Sida 2 av 3

Re: Ladd problem!!!

Postat: 02 mar 2018 12:19
av Kraftverksdoktorn
Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 02 mar 2018 14:48
av Svenssons
Kraftverksdoktorn skrev:
Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.
Visst kan det ske en viss laddning från start, det är ju också ett sätt att värma battericellerna. Resterande effekt kan ju gå till uppvärmning för att kunna snabba på laddhastigheten.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 02 mar 2018 23:18
av Leo
Stod i kallare än -30 häromdagen. Med 1-fas 10A tog batteriet emot ungefär 1kW/timme dvs motsvarande 1-fas 5A. Så resten antar jag gick åt till uppvärmning av batteriet eller så ställde bilen ner strömstyrkan till 5A även fast jag ställt in 10A.

När jag ställde den på 3-fas laddning 9A dagen efteråt så laddade den snabbt upp till de 85% som jag önskade på ett par timmar.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 09:14
av Remuz
Batteriet förvärms inte med appförvärmningen om man har range mode on. Vid laddning tar nog bilen hand om allt, Dvs värmer om det behövs

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 09:32
av bylund
Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 11:43
av mattiasottosson
bylund skrev:
Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).
Precis, med förvärmning via appen är en annan sak.
Jag kör ofta med range mode på, just för att jag bor i lägenhet och saknar bra laddmöjligheter, förutom via min superlånga skarvsladd som jag drar fram ibland.
Nu på vintern och vid korta resor, där man inte ska ladda, känns det helt enkelt onödigt att värma batteriet.

När jag har laddmöjlighet slår jag oftast av range mode, eftersom det inte gör något med den extra energi som går åt till batterivärmaren utan snarare är fint med ett varmare pack vid start.

Problemet är att jag glömmer att slå av ibland och det är där frågeställningen kommer in i bilden. Om batterivärmaren inte skulle starta med range mode på, kanske det kan förklara varför vissa har problem att ladda vid låg temperatur. Att batteriet helt enkelt är för kallt för att ta emot laddning, vilket hade löst sig (snabbare) om värmaren hade kört igång initialt?

Men... såg en intressant och märklig grej igår. Toppade upp precis innan avfärd med 230 /10A och drog igång förvärmningen mer eller mindre samtidigt. Till min förvåning såg jag att preheat-symbolen dök upp i appen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag trodde att jag hade range mode på. Körde iväg, tänkte på slå på range mode igen, men det var redan påslaget. Lite udda?

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 13:11
av Remuz
Jag nämnde det för att jag gissar att folk diskuterade olika saker.

När jag satte i 3x15A igår (-11) så hade jag hissnande 23km/h laddfart i en halvtimme ungefär. Normalt är 42km/h

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 18:13
av svalkein
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 18:44
av Bjelke
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 19:05
av svalkein
Bjelke skrev:
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
Inga felkoder el dylikt. Började ana att något är på tok för ett par veckor sedan; satt på pre-heatingen med appen men batteri-ikonen dök inte upp på skärmen (trots att det var mellan -15och -20c kallt) då den vid mildare temperaturer nog uppstått. Den gångna veckan då bilen stått från morgon till eftermiddag har jag efter jobbet varit tvungen att köra 2-3 mil extra för att batteriet blivit tillräckligt varmt att ta emot ström.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 03 mar 2018 22:13
av joatin
svalkein skrev:
Bjelke skrev:
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
Inga felkoder el dylikt. Började ana att något är på tok för ett par veckor sedan; satt på pre-heatingen med appen men batteri-ikonen dök inte upp på skärmen (trots att det var mellan -15och -20c kallt) då den vid mildare temperaturer nog uppstått. Den gångna veckan då bilen stått från morgon till eftermiddag har jag efter jobbet varit tvungen att köra 2-3 mil extra för att batteriet blivit tillräckligt varmt att ta emot ström.
Trot jag har råkat ut för samma sak. Har aldrig sett batteri värmar ikonen i appen trots att jag har senaste uppdateringen i bilen och range mode off. Brukar ladda den på jobbet i varmgarage och då tar det ett par timmar innan laddningen kommer igång.

Men riktiga problemen uppstod idag när jag stod i Superchargern i två timmar och fick bara 10% laddning. Lyckades ta mig till ett varmgarage och fick igång laddningen där sen, då jag misstänkte att superchargen inte lyckades få upp temperaturen i batteriet.

Ska ringa tesla på måndag och se om de kan ta en titt på min bil :/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ladd problem!!!

Postat: 04 mar 2018 09:55
av Remuz
Range mode on och laddar trefas (15A)

Det värms alltså batteri när man laddar, trots range mode on

Re: Ladd problem!!!

Postat: 04 mar 2018 11:13
av mattiasottosson
Remuz skrev:
Range mode on och laddar trefas (15A)

Det värms alltså batteri när man laddar, trots range mode on
Ah, bra noterat där. Då såg jag inte i syne ;)

Re: Ladd problem!!!

Postat: 04 mar 2018 11:30
av Rich-hard2
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Då har vi exakt samma problem! Har även noterat att den där batterivärmar symbolen i appen inte finns längre. Och det är helt enkelt för att den är trasig.

Och märkte en till sak igår. Körde in bilen i varmgaraget igår och kopplade in 3 fas 16A men bilen vägrade starta ladda. Gick in i huset sur som fan och sen startade jag värmen i bilen med appen, på högsta läget. Då minsannn så startade laddningen på bilen. Gick upp en % ganska snabbt. Stängde av värmen igen och då slutade bilen att ladda....

Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 04 mar 2018 12:41
av Svenssons
Rich-hard2 skrev:
Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.
Det är inte omgivande temperatur som spelar roll för laddningen utan batteriets temperatur.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 04 mar 2018 19:22
av Rich-hard2
Svenssons skrev:
Rich-hard2 skrev:
Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.
Det är inte omgivande temperatur som spelar roll för laddningen utan batteriets temperatur.
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 05 mar 2018 07:49
av lobbin
Rich-hard2 skrev:
[
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.
Det tar rätt lång tid att värma upp flera hundra kilo batterier.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 05 mar 2018 12:34
av Rich-hard2
Bilen inlämnad så nu åker jag en S100D som lånebil. Ska bli kul att höra vad som vart trasigt

Re: Ladd problem!!!

Postat: 05 mar 2018 21:47
av znak3
lobbin skrev:
Rich-hard2 skrev:
[
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.
Det tar rätt lång tid att värma upp flera hundra kilo batterier.
Absolut. Jag upplever ändå att bilen "tinar" ganska snabbt i varmgarage.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 07 mar 2018 08:01
av Tjell
Nu har det varit rejält kallt ett tag. Vår S85 står ute i kylan, jag laddar tidsstyrt på natten, på Landvetter personal-P och på SuC; har aldrig några problem med laddning.

Har jag bara tur?

Re: Ladd problem!!!

Postat: 07 mar 2018 09:12
av Rich-hard2
Tjell skrev:
Nu har det varit rejält kallt ett tag. Vår S85 står ute i kylan, jag laddar tidsstyrt på natten, på Landvetter personal-P och på SuC; har aldrig några problem med laddning.

Har jag bara tur?
Nej, din bil är hel.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 08 mar 2018 14:21
av Tjell
Står på personal-P på Landvetter och laddar med 3-fas/16 A. Ställde mig här för nån halvtimme sedan = borde vara varmt batteri. Har nu satt mig i bilen, väntar på frun, har normalvärme på och ser att laddtiden bara ökar och ökar... All input verkar gå till att hålla kupén varm.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 08 mar 2018 22:02
av Leo
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.

Re: Ladd problem!!!

Postat: 09 mar 2018 22:00
av e5m1r
Leo skrev:
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Du gissar fel Bild
Jag får upprepa mig... vi har haft neråt -15 bilen står ute och drar inte mer än 8kWh för batteri och coupe
Bild
Bild

Re: Ladd problem!!!

Postat: 09 mar 2018 23:57
av Legato
e5m1r skrev:
Leo skrev:
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Du gissar fel Bild
Jag får upprepa mig... vi har haft neråt -15 bilen står ute och drar inte mer än 8kWh för batteri och coupe
Bild
Bild
Du upprepar dig men som jag sagt flera gånger så har du fel i detta fall. Vi är.väldigt många för vilka kombinationen full batterivärme och kupévärme dragit 11 kW. Den enda frågan är varför man aldrig kommer upp i 12 kW eftersom både batterivärmaren och kupévärmaren ska dra 6 kW var vid maxeffekt.