Sida 2 av 2

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 17:50
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redan
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 17:56
av Kulingen
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redan
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Men är det inte det bilen gör indirekt?
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 18:43
av Bjelke
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redan
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Men är det inte det bilen gör indirekt?
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?
Inte när batteriet är kallt, då begränsas regen eller stängs av helt :(

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 19:07
av Legato
Rekommenderar Dashboard for Tesla appen så man kan ställa in vilka tider bilen ska ladda (så att man laddar billigt) samt när den ska vara klar så att den justerar laddningen så att den laddar det sista precis innan avfärd (så får man bättre uppvärmt batteri än om man bara förvärmer).

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 19:54
av e5m1r
Legato skrev:
Rekommenderar Dashboard for Tesla appen så man kan ställa in vilka tider bilen ska ladda (så att man laddar billigt) samt när den ska vara klar så att den justerar laddningen så att den laddar det sista precis innan avfärd (så får man bättre uppvärmt batteri än om man bara förvärmer).
Synd att den inte finns till ios
Själv kommer jag köra visible tesla på en server

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 20:09
av Kulingen
Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Frågan är hur mycket energi du får tillbaka. En inbromsning med max regen (50 kW ?) från 100 tar kanske 10 s. Det ger ca 50000 Ws (joule) effekt motsvarande 14 kcal om batteriet inte laddas alls. Denna energi skulle då kunna värma 5 l kylvätska (ingen aning hur stor volym Tesla har i kylsystemet) med ca 3 grader och då är inte värmningen av batterierna inräknade. Låt säga att batteriet av en inbromsning från 100 kan värmas ca 1 grad. Det är inte så mycket att det bör vara värt att implementera ett speciellt system för det, såvida det inte är väldigt simpelt att implementera via nån smart elektronik, som i modell 3 där värmen till bilen produceras av likström genom AC-motorn för värmning. Så det kanske redan finns en "doppvärmare" i form av motorerna i modell 3.
Det rör sig nog inte om några stora mängder energi men samtidigt lite korkat att inte utnyttja den teknik man ändå redan
har i bilen, och ja, det är nog superenkelt att implementera då det garanterat bara rör sig om lite ändring i programkoden,
i princip är det bara att tillåta regen upp till den effekt som batterivärmaren kan ta emot samt den effekt som kupé-
värmaren körs på för tillfället (vilket bör vara skapligt mycket om man kör med kallt batteri dvs kallt ute).
Men är det inte det bilen gör indirekt?
Bilens batteri värmer batteriet och samtidigt som regen laddar batteriet när du saktar in?
Inte när batteriet är kallt, då begränsas regen eller stängs av helt :(
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 20:26
av mati
Kulingen skrev:
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 20:32
av Kulingen
mati skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.
Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 21:02
av Bjelke
Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.
Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.
Ja är det nästan fulladdat så begränsas regen oxo...

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 21:06
av Kulingen
Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Konstigt det var gulmarkerad längst ner på mätaren när jag åkte hem från jobbet, men jag tyckte bilen bromsade in som vanligt ?
Förmodligen var det inte tillräckligt kallt. Ju färre streck desto mindre påverkas regenereringen. Vid minusgrader går strecken ända upp till noll-läget.
Hade varit på jobbet i 12,5 h laddade först i 5 h märkte då att det skulle bli fullt och stoppade laddningen i några timmar och drog igång laddningen igen när det var 90 min kvar så det gula sträcket var halvvägs upp till det gula.
Ja är det nästan fulladdat så begränsas regen oxo...
Får börja planera min laddning mera till nästa gång

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 21:08
av mati
Jag har alltid tyckt att det hade varit riktigt smutt om man hade kunnat bestämma när laddningen ska vara klar, och inte som det är idag att man bestämmer när den ska påbörjas.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 08 okt 2017 21:12
av Kulingen
mati skrev:
Jag har alltid tyckt att det hade varit riktigt smutt om man hade kunnat bestämma när laddningen ska vara klar, och inte som det är idag att man bestämmer när den ska påbörjas.
Det borde enligt mig vara en självklarhet med någon procents marginal

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 09:09
av Legato
mati skrev:
Jag har alltid tyckt att det hade varit riktigt smutt om man hade kunnat bestämma när laddningen ska vara klar, och inte som det är idag att man bestämmer när den ska påbörjas.
Japp, det är illa att Tesla inte fixat det själva, men tur som sagt att det finns billiga och väl fungerande tredjeparts-appar som löser det.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 16:00
av jonas
Legato skrev:
mati skrev:
Jag har alltid tyckt att det hade varit riktigt smutt om man hade kunnat bestämma när laddningen ska vara klar, och inte som det är idag att man bestämmer när den ska påbörjas.
Japp, det är illa att Tesla inte fixat det själva, men tur som sagt att det finns billiga och väl fungerande tredjeparts-appar som löser det.
Vilka då ?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 18:13
av Simon
Nästa utmaning:
Jag vågar inte ladda bilen och använda spisen samtidigt. Jag har testat att starta laddning så fort jag kokat klart gröten på morgonen, men tiden det tar för mig att äta gröt, borsta tänder, ta på mig jackan och gå ut till bilen är inte tillräcklig för att batteriet ska bli märkbart uppvärmt.
Hur löser jag detta?
Idén jag har tänkt att prova är att schemalägga laddningen till en timme innan jag ska åka, stänga av laddningen med appen innan jag startar spisen, och sedan starta laddningen igen när gröten är klar. Finns det någon bättre och smidigare lösning?
Finns det någon siffra på hur lång laddtid som behövs för att få upp värmen i batteriet till normal användningstemperatur? Vi kan säga vid exempelvis +5°C.
Och hur fort kyls batteriet av när bilen står still utomhus?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 18:30
av Remuz
Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt? Har du tröga säkringar på inkommande bör det inte vara ett problem att överbelasta en liten stund. Har du 20A inkommande och drar 16A laddning kommer det inte vara problem att koka gröt samtidigt. Om du däremot använder alla plattor på max blir det nog knepigt.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 18:51
av Simon
Remuz skrev:
Hur länge kokar din gröt och på vilken effekt?
Jag har säkringar på 16A, och laddningen ensam har fått det att gå en fas en gång (möjligen tillsammans med kylskåpet). Därför är billaddningen begränsad till 15A nu för tiden.
Det har också gått en fas när jag laddat och använd micron samtidigt.
Gröten kokar jag oftast på fyran i ca 5 minuter. Kanske 10 om jag är väldigt virrig på morgonen. Har inga siffror på spisens effekt, men det är en traditionell typ med runda plattor. Ingen induktion eller glashäll eller så.

Följdfråga: Hur stark ström måste man ladda med för att få upp temperaturen på batteriet?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 19:55
av Remuz
Skumma säkringar :)

Jag laddar på 10A på vintern (-10) och det värmer batteriet fint medan man förvärmer bilen.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 09 okt 2017 21:47
av Jensa
Tycker inte du behöver ladda med så hög effekt som 3x15A. Sätt ned så det passar utan att säkringarna går. Kör på 3x13A hemma på 16A huvudsäkring och det funkar. Men så hög effekt är väl heller inte nödvändigt. Brukar förvärma bilen i lagom tid innan avfärd och det räcker bra för att batteriet ska bli lagom varmt. Enda gången du vill maximera värmen i bil och batteri är ju när du ska åka så långt att du tänjer på räckvidden. Annars gör det ju ingen skada för bilen om batteriet inte är helt genomvarmt.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 10 okt 2017 06:59
av mati
Det räcker väl att ladda med 3x 10A? Det gör jag och det fungerar året om. En enda gång har jag lyckats att få en säkring att gå. Då laddade bilen samtidigt som ugnen var på, tvättmaskinen gick, varmvattenberedaren förmodligen också, och till sist gick hydroforpumpen igång. Då small det. Jag har huvudsäkring på 16A, uppenbarligen väldigt tröga sådana.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 10 okt 2017 18:11
av lobbin
Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?

Re: Värmning av batteri?

Postat: 10 okt 2017 18:16
av Hyted
lobbin skrev:
Nybörjarfråga, det är alltså laddningsbegränsning som man själv kan sätta i bilen och om jag fattat det rätt så kommer bilen ihåg det till nästa gång?
Japp.
Bilen kommer ihåg starttid samt antal ampere för just den platsen.

Re: Värmning av batteri?

Postat: 10 okt 2017 19:48
av bat
Jag laddar med 3x5A hemma. Nackdelen är att batteriet inte blir lika uppvärmt som med högre effekt, dvs regen begränsning på vintern trots att jag timeat avslut precis till avfärd.