett projekt likt detta.
När jag läser här på forumet i tråden "jag har blivit icead", taxiladdare som ockuperar snabbladdare, norrmän i överflöd, Teslabilar med 60 kWh som upplever begränsning, 10 olika RFID som krävs, abonnemang och registreringar osv osv så tänkte jag ändå att det kanske finns ett behov av en mer robust laddare.
Visst hade det varit bra med större tillförlitlighet och fler laddare men då pratade Tibor också om 6-8 laddare per laddplats, då blir det snabbt några miljoner per station. Sen är nästa fråga, om vi inte har budget för att bygga ett nätverk av dessa, var ska den sitta?ochso skrev:Jajaja, ok, nu börjar polletten trilla ner, inte en enda person tyckte att det här var en speciellt bra idé...
Du skiver att de är jobbigt med 10 olika RFID, abonnemang osv men hur skulle man betala för dessa, genom en elfte RFID? Om laddarna ska bara robusta så måste de underhållas och då behöver företaget ha personer anställda, räcker inte med att sätta upp några laddare och bara låta de stå. Kommer företaget ha råd att ha personal anställda till detta?
När gjorde du denna resa? Mellan Stockholm och Vara på den kortaste vägen finns det idag en rad Chademo-snabbladdare. Exempelvis följande:ochso skrev:Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.
Kungsängen (3 stycken)
Enköping (2 stycken + en plannerad)
Västerås (5 stycken)
Köping (1 styck)
Arboga (1 styck)
Örebro (3 stycken)
Mariestad (1 styck)
Jung (1 styck)
Längsta sträckan mellan två laddare är nog mellan Örebro och Mariestad med 15 mil och nu är en i Laxå planerad vilket ligger precis mitt emellan. Dock så borde väl Nissan Leaf 30 klara av 15 mil? Det är inte heller så idag att det enbart finns en laddare vid varje plats även ifall det just är bara en laddare vid en del platser. Dock borde det gå att hoppa över vissa laddare längs vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag försökte tänka på sådana praktiska detaljer i första inlägget i denna tråd. Betalning sker via vanligt kreditkort, eller swish, sms eller något annat som gör laddningen tillgänglig för alla. För service, kundsupport och dylikt anlitas externa bolag, går ju inte ha några anställda för ett fåtal laddstolpar.vigge50 skrev:Du skiver att de är jobbigt med 10 olika RFID, abonnemang osv men hur skulle man betala för dessa, genom en elfte RFID? Om laddarna ska bara robusta så måste de underhållas och då behöver företaget ha personer anställda, räcker inte med att sätta upp några laddare och bara låta de stå. Kommer företaget ha råd att ha personal anställda till detta?
Den resan var ett riktigt äventyr! Jag har beskrivit allt hyfsat detaljerat i följande tråd:Svenssons skrev:När gjorde du denna resa? Mellan Stockholm och Vara på den kortaste vägen finns det idag en rad Chademo-snabbladdare. Exempelvis följande:
Kungsängen (3 stycken)
Enköping (2 stycken + en plannerad)
Västerås (5 stycken)
Köping (1 styck)
Arboga (1 styck)
Örebro (3 stycken)
Mariestad (1 styck)
Jung (1 styck)
Längsta sträckan mellan två laddare är nog mellan Örebro och Mariestad med 15 mil och nu är en i Laxå planerad vilket ligger precis mitt emellan. Dock så borde väl Nissan Leaf 30 klara av 15 mil? Det är inte heller så idag att det enbart finns en laddare vid varje plats även ifall det just är bara en laddare vid en del platser. Dock borde det gå att hoppa över vissa laddare längs vägen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p123507
Vid något tillfälle laddade vi i 30 minuter, från 9 till 86 % och hade då 136 km angiven räckvidd, så 15 mil hade tyvärr inte fungerat. Det var dåligt väder, snöblandat regn, minusgrader, vatten och slask på vägen osv. Att ladda till 100 % tar för lång tid för att resan ska bli praktisk, och att köra ner till 0 % med en leaf som ovan elbilsförare vågade i alla fall inte jag. Att komma fram till slutdestinationen med 3 % kvar av batteriet var nervöst nog.
Det som frågasätts hårt är inte behovet av fler laddare. Den önskan finns säkerligen i lite varierande grad.ochso skrev:ett behov av en mer robust laddare.
Det är själva genomförbarheten av idén att "skramla" till ett laddnätverk som som sen ska drivas och underhållas.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jo, jag inser det också. Folk här har väldigt bra synpunkter, det är väl tyvärr helt orealistiskt. Men jag kunde liksom inte låta bli att starta en tråd om det här på forumet! Om i alla fall en person hade skrivit "Ja, jag vill jättegärna vara med" hade jag kanske haft i alla fall liiiiite rätt men det verkar inte finnas detMSO skrev:Det som frågasätts hårt är inte behovet av fler laddare. Den önskan finns säkerligen i lite varierande grad.ochso skrev:ett behov av en mer robust laddare.
Det är själva genomförbarheten av idén att "skramla" till ett laddnätverk som som sen ska drivas och underhållas.

- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
Jag skrev ju det. Jag kanske var otydlig?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Haha, ja jäklar, jag såg inte det först. Gött, då är vi i alla fall 2!!Kraftverksdoktorn skrev:Jag skrev ju det. Jag kanske var otydlig?

Sant, man vill helst undvika att ladda till 100% under resans gång och sedan ändå behöva sänka hastigheten. Tuffaste resan jag har gjort var i Polen. Mellan Lodz och Gdansk fanns inte en endast elbilsladdare, varken snabb eller slöladdare. Jag laddade till 100% vid ABB:s fabrik i Lodz, snabbladdade lite i Gdansk innan jag körde till färjan i Gdynia. Jag hade 3 minuter till godo för att hinna med färjan och hade 3% kvar när jag kom till FastCharger i Karlskrona efter färjeturen. Rätt bra marginaler ändå tycker jag.ochso skrev:Vid något tillfälle laddade vi i 30 minuter, från 9 till 86 % och hade då 136 km angiven räckvidd, så 15 mil hade tyvärr inte fungerat. Det var dåligt väder, snöblandat regn, minusgrader, vatten och slask på vägen osv. Att ladda till 100 % tar för lång tid för att resan ska bli praktisk, och att köra ner till 0 % med en leaf som ovan elbilsförare vågade i alla fall inte jag. Att komma fram till slutdestinationen med 3 % kvar av batteriet var nervöst nog.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Den resan har jag gjort 11 gånger nu och är sjukt besviken på att Tesla inte fått upp utlovade laddare på vägen sedan 2015. Nu är Greenway Polen äntligen på väg med laddare på vägen redan under oktober.Svenssons skrev:Sant, man vill helst undvika att ladda till 100% under resans gång och sedan ändå behöva sänka hastigheten. Tuffaste resan jag har gjort var i Polen. Mellan Lodz och Gdansk fanns inte en endast elbilsladdare, varken snabb eller slöladdare. Jag laddade till 100% vid ABB:s fabrik i Lodz, snabbladdade lite i Gdansk innan jag körde till färjan i Gdynia. Jag hade 3 minuter till godo för att hinna med färjan och hade 3% kvar när jag kom till FastCharger i Karlskrona efter färjeturen. Rätt bra marginaler ändå tycker jag.ochso skrev:Vid något tillfälle laddade vi i 30 minuter, från 9 till 86 % och hade då 136 km angiven räckvidd, så 15 mil hade tyvärr inte fungerat. Det var dåligt väder, snöblandat regn, minusgrader, vatten och slask på vägen osv. Att ladda till 100 % tar för lång tid för att resan ska bli praktisk, och att köra ner till 0 % med en leaf som ovan elbilsförare vågade i alla fall inte jag. Att komma fram till slutdestinationen med 3 % kvar av batteriet var nervöst nog.
Vad gäller själva idén att bygga ett laddnätverk tror jag hade varit ganska kul att genomföra men fullständigt orealistiskt ekonomiskt utan stora kapitalresurser för täcka förluster första 5-7 åren.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre