Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 maj 2018 21:40
Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.
Jag har en P90DL med allt på utom luftfjädring som låne nu. Förutom P85+ i snö det den roligaste bil jag kört, men X är ju mer praktisk för familjen.danni skrev:Jag hade en P85D med stålfjädring häromveckan när de fixade lite med min bil. Riktigt trevlig kombo.
WOW! Ska bli sjukt intressant att se prisbild och prestanda på denna.frippan skrev:Nytt tweet från Elon.
Nästa vecka kan man börja konfigurera Model 3 med AWD och Performance. Dessa för leverans i Juli.
Luftfjädring troligtvis nästa år.
@elonmusk: Tesla will enable orders end of next week for dual motor AWD & performance. Starting production of those in July. Air suspension prob next year.
Tweet from @elonmusk: @DMC_Ryan @AnthonyFultz AWD & white interior in July. Air suspension prob later. Note, that’s when we *start* making them. Can’t instantly fill all orders. Will take 6+ months to do so.
Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.
Henrik Torphammar skrev:Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.![]()
![]()
Hmmm. 1.) Det spikades verkligen inte. 2.) Jag har inte den åsikten. 3.) Det ena utesluter inte det andra. Det bästa vore såklart om Tesla dominerade alla prisklasser med bibehållba bruttomarginaler.Henrik Torphammar skrev:Kul när det i ena tråden spikas att bilar med mindre än 200kWh är oanvändbara och i andra tråden så konstateras det att Tesla tappar övertaget eftersom de inte släpper det lilla batterietLegato skrev:Japp. Lite tråkigt tycker jag. De hade verkligen möjligheten att ha en överlägsen produkt på marknaden sett till pris/prestanda. Nu minskar försprånget betänkligt. Samtidigt givetvis förståeligt med tanke på alla negativa skriverier som varit om Teslas finansiella ställning.Svenssons skrev:Då lär ju vinsten för varje Model 3 öka under Q3-Q4 eftersom basmodellen inte verkar gå att beställa förrän efter AWD och Performance. Basmodellen lär säkert börja levereras under Q1 2019, det är ju under Q3-Q4 som vinst skall göras och då vill de nog med alla medel och så effektivt som möjligt få in pengarna.
Personligen är jag övertygad om att Tesla hela tiden gjort rätt som satsat stenhårt på tillväxt och att skapa ett försprång, men tyvärr verkar ju stora delar av finansmarknaden plötsligt vilja se en försiktigare approach.![]()
![]()
Finns väl en stor risk för det, övriga tillverkare verkar vara en bit ifrån att kunna bygga större volymer med bilar runt 45-55 kwh så har vi otur kan det dröja några år innan någon 35 tusen dollars tesla dyker upp.frippan skrev:Frågan är hur det blir med Europalanseringen? Om de bara kommer att sälja LR, AWD och Performance först och när den marknaden är mättad börja sälja standard.
Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a. Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Är också väldigt nyfiken på det. Det enda man kan vara säker på är väl att den aldrig blir snabbare än snabbaste Model S. Sen kan man ju alltid hoppas på en ännu snabbare Model S i samma vevaPontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a. Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
0-XX har med mjukvara att göra. Batterier och motorer kan ge otroliga effekter under korta stunder. Det är alltså bara marknadsföring som är gränsen utöver vad däcken orkar med.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a. Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Jag tror det beror helt på hur de vill prissätta den. Handlar det om ett tillval på 15k USD utöver vad en D kostar (så säg 18-20K USD över vad som är tillgängligt nu) så tror jag de vill ner i runt 3-3,2 sekunder eller liknande. Är det mer 10k USD utöver en D så tror jag vi pratar ungefär 1 sekund under nuvarande variant. Tror att mycket kommer handla om prissättning mot P100D och instegs S. Skulle gissa på att en prestandamodell av 3an inte får förgöra en S 75/100D helt om den inte kostar nära vad en 75D gör. Jag är mer eller mindre säker på att nuvarande modell är begränsad för att inte överskugga S för mycket, de ströp 3an och "uncorkade" S för att få ett prestandagap.Pontus skrev:Hur snabb tror vi den snabbaste model 3 blir, 0-60 mph?OfarligTesla skrev:Är prestandan tillräckligt skoj i prestandamodellen kanske det blir ett byte snabbt från min 75D till en fullutrustad 3a. Snabbt som i om 1-1,5 år när de lär komma hit :p.
Dagens model 3 har ju gjort 0-60 mph på 4,66 s med 1-fot rollout. Kanske det är den rollouten som behövs eftersom den känns betydligt "slöare" från 0 till den kommer igång, kan detta ha att göra med att det är olika motorer i S/X och 3?
Tror inte D-påslaget på trean blir lika stort som på S. Tror snarare $3000. Upp till $15000 extra för P känns dock inte omöjligt.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Och att sömmarna i säteskanten(heldragen, kanske håller bättre så ) och vinklarna på vid skulder-höjd har justeratsvigge50 skrev:Tesla har gjort en liten uppdatering av sätena tydligen.
Ser ut att vara lite mer skålade .
Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.OfarligTesla skrev:Jag tror inte att P kommer bli så pass mycket snabbare till det priset, tror inte D ger så stor prestandavinst heller. Tror att D kommer handla om att man får fyrhjulsdrift och någon symbolisk prestandavinst för typ 3-4K USD. På papper tror jag de vill ha P strax under 4 som bäst, eller till och med 4 blankt. Om de nu inte gör P tillvalet dyrt eller kör något P + Ludicrous tänk där man kan betala ännu mer för mer prestanda. Sen om det beror på ren mjukvara eller begränsningar i de nya effektiva motorerna är frågan, en anledning till varför de ströp RWD modellen kan ju varit för att lämna rum till P.Pontus skrev:Tror D modellen måste ner på 4,2 jämfört med rwd på 4,7 sekunder och sedan borde väl P ner 1 sekund under det. 5.000 dollar plus flr D och kanske 10.000 dollar till för P.
Då får du välja en P model 3 eller en model S75D basic.
Så det mest troliga för mig är D för 3-4K USD och typ 0,2 s snabbare, P kostar 10-12K USD utöver D och ligger runt 1 sekund under RWD varianten.
Ja prismässigt verkar vi tro runt samma då, frågan är hur det blir med prestandan. Vissa Youtubers som fokuserar på Tesla har ju gjort sina egna tänk genom att kika på hur mycket extra P kostar för S och X i procent och kommit fram till runt 82k USD för en fullsmetad P3 vilket ju blir mycket deg i Sverige. Det är någonstans där jag tror den landar om de nu vill göra den snabb.Legato skrev:Tesla har ju extremt fokus just nu på att göra bolaget lönsamt och därmed kräma ut maximala marginaler. Känner mig väldigt säker på att vi antingen får en dyr och snabb P modell eller ett ytterligare steg typ Ludicrous som blir riktigt dyrt. Tror absolut man kommer prissätta i nivå med BMW M3, Audi RS4/RS5 osv för toppmodellen.