När det gäller färg har vi alla olika smak. Svart är snyggt men opraktiskt. Silver är trist men praktiskt. Grått är snyggt men lite tråkigt. Blått är normalt en favoritfärg för mig (min nuvarande Volvo är blå) men av någon anledning tycker jag inte Teslan är så snygg i blått (helt OK men det är inte kärlek). Vitt och rött har jag tidigare inte gillat men på vissa bilar passar det rätt bra. Teslan är snygg i vitt men vitt är lika opraktiskt som svart. Den snyggaste färgen är rött (så jag väntar nu på min röda Model S). Detta är vad JAG tycker. Det viktigaste är trots allt vad DU tycker. Välj den färg som du känner kommer ge dig den bästa myskänslan när du tittar på din egen bil.
Ett alternativ som också nämnts är att foliera bilen. Det kostar typ som att välja vitt eller rött på en ny bil. Däremot vill man kanske lackbehandla bilen också och då springer ytterligare några tusenlappar iväg som man slipper om man folierar. Då väljer du lämpligen den bas-svarta (slipper extrakostnad för färg) och kan sedan välja vilken färg du vill. På köpet får du då också skydd för stenskott och sånt. Baksidan är att dagens folieringar slits med tiden och efter några år kan det behöva göras om. Jag har inte själv haft någon folierad bil så jag vet inte hur lång tid det handlar om men jag tror att jag har läst att man kan räkna med att folieringen håller sig rätt bra i 3-5 år.
Personligen valde jag den röda färgen för jag trodde att den skulle ge mig den bästa myskänslan. Att rött dessutom är en färg som syns bra är ingen nackdel eftersom det faktiskt ur trafiksäkerhetssynpunkt är bättre att ha en färg som folk ser än en färg som gör att bilen "smälter in". Det där med foliering insåg jag inte förrän efteråt. Annars hade jag nog funderat på det.
Efter mycket velande under kvällen, natten och morgonen lutar det åt att förstahandsvalet är nog grå men att blå kommer strax därefter. Gillar oftast bilar som ser aggressivare ut och Model S ser väldigt snäll ut från början. Tycker själv att blå är lite lugnare och exklusiv än grå som känns något mer sportig och rå. Frun tyckte att vi bör köpa en färg vi vill ha nu och om vi vill foliera bilen sen så gör vi det.
Ska nog också se om jag kan hitta lagerbilar med de grå fälgarna, de gör faktiskt mycket för sportigheten så om det finns kan det nog vara värt de extra 16 pappen.
Haha, han jag pratat med på Tesla hävdade att man måste använda länk från någon som inte värvat någon tidigare för att få de där 4500 kronorna. Sa också att de inte blir rabatt utan går att använda till att köpa tillbehör.
Haha, han jag pratat med på Tesla hävdade att man måste använda länk från någon som inte värvat någon tidigare för att få de där 4500 kronorna. Sa också att de inte blir rabatt utan går att använda till att köpa tillbehör.
Var det rätt eller?
Det kan vara korrekt. Det står på "Min Tesla"-sidan att den som använder koden får fri laddning och 4.500:- i "rabatt" men bara den första som värvas och bara fram till 2018-04-30. Det står i alla fall så på min sida och jag har inte "värvat" någon sedan tidigare. Det står också att rabatten består i att man kan använda beloppet till service eller tillbehör, dvs inte som rabatt på bilen.
Edit: Såg att andra redan kommit med samma svar. Sorry för dubbleringen.