Sida 2 av 2

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 09 jan 2018 19:11
av Pontus
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.

Bild
Men vi pratar om en model 3 med Standard batteri som har 80%+ av en 85D räckvidd. Kan bli tight om man kör på autobahn med 25 mil.

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 09 jan 2018 19:22
av blincoln
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 09 jan 2018 20:19
av leiflodde
blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 09 jan 2018 20:48
av nek0
leiflodde skrev:
blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
Har en S85 och har kört denna väg till Kroatien 2 ggr T o R och inga problem att köra denna sträcka men man bör fylla upp lite extra för ev. omvägar eller köer mm. och naturligtvis inte full gas. Tråkiga med Nempitz är att det är ett sunkigt matställe så fyll på så ni klarar er till Munchenberg-Nord där finns flera alternativ om man vill äta om än bara snabbmatsställe.

Herzsprung: har aldrig sett en rastplats som har dessa små gatstenar (10x20cm) och är en gigantisk parkering för lastbilar.

Bayreuth: Transmar Travel Hotel, bra hotel som erbjuder 16/32 amp för 7 EUR

Schweitenkirchen: Restaurant Nin Hao Asiatisk buffe med allt från haj till krokodil :o

Salzburg: Bra mat men när vi åt där utomhus var det bitvis en stank av kogödsel = mitt på landet.

PS glöm inte köpa en vinjett (klisterlapp för att passera genom Österrike) kostar ca 10 EUR men om du glömmer (chansar) tror jag de var ca 50 EUR enkel väg :o enklast för många är att lösa en månad då behöver man bara stanna en gång.
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 10 jan 2018 06:46
av mati
nek0 skrev:
Glöm inte stänga av fartkameravarningen i Tyskland och dashcam i Österrike :)
Fartkameravarning finns inte i en Tesla. Inget man behöver komma ihåg. ;)
En dashcam får man inte heller ha i Tyskland. Eller får får man, men det är inte tillåtet att använda inspelade filmer till nåt annat än privata ändamål. De får inte läggas ut på nätet och framförallt kan och får de absolut inte användas som bildbevis i händelse av en olycka. Ingen fri bevisprövning mao. Bra att veta kanske.

Re: Tyskland har stoppat Teslas utbyggnad av Superchargers?

Postat: 10 jan 2018 07:27
av chaffis75
blincoln skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
chaffis75 skrev:
@EnTraktor, som sagt jag lyssnar bara på vad ABRP, de gäller denna rutt... Med en S85 så blir de också restriktioner, kanske de är olika sträckor vi pratar om...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 1f32cdff06
Jag vet inte vad abetterrouteplanner föreslår. Detta känns som den mest naturliga sträcka att åka och den jag åkte.
Från SC Herzsprung till SC Nempitz är det 25 mil och det klarar en 85D eller modell 3 utan några som helst problem oavsett vad abetterrouteplanner säger eller föreslår.
Då litar jag på dina ord för detta är precis den vägen som vi brukar köra... ABRP är kanske försiktig i sin uträkning.
Du har max speed på 180 km/h, vilket innebär att ABRP antar att du kommer köra i 180 så fort det är fri fart. Då klarar varken en S85 eller Model3 att köra från SC Herzsprung till SC Nempitz. Sänk eller kryssa i "Slower if needed".
aa.. tack för tipsen... även när de är fri hastighet så brukar ju medel hastigheten på motorvägen i Tyskland inte vara så hög så man bör kanske dra ner den parametern en bit. Personligen brukar jag hålla mig runt 150-170 när de är glas trafik och man får köra på...

Oavsett så tycker jag den nya laddaren (strax söder om Berlin på A9) är bra så de ger mer valmöjligheter speciellt om jag nu väljer standard batteriet. Sedan tittade jag på google satellit vy och och ser ju inte ut att vara någon rolig plats, tråkigt för de gör ju att man kanske varken kan äta eller göra något annat vettigt medans man laddar.