Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Moderator: Redaktion
Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Tydligen väldigt svårt .
Jag väntar gärna ett par månader eller tom år om Model 3 hade drag. Har inte klagat på leveranstiden.
Framför allt stör jag mig på lögnen från Musk. Hade aldrig gett honom mina pengar om jag viste att det bara var bullshit.
Jag väntar gärna ett par månader eller tom år om Model 3 hade drag. Har inte klagat på leveranstiden.
Framför allt stör jag mig på lögnen från Musk. Hade aldrig gett honom mina pengar om jag viste att det bara var bullshit.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Elon är en stor optimist och visionär. Att Model 3 skulle kunna beställas med dragkrok var antagligen fullt realistiskt för drygt ett år sedan. Vad som sedan hänt har vi ingen aning om men att det antagligen handlar om erfarenheter från Model X, kostnader, tider och efterfrågan är ingen vild gissning.
Naturligtvis är det en tråkig nyhet för alla elbilsentusiaster som absolut måste ha dragkrok. Men förhoppningsvis har även andra bilfabrikanter utgått ifrån att Model 3 kan fås med dragkrok och har därför redan på ritbordsstadiet en dragkrok för kommande billiga elbilar.
Naturligtvis är det en tråkig nyhet för alla elbilsentusiaster som absolut måste ha dragkrok. Men förhoppningsvis har även andra bilfabrikanter utgått ifrån att Model 3 kan fås med dragkrok och har därför redan på ritbordsstadiet en dragkrok för kommande billiga elbilar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Fast det är ju enormt lätt för en biltillverkare att typa en bil för drag. Förmodligen krävs bara en konstruktör som kan visa beräkningar på att bilen funkar och sedan ett dokument till EU.
Att de inte gör detta visar bara på okunskap om EU eller att de helt ignorerar den marknaden. Hade de haft några kunskaper om saker utanför US & A hade de förmodligen utrustat Model S med krok redan... ja, jag är förbannad om någon undrar.
Att de inte gör detta visar bara på okunskap om EU eller att de helt ignorerar den marknaden. Hade de haft några kunskaper om saker utanför US & A hade de förmodligen utrustat Model S med krok redan... ja, jag är förbannad om någon undrar.
Tesla har ju lite svårt för tredjepartsdelar, så jag har svårt att se dem typa för drag om de inte avser att leverera drag själva. Och jag påstår att vi inte vet om de avser att leverera trean med drag, bara att vi vet att den inte levereras med drag nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Då är de nog lite dumma... alla drag tillverkas av underleverantörer.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Den danska firman som monterar drag på s:en idag blev stoppade att fortsätta med typning av Model s av de stora bilmärkena fick jag reda på för något år sen.
Så det blev inget av det.
Så det blev inget av det.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Nu tror inte jag att problemet är den mekaniska delen av draget, utan problemet blir när det ska användas.
Folk kommer att koppla på husvagnar som har väldigt höga luftmotstånd.
Man kommer att dra detta ekipage i soliga califonia där det är +40°eller mer.
En del kommer även under dessa förhållanden åka i branta uppförsbackar.
Under dessa förhållanden ska batteri, motor och drivelektronik fungera och inte bli överhettade.
Man kan naturligtvis begränsa max släpvagnsvikt till ex. 450 kg, men alla kommer nog inte att respektera begränsning.
Under dessa förhållanden ska batteri, motor och drivelektronik fungera och inte bli överhettade.
Man kan naturligtvis begränsa max släpvagnsvikt till ex. 450 kg, men alla kommer nog inte att respektera begränsning.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Jag är troligtvis fel person att uttala mig om detta eftersom jag endast har använt släp ca vartannat år. Men om nu man använder det lika lite som mig så kan man ju alltid låna en kompis bil eller hyra en skåpbil istället för att se sig om efter en annan bil. Men kommer man använda släp oftare kanske man måste se sig om efter något annat. Men jag tycker att priset och längden en Tesla 3 har så är den klart värt att vänta på oavsett drag. Som det är nu är det ju minst ett år tills den kommer och vad händer på denna tid?
Vi vet som sagt var inget om konfigurationsmöjligheterna för europeiska Model 3 som ligger ett år bort. Skulle Elon svara på frågan om man idag kan konfigurera Model 3 med AWD eller Performance så är svaret "No". Varför skulle det idag vara annorlunda svar för samma fråga gällande dragkrok? Jag fick min Model X för ett år sedan, den skiljer sig rätt mycket mot en Model X som levereras idag när det t.ex. kommer till andra sätesraden. Model 3 om ett år kommer också skilja sig mot dagen.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hade det inte varit för Falcon dörrarna på Xen så tror jag inte den hade fått drag heller. Det är en nödvändighet för att Xen inte ska bli fullständigt obruklig för folk med cykel- och skidtransport. Hade den haft vanliga dörrrar så tror jag den hade varit som S när det gäller grejer utanför bilkupeen, dvs på taket.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Helt klart! Det kan ju också vara så att Elon vill kyla ner efterfrågan lite. Utan krok så kanske det inte blir så extrem efterfrågan. När väl produktionen är uppe i maxfart, så kan man öka på utrustnignsmöjligheter, men just nu har dom tillräckligt med kunder ändå som inte är intresserade av krok.Svenssons skrev:Vi vet som sagt var inget om konfigurationsmöjligheterna för europeiska Model 3 som ligger ett år bort. Skulle Elon svara på frågan om man idag kan konfigurera Model 3 med AWD eller Performance så är svaret "No". Varför skulle det idag vara annorlunda svar för samma fråga gällande dragkrok?
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag håller helt med, och om tanken var att 3an aldrig skulle få drag skulle dom säkert gå ut med det och låta M3 kunder byta sin köplats mot 50000kr rabbat på en model XSvenssons skrev:Vi vet som sagt var inget om konfigurationsmöjligheterna för europeiska Model 3 som ligger ett år bort. Skulle Elon svara på frågan om man idag kan konfigurera Model 3 med AWD eller Performance så är svaret "No". Varför skulle det idag vara annorlunda svar för samma fråga gällande dragkrok?
Tror även vi kommer se model S med krok närmsta tiden
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
Varför skulle det skila sig mot en ICE? Små bilar som redan utan släp är otroligt trötta har dragkrkok, körs på sommaren i uppförsbackar.Dr_bus skrev:Nu tror inte jag att problemet är den mekaniska delen av draget, utan problemet blir när det ska användas.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Precis. Jag har haft bilar med max släpvagnsvikt på 450kg. Och jag har inte försökt att dra hästsläp eller husvagn. Och skulle jag gjort det så hade jag fått skylla mig själv om bilen hade gått sönder. Detsamma gäller väl för elbilar.Henrik Torphammar skrev:Varför skulle det skila sig mot en ICE? Små bilar som redan utan släp är otroligt trötta har dragkrkok, körs på sommaren i uppförsbackar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror det har väldigt lite att göra med själva dragkroken och dess mekaniska infästning.
Tror det finns en väldigt enkel förklaring på situationen =35000$!
Dvs med den ambitionen på Model 3 priset blev det för dyrt att (över)dimensionera kylningen för att kunna hantera någorlunda vettig dragvikt. 1000-1500kg. Säkert en form av optimism från Elon i ett tidigare skede att få in alla önskemål i den här budget-Teslan.
Misstänker att det krävts en lite annorlunda konstruktion i grunden för att öka kylkapaciteten avsevärt. Tex större kylbafflar i batteripacket, större kylare framtill förstärkt med kylfläktar osv. En form av överkapacitet som inte behövs för väldigt många och dessutom väldigt sällan för de som trots allt behöver det. Men som skulle fördyra hela konstruktionen.
I USA tänker man inte "cykelställ/lövsläp" när man tänker på dragkrok. Där ska det funka att dra en hyfsat tung släp lastad med båt/4-hjulingar/jeep osv. Så därav att tänker man dragkrok så ska den gå att använda även i USA. Där används drag ofta för att utöva någon form av "fritidsaktivitet" ofta hyfsat långt bort hemifrån.
Så man tänker nog sig att man ska kunna dra "långt" också. Inte bara till "återvinningen" som vi gärna pratar om här. Då måste kylningen klara dels att "dra tungt" och sen att "ladda snabbt". Där båda sakerna värmer upp batteriet rejält =ställer stora krav på kylkapacitet= tar plats, väger, kostar osv.
Så jag hoppas att det kanske kommer framöver då man kan kosta på och förstärka kylningen i vissa versioner och dessutom få betalt för det. Tex P versionen.
Tror det finns en väldigt enkel förklaring på situationen =35000$!
Dvs med den ambitionen på Model 3 priset blev det för dyrt att (över)dimensionera kylningen för att kunna hantera någorlunda vettig dragvikt. 1000-1500kg. Säkert en form av optimism från Elon i ett tidigare skede att få in alla önskemål i den här budget-Teslan.
Misstänker att det krävts en lite annorlunda konstruktion i grunden för att öka kylkapaciteten avsevärt. Tex större kylbafflar i batteripacket, större kylare framtill förstärkt med kylfläktar osv. En form av överkapacitet som inte behövs för väldigt många och dessutom väldigt sällan för de som trots allt behöver det. Men som skulle fördyra hela konstruktionen.
I USA tänker man inte "cykelställ/lövsläp" när man tänker på dragkrok. Där ska det funka att dra en hyfsat tung släp lastad med båt/4-hjulingar/jeep osv. Så därav att tänker man dragkrok så ska den gå att använda även i USA. Där används drag ofta för att utöva någon form av "fritidsaktivitet" ofta hyfsat långt bort hemifrån.
Så man tänker nog sig att man ska kunna dra "långt" också. Inte bara till "återvinningen" som vi gärna pratar om här. Då måste kylningen klara dels att "dra tungt" och sen att "ladda snabbt". Där båda sakerna värmer upp batteriet rejält =ställer stora krav på kylkapacitet= tar plats, väger, kostar osv.
Så jag hoppas att det kanske kommer framöver då man kan kosta på och förstärka kylningen i vissa versioner och dessutom få betalt för det. Tex P versionen.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Inte så konstigt. Och förståeligt. Själv är jag (denna gången) inte förbannad eftersom jag förväntade mig detta. Besviken, ja, eftersom den lilla gnuttan av hoppet ändå fanns kvar. Men Model 3 har allt mer visat sig vara ganska oanvändbar. Som Jerker säger, först är det en sedan och inte en hatchback, vilket redan första dagen var en rejäl besvikelse. Sen blev den allt mer avskalad, men dragkroken som fanns där nånstans var ändå en ljusglimt.LarsL skrev:... ja, jag är förbannad om någon undrar.
-
Jag som kört Leaf ser det med andra ögon. Model 3 överträffar alla förväntningar jag har även som insteg.mati skrev:Inte så konstigt. Och förståeligt. Själv är jag (denna gången) inte förbannad eftersom jag förväntade mig detta. Besviken, ja, eftersom den lilla gnuttan av hoppet ändå fanns kvar. Men Model 3 har allt mer visat sig vara ganska oanvändbar. Som Jerker säger, först är det en sedan och inte en hatchback, vilket redan första dagen var en rejäl besvikelse. Sen blev den allt mer avskalad, men dragkroken som fanns där nånstans var ändå en ljusglimt.LarsL skrev:... ja, jag är förbannad om någon undrar.

Jag är kanske en lite udda fågel här också eftersom jag inte är intresserad av mycket av det som är Teslas signum. Jag är ointresserad av snabba bilar; jag vill helt enkelt bara ha praktiska bilar. Men med praktisk menar jag också att de ska ha bra räckvidd och kunna snabbladdas vid behov, och det är endast Tesla som hittills har kunnat visa upp det. Men när de har valt bort bort de få övriga riktigt praktiska sakerna med en bil (dragkrok och kombi) så lackar jag ur.
Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
Intressant att man kan tycka så olika. För mig är Model 3 i en helt annan liga. Utseende, körglädje (enligt testerna), autonomi, OTA-updates, sucs, prestanda mm mm.mati skrev:Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Ja, vi har olika preferenser såklart. Jag kan hålla med om SuC, men iom att det inte är gratis för M3 och med tanke på i vilken rasande fart det ploppar upp andra snabbladdare överallt så blir den fördelen mindre och mindre. Och för alla som ändå bara hade kunnat tänka sig en M3 som andrabil spelar det ännu mindre roll.Legato skrev:Intressant att man kan tycka så olika. För mig är Model 3 i en helt annan liga. Utseende, körglädje (enligt testerna), autonomi, OTA-updates, sucs, prestanda mm mm.mati skrev:Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
Utseendet. Ja, alltså M3 är i mina ögon ingen läckerbit att titta på. Men det är ren smaksak såklart.
Autonomi? Är M3 mer autonom än Leaf2? Skulle inte tro det. M3 är lika icke-autonom som min Model S. Man betalar för en drös med kameror som inte gör nånting.
Prestanda, visst, M3 blir en raket jämfört med de andra bilarna. Men det är ingenting jag skulle betala för om det fanns ett motorsvagare alternativ. Jag tror att jag inte är ensam om det.
Angående OTA så är det i princip en bra grej. Men Tesla missbrukar den möjligheten alltför ofta och lever efter mottot "it compiles, ship it". Färre uppdateringar men med högre kvalitet hade många gånger inte gjort nåt.
-
Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Och en EGolf för över 300.000 kr i grundpris, WW är väldigt dyra med sina tillbehör. Jag tror fortfarande på T3Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.