På vår lilla kvartersgata är det sandat med rätt grov sand. Det smäller friskt i hjulhusen på Teslan av gruset som slår upp när jag kör där. Med den BMW 5-serie jag hade förra vintern hördes i princip ingenting. Så nog skiljer det en del i ljudisolering allt.
Audi Q7 ska vara i princip knäpptyst också. Och Audi A4 sägs vara betydligt tystare än BMW 3-serie trots samma segment. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra en bil tystare. Fast det är nog inte så enkelt...
En sak man kan göra utan att krångla till det allt för mycket är väl att köpa så tysta däck som möjligt. Continental har ju en teknik med skumgummi inuti däcken. Köpte såna vinterdäck till min förra Model S men hann bara köra med de nån vecka.
Nej helt klart är det inte omöjligt att göra en tyst bil - se bara på Merca S-klass och som du säger BMW. Dock är det uppenbarligen inte helt trivialt och många tillverkar tycks inte bekymra sig alltför mycket om att anstränga sig, kanske är vi också missgynnade i Sverige pga den grova asfalt vi använder.
Just "problemet" med sandsprut i hjulhusen som en källa till buller - som t.o.m Tectyl använder som ett säljargument på sin hemsida - tycker jag dock är att undvika de verkliga källorna till buller. För hur ofta kör man egentligen på vägar med sand och lösgrus jämfört med hur ofta man kör på vägar med grov asfalt som genererar buller via vibrationer i däck, hjul och hjulupphängningar?
Själv gick jag också på ljudnivå i däcktester när jag köpte däck senast. När jag väl var på plats hos VW i Bromma för att montera de nya däcken visade det sig att de beställt fel dimension och de försökte sälja på mig ett annat däckmärke de hade i lager men jag stod på mig och krävde det jag beställt vilket jag är glad för då det alternativ de föreslog hade rejält mycket sämre testvärden för buller.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det är sant. Däckbullret är ju det som hörs allra mest inne i bilen. Det är ju därför det blir så mycket tystare när man rullar på vinterdäck, som sväljer mycket buller pga mjukare gummi. Den tystaste bilen jag någonsin haft var en Volvo V70 från 2010. Den hade en väldigt liten dieselmotor som inte gjorde så mycket väsen av sig, och själva bilen var ganska välisolerad. Förmodligen var ljudisoleringen anpassad för Volvos större 5-cylinder dieslar. Samtidigt som jag körde på förhållandevis små 16-tummare. En otroligt tyst bil. Åtminstone invändigt. Helt klart tystare än Teslan när man kör på motorvägen.
Teslan däremot är tyst vid extremt låg fart, när varken vindbrus eller däckljud spelar någon roll. Då är den av naturliga skäl nästan ljudlös. Men redan vid 50km/h är den fördelen borta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ljudisolering i bilar är både dyrt och bidrar med ganska mycket vikt. Teslan är ju inte direkt en lättviktare och man vill nog inte trycka in ytterligare en massa extra vikt i form av ljudisolering. Det är helt klart inte prioriterat. Grusrasslet, som du beskriver Verdi, har inte varit lika påtagligt på äldre bilar, eftersom de hade filtmattor inne i hjulhusen. Nya bilar har den där släta plasten istället, och det låter ganska mycket. Det har säkert andra fördelar, men just ljudmässigt är det en nackdel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
På vår lilla kvartersgata är det sandat med rätt grov sand. Det smäller friskt i hjulhusen på Teslan av gruset som slår upp när jag kör där. Med den BMW 5-serie jag hade förra vintern hördes i princip ingenting. Så nog skiljer det en del i ljudisolering allt.
Audi Q7 ska vara i princip knäpptyst också. Och Audi A4 sägs vara betydligt tystare än BMW 3-serie trots samma segment. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra en bil tystare. Fast det är nog inte så enkelt...
En sak man kan göra utan att krångla till det allt för mycket är väl att köpa så tysta däck som möjligt. Continental har ju en teknik med skumgummi inuti däcken. Köpte såna vinterdäck till min förra Model S men hann bara köra med de nån vecka.
Nej helt klart är det inte omöjligt att göra en tyst bil - se bara på Merca S-klass och som du säger BMW. Dock är det uppenbarligen inte helt trivialt och många tillverkar tycks inte bekymra sig alltför mycket om att anstränga sig, kanske är vi också missgynnade i Sverige pga den grova asfalt vi använder.
Just "problemet" med sandsprut i hjulhusen som en källa till buller - som t.o.m Tectyl använder som ett säljargument på sin hemsida - tycker jag dock är att undvika de verkliga källorna till buller. För hur ofta kör man egentligen på vägar med sand och lösgrus jämfört med hur ofta man kör på vägar med grov asfalt som genererar buller via vibrationer i däck, hjul och hjulupphängningar?
Själv gick jag också på ljudnivå i däcktester när jag köpte däck senast. När jag väl var på plats hos VW i Bromma för att montera de nya däcken visade det sig att de beställt fel dimension och de försökte sälja på mig ett annat däckmärke de hade i lager men jag stod på mig och krävde det jag beställt vilket jag är glad för då det alternativ de föreslog hade rejält mycket sämre testvärden för buller.
Nej, det där med sandsprut är ju inget problem i sig. Det visar dock på att hjulhusen är dåligt isolerade på Model S.
Det är sant. Däckbullret är ju det som hörs allra mest inne i bilen. Det är ju därför det blir så mycket tystare när man rullar på vinterdäck, som sväljer mycket buller pga mjukare gummi. Den tystaste bilen jag någonsin haft var en Volvo V70 från 2010. Den hade en väldigt liten dieselmotor som inte gjorde så mycket väsen av sig, och själva bilen var ganska välisolerad. Förmodligen var ljudisoleringen anpassad för Volvos större 5-cylinder dieslar. Samtidigt som jag körde på förhållandevis små 16-tummare. En otroligt tyst bil. Åtminstone invändigt. Helt klart tystare än Teslan när man kör på motorvägen.
Teslan däremot är tyst vid extremt låg fart, när varken vindbrus eller däckljud spelar någon roll. Då är den av naturliga skäl nästan ljudlös. Men redan vid 50km/h är den fördelen borta.
Jag blev besviken på vinterhjulen på vår XC70. Bilen gick rätt tyst och mjukt på 18" sommarhjul, men på 16" vinterhjul så blev verkligen allt sämre. Den blev mer understyrd och svajigare (inte så konstigt med tanke på bilens viktfördelning och höga däcksidor) men den blev också bullrigare och stötigare av nån märklig anledning. Konstigt det där. Ofta får man ju åtminstone lägre buller på vintern men inte ens det...
I övrigt så tyckte jag Teslan av årsmodell -17 på 19" fälgar och Primacy 3 gick hyfsat tyst. Absolut inget som stod ut. Nu får vi se hur en årsmodell -16 rullar på 21" och Contintental. Helt klart blir den bullrigare. Men hur mycket?
Ljudisolering i bilar är både dyrt och bidrar med ganska mycket vikt. Teslan är ju inte direkt en lättviktare och man vill nog inte trycka in ytterligare en massa extra vikt i form av ljudisolering. Det är helt klart inte prioriterat. Grusrasslet, som du beskriver Verdi, har inte varit lika påtagligt på äldre bilar, eftersom de hade filtmattor inne i hjulhusen. Nya bilar har den där släta plasten istället, och det låter ganska mycket. Det har säkert andra fördelar, men just ljudmässigt är det en nackdel.
Jag tänker att eftersom den redan väger så mycket så spelar lite till inte så stor roll. Skillnad mot en sportbil där varje kg man kan banta är värt mycket för entusiasterna. Där är det nästan status att bilen är stötig och bullrig.
På vår lilla kvartersgata är det sandat med rätt grov sand. Det smäller friskt i hjulhusen på Teslan av gruset som slår upp när jag kör där. Med den BMW 5-serie jag hade förra vintern hördes i princip ingenting. Så nog skiljer det en del i ljudisolering allt.
Audi Q7 ska vara i princip knäpptyst också. Och Audi A4 sägs vara betydligt tystare än BMW 3-serie trots samma segment. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra en bil tystare. Fast det är nog inte så enkelt...
En sak man kan göra utan att krångla till det allt för mycket är väl att köpa så tysta däck som möjligt. Continental har ju en teknik med skumgummi inuti däcken. Köpte såna vinterdäck till min förra Model S men hann bara köra med de nån vecka.
Nej helt klart är det inte omöjligt att göra en tyst bil - se bara på Merca S-klass och som du säger BMW. Dock är det uppenbarligen inte helt trivialt och många tillverkar tycks inte bekymra sig alltför mycket om att anstränga sig, kanske är vi också missgynnade i Sverige pga den grova asfalt vi använder.
Just "problemet" med sandsprut i hjulhusen som en källa till buller - som t.o.m Tectyl använder som ett säljargument på sin hemsida - tycker jag dock är att undvika de verkliga källorna till buller. För hur ofta kör man egentligen på vägar med sand och lösgrus jämfört med hur ofta man kör på vägar med grov asfalt som genererar buller via vibrationer i däck, hjul och hjulupphängningar?
I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.
Här är då ett gratis tips - byt till 20-tummare så får du en tystare bil samtidigt som du tvärtom tjänar 5% räckvidd
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.
Här är då ett gratis tips - byt till 20-tummare så får du en tystare bil samtidigt som du tvärtom tjänar 5% räckvidd
Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.
Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/h
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.
Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/h
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.
Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/h
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.
Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/h
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.
Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/h
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.
Det kan inte vara många som kan hålla 200km/h i 30 min på autobahn.
Har kört i Tyskland minst en gång per år de senaste 20 åren och har aldrig kunnat hålla ens 160 långa stunder . Man får bromsa hela tiden för holländare som kör ut framför dig 90-120 km/h utan att blinka eller nåt