Motortrend provar Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Fy vad jag är jobbig och tokig.Har aldrig haft vettig svar på nek0-s inlägg. Kommenterar nek0-s inlägg bara för att jag inte gillar honom .

nek0, du fattar inte bylunds klockrena ironi. Istället angriper du som vanligt.

Dina inlägg blir ofta helt obegripliga och osmanhängande när du klippt i dem. Vill du inte ständigt bli missförstådd så använd dig av bylunds vänliga råd.
Jo jag gjorde fel när jag klippte kommentaren. Ok förlåt. Men jag blir så tröt att vissa aldrig svarar på frågan eller kommenterar mina post med fakta. Alltid är det ironi och sådant. Alla är inte experter på forum, eller jag är det inte i alla fall. Tycker ändå att de som vill förstå vad jag skriver gör det. Har man inte något konstruktivt att skriva tycker jag att man ska avstå.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Jo jag gjorde fel när jag klippte kommentaren. Ok förlåt. Men jag blir så tröt att vissa aldrig svarar på frågan eller kommenterar mina post med fakta. Alltid är det ironi och sådant. Alla är inte experter på forum, eller jag är det inte i alla fall. Tycker ändå att de som vill förstå vad jag skriver gör det. Har man inte något konstruktivt att skriva tycker jag att man ska avstå.
Detta gäller så klart alla, då det är fler som gör detta, och det blir mycket jobbigare att läsa för alla. Du behöver inte alls ta det personligt om du inte gärna vill, jag brukar klaga på detta när det går överstyr.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 42#p204942
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 97&p=95101
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Det jag försöker säga är att 0-100 på en elbil inte kan jämföras med 0-100 på en bensinbil då det är så olika karaktär och styrkor. Vore bättre om de kunde speca t ex 80-120 km/h och liknande. En omkörning typ. Skulle säga mer. Speciellt P-modellerna verkar ha missvisande 0-100 tider. Att de har ett jäkla ryck i början men sen inte är så mycket snabbare än icke P i högre farter.
Ja exakt. Praktiskt användande och inte bara snoppmätning på forum och youtube. Trafikmagasinets testfamilj hade behövts igen helt klart istället för köpta journalister med hummersås i håret.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Däremot så har elmotorn en stor nackdel vid höga farter och högt effektuttag över tid.
Problemet med höga farter är väl kopplat till att elbilar oftast har en växel. Och att ta ut hög effekt över tid är handlar kanske mer om implementation, tänker på Tesla då. Båda dessa lär dessutom vara lösta med nya Roadstern, ska vi gissa på att det skiljer en hel del i utväxling mellan bakre/främre motorerna. Och/alternativt kanske mellan de båda bakre motorerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är ett utmärkt förslag.
Jag trampade tydligen på en öm tå när jag sa att 0-100 var tämligen ointressant för en vardagsbil. 4.8 eller 5.3 tycker inte jag är så meningsfullt, och det vidhåller jag. Tom tesla själva har fattat att kraftig acc inte är önskvärt alla gånger.(eller någon som tycker att bussar i kollektivtrafiken jämt skall gasa snabbt som attan för att komma upp i hastighet)
Mer intressant för en vardagsbil är räckvidden (jag tycker nya roadsterns räckvidd var behållningen) för nej en stor del för att inte säga majoritet har inte natt eller
Vardaagsladdning.
Det finns många sätt att beskriva en bils egenskaper som ger mer praktisk information. Som i exemplet ovan med omkörning i 80-100km/h. Och jag ser faktiskt fram till en kritisk recension, för det innebär att det finns förbättringsmöjligheter, och inte som en del ser det som en förolämpning mot tesla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tycker det är ett utmärkt förslag.
Jag trampade tydligen på en öm tå när jag sa att 0-100 var tämligen ointressant för en vardagsbil. 4.8 eller 5.3 tycker inte jag är så meningsfullt, och det vidhåller jag. Tom tesla själva har fattat att kraftig acc inte är önskvärt alla gånger.(eller någon som tycker att bussar i kollektivtrafiken jämt skall gasa snabbt som attan för att komma upp i hastighet)
Mer intressant för en vardagsbil är räckvidden (jag tycker nya roadsterns räckvidd var behållningen) för nej en stor del för att inte säga majoritet har inte natt eller
Vardaagsladdning.
Det finns många sätt att beskriva en bils egenskaper som ger mer praktisk information. Som i exemplet ovan med omkörning i 80-100km/h. Och jag ser faktiskt fram till en kritisk recension, för det innebär att det finns förbättringsmöjligheter, och inte som en del ser det som en förolämpning mot tesla.

Bild

Den håller max effekt ända till ca 70 mph (112 km/h). Sen tappar den en del i takt med stigande hastighet. Den har sina styrkor i vanlig trafik. Det är ju det som är så fiffigt med elbilar.

Däremot är den ju hopplös som "sportbil". Både vad gäller storlek, vikt, risk för överhettning, effektkurvans utseende osv osv. Blir lika frustrerad varje gång som nån beskriver en Tesla som nån slags sportbil bara utifrån 0-100 tiden.
Henrik Torphammar

Tänk en likadan graf över en BMW M5 där man plottar motoreffekten från 0-200kph hehe....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Tänk en likadan graf över en BMW M5 där man plottar motoreffekten från 0-200kph hehe....
Misstänker att den hade varit rätt hackig. Varje växling påverkar ju kurvan och motorn hade nog inte jobbat på i maximal effekt särskilt länge.

Här är kurva över acceleration under några sekunder jämfört med ett par avgasbilar:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

hur ser siffrorna ut för leaf eller ioniq? (vid omkörning) eller basmodellen modell 3. (som är det intressanta)
då kan man jämföra.
ibland kan man undra om man kan styra motorn så man får en behaglig acceleration. (den som kör hem livsmedelsvarorna kanske vill ha dem intakta)

vad sa motortrend i övrigt?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Vid fullgas så tappar den nog inte effekten så mycket utan ligger på max effekt i stort sett hela vägen, förutom i början. Växlingarna är rätt snabba också på en sån bil.

En fullgasacceleration är egentligen ganska fördelaktig för en bensinbil då den största bristen inte visar sig. Nämligen tiden det tar att ställa om från "lunk" till "attack". Det ska växlas ner, varvas upp, turbon ska ladda...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:

Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.

Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.

Jerker, Du kan ju ta och läsa alla förtjusta ägare till 75:or som blivit uppkorkade och sen kanske bli lite mer ödmjuk inför faktumet att i princip ALLA gillar när bilen är snabb(-are). Även de som kanske inte trodde det själva. ;) För övrigt är drivmomentet helt och hållet irrelevant. Det är effekt som driver hjulen. Det du menar är att elbilar har sin fulla effekt tillgänglig på ett annat sätt än en fossilmotor. En bensinare på 150 hk når kanske den effekten mellan 5000-7000 rpm. Men när man puttrar runt i stan på 1500-2000 rpm så kanske man bara har 80 hästar. Så är det inte med en elbil och det är därför den upplevs kvickare till vardags.

Bild

Md = Vridmoment
n = varvtal
P = effekt i kW
Henrik Torphammar

Mickep skrev:
hur ser siffrorna ut för leaf eller ioniq? (vid omkörning) eller basmodellen modell 3. (som är det intressanta)
då kan man jämföra.
ibland kan man undra om man kan styra motorn så man får en behaglig acceleration. (den som kör hem livsmedelsvarorna kanske vill ha dem intakta)

vad sa motortrend i övrigt?
Leaf har 100hk, det blir inte mycket till omkörning. Fördelen är dock som nämnt ovan att avsaknaden av olika växlar, turboaggregat osv gör att effekten kommer fort när du behöver den. Så en omkörning upplevs ändå okej.

Leaf har en udda funktion med som man upptäcker efter ett tag. Om du kör på landsväg och tutar, alltså tutar hela tiden så är tutans frekvens mappad mot gaspedalens läge. Tutan ändrar pitch beroende på gaspådrag, samma pitchändring i ECO läge trots att pedalläget ger mindre effekt där. I neutral påverkas inte pitchen på tutan om man trycker på gaspedalen.

Att man alls upptäcker en sådan grej avspeglar väl lite av körglädjens generella nivå också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:

Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.

Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.

Jerker, Du kan ju ta och läsa alla förtjusta ägare till 75:or som blivit uppkorkade och sen kanske bli lite mer ödmjuk inför faktumet att i princip ALLA gillar när bilen är snabb(-are). Även de som kanske inte trodde det själva. ;) För övrigt är drivmomentet helt och hållet irrelevant. Det är effekt som driver hjulen. Det du menar är att elbilar har sin fulla effekt tillgänglig på ett annat sätt än en fossilmotor. En bensinare på 150 hk når kanske den effekten mellan 5000-7000 rpm. Men när man puttrar runt i stan på 1500-2000 rpm så kanske man bara har 80 hästar. Så är det inte med en elbil och det är därför den upplevs kvickare till vardags.

Bild

Md = Vridmoment
n = varvtal
P = effekt i kW
Jag tycker du märker ord när du för mig vill förklara dessa termer. Bild På detta forum vet vi alla vad jag syftar på. I ett annat forum, där inte merparten medlemmar är experter på skillnaden mellan hur vridmomentet uppträder i en elmotor kontra en fossilmotor, hade jag varit noggrannare i min formulering.

Med det sagt så vill jag säga att jag har provkört både S och X och har känt hästsparken när man gör en äkta Teslaacceleration. Visst! Jag gillade det! Jag blev hög som ett hus!

I flera minuter...

Men jag är inte såpass intresserad av detta att jag är beredd att lägga så mycket pengar för att ständigt ha detta tillgängligt. Jag har inte lika lätt att lura mig själv att dränera min privatekonomi för att få äga en bil med otroliga prestanda som många andra här på forumet tydligen är. Därför är det inga problem för mig att välja bort det. Jag är inte bilintresserad, men jag är beroende av att ha en bil som är funktionell och därför är jag tvingad att visa ett visst intresse för bilar. Att jag hänger här beror på att det än så länge inte verkar finnas nån annan än Tesla som inom rimlig tid tänker bygga en bil som motsvarar mina behov. Att Tesla också levererar bilar med otroliga prestanda ser jag mer som nackdel eftersom det fördyrar bilen på ett i mina ögon onödigt vis.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag tycker du märker ord när du för mig vill förklara dessa termer. Bild På detta forum vet vi alla vad jag syftar på. I ett annat forum, där inte merparten medlemmar är experter på skillnaden mellan hur vridmomentet uppträder i en elmotor kontra en fossilmotor, hade jag varit noggrannare i min formulering.

Med det sagt så vill jag säga att jag har provkört både S och X och har känt hästsparken när man gör en äkta Teslaacceleration. Visst! Jag gillade det! Jag blev hög som ett hus!

I flera minuter...

Men jag är inte såpass intresserad av detta att jag är beredd att lägga så mycket pengar för att ständigt ha detta tillgängligt. Jag har inte lika lätt att lura mig själv att dränera min privatekonomi för att få äga en bil med otroliga prestanda som många andra här på forumet tydligen är. Därför är det inga problem för mig att välja bort det. Jag är inte bilintresserad, men jag är beroende av att ha en bil som är funktionell och därför är jag tvingad att visa ett visst intresse för bilar. Att jag hänger här beror på att det än så länge inte verkar finnas nån annan än Tesla som inom rimlig tid tänker bygga en bil som motsvarar mina behov. Att Tesla också levererar bilar med otroliga prestanda ser jag mer som nackdel eftersom det fördyrar bilen på ett i mina ögon onödigt vis.

Sorry. :)

Men fördyrar verkligen prestandan en elbil? Är det så mycket dyrare med starkare motorer? Kanske skulle man kunna nå en aning bättre räckvidd med mindre och effektivare motorer men knappast så mycket att det gör någon avgörande skillnad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Henrik Torphammar skrev:
Leaf har en udda funktion med som man upptäcker efter ett tag. Om du kör på landsväg och tutar, alltså tutar hela tiden så är tutans frekvens mappad mot gaspedalens läge. Tutan ändrar pitch beroende på gaspådrag, samma pitchändring i ECO läge trots att pedalläget ger mindre effekt där. I neutral påverkas inte pitchen på tutan om man trycker på gaspedalen.

Att man alls upptäcker en sådan grej avspeglar väl lite av körglädjens generella nivå också.
Fan nu måste jag ut och testa :D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Fan nu måste jag ut och testa :D
#metoo Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Såååå... med leaf skulle man alltså kunna spela en melodi med varierat gaspådrag? (med flera bilar skulle man alltså ha flera stämmor och därmed kunna framföra en hel symfoni på motorvägen)
vad det den åtanken att drabbas av detta övergrepp vid morgonpendlingen som föranledde #metoo tagen?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Mickep skrev:
Såååå... med leaf skulle man alltså kunna spela en melodi med varierat gaspådrag? (med flera bilar skulle man alltså ha flera stämmor och därmed kunna framföra en hel symfoni på motorvägen)
vad det den åtanken att drabbas av detta övergrepp vid morgonpendlingen som föranledde #metoo tagen?

Kan en V10? Så måste ni ju kunna på till det i en Leaf? ;)

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:

I flera minuter...

Sorry. :)

Men fördyrar verkligen prestandan en elbil? Är det så mycket dyrare med starkare motorer? Kanske skulle man kunna nå en aning bättre räckvidd med mindre och effektivare motorer men knappast så mycket att det gör någon avgörande skillnad.
Nja, egentligen kanske det inte gör det så mycket, men Tesla tar det som anledning till att ta mer betalt för bilarna. "Tesla don't build slow cars", dvs Tesla gör inte billiga bilar, det får nån annan göra. Och det är ju så hela bilbranschen fungerar, det är status att ha en snabb bil och därför kan man ta oproportionerligt mycket betalt för dem. Och eftersom jag inte tillhör den skara som bara måste ha en snabb bil så vill jag inte heller betala så mycket för det.
'
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Nja, egentligen kanske det inte gör det så mycket, men Tesla tar det som anledning till att ta mer betalt för bilarna. "Tesla don't build slow cars", dvs Tesla gör inte billiga bilar, det får nån annan göra. Och det är ju så hela bilbranschen fungerar, det är status att ha en snabb bil och därför kan man ta oproportionerligt mycket betalt för dem. Och eftersom jag inte tillhör den skara som bara måste ha en snabb bil så vill jag inte heller betala så mycket för det.
'
Med risk för att vara övertydlig återigen så betyder inte "slow" billig. ;) Det betyder långsam.

Anledningen till prestandan och den klassiska designen är ju för att bryta fördomar mot elbilar. Och helst skulle de behöva ta ännu bättre betalt för sina bilar med tanke på förlusterna de gör. Vet inte om en "långsammare" Tesla hade kunnat säljas billigare.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
'
Troligen fördyrar inte prestandan en elbil så mycket - men allt man kan sälja prissätts ju normalt efter hur mycket någon är beredd att betala, och eftersom tillräckligt många är beredda att betala för bilarna kostar de som de gör. Och det ska vi kanske ändå vara tacksamma för - eftersom det gjort det möjligt att överhuvudtaget ta fram vettiga elbilar. All annan teknik på bilsidan - låsningsfria bromsar, navigationssystem, backkameror, you name it - har ju först hamnat i dyra lyxbilar för att till slut bli vardagsmat i minska småbil. Elbilstekniken är fortfarande i sin linda så bara vi väntar tillräckligt länge blir det självklart billigare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
'
Med risk för att vara övertydlig återigen så betyder inte "slow" billig. ;) Det betyder långsam.

Anledningen till prestandan och den klassiska designen är ju för att bryta fördomar mot elbilar. Och helst skulle de behöva ta ännu bättre betalt för sina bilar med tanke på förlusterna de gör. Vet inte om en "långsammare" Tesla hade kunnat säljas billigare.
Ja, men i det uttalandet av Elon (från model 3-eventet 2016-03-31) så ligger ju mer än det. När han säger att Tesla inte gör några långsamma bilar så får man nog räkna in hela kitet; Tesla bygger bilar i en övre klass. Därmed blir den inte heller nånsin en särskilt billig bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Jerker skrev:
'
Troligen fördyrar inte prestandan en elbil så mycket - men allt man kan sälja prissätts ju normalt efter hur mycket någon är beredd att betala, och eftersom tillräckligt många är beredda att betala för bilarna kostar de som de gör. Och det ska vi kanske ändå vara tacksamma för - eftersom det gjort det möjligt att överhuvudtaget ta fram vettiga elbilar. All annan teknik på bilsidan - låsningsfria bromsar, navigationssystem, backkameror, you name it - har ju först hamnat i dyra lyxbilar för att till slut bli vardagsmat i minska småbil. Elbilstekniken är fortfarande i sin linda så bara vi väntar tillräckligt länge blir det självklart billigare.
Precis, och jag har hela mitt liv tidigare varit en som fått dessa innovationer i mina bilar 20 år senare när jag köpt dem väl begagnade. Jag har egentligen inte ett så stort intresse av att ha nyheter först. Men nu är eldrift en sån nyhet som jag råkar vilja ha, dock icke nödvändigtvis en högpresterande elbil, inte heller en med all den senaste tekniken. Jag vill ha räckvidd, snabbladdning och dragkrok! Att betala 50.000-80.000 för AP är inget jag prioriterar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
'

Vill de bryta fördomarna så bör de sätta drag på bilarna istället för att ha det i dem. :roll:

Typiskt USA grej förresten att 0-100 är ett mått på sportighet. Jag ser hellre att bilen klarar ett älgtest.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:

Bild

Md = Vridmoment
n = varvtal
P = effekt i kW
Fast det där stämmer väl inte riktigt? Accelerationen är lika med kraften genom massan, och kraften är lika med vridmomentet, inte effekten. Som figuren ovan visar så begränsar inte effekten vridmomentet vid låga varvtal. Släppte man på full effekt från början skulle drivlinan flyga i bitar eftersom vridmomentet skulle vara i det närmaste oändligt under en kort tid (se formeln i ditt svar till Jerker ovan). Vid högre varvtal är dock effekten viktig för att uppnå ett högt vridmoment, men det är fortfarande vridmomentet som orsakar accelerationen även om det är effekten som begränsar den.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar