Sida 2 av 4

Re: 350kw laddning

Postat: 07 mar 2018 17:37
av Geni87
LarsL skrev:
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.
Exakt, typ hela poängen med 800V vs 400V är ju att kunna öka effekterna utan att öka strömmen.

350 kW @ 800 V ger bara 17% mer ström jämfört med 150 kW @ 400 V. Så kabelarean behöver bara öka motsvarande det.

Re: 350kw laddning

Postat: 07 mar 2018 19:33
av Pontus
Ser ut som att om det regnar så kommer bilen vid nästa laddare få en flod på sig. Ett design förslag som inte är genomtänkt eller slutligt får man hoppas.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 07:42
av lobbin
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.
Exakt, typ hela poängen med 800V vs 400V är ju att kunna öka effekterna utan att öka strömmen.

350 kW @ 800 V ger bara 17% mer ström jämfört med 150 kW @ 400 V. Så kabelarean behöver bara öka motsvarande det.
Alltså menar du att kabeln borde vara 17% grövre än en SuC-kabel? På videon ser det ut som ett sugrör i jämförelse :)

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 10:14
av Svenssons
lobbin skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.
Exakt, typ hela poängen med 800V vs 400V är ju att kunna öka effekterna utan att öka strömmen.

350 kW @ 800 V ger bara 17% mer ström jämfört med 150 kW @ 400 V. Så kabelarean behöver bara öka motsvarande det.
Alltså menar du att kabeln borde vara 17% grövre än en SuC-kabel? På videon ser det ut som ett sugrör i jämförelse :)
17% grövre under förutsättning att den inte är vätskekyld. Tesla har ju en del vätskekylda kablar och dessa är ju rätt mycket smalare:

Bild
https://www.teslarati.com/why-tesla-sup ... ce-travel/

800V innebär dock att bilar som t.ex. Tesla antagligen inte kommer att kunna ladda med mer än 150-175 kW vid dessa CCS-stolpar.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 10:50
av lobbin
Svenssons skrev:
17% grövre under förutsättning att den inte är vätskekyld. Tesla har ju en del vätskekylda kablar och dessa är ju rätt mycket smalare:
Tack, jag lägger ner diskussionen :)

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 10:54
av Gustafsson
Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 11:25
av chaffis75
Svenssons skrev:
lobbin skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.
Exakt, typ hela poängen med 800V vs 400V är ju att kunna öka effekterna utan att öka strömmen.

350 kW @ 800 V ger bara 17% mer ström jämfört med 150 kW @ 400 V. Så kabelarean behöver bara öka motsvarande det.
Alltså menar du att kabeln borde vara 17% grövre än en SuC-kabel? På videon ser det ut som ett sugrör i jämförelse :)
17% grövre under förutsättning att den inte är vätskekyld. Tesla har ju en del vätskekylda kablar och dessa är ju rätt mycket smalare:

Bild
https://www.teslarati.com/why-tesla-sup ... ce-travel/

800V innebär dock att bilar som t.ex. Tesla antagligen inte kommer att kunna ladda med mer än 150-175 kW vid dessa CCS-stolpar.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Sedan vad max laddström blir påverkas av så många faktorer, tänk bara på huir de är med chademo adaptern, den klara max 50kW även om både Teslan och laddaren klarar tex 100kw. Samma sak lär de vara om nu tesla får CCS på sin bilar även om jag skulle gissa de antagligen stödjer minst 100kW kanske 150kW standarden men att den maxar på 120kW för att de inte ska vara bättre än SuC.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 12:32
av Jerker
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 12:39
av Mickep
Konceptet verkar det inte vara något fel på. dock har vi inte sett vilka priser de tänkt ta men bortsett från det så känns det som "äntligen".
Tycker det skall ses som ett komplement istället för konkurrent till superchargers. Hoppas det kommer adaptrar eller att andra släpps in. även fast de inte kan ladda i fullt blås.
Hoppas det kommer upp något bås i år så folk kan recensera, och testa även om det inte finns någon bil som kan ta emot laddningen, förutom om någon rik självgod gubbe med fånigt smirk skaffar en förproduktions bil.
designen ser ganska snygg ut, förutom att jag inte ser det estetiska att låta kabeln gå in uppepå där den kan nötas, hade hellre sett en utdragbar kabel på kanske 2-3 meter så man kan parkera hur man vill beroende var uttaget sitter.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 13:32
av chaffis75
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 23:22
av Geni87
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf

Re: 350kw laddning

Postat: 08 mar 2018 23:41
av Geni87
Gustafsson skrev:
Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.
Det är nog mest en fråga om kylning. En högpresterande elbil kan ju dra mer ström än så från cellerna vid kraftiga accelerationer. Just kylningen av batteri, elmotorer och kraftelektronik är väl något som t.ex. Porsche har framhävt för sin Mission E.

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 07:53
av chaffis75
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.

Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 10:19
av helix
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 10:32
av vigge50
helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 10:58
av helix
vigge50 skrev:
helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Dokumentet längst ner i listan. Inte riktigt klok på vad det innebär i praktiken dock:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018004101&

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 11:17
av vigge50
helix skrev:
vigge50 skrev:
helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Dokumentet längst ner i listan. Inte riktigt klok på vad det innebär i praktiken dock:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018004101&
Okej, missade det. Skulle inte vara fel med lite mer information dock.

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 11:41
av Bjelke
Jag håller tummarna för att ABB har en del att göra med Ionity, det känns bra och faktiskt ganska troligt också :)

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 11:53
av helix
Laddstationen i Lillesand verkar inte ha Ionitys laddstationer utan den varianten som Porsche designat. Bygglovet är också sökt av Porsche och inte av Ionity. Kan det vara så att Porsche kör ett eget race parallellt med Ionity?

Hittade den här ritningen på laddarna som ska installeras i Lillesand. De är 2,7m höga:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Dvs, samma laddare som Porsche installerat på sitt Porsche Center i Berlin
Bild

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 13:57
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.

Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
Ja precis. En egen design på "burken" med innehåll från en etablerad leverantör.

Vet inte om de är igång än, de började ju byggas i December så det kan inte vara allt för långt borta. Men jag läste att de även skulle sätta upp en egen transformatorstation till laddarna så det kanske tar lite tid.

Re: 350 kW laddning

Postat: 09 mar 2018 19:44
av bylund
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 19:48
av LarsL
Ja, de har väl hört att det mycket problem med Iceing.

Re: 350 kW laddning

Postat: 09 mar 2018 20:07
av Pontus
bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu :?

Re: 350kw laddning

Postat: 09 mar 2018 22:19
av Henrik Torphammar
Jag tror inte vi kommer få se 350kW till personbilar alls. Kanske lite mer än Tesla ge idag, men att stanna 20min per 20mil är liksom rimligt oavsett. Det är ju som personbilar med över 1000hp. Det är inte rimligt heller om än fullt möjligt fån 1800cc motor.

Re: 350 kW laddning

Postat: 10 mar 2018 02:05
av Geni87
Pontus skrev:
bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu :?
Vattenkylda kablar som sagt. Ionitys laddare är ju inte byggda än så de bör inte ge så många kW. ;) Fortums ABB-laddare som sätts upp i Kristinehamn klarar 350 kW till en 800 V bil, förutsatt att bilen kan ta emot det. Eller 175 kW till en 400 V bil.