dstr skrev:Min Ferrari 458 är riktigt billig i sammanhanget.
För endast 10k får jag tändstift, oljor (rätt många liter dyr olja i motor med torrsump), bromsvätska, kupefilter, luftfilter, genomgång av en massa punkter. Och detta på märkesverkstad!
För att strö lite salt i såren så är kostnaden för de grejerna på verkstaden ett par hundralappar på sin höjd. Man kan inte jämföra med vad motsvarande saker skulle kosta en privatperson. Olja köps på bulk med extremt lågt literpris, samma med alla andra vätskor. Filterna kostar inte heller myrra och guld för tillverkaren.
Det som kostar är personal- och verkstadstid.
Sen när service är klar, vilket mervärde har man fått ut av den servicen? Dinosaurie-brännaren fortsätter förhoppningsvis att fungera. That's it, more or less.
På en Tesla service har jag fått en städad och tvättad bil, med hjulinställning gjord, och eventuellt kört omkring gratis med en ludicrous-bil (om jag har tur) under tiden.
Härtill tycker jag att det bör tilläggas att på fossilbil så _måste_ man göra service för att garantin ska gälla. På Tesla är det _frivilligt_. (Om man inte valt finansiering via Tesla och vill kunna åberopa restvärdes-garanti, ej att förväxla med garanti på drivlinan).
Vill man snedvrida sin världsbild lite så går det alltså att argumentera att det är 0 kostnad för Tesla service, eftersom den inte är obligatorisk.