Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Postat: 05 dec 2017 20:57
JaGiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?
https://teslaclubsweden.se/forum/
JaGiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min).
Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min).
Det var en Skoda Superb helt ny med original 17" fälgar och Pirelli Cinturato p7 däck. Köpte sedan Goodyear Efficientgrip Performance med samma resultatGiGurra skrev:Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min).
Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare.Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Andra har lyckats:Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).johan_w skrev:Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.johan_w skrev:Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!
Återkoppla hur det gick på SC!
Kod: Markera allt
Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.
Corrections: Grill - Fascia - Front
Replaced the front fascia grill assembly.
Kod: Markera allt
Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.johan_w skrev:Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
2.9 låter iofs inte jättelågt, men jag skulle också prova typ 3.1 eller mer.johan_w skrev:Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!
Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.
Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.
Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?
Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.
//Johan
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innanjohan_w skrev:Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.
Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!
Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?