Sida 2 av 7
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 17:08
av LarsL
Hmm bra tanke. Kanske är värt att kolla så att spänningen okej hela tiden. Kan ju vara lite så där ute på landsbygden kommer jag ihåg, lampor som dimmade ner när vedkapen gick igång. Jag hade problem med att mina glödlamporna gick sönder ganska snabbt också.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 17:18
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:Hmm bra tanke. Kanske är värt att kolla så att spänningen okej hela tiden. Kan ju vara lite så där ute på landsbygden kommer jag ihåg, lampor som dimmade ner när vedkapen gick igång. Jag hade problem med att mina glödlamporna gick sönder ganska snabbt också.
Elon Musk skrev:Where there is power you can charge
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 17:25
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:LarsL skrev:Hmm bra tanke. Kanske är värt att kolla så att spänningen okej hela tiden. Kan ju vara lite så där ute på landsbygden kommer jag ihåg, lampor som dimmade ner när vedkapen gick igång. Jag hade problem med att mina glödlamporna gick sönder ganska snabbt också.
Elon Musk skrev:Where there is power you can charge
Det gällde Model 3...
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 17:33
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:Henrik Torphammar skrev:LarsL skrev:Hmm bra tanke. Kanske är värt att kolla så att spänningen okej hela tiden. Kan ju vara lite så där ute på landsbygden kommer jag ihåg, lampor som dimmade ner när vedkapen gick igång. Jag hade problem med att mina glödlamporna gick sönder ganska snabbt också.
Elon Musk skrev:Where there is power you can charge
Det gällde Model 3...
Ja, sen sa han inget om att du får byta laddare efteråt heller.

Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:44
av Gustafsson
Tesla borde erbjuda dig en annan bil, din måste vara ihopskruvad dagen efter nån personalfest. Det där är inte OK nånstans.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:45
av Kulingen
Funderar lite på hur otur du/andra kan ha.
Det känns ju inte som det kan vara så stor % av de tillverkade Teslorna som kan ha en bråkdel av dina fel?!
-Kan det bero på hur var bilen står? Typ garage asfalt eller grus?
-Kan det bero på hur snabbt/sakta man kör?
-Kan det bero på om man laddar mycket i SuC eller vanligt?
-kan det bero på om man åker mycket på snäva grusvägar?
-Kan det bero på farthinder och för hög fart i kurvor?
-Kan det bero på var man bir i Sverige (Klimatet?)
-Kan det bero på om man kör ryckigt eller lugnt?
-Kan det bero på att man kräver mer eller mindre av en bil?
-Ksn det bero på hur ofta bilen går eller står stilla?
Det finns en massa frågetecken, jag har kört 1500 problemfria mil med en bil som fungerar som jag tycker betydligt bättre än snittet här inne. Beror det på tur? Hur jag kör? Hur jag tolkar bilen? Eller hur jag kör?
En sak är i alla fall säker Matti, ingen ska ha så otur som dig. Hoppas du snart får min problemfria bil och min håller sig det.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:49
av Toja
Jag har haft min S i drygt 2 år. Ett kretskort till spakarna runt ratten har gått sänder en gång. Annars har den gått felfritt
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:52
av JonasPersson
lator skrev:mati skrev:Jag skäms nästan, men det är bara en dag sedan jag hade bilen på service. Och idag går den inbyggda laddaren sönder. Det har hänt en gång förut i somras. Då byttes den på garanti. Idag är det samma fel igen.
Snart kör jag kärran till skroten och köper en billig bensinbil. Jag orkar inte längre.
Jag minns tydligt hur du i ett inlägg för ett bra tag sen skrev att du aldrig skulle gå tillbaka till en explosionsmotordriven bil utan hellre skulle cykla/gå/rida eller något sånt... Så detta är säkert bara en tillfällig sinnesförvirring men om du står på dig så ge mig ett bra bud så befriar jag dig från "krångelbilen". Jag lovar att jag betalar bättre än skroten och då har jag ändå tre gånger så långt som du till SC...

Jag har lika långt som dig lator! Försöker planera in en tripp till SC men det är som svårt när man bor i dessa trakter.
Till TS vill jag ta Tesla en gnutta i försvar eftersom det knappast finns någon annan biltillverkare som fixar saker gratis. Min garanti gick ut i somras och nu ska de byta några delar till ACn och vill inte ha något för det

Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:54
av Ampera
mati skrev:...Nya bilens laddare råkade faktiskt gå sönder vid samma stople båda gångerna, men inte på samma ställe som den första laddaren. Jag frågade Tesla förra gången om det kan ha varit stolpens fel eller om det var bilens fel, och jag fick det tydliga svaret av Tesla service att det var bilen som kvaddade stolpen och inte tvärtom. I stolpen hade jordfelsbrytaren gått. Jag antar att det är ren slump att det hände på samma ställe igen, eftersom jag brukar ladda bilen där varje dag.
Jag har oxå smält min ombordladdare 2gånger, på samma laddstolpe. Åkte till Möndahl första gången och Köpenhamn andra gången. Båda gångerna har en laddnings fassäkring gått sönder. Kunde ladda på de 2 andra, men bilen visade laddningen helknast. Vad jag förstod på Danskarna så bytte de även en anslutnings kabel. Har laddat på samma typ av stolpe igen och funkat fint. Men har inte testat den som brände laddaren. Tänkte testa igen nu, men väntar till SC Malmö kommer igång igen.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 18:58
av Klintan
mati skrev:Jensa skrev:Riktigt trist och du har riktig oflyt! Men att 3 st!!!? ombordladdare har gått sönder måste vara något slags rekord? Nu har jag dålig koll på el, men låter som det skulle vara något fel på elanläggningen där du laddar.. spänningsfall eller peakar?

Nja, den första laddaren i gamla bilen var konstig redan när jag fick bilen. Tesla lagade den. Sen gick den sönder igen när jag laddade på en publik 22kW-stolpe (tror jag) och så byttes den. Nya bilens laddare råkade faktiskt gå sönder vid samma stople båda gångerna, men inte på samma ställe som den första laddaren. Jag frågade Tesla förra gången om det kan ha varit stolpens fel eller om det var bilens fel, och jag fick det tydliga svaret av Tesla service att det var bilen som kvaddade stolpen och inte tvärtom. I stolpen hade jordfelsbrytaren gått. Jag antar att det är ren slump att det hände på samma ställe igen, eftersom jag brukar ladda bilen där varje dag.
Är det du som bränner laddstolpen vid Framnäs?

Surt att du ska ha sån otur. Men då är det stor chans att dyka på dig vid SC iaf.

Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:06
av mati
Angående laddning och strömspikar kan jag inte säga så mycket mer än att stolpen i fråga är ganska nybyggd. Den är placerad precis bredvid en transformator utanför en ica-butik. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Angående mitt sätt att använda bilen:
- bilen står i garage på betongolv
- den används dagligen
- jag laddar mycket sällan vid supercharger. Hemma laddar jag med Tesla WC via 10A trefas, eller vid ovannämnda laddstolpen som är på 22kW. Inget konstigt tycker jag.
- jag kör extremt sällan på motorväg. Nästan all körning sker på 70-80-90-100-vägar. Jag kör väldigt lugnt och inte ryckigt. Det är snarare bilen själv som kör ryckigt. Jag tror att jag är ganska ofta i vägen för andra som har mer bråttom än jag själv.
- grusvägar förekommer, men ytterst sällan. Jag försöker undvika dem i största möjliga mån
- farthinder finns inga häromkring.
Jag tycker inte att jag använder bilen på ett sätt som provocerar att den går sönder. Och om jag har fel så är enkla svaret att jag har köpt en bilmodell som inte fungerar som vardagsbil.
Ampera skrev:
Jag har oxå smält min ombordladdare 2gånger, på samma laddstolpe. ...Båda gångerna har en laddnings fassäkring gått sönder. Kunde ladda på de 2 andra, men bilen visade laddningen helknast....
Exakt samma alltså. Bilen visar med lilla trean att den laddar på tre faser men det gör den inte. Laddströmmen som visas är 2/3 av den maximal tillgängliga. Den visar alltså 11kW, 16A, 3 faser.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:08
av mati
Klintan skrev:Är det du som bränner laddstolpen vid Framnäs?

.
Nej, det var inte jag. Den stolpen funkar bra för mig.

Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:09
av Kulingen
mati skrev:Angående laddning och strömspikar kan jag inte säga så mycket mer än att stolpen i fråga är ganska nybyggd. Den är placerad precis bredvid en transformator utanför en ica-butik. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Angående mitt sätt att använda bilen:
- bilen står i garage på betongolv
- den används dagligen
- jag laddar mycket sällan vid supercharger. Hemma laddar jag med Tesla WC via 10A trefas, eller vid ovannämnda laddstolpen som är på 22kW. Inget konstigt tycker jag.
- jag kör extremt sällan på motorväg. Nästan all körning sker på 70-80-90-100-vägar. Jag kör väldigt lugnt och inte ryckigt. Det är snarare bilen själv som kör ryckigt. Jag tror att jag är ganska ofta i vägen för andra som har mer bråttom än jag själv.
- grusvägar förekommer, men ytterst sällan. Jag försöker undvika dem i största möjliga mån
- farthinder finns inga häromkring.
Jag tycker inte att jag använder bilen på ett sätt som provocerar att den går sönder. Och om jag har fel så är enkla svaret att jag har köpt en bilmodell som inte fungerar som vardagsbil.
Ampera skrev:
Jag har oxå smält min ombordladdare 2gånger, på samma laddstolpe. ...Båda gångerna har en laddnings fassäkring gått sönder. Kunde ladda på de 2 andra, men bilen visade laddningen helknast....
Exakt samma alltså. Bilen visar med lilla trean att den laddar på tre faser men det gör den inte. Laddströmmen som visas är 2/3 av den maximal tillgängliga. Den visar alltså 11kW, 16A, 3 faser.
16A 3 faser 240V blir väl 11kW? Eller har du 400V?
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:22
av Ampera
Kulingen skrev:
...
16A 3 faser 240V blir väl 11kW? Eller har du 400V?
Stämmer men bilen laddar bra över 2-faser fast den visar 3...
Ställer men om laddbergränsningen blir det ännu skummare visning, kommer inte ihåg hur det såg ut.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:22
av mati
Kulingen skrev:
16A 3 faser 240V blir väl 11kW? Eller har du 400V?
Jo, visst, men grejen är att det inte stämmer överens med verkligheten, eftersom den laddar med 24A på två faser istället. Det är ju det som är knasigt. Här hemma är laddboxen inställd på 10A (7KW) och bilen påstår attt den laddar på tre faser med
6A 4kW. Men den tar i själva verket 10A, fast från två faser.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:32
av Ampera
Har för mig att jag laddade 6A och lägre än 5A kan man inte ställa bilen...
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:34
av MartinO
som före detta ägare till två Teslor förstår jag mycket väl din frustration. Efter ständiga och i vissa fall riktigt långvariga servicevistelser drog jag slutsatsen att jag inte kunde fortsätta köra Tesla. Det beslutet tog verkligen emot eftersom själva konceptet är så rätt men hur kan försvara en biltillverkare som bara kan producera normalfelfria( Med teslastandard) en gång i veckan, dvs på torsdagar? Alla andra dagar verkar det vara ett hallabalo på fabriken.
Jag tror verkligen på elbilar men Tesla klarar inte av kvalitetssäkrad produktion i dagsläget. Det riktigt störda är att de inte heller verka lära sig av misstagen - de är ju inne på 4 bilmodellen!?
Nu har jag köpt en billig begagnad japanhybrid i väntan på att Tesla ska skärpa sig eller att porsche E-mission släpps på marknaden.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:41
av mans71
Antingen har du haft en extrem otur eller så har du laddat på platser med "dålig" el. Väldigt tråkigt hur som helst och det hjälper ju föga att berätta om hur relativt felfritt min Tesla funkat dom första 3000 milen på bilens första 9 månader.
När man kommer till en punkt att man tappat förtroendet för en bil så finns ju bara en lösning. Hade en MB för många år sedan där det var en felkonstruktion som gjorde att man var tvungen att riva ut hela instrumentbrädan fram till brandväggen för att byta en pryl, en operation på 30-40k. Bara vetskapen om att det kunde hända mig gjorde att jag sålde bilen illa kvickt.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:42
av Ampera
Första service order och andra, de bytte lite mer i Danmark.
Våra bilar är nog samma månad och år... okt16...


Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 19:46
av Kulingen
Hade en ny Volvo V70 1998, det var jämnt fel på den så jag bytte upp mig till Skoda Octavia istället. Sedan blev det 4 st nöjda Skoda köp till och nu min Första Tesla, 1500 nöjda mil på 3 månader. En sak är säker aldrig mera Volvo
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 20:00
av mati
Här är min servicefaktura. Det tog ett tag att hitta den i högen bland alla andra servicefakturor. Nu är det samma sak igen.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 20:30
av bjornlilja
Tråkig läsning Mati, jag får ont i magen!
Kvalitet och fokus är Teslas störst fiende, det är inget snack om saken.
Innan du ger upp: Med så mycket problem du haft, har du pratat med Tesla om helheten, på allvar? Även om de juridiskt är skyddade så finns det ju fall då folk får bilar utbytta eller kompenserade på olika sätt. Och att det finns måndagsexemplar är det inget snack om, mina första 5-10 inlägg här på forumet handlade om sådant med min bil... andra har klarat sig mkt bättre.
Jag skulle brösta upp mig (om du inte redan gjort det) och ta ett allvarligt snack med servicechefen på ditt SC och se vart det leder.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 21:32
av EnTraktor
Du har haft en otrolig otur och fått ett måndagsexemplar. Måndagsexemplar drabbar nog tyvärr alla tillverkare. Själv hämtade jag ut en sprillans ny XC60 i dec 2011 och första felmeddelanden kom första dagen och sedan blev det bara värre. I stort sett all elektronik, alla säkerhetssystem och dörrlås byttes första året. Bilen stod mer på verkstad än hemma hos mig första 6 månaderna. Jag bråkade med hela företaget från säljaren till företagsledningen. Till slut tog dom in bilen för ett fullständig genomgång och efter det så funkade den ganska bra* fram tills jag sålde den i somras.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=77162
* Volvo on Call fick jag aldrig att fungera, så den gången värmen låste sig på max och dörrarna gick i baklås och bilen ej gick stänga av, vilket ledde till att det blev inlåst i bastubilen så försökte jag kontakta Volvo via Volvo on Call men ingen svarade. Fick ha fönsterna öppna tills soppan tog slut och bilen slocknade. Incidenten när bilen vid ett annat tillfälle började brinna, är inte värd att ta upp då jag tyvärr lyckades släcka bilen innan den brann upp.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 21:51
av themax
Det här är ingen trevlig läsning för en Model 3-reservant. Jag tror inte jag kan förvänta mig samma kvalitet på den som den Audi jag har nu (bara bytt blinkers i speglarna på knappt 20000 mil). Som jag sagt länge; när Audi visar upp en motsvarande mellanklassare som Model 3 och det finns utbyggt laddnätverk så kommer jag säkert gå tillbaka till fyra ringar i fronten. Amerikanare kan inte bygga bilar, men Tesla är de enda som löst drivlinan och med Superchargers även knuten med långkörning.
Lider med dig.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 jan 2018 21:58
av Kulingen
themax skrev:Det här är ingen trevlig läsning för en Model 3-reservant. Jag tror inte jag kan förvänta mig samma kvalitet på den som den Audi jag har nu (bara bytt blinkers i speglarna på knappt 20000 mil). Som jag sagt länge; när Audi visar upp en motsvarande mellanklassare som Model 3 och det finns utbyggt laddnätverk så kommer jag säkert gå tillbaka till fyra ringar i fronten. Amerikanare kan inte bygga bilar, men Tesla är de enda som löst drivlinan och med Superchargers även knuten med långkörning.
Lider med dig.
Jag har en kompis som var nära att köra sin nya Audi till skroten pga att han var så trött på den, måndags exemplar finns det gott om i alla märken. Att Tesla som är ett nytt bolag skiljer sig inte mot det.