Sida 2 av 3

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 05 dec 2017 20:57
av mati
GiGurra skrev:
Pratar vi slipstream-fälgar?
Ja

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 05 dec 2017 21:00
av nek0
GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 05 dec 2017 22:53
av GiGurra
nek0 skrev:
GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.
Vad var det för bilmodell?

Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 00:43
av nek0
GiGurra skrev:
nek0 skrev:
GiGurra skrev:
mati skrev:
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda. :?
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Pratar vi slipstream-fälgar?

För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering

Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min :)).
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.
Vad var det för bilmodell?

Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Det var en Skoda Superb helt ny med original 17" fälgar och Pirelli Cinturato p7 däck. Köpte sedan Goodyear Efficientgrip Performance med samma resultat :(
Nokian hakkapeliitta 8 på Dezent fälgar var det inga problem
Hoppas SC hittar och löser dina problem

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 13:53
av GiGurra
En tesla-tekniker har provkört bilen nu och tagit in den för åtgärd. Inga problem alls att provocera fram problemet (whew).

Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration :). Första gången isf..

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 14:15
av bylund
De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 14:56
av e5m1r
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 17:07
av Lessmog
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 06 dec 2017 21:37
av Zoidberg
Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare. :geek:

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 07 dec 2017 00:42
av Svenssons
Lessmog skrev:
e5m1r skrev:
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed. :D
Andra har lyckats:
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 07 dec 2017 06:25
av Bjelke

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 10 dec 2017 18:06
av johan_w
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 10 dec 2017 20:57
av GiGurra
johan_w skrev:
Har pratat med SC som mitt problem med vibrationer. De trodde det var, som någon skrivit tidigare i tråden, problem med luftvirvlar som sätter någon del i spoilern i vibration! Är visst ett problem med de första tidens faceliftade bilar (min är byggd i oktober -17 tror jag). På SC sa de att de tar dän spoilern, sätter i någon plastbalk och bygger upp den på någon sätt.. Jag får testa och se!
Ja min är facelift och förmodligen första omgången (registrerad juni 2016).
Men jag upplevde inte detta med sommarhjulen/tidigare?

Aja, väntar på svar från SC. Dom sa egentligen inget om teorier om vad orsaken kan vara, förutom att det förmodligen inte rör sig om någon hjulbalans som är dålig.
Förhoppningsvis vet dom mer imorgon (lämnade in bilen i torsdags).

Jag fortsätter att köra låne-P85Dn sålänge. Mkt trevlig bil faktiskt :).

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 10 dec 2017 21:01
av johan_w
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 12 dec 2017 16:28
av GiGurra
johan_w skrev:
Jag har inte kört min på sommardäck, men förra ägaren sa samma sak att han inte känt något!

Återkoppla hur det gick på SC!
Har fått tillbaka bilen nu, men är för mkt slask på vägen för att testa.
Dom hävdar att det är

Kod: Markera allt

Performed a validation test drive confirming excessive vibrations are present at speeds
115-120km/h. Inspected the front fascia grill noticed that it would benefit from
upgrading to the latest revision.

Corrections: Grill - Fascia - Front

Replaced the front fascia grill assembly.
Följt av

Kod: Markera allt

Corrections: Perform Validation Test Drive
Performed a validation test drive confirming the excessive vibrations are no longer
present.

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 12 dec 2017 16:38
av johan_w
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 13 dec 2017 19:43
av GiGurra
johan_w skrev:
Låter som samma som de sa till mig över telefon! Spännande att se om det löser problemet!
Provade lite idag. Hann bara upp i 120 vid 3 tillfällen, men hittills inga tecken på vibibibibrationerna.
Ser alltså ut som att problemet nu är löst! Bilen kändes klart stabilare i högre hastigheter.

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 13 dec 2017 21:43
av johan_w
Låter lovande!

Tack

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 25 jan 2018 17:57
av johan_w
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!

Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.

Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.

Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?

Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.

//Johan

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 25 jan 2018 18:29
av Bjelke
Kan nog hålla med om svampigheten... Men trycket låter lite lågt, testa typ 3,2-3,3 istället, det kan
bli stor skillnad faktiskt :)

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 25 jan 2018 18:36
av johan_w
Det skall jag testa i morgon!

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 26 jan 2018 14:47
av GiGurra
johan_w skrev:
Har fått min bil fixad på samma sätt nu! Vibrationerna verkar vara borta, den går ju inte helt mjukt på dubbdäck så sista finavstämningen är svår att säga!

Upplevde dock att styrningen är lite ”svampig” i högre hastigheter nu! Svårt att förklara, men ligger man i 120km/h känns det som det först inte händer något första biten man vrider ratten och sedan kommer allt på en gång.

Nu kan det vara så att jag inte tänkt på det innan, pga vibrationer i bilen och nu känner man detaljer mer. Sedan har jag dubbade Hakka 9 som ger lite mer mjuk känsla.

Någon annan som upplever styrningen lite svampig och svajig runt mittläget i högre hastigheter?

Har gjort hjulinställning (så länge inget hände på service) och har 2,9 i däcken.

//Johan
2.9 låter iofs inte jättelågt, men jag skulle också prova typ 3.1 eller mer.
Har inte upplevt svampigheten på Teslan än, men har det tydligt på min gamla VW om man låter däcktrycket sjunka lite.

Vad har du för vinterdäck? - Jag har hört sägas att Nokian-vinterdäcken som Tesla säljer upplevs som lite mer tröga/sega än Pirelli (men i övrigt är nog Nokian-däcken bättre)

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 26 jan 2018 17:46
av johan_w
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 26 jan 2018 18:38
av Jensa
Har lite samma känsla på styrningen men tycker det framträdde sedan vinterhjulen kom på. Nokian Hakka 8 på orginalfälgar. Svajig känsla och svårt att hålla bilen helt rak i landsvägshastighet, lite svårt att förklara.. 3,0-3,1 i däcken.

Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju

Postat: 26 jan 2018 20:28
av GiGurra
johan_w skrev:
Jag har dubbade Hakka 9! Vet att dubbfria R2 upplevts svajiga innan och visst så är även de dubbade inte lika stabila som hårdare däck. Rycker dock det känns bra med undantag av styrningen runt mittenläge som är diffust.

Har höjt till 3.1 men inte kunnat ta upp deb i högre hastighet!

Skönt isf att vibrationerna i bilen är borta - du hade väl samma fix på din bil va?
Japp. Dom bytte något i fronten till en nyare version och sedan var tok-vibrationerna helt borta (bilen var helt i självsvängning innan :))