Sida 2 av 3
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 00:23
av pubbe
mgorgis skrev:Vad gäller förmånsvärdet så har jag räknat fram att varje 10k kr av extra utrustning ger ca 167kr mer i förmånsvärde/månad
Jag har räknat väldigt mycket och det är 20,5% av allt extra, per år, i förmånvärde.
Extrutrustning för 10000 ger således ett förhöjt förmånsvärde på 2050/år, eller 171 i månaden.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 00:39
av pubbe
Jensa skrev:Jag förklarade lite bakvänt

förstår tanken då inkomstskatten är en del av bruttolönen. Men jag förstod inte riktigt varför inkomstskatten räknades ihop med soc. avg till företagets totala kostnad.
Jag tänkte i alla fall så här (S75D 2000 mil, utan tillval, 30% inkomstskatt):
Månadskostnad leasing företag 10.386
Minus privat inbetalning förmånsvärde 4.600
10.386 - 4.600 = 5.786 kr blir kvar som företagets kostnad,
4.600 kr blir privat kostnad.
Vill man kompensera de 4.600 kr i nettolöneavdrag kan man öka lönen med 4.600 * 0,7 = 6.571 kr högre bruttolön.
4600 / 0,7 ska det vara (du har räknar rätt men skrivit fel)
I vilket fall så missar du arbetsgivaravgiften på 6571, vilket är ca 2065 till.
Jag räknar så här.
Kostnader för 4.600 nettolön med 30% skatt: 2065 (arbetsgivaravgift) + 1971 (skatt) = 4036
Med andra ord, om du ska ha 4600 i handen så behöver företaget betala 4036 till skatteverket. Om du äger aktiebolaget, så gör pendlingen av 4600 fram och tillbaka ingen skillnad, kostnaden för bolaget är fortfarande 10386 till leasingbolaget, samt 4036 till skatteverket. Om du inte äger bolaget så är det en annan femma.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 06:36
av Jensa
pubbe skrev:Jensa skrev:Jag förklarade lite bakvänt

förstår tanken då inkomstskatten är en del av bruttolönen. Men jag förstod inte riktigt varför inkomstskatten räknades ihop med soc. avg till företagets totala kostnad.
Jag tänkte i alla fall så här (S75D 2000 mil, utan tillval, 30% inkomstskatt):
Månadskostnad leasing företag 10.386
Minus privat inbetalning förmånsvärde 4.600
10.386 - 4.600 = 5.786 kr blir kvar som företagets kostnad,
4.600 kr blir privat kostnad.
Vill man kompensera de 4.600 kr i nettolöneavdrag kan man öka lönen med 4.600 * 0,7 = 6.571 kr högre bruttolön.
4600 / 0,7 ska det vara (du har räknar rätt men skrivit fel)
I vilket fall så missar du arbetsgivaravgiften på 6571, vilket är ca 2065 till.
Jag räknar så här.
Kostnader för 4.600 nettolön med 30% skatt: 2065 (arbetsgivaravgift) + 1971 (skatt) = 4036
Med andra ord, om du ska ha 4600 i handen så behöver företaget betala 4036 till skatteverket. Om du äger aktiebolaget, så gör pendlingen av 4600 fram och tillbaka ingen skillnad, kostnaden för bolaget är fortfarande 10386 till leasingbolaget, samt 4036 till skatteverket. Om du inte äger bolaget så är det en annan femma.
Ja exakt så, kostnaden blir 4036 kr till om man vill ta ut de 4600 extra i lön. Dvs. 10386+2065+1971=14422 totalt för bolaget.
Jag tror att det MrX behöver ändra i kalkylen är att räkna fram kostnad för löneskatt på rätt belopp. Ex. 4600 / 0,7 - 4600 = 1971 (löneskatt)
Beloppet 6571 (4600+1971) ska sen arbetsgivaravgiften baseras på 6571 * 0,3142 = 2065 (arbetsgivaravg.)
I MrX kalkyl är nu räknat: 4600 x 0,3 = 1380 (löneskatt) och 4600 x 0,3142 = 1445 (arbetsgivaravg.)
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 07:00
av MrX
Jensa skrev:pubbe skrev:Jensa skrev:Jag förklarade lite bakvänt

förstår tanken då inkomstskatten är en del av bruttolönen. Men jag förstod inte riktigt varför inkomstskatten räknades ihop med soc. avg till företagets totala kostnad.
Jag tänkte i alla fall så här (S75D 2000 mil, utan tillval, 30% inkomstskatt):
Månadskostnad leasing företag 10.386
Minus privat inbetalning förmånsvärde 4.600
10.386 - 4.600 = 5.786 kr blir kvar som företagets kostnad,
4.600 kr blir privat kostnad.
Vill man kompensera de 4.600 kr i nettolöneavdrag kan man öka lönen med 4.600 * 0,7 = 6.571 kr högre bruttolön.
4600 / 0,7 ska det vara (du har räknar rätt men skrivit fel)
I vilket fall så missar du arbetsgivaravgiften på 6571, vilket är ca 2065 till.
Jag räknar så här.
Kostnader för 4.600 nettolön med 30% skatt: 2065 (arbetsgivaravgift) + 1971 (skatt) = 4036
Med andra ord, om du ska ha 4600 i handen så behöver företaget betala 4036 till skatteverket. Om du äger aktiebolaget, så gör pendlingen av 4600 fram och tillbaka ingen skillnad, kostnaden för bolaget är fortfarande 10386 till leasingbolaget, samt 4036 till skatteverket. Om du inte äger bolaget så är det en annan femma.
Ja exakt så, kostnaden blir 4036 kr till om man vill ta ut de 4600 extra i lön. Dvs. 10386+2065+1971=14422 totalt för bolaget.
Jag tror att det MrX behöver ändra i kalkylen är att räkna fram kostnad för löneskatt på rätt belopp. Ex. 4600 / 0,7 - 4600 = 1971 (löneskatt)
Beloppet 6571 (4600+1971) ska sen arbetsgivaravgiften baseras på 6571 * 0,3142 = 2065 (arbetsgivaravg.)
I MrX kalkyl är nu räknat: 4600 x 0,3 = 1380 (löneskatt) och 4600 x 0,3142 = 1445 (arbetsgivaravg.)
Hmm. Jag tror fortfarande att jag har räknat rätt, men inte riktigt på samma sätt som er. Förmånsvärdet är ju det värde man höjer skattebasen med. Så ett förmånsvärde på 10000 ger en kostnad på 10000x0.3142+10000x0.3. Sen om du löser det genom en privat inbetalning eller inte är irrelevant för uträkningen. Men det ökar ju givetvis din utdelning.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 07:17
av Jensa
Eftersom du vill veta hur mycket extra lön du behöver ta ut för att kompensera nettolöneavdraget så måste du räkna förmånsvärdet delat med 0,7 i det här fallet. Det för att veta vad bruttobeloppet i lön ska vara för att bli förmånsvärdet netto. Dessutom arbetsgivaravg. på bruttolönen.
Men enklast är att helt skippa det i beräkningen och dra av förmånsvärdet på företagets leasingkostnad. Då får du fram ett företagsbelopp och ett privat belopp. Så räknar jag

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 09:38
av MrX
Nettolöneavdrag existerar ju ändå inte... Antar att du menar din inbetalning för att kompensera förmånsvärdet? Du kan givetvis dela det du betalar in med 0.7, men du får ju inte glömma att ta med i beräkningen att du tillför pengar till företaget.
Hade det varit intressant att se skattebesparingen man får genom ökat utdelningsutrymme? Det blir ju ändå en slant.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 10:02
av pubbe
MrX skrev:Jensa skrev:pubbe skrev:Jensa skrev:Jag förklarade lite bakvänt

förstår tanken då inkomstskatten är en del av bruttolönen. Men jag förstod inte riktigt varför inkomstskatten räknades ihop med soc. avg till företagets totala kostnad.
Jag tänkte i alla fall så här (S75D 2000 mil, utan tillval, 30% inkomstskatt):
Månadskostnad leasing företag 10.386
Minus privat inbetalning förmånsvärde 4.600
10.386 - 4.600 = 5.786 kr blir kvar som företagets kostnad,
4.600 kr blir privat kostnad.
Vill man kompensera de 4.600 kr i nettolöneavdrag kan man öka lönen med 4.600 * 0,7 = 6.571 kr högre bruttolön.
4600 / 0,7 ska det vara (du har räknar rätt men skrivit fel)
I vilket fall så missar du arbetsgivaravgiften på 6571, vilket är ca 2065 till.
Jag räknar så här.
Kostnader för 4.600 nettolön med 30% skatt: 2065 (arbetsgivaravgift) + 1971 (skatt) = 4036
Med andra ord, om du ska ha 4600 i handen så behöver företaget betala 4036 till skatteverket. Om du äger aktiebolaget, så gör pendlingen av 4600 fram och tillbaka ingen skillnad, kostnaden för bolaget är fortfarande 10386 till leasingbolaget, samt 4036 till skatteverket. Om du inte äger bolaget så är det en annan femma.
Ja exakt så, kostnaden blir 4036 kr till om man vill ta ut de 4600 extra i lön. Dvs. 10386+2065+1971=14422 totalt för bolaget.
Jag tror att det MrX behöver ändra i kalkylen är att räkna fram kostnad för löneskatt på rätt belopp. Ex. 4600 / 0,7 - 4600 = 1971 (löneskatt)
Beloppet 6571 (4600+1971) ska sen arbetsgivaravgiften baseras på 6571 * 0,3142 = 2065 (arbetsgivaravg.)
I MrX kalkyl är nu räknat: 4600 x 0,3 = 1380 (löneskatt) och 4600 x 0,3142 = 1445 (arbetsgivaravg.)
Hmm. Jag tror fortfarande att jag har räknat rätt, men inte riktigt på samma sätt som er. Förmånsvärdet är ju det värde man höjer skattebasen med. Så ett förmånsvärde på 10000 ger en kostnad på 10000x0.3142+10000x0.3. Sen om du löser det genom en privat inbetalning eller inte är irrelevant för uträkningen. Men det ökar ju givetvis din utdelning.
Jag håller med dig, din uträkning stämmer om man vill se allt som en kostnad för företaget, och det jag gör är att jag beräknar allt som en företagskostnad, och sen tittar på hur mycket jag skulle få netto om bolaget använde den kostnaden till lön istället. Om bolaget skulle använda 14422 för att betala ut en lön, så skulle jag få ca 7700 netto räknat på 30% skatt.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 20 okt 2017 10:30
av Jensa
MrX skrev:Nettolöneavdrag existerar ju ändå inte... Antar att du menar din inbetalning för att kompensera förmånsvärdet? Du kan givetvis dela det du betalar in med 0.7, men du får ju inte glömma att ta med i beräkningen att du tillför pengar till företaget.
Hade det varit intressant att se skattebesparingen man får genom ökat utdelningsutrymme? Det blir ju ändå en slant.
Ja, jag menar en privat inbetalning till företaget. Enklast är ju att inte blanda in nettolöneavdrag i kalkylen. Om du har 10.000 i leasingkostnad och förmånsvärdet är 4.000. då tillför du ju 4.000 till företaget och minskar därmed företagets kostnad till 6.000 kr. Företagets kostnad 6.000 kr och privat 4.000.
Men i din kalkyl räknar du ju med företagets kostnad på förmånsvärdet. Det är här pubbe och jag är inne på att du måste räkna förmånsvärdet, i det här fallet 4.600 / 0,7 för att få fram bruttolönen du måste lägga till för att kompensera de 4.600 extra du vill ha netto (de 4.600 som ändå "betalas" tillbaka till företaget och inte räknas in). Dessutom arbetsgivaravg. på beloppet 6.571 kr (4.600 / 0,7) och inte på 4.600 kr. Löneskatt 1.971 kr och arb. avg. 2.064 kr.
I din kalkyl hade du räknat 4.600 x 0,3 direkt. samt 4.600 x 0,3142 för att få fram löneskatt samt arbetsgivaravg.
Bara så, annars tänker vi helt lika

Ja, sen kan man ju räkna in det ökade utdelningsutrymmet också eftersom du tillför företaget pengar med din privata inbetalning.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 27 okt 2017 11:45
av Bjelke
jonas skrev:MrX skrev:jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 01 nov 2017 14:20
av MrX
Bjelke skrev:jonas skrev:MrX skrev:jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...
Tror dock det är 2.25% på Performance.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 01 nov 2017 14:26
av Bjelke
MrX skrev:Bjelke skrev:jonas skrev:MrX skrev:jonas skrev:Gissar att du anger körsträcka i km. Många teslaägare kör långt mer än 2000 mil per år. De är ju de som kör över 3000 mil som verkligen kan räkna hem sin bil mot den vanliga volvon BMW osv.
Själv kör jag ca 4000 mil per år.
Ja. Vet du var jag kan hitta info om restvärde för de sträckorna? Isf kan jag slänga in det.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Lite komiskt att Teslas egna leasingkalkylator kör på 2,25% ränta när det eg är 0,49% som gäller just nu (på nya bilar iaf)...
Tror dock det är 2.25% på Performance.
Det kanske stämmer men den ändrar inte procentsatsen oavsett val

(jag kikade på en snikTesal isf min nuvarande Leaf)
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 10 nov 2017 09:09
av Bjelke
Dags att justera priserna lite idag

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 20:53
av mgorgis
Jag har köpt vinterdäck till bilen, bara gummi o inga fälgar, ska de förmånsbeskattas?
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 20:58
av Leo
I teorin i Skatteverkets ögon otvetydigt JA!
Sen att det är många som struntar i det och att det inte görs revision/upptäcks så ofta är en annan fråga.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 21:16
av Bjelke
Förbrukningsmaterial typ leder väl inte till förmånsvärde (typ som torkarblad,bromsbelägg osv), eller minns jag fel?
Och däck hör väl dit...
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 21:25
av Jensa
Som Leo säger, ja. Köper du kompletta hjul (fälg och däck) blir du ju förmånsbeskattad för hela hjulen. Däremot när däcken förbrukats behöver inte ytterligare förmånsvärde räknas in när de byts. Vad skv säger om man köper betydligt dyrare däck då kan nog bara skv svara för...
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 21:46
av mgorgis
Så man ska förmånsbeskattas tills däcken är slitna och nästa uppsättning av gummi behöver inte beskattas? Eller menar du att man fortsätter förmånsbeskattas för de gamla däck+fälg men inte en gång till om man ersätter de gamla slitna med nya?
Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 21:54
av Jensa
Ja, förmånsbeskattningen ligger kvar på den extrautrustning du köpt (dvs däcken), även om du byter däcken till nya. Här kommer ju en fördel in i att ha förmånsbil då de nya däcken (förbrukning) köps av företaget och inte dig privat.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 21:56
av Nicke Nyfiken
mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 28 nov 2017 22:04
av mgorgis
Nicke Nyfiken skrev:mgorgis skrev:Känns fel att förmånsbeskattas för något som man måste ha enligt lag annars får man inte framföra fordonet, speciellt när man gör det i typ 4 månader..iaf i Stockholm
Alla behöver vinterdäck i Sverige, inte bara de som har förmånsbil. Din förmån består av att du har tillgång till vinterdäck fast du inte betalat för dem. Inte konstigare än att bilen förmånsbeskattas kan jag tycka.
Och sedan har du alltid möjligheten att köpa vinterdäcken privat om du anser det förmånligare.
När du uttrycker det som du gör, så låter det väldigt vettigt och logiskt ...tyvärr

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 29 nov 2017 07:16
av mati
Man kan alltid nöta ner en uppsättning däck på ett halvår, och då ersätts ju dessa däck med nya däck som är lämpliga för den årstiden som råder just då. Bin bil har bara en uppsättning däck. Först var det sommardäck, nu är det vinterdäck. En Tesla sliter på däcken.

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 03 dec 2017 13:31
av improwise
Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 04 dec 2017 18:47
av MrX
improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv

Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.
Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 04 dec 2017 20:00
av improwise
MrX skrev:improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv

Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?

Re: Kostnadsuträkning för Teslaköp(leasing) på företag
Postat: 04 dec 2017 20:02
av MrX
improwise skrev:MrX skrev:improwise skrev:Kanske har sagt tidigare men vore det inte bra om denna utmärkta kalkylator även hade någon form av stöd för restvärde/garanterat restvärde? Har man inte operationell leasing, eller om Teslas garanterade restvärden är låga, så är det en rätt betydande kostnad att lösa leasingen. Sen beror så klart detaljerna på vilken form av leasing man har osv

Man sätter mil/år för att få olika nivåer av restvärde. Det kanske skulle kunna vara tydligare iofs.
Vet inte om jag är blind men jag kan inte se något sådant värde på sidan?

Finns en slider som heter körsträcka per år. Den är direkt kopplad till restvärdet. Men jag hade ju kunnat förtydliga det genom att visa restvärdessatsen också.