Re: #mackdöd
Postat: 05 apr 2018 10:56
Hur gick det med denna tävling? Själv lägger jag min röst på Elbilistens tips om Insjövägen 6 Leksand med avgasbilen som är till salu...
För att inte tala om "mack-döden" i Stockholms innerstad och närförorter. Inte heller den är pga bristande efterfrågan.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
dstr skrev:Ett kriterie borde ju vara att det är en el-bil med på bilden också.
Själv ska jag köra en tävling under en vecka i sommar (Gasoline Street Week) som sponsras av Ingo. Där uppmanas man att ta kort på bilen när man tankar.
Jag får väl dra till med lite "dubbelmoral" och åka ut och leta gamla mackar med Teslan.
Teslaspolen skrev:dstr skrev:Ett kriterie borde ju vara att det är en el-bil med på bilden också.
Själv ska jag köra en tävling under en vecka i sommar (Gasoline Street Week) som sponsras av Ingo. Där uppmanas man att ta kort på bilen när man tankar.
Jag får väl dra till med lite "dubbelmoral" och åka ut och leta gamla mackar med Teslan.Hädelse!
Nej, i och med att vinsten på själva bränslet minskar så ökar ju utrymmeskraven. Det ska få plats med en mataffär, korvkiosk, tipshörna, tvätthall osv osv.dstr skrev:För att inte tala om "mack-döden" i Stockholms innerstad och närförorter. Inte heller den är pga bristande efterfrågan.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
Nope, i Ingos app så kan man filtrera för att hitta mackar med 98 oktan.Verdi skrev:Ja, det ser faktiskt ut som att han tankar 95 oktan i Ferrarin!!!![]()
Nejdå, det är en tydlig nedåtgående trend. Media har rapporterat fler år att mackarna tappar några procent varje år.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
Men brukar det inte vara svarta slangar för 98?dstr skrev:Nope, i Ingos app så kan man filtrera för att hitta mackar med 98 oktan.Verdi skrev:Ja, det ser faktiskt ut som att han tankar 95 oktan i Ferrarin!!!![]()
![]()
Min kartläsare har redan bekantat sig med den - detta var bara ett övningsstopp på väg ner till Elmia förra veckan. Vecka 28 så går tävlingen Björkvik - Emmaboda - Malmö - Vårgårda - Karlskoga - Björkvik samt med checkpoints på vägen. Då kommer den användas flitigt.
EnTraktor skrev:Nejdå, det är en tydlig nedåtgående trend. Media har rapporterat fler år att mackarna tappar några procent varje år.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
Siffror från http://spbi.se/statistik/volymer/?gb0=y ... 12-31&ts0= bekräftar detta
Grönt är blyfritt...Verdi skrev:Men brukar det inte vara svarta slangar för 98?
Haha. Har inte tankat på 9 månader så du får förlåta mig.dstr skrev:Grönt är blyfritt...Verdi skrev:Men brukar det inte vara svarta slangar för 98?
edit: svart är diesel!!!
Benisn minskade med 139 161 m3 och diesel minskade med 40 188 men samtidigt så ökade försäljningen av ren HVO100 med 302 300 m3 vilket inte räknas med i den tabellen. Det är såklart bra att vi övergår till allt med förnyelsebart men tyvärr har försäljningen inte börjat minska än.EnTraktor skrev:Nejdå, det är en tydlig nedåtgående trend. Media har rapporterat fler år att mackarna tappar några procent varje år.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
Siffror från http://spbi.se/statistik/volymer/?gb0=y ... 12-31&ts0= bekräftar detta
Ser inte ut som det är någon rekordförsäljnig på gång, vi lär nog inte slå försäljningen 2007, och det är ju främst i tätorter som mackarna har fått stänga ner, visserligen även tätorter utanför storstäder.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
Vad beror det på då? Knappast på färre fossilbilar. Snålare motorer?Svenssons skrev:Ser inte ut som det är någon rekordförsäljnig på gång, vi lär nog inte slå försäljningen 2007, och det är ju främst i tätorter som mackarna har fått stänga ner, visserligen även tätorter utanför storstäder.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
http://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel/
Nedläggningen av antalet mackar verkar ha stannat upp för tillfället. Antalet servicestationer sjunker dock fortfarande och ersätts med automatstationer.
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Om 2% är elbilar så borde försäljningen minska med ca 2%Verdi skrev:Vad beror det på då? Knappast på färre fossilbilar. Snålare motorer?Svenssons skrev:Ser inte ut som det är någon rekordförsäljnig på gång, vi lär nog inte slå försäljningen 2007, och det är ju främst i tätorter som mackarna har fått stänga ner, visserligen även tätorter utanför storstäder.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
http://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel/
Nedläggningen av antalet mackar verkar ha stannat upp för tillfället. Antalet servicestationer sjunker dock fortfarande och ersätts med automatstationer.
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Den påverkan elbilar och hybrider har är väl än så länge rätt marginell?
Jo, fast befolkningen och antalet bilar totalt växer ju också, även om det blivit mer ovanligt för unga människor i storstäder att ta körkort.EnTraktor skrev:Om 2% är elbilar så borde försäljningen minska med ca 2%Verdi skrev:Vad beror det på då? Knappast på färre fossilbilar. Snålare motorer?Svenssons skrev:Ser inte ut som det är någon rekordförsäljnig på gång, vi lär nog inte slå försäljningen 2007, och det är ju främst i tätorter som mackarna har fått stänga ner, visserligen även tätorter utanför storstäder.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
http://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel/
Nedläggningen av antalet mackar verkar ha stannat upp för tillfället. Antalet servicestationer sjunker dock fortfarande och ersätts med automatstationer.
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Den påverkan elbilar och hybrider har är väl än så länge rätt marginell?
Om 5% är laddhybrider så borde dom även ge en minskning, på kanske 2,5%
Ja, kanske över en 10 års period men inte direkt då nyförsäljningen bara är en liten del av den totala fordonsparken. Laddbara bilar står för mindre än 1% av fordonsparken idag och jag tror inte vi kommer nå 2% i år. Av de laddbara bilarna är dessutom 72% laddhybrider som vi inte vet hur mycket de laddas.EnTraktor skrev:Om 2% är elbilar så borde försäljningen minska med ca 2%Verdi skrev:Vad beror det på då? Knappast på färre fossilbilar. Snålare motorer?Svenssons skrev:Ser inte ut som det är någon rekordförsäljnig på gång, vi lär nog inte slå försäljningen 2007, och det är ju främst i tätorter som mackarna har fått stänga ner, visserligen även tätorter utanför storstäder.Verdi skrev:Jag tycker bilderna är sorgliga och handlar mer om en döende landsbygd än om att elbilar tar över... Det har aldrig funnits lika många fossilbilar som idag och antalet liter som tankas under 2018 kommer antagligen slå rekord.
http://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel/
Nedläggningen av antalet mackar verkar ha stannat upp för tillfället. Antalet servicestationer sjunker dock fortfarande och ersätts med automatstationer.
http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Den påverkan elbilar och hybrider har är väl än så länge rätt marginell?
Om 5% är laddhybrider så borde dom även ge en minskning, på kanske 2,5%
Det finns ingen skoter som går på diesel....Elmil skrev:Från Kiruna i påsk. Dieseln räckte tydligen.
Jag måste ju följa upp det här gamla inlägget och citerar mig själv från tidigare i tråden, för idag i lokaltidningen står det att detta gamla motell nu ska bli syriskt-ortodoxt kloster! Snacka om 180-gradersväng!Jerker skrev:Alldeles i närheten av där jag själv bor slår historiens vingslag av olika skäl. Dels ligger det en gästgivaregård som grundades 1699, Wreta värdshus. Denna ingick i den kedja av skjutshåll som fanns förr i världen. På lördag ska jag gå dit med familjen och äta julbord!Men alldeles intill den ligger också resterna av det första Esso motorhotellet i Sverige, jag faktiskt Sveriges allra första motell! Jag lärde mig detta i en av hembygdsföreningens årsskrifter. När jag försökte sammanfatta det som står i artikeln så kom jag fram till att det var bättre att helt enkelt skanna in sidorna och låta er läsa själva. Detta är verkligen ett stycke intressant bil och väghistoria!
Först en bild före och efter. En bild från 60-talet då verksamheten stod på sin höjd, och nedan en bild från idag, när huset åter är ombyggt till privatbostad och dessutom renoverat i en stil som inte tilltalar särskilt många. Det är klinker på alla golv och kakel på de flesta väggar, även i bostadsrummen! Kitsch, om ni frågar mig. Det är till salu och har varit ute på marknaden i flera omgångar men verkar inte finna någon köpare. Under tiden växer den stora asfaltsplanen igen med tallplantor som på nåt outgrundligt sätt lyckats få fäste.