Andrahandsvärdet
Moderator: Redaktion
Re: Andrahandsvärdet
P85+ är rejält bättre på kurviga vägar. Så om man letar P så är den perfekt. 480hk enlig nya sättet att möta och 0-100 görs på ca 4-4.2s. Dvs ligger ca sekunden efter P85D men mer än sekunden snabbare än S85D. Vad viktigare är snabbare än M5 och motsvarande. dvs perfekt för den som vill ha något som piskar det mesta, mycket skön väghållning och komfort men inte extrem åt ena eller andra hållet. Personligen kommer jag aldrig gå ned på en S då den känns för slö.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Håller verkligen med dig Hybris! Visst 0-100 tider är väl egentligen inte superviktigt men KUL att verkligen kunna "trycka på" vid lite olika tillfällen när man ändå valt en sån exklusiv/dyr? bil som Teslan är. Känns helt enkelt som rejält med valuta för pengarna att utöver alla andra underbara egenskaper ÄVEN få sportbilsprestanda, åtminstone avseende accelerationen. 0-100 på 5,4-5,6 sekunder finns det många vanliga/ovanliga bilar som klarar idag.
4-4,5 sec som en P/P+ faktiskt klarar, då spelar man i en helt annan otroligt exklusiv division. (För att inte tala om hur få som kan klara ner emot 3,2 sec...) Dessutom kan man göra det helt utan dramatik eller att behöva vara rädd för kopplingsslitage, missade växlingar osv. Så jag kan gladeligen låta min 75-åriga mamma prova om hon vill! Jag säger bara det, prova det med en Porsche/Lambo/Ferrari/Aston M där hon inte ens skulle kunna komma ner i stolen och ännu mindre skulle kunna/vilja/våga få till en 0-100 tid på 4,4 sec...
"Prisskillnaden" för att gå från 5,4 till 4,4 är då i sammanhanget ändå ganska liten då man väljer P-modellen istället för en vanlig S.
Hade jag varit ute efter att köpa en Tesla "privat" utan att väga in förmånsvärde/Leasing mm så hade det säkert lockat med en nyare lågmilad välutrustad P+ som din till vettigt pris.
Men faktum är att skillnaden mellan att ha en Tesla som "tjänstebil" på företaget och köpa den privat är rejält stor nu när jag har den möjligheten då det är mitt eget företag och bestämmer helt själv.
Tror att P/P+ modellerna och även nuvarande P85D alltid kommer att vara attraktiva begagnade som ett lite sportigare S-alternativ med ändå med samma goda "bruksvärde" med samma goda utrymmen, vettig komfort, lyxig utrustning, låga driftskostnader osv. Det enda som kan ligga i fatet på P-modellerna är väl eventuellt högre försäkringspremier och däcks slitage, men däcksslitaget kommer sig ju i så fall av att man har haft roligare i alla fall!
)
4-4,5 sec som en P/P+ faktiskt klarar, då spelar man i en helt annan otroligt exklusiv division. (För att inte tala om hur få som kan klara ner emot 3,2 sec...) Dessutom kan man göra det helt utan dramatik eller att behöva vara rädd för kopplingsslitage, missade växlingar osv. Så jag kan gladeligen låta min 75-åriga mamma prova om hon vill! Jag säger bara det, prova det med en Porsche/Lambo/Ferrari/Aston M där hon inte ens skulle kunna komma ner i stolen och ännu mindre skulle kunna/vilja/våga få till en 0-100 tid på 4,4 sec...
"Prisskillnaden" för att gå från 5,4 till 4,4 är då i sammanhanget ändå ganska liten då man väljer P-modellen istället för en vanlig S.
Hade jag varit ute efter att köpa en Tesla "privat" utan att väga in förmånsvärde/Leasing mm så hade det säkert lockat med en nyare lågmilad välutrustad P+ som din till vettigt pris.
Men faktum är att skillnaden mellan att ha en Tesla som "tjänstebil" på företaget och köpa den privat är rejält stor nu när jag har den möjligheten då det är mitt eget företag och bestämmer helt själv.
Tror att P/P+ modellerna och även nuvarande P85D alltid kommer att vara attraktiva begagnade som ett lite sportigare S-alternativ med ändå med samma goda "bruksvärde" med samma goda utrymmen, vettig komfort, lyxig utrustning, låga driftskostnader osv. Det enda som kan ligga i fatet på P-modellerna är väl eventuellt högre försäkringspremier och däcks slitage, men däcksslitaget kommer sig ju i så fall av att man har haft roligare i alla fall!

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag var nyss förbi butiken i Täby, och om jag förstod det rätt så kommer Tesla att garantera 50% restvärde. Det ska ha blivit klart för ett par dagar sen.
50% vid vilken ålder och finns begränsning av körsträcka?
50% 3 år är väl rätt ok, 50% 4 år vore ju riktigt bra.
50% 3 år är väl rätt ok, 50% 4 år vore ju riktigt bra.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Datordoktorn
- Teslaägare
Sverige kommer att få samma typ av restvärdesgaranti som i Norge.
Den ser ut så här : Efter 3 år garanterar Tesla att restvärdet är 50 % av det som en 60 kwh kostade vid beställningstillfället. Alla tillval inkl uppgraderingen till 85 garanterar de 43 % restvärde på. Detta gäller om bilen gått max 2500 mil/år. Högre miltal sänker värdet med 20 kr/mil. Restvärdet gäller givetvis bara om bilen är i normalt skick, har bilen skavanker sänker det givetvis värdet.
En ganska försiktig restvärdesgaranti tycker jag nog.
Sen är det synd att Tesla inte är mer innovativa när de ska börja byta in/sälja begagnade Teslor. Det är förstås smart att bara byta in Teslor. Men däremot tycker jag att Tesla verkar resonera precis som alla andra bilhandlare, att de ska tjäna rejält både på inbytesbilen och den nya bilen. Köper man en ny bil till listpris så borde de kunna nöja sig med den vinsten och på inbytesbilen bara göra en "breakeven".
Vidare så kommer Tesla "med största sannolikhet" kunna erbjuda finansiering, oklart om detta blir via DNB som i Norge. Det här är också en viktig pusselbit. Att köpa dyra bilar privat är krångligt om man ska låna stålarna. Detta eftersom banker sällan går med på att en begagnad bil köpt privat är säkerhet för lånet. Då återstår blancolån och dessa är begränsade till 350 kkr, har i alla fall inte sett någon som erbjuder högre summor.
Den ser ut så här : Efter 3 år garanterar Tesla att restvärdet är 50 % av det som en 60 kwh kostade vid beställningstillfället. Alla tillval inkl uppgraderingen till 85 garanterar de 43 % restvärde på. Detta gäller om bilen gått max 2500 mil/år. Högre miltal sänker värdet med 20 kr/mil. Restvärdet gäller givetvis bara om bilen är i normalt skick, har bilen skavanker sänker det givetvis värdet.
En ganska försiktig restvärdesgaranti tycker jag nog.
Sen är det synd att Tesla inte är mer innovativa när de ska börja byta in/sälja begagnade Teslor. Det är förstås smart att bara byta in Teslor. Men däremot tycker jag att Tesla verkar resonera precis som alla andra bilhandlare, att de ska tjäna rejält både på inbytesbilen och den nya bilen. Köper man en ny bil till listpris så borde de kunna nöja sig med den vinsten och på inbytesbilen bara göra en "breakeven".
Vidare så kommer Tesla "med största sannolikhet" kunna erbjuda finansiering, oklart om detta blir via DNB som i Norge. Det här är också en viktig pusselbit. Att köpa dyra bilar privat är krångligt om man ska låna stålarna. Detta eftersom banker sällan går med på att en begagnad bil köpt privat är säkerhet för lånet. Då återstår blancolån och dessa är begränsade till 350 kkr, har i alla fall inte sett någon som erbjuder högre summor.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Ok, det är ju ungefär där jag ligger i mina gissningar också.
Det är klart att låter man någon annan sköta försäljningen av bilen så behöver de tjäna lite på det. Inget konstigt alls.
Ersonligen hoppas jag på att vi ser flera bilar, överhuvudtaget, på KVD eller liknande. Där får säljaren betalt efter marknaden och köparen slipper bli lurad av en bilförsäljare.
Det är klart att låter man någon annan sköta försäljningen av bilen så behöver de tjäna lite på det. Inget konstigt alls.
Ersonligen hoppas jag på att vi ser flera bilar, överhuvudtaget, på KVD eller liknande. Där får säljaren betalt efter marknaden och köparen slipper bli lurad av en bilförsäljare.
Spännande. Han jag pratade med visste att jag väntade på en P85D och sade 50%.Datordoktorn skrev:Sverige kommer att få samma typ av restvärdesgaranti som i Norge.
Dvs S85 och ffa P85D sjunker som en sten i värde på 3 år
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Av flera anledningar tror jag att P85+ som är maxutrustad är den de som har sämsta andrahandsvärdet (största procentuella tappet) av alla sålda model S...
Det är väl bara Ferrari och Porsche som inte sjunker som stenar - och även när de sjunkit så har dom förmågan att studsa upp igen. Tyvärr tror jag inte Tesla kommer ha den egenskapen.Niclas skrev:Dvs S85 och ffa P85D sjunker som en sten i värde på 3 år
För mig är min kommande P85D som en M5 eller E63 AMG, en jävligt frän och snabb bil men hade jag velat se investeringen växa hade bilvalet blivit en Porsche 930 Turbo.
Tror det är samma med alla bilar. Jag menar vem fasen väljer en dåligt utrustad S85 som legat på leasing begagnat när en P85 eller P85+ inte är sjukt mycket dyrare. Typ BMW M5 vs BMW 530. Samma karross men sjukt olika prestanda och handling.josve skrev:Av flera anledningar tror jag att P85+ som är maxutrustad är den de som har sämsta andrahandsvärdet (största procentuella tappet) av alla sålda model S...
Skall bli kul när alla S85 kommer ut på marknaden. ni kommer bli ledsna när Ni får 5-600K för bilarna...
Hade Tesla varit smarta och byggt bilarna så de går att uppgradera hade de skapat något helt nytt. Nu kissar de på sina early adoptors värre än de andra biltillverkarna då vi aldrig vet nör de kör ett event och dödar värdet på nuvarande bil. Nör model X släpps kommer de säkerligen släppa en massa nytt som öven model S får dvs där sänkte de värdet direkt på nuvarande bilar... De kanske lanserar en P85D+ och voila p85D dalar. Jag hatar faktiskt att det inte finns modeller och år då man som ägare kan agera i tid innan. Nu är det ett event sedan voila... Stör mig faktiskt på detta och att man inte länge kan uppgradera... Kanske får hoppas på BMW i5 och andra tillverkare... Tesla har skapat sin egen akilleshäl genom detta... Jag börjar bli lite skeptisk.,dvs knarkets effekt släpper...
Tror man ska förvänta sig att en tre år bil är gammal när man har med ett så här nytt företag att göra. Tänk på att de andra har hållit på i åtminstone 50år men i många fall 100. De är klart att de har inga jätte överraskningar att komma med... överhuvudtaget?
En risk till är ju faktiskt att folk tröttnar och/eller att någon konkurrent från den gamla stammen dyker upp med elbil (fungerande). En BMW eller MB med eldrift och range motsvarande Tesla skulle vara svår att motstå i samma prisklass, tror jag.
En risk till är ju faktiskt att folk tröttnar och/eller att någon konkurrent från den gamla stammen dyker upp med elbil (fungerande). En BMW eller MB med eldrift och range motsvarande Tesla skulle vara svår att motstå i samma prisklass, tror jag.
Även om BMW skulle utveckla en tesla-kopia så är den inte lika intressant då BMW inte har superchargers. Det är ju laddinfrastrukturen som är den verkliga revolutionen och förutsättningen för att sälja elbilar i större volymer.
Dessutom tror jag att om BMW eller MB skulle utveckla en exakt likadan bil som model S så skulle priset vara minst det dubbla.
Dessutom tror jag att om BMW eller MB skulle utveckla en exakt likadan bil som model S så skulle priset vara minst det dubbla.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Man ska ju inte glömma att andrahandsvärdet på en bil med Teslas försäljningsmodell så spelar ju dollarkursen en roll också. Kan vara bra eller dåligt, sedan kanske politikernas förmåga (eller oförmåga) att bestämma sig angående förmånsvärden och annat har viss betydelse. Kort sagt mycket osäkerhet som är svår att påverka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag tror men får släppa tanken på att det inte ska vara några stora prisfall. Alltid dyrt att ligga på topp. Däremot kommer skillnaden mellan en P85 och 85 alltid att skilja även som flera år begagnad. Ingen skillnad på komplicerad teknik dem emellan, bara effekt. Jämför med en fullutrustad BMW eller Mercedes som ingen vill ta i med tång pga risken för dyra reparationer. Så sett är det lönt att köpa den Tesla man vill ha.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Kanske lätt att säga nu innan vi ens fått bilen, men vår tanke är att "aldrig" sälja bilen... Så andrahandsvärdet blir ju då ganska oväsentligt
- vi kommer njuta i massor med år av en bil som bara blir bättre och bättre (får nya funktioner ett par gånger per år) och dessutom är gratis att åka med för all framtid i hela Europa...
Jag har lite svårt att förstå gnälltonen i denna tråd...
- annat än i-landsproblemet vojne-det-finns-en-bil-som-är-bättre-än-min
Njut av det ni har istället!

- vi kommer njuta i massor med år av en bil som bara blir bättre och bättre (får nya funktioner ett par gånger per år) och dessutom är gratis att åka med för all framtid i hela Europa...
- annat än i-landsproblemet vojne-det-finns-en-bil-som-är-bättre-än-min

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Helt korrekt tänk. Jag beräknar att ha bilen i minst 8 åt.Nicklas skrev:Kanske lätt att säga nu innan vi ens fått bilen, men vår tanke är att "aldrig" sälja bilen... Så andrahandsvärdet blir ju då ganska oväsentligt![]()
- annat än i-landsproblemet vojne-det-finns-en-bil-som-är-bättre-än-min![]()
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Hm, nja, tittar jag bakåt ser jag att bilarna jag haft rullat 2-4 år innan byte. Och med Teslan blir det säker likadant.
Vem vet hur världen ser ut om några år. Tex Apples tankar om bilar. Eller Googles? Med Teslas patent fria, en batteriteknik som utvecklas och många begåvade mjukvaruutvecklare och industridesigners där ute tror jag vi möter en väldigt spännande tid.
Vem vet hur världen ser ut om några år. Tex Apples tankar om bilar. Eller Googles? Med Teslas patent fria, en batteriteknik som utvecklas och många begåvade mjukvaruutvecklare och industridesigners där ute tror jag vi möter en väldigt spännande tid.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Jag tänkte ha min P85a för evigt också, men funderar redan på en P85D! Det betyder inte att jag inte älskar min P85a.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag tänkte ha min P85a för evigt också, men funderar redan på en P85D! Det betyder inte att jag inte älskar min P85a.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Hybris, måste säga att du låter lite gnällig. Tesla har ju inte tvingat dig att beställa en ny bil.
Fullt naturligt att din P85+ är halv intressant när det nu finns något som är "värre". Det finns ju en anledning till att du byter din fantastiska P85+ mot något ännu värre. Personer som "lockas" av det senaste/dyraste/snabbaste fungerar oftast på ungefär samma sätt.
Det är ungefär som med en 3 år gammal BMW M5 med "gamla" karossen, hur het är en sådan? En tre år gammal BMW 520 är dock fortfarande ganska intressant för sin "målgrupp"...
Tror faktiskt att min S85 utan luftfjädring, utan panoramatak som jag dessutom kört i vanlig biltvätt har bättre andrahandsvärde (mindre procentuell värdeminskning) en om jag hade haft en P85+ ink extra allt.
Fullt naturligt att din P85+ är halv intressant när det nu finns något som är "värre". Det finns ju en anledning till att du byter din fantastiska P85+ mot något ännu värre. Personer som "lockas" av det senaste/dyraste/snabbaste fungerar oftast på ungefär samma sätt.
Det är ungefär som med en 3 år gammal BMW M5 med "gamla" karossen, hur het är en sådan? En tre år gammal BMW 520 är dock fortfarande ganska intressant för sin "målgrupp"...
Tror faktiskt att min S85 utan luftfjädring, utan panoramatak som jag dessutom kört i vanlig biltvätt har bättre andrahandsvärde (mindre procentuell värdeminskning) en om jag hade haft en P85+ ink extra allt.
Fast det är ju nästan hela "charmen"! (Därav hanses handlejosve skrev:Hybris, måste säga att du låter lite gnällig.

josve skrev:Tror faktiskt att min S85 utan luftfjädring, utan panoramatak som jag dessutom kört i vanlig biltvätt har bättre andrahandsvärde (mindre procentuell värdeminskning) en om jag hade haft en P85+ ink extra allt.
Hur mycket vill du ha för'n ???
Fast ... vad är det för färg? Har den vinge? Och stålfjäder ...

Snikvarianter kan nog riskera att hamna i bakvattnet som begangnad. Kan bara se till mig själv, har väldigt lätt att sortera bort bilar som saknar det jag vill ha och då är inte priset helt kritiskt.
För fossilbilar undviker man ju värsting modellerna dels för att de oftast är oekonomiska, bränslekostnader betyder mer när man köper begagnat och billigare. Men de väljs också bort då de förmodligen körts efter sin prestanda.
För fossilbilar undviker man ju värsting modellerna dels för att de oftast är oekonomiska, bränslekostnader betyder mer när man köper begagnat och billigare. Men de väljs också bort då de förmodligen körts efter sin prestanda.
josve skrev:Tror faktiskt att min S85 utan luftfjädring, utan panoramatak som jag dessutom kört i vanlig biltvätt har bättre andrahandsvärde (mindre procentuell värdeminskning) en om jag hade haft en P85+ ink extra allt.
Hur mycket vill du ha för'n ???
Fast ... vad är det för färg? Har den vinge? Och stålfjäder ...

Den är inte hill salu