Service I3 helt otroligt kass

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Till Tesla's försvar så ingår det ju lite mer än bara "service" i dess traditionella mening. Utvändig tvätt och rengöring inuti, "tankad" om det behövs.
Överlägset störst kostnad för Tesla är såklart lånebilen, som ju iaf oftast är en nästan ny Tesla... Jag håller med om att allt det du skriver ska räknas in, men jag anser att det vore smartare av Tesla att göra service "at cost" eller tom subventionera den...

På sikt med stora volymer kommer priserna såklart sjunka, men det är ju nu det är som viktigast att få folk att byta till elbil, inte när "alla" redan gjort det.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men man betalar ju samtidigt inte för saker som brukar ingå i fossilbils-service och som är dyra, t.ex. byte av olja, oljefilter, kamrem, luftfilter etc etc. Det är därför man brukar påstå att elbilar är billiga i service. Att Tesla gör lite annat istället är bara för att de måste göra nånting så de kan ta betalt. Men att de då tar betydligt mer betalt än vad en fossilservice kostar är orimligt.
Legato skrev:
Än alla andra, oavsett märke? Kom igen nu Mati...

Ska vi kolla Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, Lamborghini...
...
Jag tror du är fast i att jämföra Teslan med "standardbilar" Mati. Jämför man med fossilbilar med liknande storlek och/eller prestanda så sticker inte Tesla ut. MEN jag tycker som sagt Tesla borde sticka ut på ett positivt sätt.
Vadå kom igen? Det är klart att jag jämför med standardbilar. Bilar som folk kör och köper. Tesla är ingen Rolls Royce. Jag hittar inte listan som sagt, men den näst dyraste med bra marginal var Mercedes tror jag. Ni vill ju alltid så gärna jämföra Tesla med Mercedes, Audi, BMW, Porsche. Alltså standardbilar. Men när det kommer till service ska det plötsligt jämföras med Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, Lamborghini.
Sorry, men denna konstiga fanboy-mentatlitet förstår jag mig inte på.
Det är nog dags för mig att lämna detta forum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Men man betalar ju samtidigt inte för saker som brukar ingå i fossilbils-service och som är dyra, t.ex. byte av olja, oljefilter, kamrem, luftfilter etc etc. Det är därför man brukar påstå att elbilar är billiga i service. Att Tesla gör lite annat istället är bara för att de måste göra nånting så de kan ta betalt. Men att de då tar betydligt mer betalt än vad en fossilservice kostar är orimligt.
Legato skrev:

...
Jag tror du är fast i att jämföra Teslan med "standardbilar" Mati. Jämför man med fossilbilar med liknande storlek och/eller prestanda så sticker inte Tesla ut. MEN jag tycker som sagt Tesla borde sticka ut på ett positivt sätt.
Vadå kom igen? Det är klart att jag jämför med standardbilar. Bilar som folk kör och köper. Tesla är ingen Rolls Royce. Jag hittar inte listan som sagt, men den näst dyraste med bra marginal var Mercedes tror jag. Ni vill ju alltid så gärna jämföra Tesla med Mercedes, Audi, BMW, Porsche. Alltså standardbilar. Men när det kommer till service ska det plötsligt jämföras med Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, Lamborghini.

Äh, bry dig inte om Legato. Fanboy-graden här inne varierar en del. Vissa köper allt Elon Musk säger rakt av och är extremt märkestrogna och andra, som du och jag, är mer skeptiska. Men det är ok. Det finns plats för alla.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Legato skrev:

...

No offense, men den senaste tiden verkar du ha blivit extremt bitter på Tesla. Jag har förstått att du har haft en del problem, men att spy galla över Tesla i varenda tråd blir ju lite väl överdrivet. Jag har också haft massa problem och skrivit om de i valda trådar, men jag tycker du går aningen till överdrift med ditt nya ”korståg”. Och nej, jag är inte fanboy, funderar alltid på alternativa bilar, väger fördelar mot nackdelar och kanske väljer jag en annan bil nästa gång, kanske en Tesla igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

...
Suck. Skriv vad du menar istället för att skriva något helt annat så slipper du missförstånd. Skriver du alla bilar så får man faktiskt utgå ifrån att du menar det också. Särskilt när du gör tillägget oavsett märke. Inte någon liten selektion av bilar som passar ditt syfte.

Tro mig folk kör även Aston mfl. Det var dock inte poängen, poängen var som sagt att Tesla inte är dyrare än andra prestandabilar och inte heller än andra bilar i samma storleksklass/prisklass. Som jag skrev betalade jag alltså ännu mer för service av en BMW och en VW. En VW som för övrigt kostar strax över 300k i inköp ny. Tänker du hävda att det är helt orimliga bilar som ingen kör också?

Jag har upplevt att du tidigare varit saklig även om du verkligen tar varje tillfälle att klaga på Tesla. Om du inte längre klarar att vara saklig utan istället gör en massa hittepå-påståenden, ja då tycker jag personligen inte det du skriver bidrar något till forumet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
mati skrev:
Legato skrev:

...

Äh, bry dig inte om Legato. Fanboy-graden här inne varierar en del. Vissa köper allt Elon Musk säger rakt av och är extremt märkestrogna och andra, som du och jag, är mer skeptiska. Men det är ok. Det finns plats för alla.
Bry dig inte om? Mati gör ett uppenbart felaktigt påstående och jag rättar det. Att vara intresserad av fakta och inte en massa påhittade överdrifter är knappast en "fanboy"-egenskap.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

pubbe skrev:
danni skrev:
pubbe skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:

Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!
19 700 kr för tre är det.
Har vi olika priser?

Så här ser min ut:

3-årig serviceplan
Totalt 3 årliga serviceinspektioner
En inspektion utförs var 12:e månad/20 000:e km
Läs mer

16 500 kr
Sorry, jag kollade på Model X. Då är det 19700 kr. För Model S med AWD är det 17300 kr. Och för en bakhjulsdriven Model S är det 16500 kr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Min Ferrari 458 är riktigt billig i sammanhanget.

För endast 10k får jag tändstift, oljor (rätt många liter dyr olja i motor med torrsump), bromsvätska, kupefilter, luftfilter, genomgång av en massa punkter. Och detta på märkesverkstad!
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare

Inlägg av Mojje »

Det som är intressant är i UK verkar service på en i3 vara någonstans mellan 300 och 350 pund.
Så det är nog så att någon med slips utan koll sätter priset
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag servar min bil var 4000:e mil vilket åtminstone sänker servicekostnaden per mil. Min uppfattning är också att 4000 mil lite grann har varit det som rekommenderats inofficiellt. Kunde bara 4000 mil vara det officiella skulle ju kalkylen se mycket bättre ut för alla som kör över 2000 mil per år.
När min bil levererades år 2015 köpte jag till 4 servicetillfällen för 21 000 kr. Det stod 2000 mil / 1 gång per år men det gick fint att ta dem när som helst enligt Tesla.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

dstr skrev:
Min Ferrari 458 är riktigt billig i sammanhanget.

För endast 10k får jag tändstift, oljor (rätt många liter dyr olja i motor med torrsump), bromsvätska, kupefilter, luftfilter, genomgång av en massa punkter. Och detta på märkesverkstad!
För att strö lite salt i såren så är kostnaden för de grejerna på verkstaden ett par hundralappar på sin höjd. Man kan inte jämföra med vad motsvarande saker skulle kosta en privatperson. Olja köps på bulk med extremt lågt literpris, samma med alla andra vätskor. Filterna kostar inte heller myrra och guld för tillverkaren.
Det som kostar är personal- och verkstadstid.

Sen när service är klar, vilket mervärde har man fått ut av den servicen? Dinosaurie-brännaren fortsätter förhoppningsvis att fungera. That's it, more or less.

På en Tesla service har jag fått en städad och tvättad bil, med hjulinställning gjord, och eventuellt kört omkring gratis med en ludicrous-bil (om jag har tur) under tiden.

Härtill tycker jag att det bör tilläggas att på fossilbil så _måste_ man göra service för att garantin ska gälla. På Tesla är det _frivilligt_. (Om man inte valt finansiering via Tesla och vill kunna åberopa restvärdes-garanti, ej att förväxla med garanti på drivlinan).
Vill man snedvrida sin världsbild lite så går det alltså att argumentera att det är 0 kostnad för Tesla service, eftersom den inte är obligatorisk.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Åter till topic. BMW's service-kostnad är helt galet högt. Vi bör jämföra den med Leaf, Zoe som är ekvivalenta bilar. Där kostar service i runda slängar under 1/4-del.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

evilirish skrev:
Åter till topic. BMW's service-kostnad är helt galet högt. Vi bör jämföra den med Leaf, Zoe som är ekvivalenta bilar. Där kostar service i runda slängar under 1/4-del.
Det var väl den lilla detaljen att priset gällde för en REX-modell och alltså inte går att jämföra med Leaf, Zoe. Intressant vore att få ett pris på en service av en BMW-BEV...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

evilirish skrev:
Om du inte jämför med REX så är de ekvivalenta. Föredelen med REX är att du inte behöver bry dig om räckvidden på samma sätt, men nackdelarna är lukt, service, oljebyte besiktning etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Inlägg av johan_w »

I min i3 (BEV) ingick service i tre år, är det inte så med alla i3or?

Nu kan det iof bara vara en service så den servas var annat år...har bara hunnit med en (0kr) service dock.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hur är det egentligen med en BMW-REX? Är det samma krav på "hjälpmotorn" som det är på en "vanlig" bil? Ska avgasvärden/felkodsstatus kollas? Var går gränsen då det inte behövs när samma motor sitter i en mc. :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad ingår egentligen i en elbilsservice?

Är det någon som har serviceprogrammet med en lista på allt som ska gås igenom?

Kontrolleras laddutrustningen, skyddsjordningen och isolationstest av elsystemet i elbilen?

Görs några kontroller och någon typ av service på batteripacket?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

lator skrev:
Det var väl den lilla detaljen att priset gällde för en REX-modell och alltså inte går att jämföra med Leaf, Zoe. Intressant vore att få ett pris på en service av en BMW-BEV...
Väldigt sant. Dock så är ju inte REX'en drivande som i en ICE/PHEV, utan närmast jämförbar med ett diesel-aggregat. Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett sådant kostar 6000:- att serva. (Merkostnaden jämfört med Leaf/Zoe).
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad ingår egentligen i en elbilsservice?

Är det någon som har serviceprogrammet med en lista på allt som ska gås igenom?

Kontrolleras laddutrustningen, skyddsjordningen och isolationstest av elsystemet i elbilen?

Här är länk till service-lista för en Tesla: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

lator skrev:
Det hade varit ytterst intressant att få veta, då har vi svart på vitt vad merkostnaden för REX är :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

evilirish skrev:
För att strö lite salt i såren så är kostnaden för de grejerna på verkstaden ett par hundralappar på sin höjd. Man kan inte jämföra med vad motsvarande saker skulle kosta en privatperson. Olja köps på bulk med extremt lågt literpris, samma med alla andra vätskor. Filterna kostar inte heller myrra och guld för tillverkaren.
Det som kostar är personal- och verkstadstid.

Sen när service är klar, vilket mervärde har man fått ut av den servicen? Dinosaurie-brännaren fortsätter förhoppningsvis att fungera. That's it, more or less.

På en Tesla service har jag fått en städad och tvättad bil, med hjulinställning gjord, och eventuellt kört omkring gratis med en ludicrous-bil (om jag har tur) under tiden.

Härtill tycker jag att det bör tilläggas att på fossilbil så _måste_ man göra service för att garantin ska gälla. På Tesla är det _frivilligt_. (Om man inte valt finansiering via Tesla och vill kunna åberopa restvärdes-garanti, ej att förväxla med garanti på drivlinan).
Vill man snedvrida sin världsbild lite så går det alltså att argumentera att det är 0 kostnad för Tesla service, eftersom den inte är obligatorisk.
Ferrarin återlämnas självklart tvättad.

Även om motoroljan köps på bulk så räcker inte ett par hundralappar till 10 liter motorolja. Ett par hundralappar räcker inte till bromsvätskan heller, och inte heller till tändstiften (det är inte riktigt samma tändstift som i en 170hk motor).
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

dstr skrev:
Ferrarin återlämnas självklart tvättad.

Även om motoroljan köps på bulk så räcker inte ett par hundralappar till 10 liter motorolja. Ett par hundralappar räcker inte till bromsvätskan heller, och inte heller till tändstiften (det är inte riktigt samma tändstift som i en 170hk motor).
Snabb googling ger att komplett kit med NGK stift till en F430 kostar ca 70-80£ på Ebay/Amazon, så typ en 100-lapp max i inköpspris för Ferrari. Motsvarande kit (NGK) till en schleten Saab är 20£, dvs en 20-lapp eller så i inköpspris för en auktoriserad Saab verkstad. I det stora hela anser jag det mer eller mindre försumbart i förhållande till totalkostnaden.

Samma med oljan, 4 liter á 20kr för en Saab (totalt 80kr) vs 10 liter á 30kr (totalt 300kr) är inga större procent-andelar av kostnaden. Det som kostar är verkstad och mekanikertid.

För övrigt så verkar literpriset på motoroljan till en Ferrari vara billigare än den rekommenderade oljan till en KTM motorcykel..
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

mati skrev:
Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
Låt oss jämföra Tesla med ett märke av liknande prisklass och prestanda och storlek.

Audi RS6's(+RS7 antagligen) stora service ligger på 20-25k... varje 6k mil måste du byta kamrem som är svindyrt.

Jämför du en pluttbil med prestandan av en 90-tals skåpbil mot en Tesla så är det klart att Tesla sticker ut..dock körde vi 11000mil utan service, gick hur galant somhelst.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Off Grid Byggaren skrev:
Det jag direkt kan se är att vid 8k mil/4 år ska kylvätskan till batteriet bytas. Om man jämför de individuella priserna och drar bort det som ingår i både 4k och 8k får man att det bytet går på 1400:- för en S och 1600:- för en X i merkostnad. Är väl nästan jämförbart med en oljeservice på en ICE.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare

Inlägg av Mojje »

lator skrev:
Hur är det egentligen med en BMW-REX? Är det samma krav på "hjälpmotorn" som det är på en "vanlig" bil? Ska avgasvärden/felkodsstatus kollas? Var går gränsen då det inte behövs när samma motor sitter i en mc. :?
På bilbeskitningen gjordes inga tester alls på REXen....
Å andra sidan klarade de inte att starta den heller
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Skriv svar