Det är den seglivade myten han menade.Verdi skrev:Jo det spelar roll. Väldigt svårt att få exakt samma ton o h lyster i lacken som från fabrik.MartinCB skrev:Varför skulle det vara någon skillnad på orignallack? Är bilen ny så har ju inte lacken hunnit blekas något, då spelar det ingen roll.
På Volvo lackas det också om och är förarbetet bara bra är det ingen skillnad.
Glädjen med ny bil, blev kortvarig
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Glädjen med ny bil, blev kortvarig
Men du tog ju ut bilen ny? efter du rullat ut från leveransen så är den i dina händer.. om du har accepterat bilen på plats av leveranskillen så är det inte deras fel längre... om du märkte all skit m.m. innan dess så borde du inte tagit emot bilen... eller kommit överens om en åtgärdsprocess...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Har du läst första inlägget? Rutan exploderade efter leveransen.
Det är det jag menar.. varför målar han upp det ett nybilsfel med krossad ruta och smuts på inredningen vid åtgärden... det handlar ju inte om "jag har köpt en ny bil och förväntar mig den som ny" längre.. det är serviceteknikerna som tabbat sig där..ovelundkvist skrev:Har du läst första inlägget? Rutan exploderade efter leveransen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Tråkigt som satan men tyvärr sånt som händer
Vad det gäller lack så beror det på. Sällan är det robot som med precision sprutar på lacken sen kan det rent av vara helt olika typer av lackning och uppe på det hela så är det skitsvårt att lacka aluminium ( jämfört med stål)
Bara du inte har nån av multicoat färger så är det i alla fall lite lättare.
Vad det gäller lack så beror det på. Sällan är det robot som med precision sprutar på lacken sen kan det rent av vara helt olika typer av lackning och uppe på det hela så är det skitsvårt att lacka aluminium ( jämfört med stål)
Bara du inte har nån av multicoat färger så är det i alla fall lite lättare.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
Den stora skillnaden mellan fabrikslack och omlackat är att på fabriken lackeras karossen naken innan något annat monteras. Därmed riskerar man inte att få skarvar i lacken där det kan resa sig och läcka in fukt. Dessutom så är det besvärligt att lacka om t.ex en bakskärm då den sträcker sig över nästan hela bilen och då använder man sig ofta av s.k meryta och polering vilket inte alltid får önskat resultat.
Tyvärr så är det väldigt vanligt med små och större skador på nya bilar och de flesta har ingen aning om att de hämtar ut sin nya bil, omlackad...
Tyvärr så är det väldigt vanligt med små och större skador på nya bilar och de flesta har ingen aning om att de hämtar ut sin nya bil, omlackad...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det bara är så. Det är ingen myt. Har själv råkat ut för det. Lackade på försäkring på vintern. Sen när vårsolen tittade fram nån månad senare så var det stor skillnad på metallic-flagorna på original och det omlackade. La tyvärr inte märke till det under vinterns mörker och smuts. Tänkte som ni att hur svårt kan der vara...Smutt skrev:Var lackar du då på för sunkställe?Verdi skrev:Jo det spelar roll. Väldigt svårt att få exakt samma ton o h lyster i lacken som från fabrik.MartinCB skrev:Varför skulle det vara någon skillnad på orignallack? Är bilen ny så har ju inte lacken hunnit blekas något, då spelar det ingen roll.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Frågan kvarstår var du lackade då, för en seriös firma kommer lämna ifrån sig det perfekt. Visar det sig inte vara perfekt kommer de självklart göra om jobbet tills det är det.Verdi skrev:Det bara är så. Det är ingen myt. Har själv råkat ut för det. Lackade på försäkring på vintern. Sen när vårsolen tittade fram nån månad senare så var det stor skillnad på metallic-flagorna på original och det omlackade. La tyvärr inte märke till det under vinterns mörker och smuts. Tänkte som ni att hur svårt kan der vara...Smutt skrev:Var lackar du då på för sunkställe?Verdi skrev:Jo det spelar roll. Väldigt svårt att få exakt samma ton o h lyster i lacken som från fabrik.MartinCB skrev:Varför skulle det vara någon skillnad på orignallack? Är bilen ny så har ju inte lacken hunnit blekas något, då spelar det ingen roll.
Har själv fått en svår lack med pärleffekt fixad och det var omöjligt att se var det skett, och då är jag ändå pedant med lacken. De jag pratat med som utfört det (i detta fallet Audi Stockholm) säger just att skulle de inte kunna göra det som nytt kan de lika gärna stänga ned då man inte kan ta betalt för det. Kan de inte lösa saker genom att fixa området så lackar de om hela delen.
RM Bilservice, numera Werksta, har fixat min flerlagersröda med bravur. Jag ser inte skillnad. Första gången de fick in en sådan hade de färgleverantören på plats ett par dagar för att få till det rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
Bra att veta att se är bra om olyckan är framma med Teslan.bylund skrev:RM Bilservice, numera Werksta, har fixat min flerlagersröda med bravur. Jag ser inte skillnad. Första gången de fick in en sådan hade de färgleverantören på plats ett par dagar för att få till det rätt.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag har haft 2st ordentliga lackskador fixade på Werksta i Danderyd och trots att jag verkligen försökte så kunde jag inte se var dom lackat.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bertilsson
- Teslaägare
Nu har jag tagit första längre resan med bilen och glädjen börjar komma tillbaka. En fantastisk bil, måste jag säga! Körupplevelsen är lika njutbar och fantastisk som jag trodde den skulle vara.
Det var t.o.m. en upplevelse att "tanka"! Sätt i sladden, läs mailen, vila lite och sen vidare
Tydligen har vissa förstått det som att jag är en sån där omölig kund, vilket jag lååångt ifrån är. Jag är väldigt tillmötesgående, men när kundmottagaren frågar tre gånger om vad som hänt, ruttnade jag. Jag kan inte påstå att jag är stolt över det, men med den stora besvikelsen att de inte ens "såg" skadorna på dörrar och bakskärmar, gjorde att jag reagerade som jag gjorde. Jodå, jag hade påtalat att de skulle titta efter just lackskador, då jag tyckte mig kunna se skador trots att bilen var smutsig.
När det gäller omlackering så är jag inställd på att det kommer bli bra. Jag förlitar mig på att de har "sin" lackerare som verkligen kan lacka bra, så jag är trygg med det. Dock kommer det, som vissa inte tror, bli mycket svårt att nå ett fabrikslackat resultat. Detta då jag är väl medveten om hur svårt det är och hur avancerat hantverk lackering är. Det finns alltid en risk med nyansskilnader, metallictäthet/-grovhet och att damm följer med (JO, även att de har världens bästa lackboxar!). Fördelen med det hela är, precis som några påtalat, att lacken är ny och inte har hunnit påverkas av sol och andra "angrepp".
När det gäller yttre påverkan vid skadetillfället, så är det minimal sannolikhet att det kan vara stenskott eller liknande. Vi körde i höger körfält och en Ford körde precis om oss i vänster körfält. Detta gjorde att jag vridit mitt huvud åt vänster och på så sätt slapp jag få något glas i ansiktet. Finns alltid några ljuspunkter när något dåligt händer
Såg att jag missade svara på frågan om lånebil. Jag var inte med till verkstaden då bärgaren levererade bilen, så jag behövde ingen transport därifrån. Jag var inte heller i behov av lånebil, så jag ställde inte ens frågan. De erbjöd mig inte heller alternativet, eftersom jag inte ens antydde att det fanns behov. Så den frågan var inte relevant. Tror att det funnits möjlighet OM jag bara frågat.
Det var t.o.m. en upplevelse att "tanka"! Sätt i sladden, läs mailen, vila lite och sen vidare

Tydligen har vissa förstått det som att jag är en sån där omölig kund, vilket jag lååångt ifrån är. Jag är väldigt tillmötesgående, men när kundmottagaren frågar tre gånger om vad som hänt, ruttnade jag. Jag kan inte påstå att jag är stolt över det, men med den stora besvikelsen att de inte ens "såg" skadorna på dörrar och bakskärmar, gjorde att jag reagerade som jag gjorde. Jodå, jag hade påtalat att de skulle titta efter just lackskador, då jag tyckte mig kunna se skador trots att bilen var smutsig.
När det gäller omlackering så är jag inställd på att det kommer bli bra. Jag förlitar mig på att de har "sin" lackerare som verkligen kan lacka bra, så jag är trygg med det. Dock kommer det, som vissa inte tror, bli mycket svårt att nå ett fabrikslackat resultat. Detta då jag är väl medveten om hur svårt det är och hur avancerat hantverk lackering är. Det finns alltid en risk med nyansskilnader, metallictäthet/-grovhet och att damm följer med (JO, även att de har världens bästa lackboxar!). Fördelen med det hela är, precis som några påtalat, att lacken är ny och inte har hunnit påverkas av sol och andra "angrepp".
När det gäller yttre påverkan vid skadetillfället, så är det minimal sannolikhet att det kan vara stenskott eller liknande. Vi körde i höger körfält och en Ford körde precis om oss i vänster körfält. Detta gjorde att jag vridit mitt huvud åt vänster och på så sätt slapp jag få något glas i ansiktet. Finns alltid några ljuspunkter när något dåligt händer

Såg att jag missade svara på frågan om lånebil. Jag var inte med till verkstaden då bärgaren levererade bilen, så jag behövde ingen transport därifrån. Jag var inte heller i behov av lånebil, så jag ställde inte ens frågan. De erbjöd mig inte heller alternativet, eftersom jag inte ens antydde att det fanns behov. Så den frågan var inte relevant. Tror att det funnits möjlighet OM jag bara frågat.
Självklart blir man besviken när det händer något sådant på den nya pärlan. Har full färståelse för din frustration, man vet ju inte intialt om man kommer få saker fixat på ett bra sätt eller om man alltid så länge man har bilen kommer störa sig på de där "fula" märkena. I min värld är ingen perfekt, alla kan göra fel eller ha otur. Den stora skillnaden mellan en bra och en dålig "leverantör" är viljan att lösa problemet oavsett vem, vad eller hur problemet uppstått.Bertilsson skrev:Nu har jag tagit första längre resan med bilen och glädjen börjar komma tillbaka. En fantastisk bil, måste jag säga! Körupplevelsen är lika njutbar och fantastisk som jag trodde den skulle vara.
Tror inte du behöver bekymmra dig nämnvärt, Tesla kommer fixa till bilen och i framtiden kommer det vara ytterligare en anekdot du berättar alldeles för många gånger vid fikabordet.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Det vore intressant att se om det statistiskt går att korrelera dessa dåliga bemötanden med vissa perioder, såsom kvartalsavslut när de sägs ha extra mycket att göra.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Det är en fantastisk bil
Kul att känslan börjar infinna sig!
Min uppfattning att dom alltid använder sig av Werksta i Danderyd för lack o kaross-jobb. Har haft min där efter en rejäl skrapskada på framskärmen och det fixade dom till himla bra.

Min uppfattning att dom alltid använder sig av Werksta i Danderyd för lack o kaross-jobb. Har haft min där efter en rejäl skrapskada på framskärmen och det fixade dom till himla bra.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Werksta Danderyd = fd RMHerrNilsson skrev:Det är en fantastisk bilKul att känslan börjar infinna sig!
De är verkligen duktiga!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bertilsson
- Teslaägare
Med allt stöd från Er, känner jag ett visst hopp om att detta kommer att bli kanonbra!
Skönt att höra att flera av er är nöjda med resultatet som Werksta Danderyd levererar!
Glömde ta upp en sak som jag inte "försått" förrän nu! När killen tagit kort på skadorna och allt det där, sa han att de hämtar bilen och ser till att den kommer till verkstaden! Ett stort plus som jag inte noterat tidigare! Skyller det på min avsaknad att ta in information under min dåvarande sinnesstämning
Skönt att höra att flera av er är nöjda med resultatet som Werksta Danderyd levererar!
Glömde ta upp en sak som jag inte "försått" förrän nu! När killen tagit kort på skadorna och allt det där, sa han att de hämtar bilen och ser till att den kommer till verkstaden! Ett stort plus som jag inte noterat tidigare! Skyller det på min avsaknad att ta in information under min dåvarande sinnesstämning

- Bertilsson
- Teslaägare
Samtalet från SC kom precis. Bilen ska lämnas in hos Werksta i Danderyd (Finns tydligen i Segeltorp också, men det verkar inte som någon använt sig av den lackverkstaden här inne)
Lånebil erbjöds direkt.
Lånebil erbjöds direkt.
Kul att det börjar lösa sig! Du lät verkligen som en sån där omöjlig kund i början! Ber om ursäkt om mina tidigare inlägg varit lite tvär, då det ofta är just såna omöjliga kunder som skriver såna inlägg!
På tal om Werksta, RM... dom är väldigt duktiga när det kommer till resultatet... men dom är otroligt sega!
8 veckor tog det för att byta en spindelled, byta dimljus, lacka om fram o bak-kofångare och sätta dit lite plast runt hjulhuset..
Dom kika inte på den förän 3 veckor efter den var ditlämnad.. då beställde dom delar, 2 veckor senare hör dom av sig o säger att dom måste beställa spindelleden(det viktigaste...) då dom inte upptäckte det på första inspektionen...1 vecka senare säger dom att OEM dimljuset var trasigt vid leverans så dom behövde beställa nytt... Tesla holland skulle få in om 3 veckor sa dom... vi vägrade det och ringde Tesla Nord i Oslo, där hade dom 12 dimljus... nu i efterhand vet jag att infracity SC hade också flera st i lager.. dom erbjuder reservdelar ifall werksta begär det. Tog 2 veckor ändå från att vi påpeka det tills vi fick bilen.. ringde Service-chefen i Sverige hos Tesla 3 dagar innan vi fick tillbaka bilen.. kan det ha något sammanband?
Bilen ser bra ut nu iaf..
På tal om Werksta, RM... dom är väldigt duktiga när det kommer till resultatet... men dom är otroligt sega!
8 veckor tog det för att byta en spindelled, byta dimljus, lacka om fram o bak-kofångare och sätta dit lite plast runt hjulhuset..
Dom kika inte på den förän 3 veckor efter den var ditlämnad.. då beställde dom delar, 2 veckor senare hör dom av sig o säger att dom måste beställa spindelleden(det viktigaste...) då dom inte upptäckte det på första inspektionen...1 vecka senare säger dom att OEM dimljuset var trasigt vid leverans så dom behövde beställa nytt... Tesla holland skulle få in om 3 veckor sa dom... vi vägrade det och ringde Tesla Nord i Oslo, där hade dom 12 dimljus... nu i efterhand vet jag att infracity SC hade också flera st i lager.. dom erbjuder reservdelar ifall werksta begär det. Tog 2 veckor ändå från att vi påpeka det tills vi fick bilen.. ringde Service-chefen i Sverige hos Tesla 3 dagar innan vi fick tillbaka bilen.. kan det ha något sammanband?

Bilen ser bra ut nu iaf..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Vet inte exakt vem som gjorde lackeringen men jag lämnade in den på Wennmans bilplåt i Uppsala. Tror inte de gör själva lackeringen själva dock. Hade också klagat om jag vetat det jag nu vet. När jag såg det så hade det gått 3-4 månader och det kändes för sent att komma och gnälla då. Men det borde jag nog ha gjort. Det tog bort en hel del glädje för mig och bilen var rätt ny. Man kan väl säga att det var en del av min lärandeprocess.OfarligTesla skrev:Frågan kvarstår var du lackade då, för en seriös firma kommer lämna ifrån sig det perfekt. Visar det sig inte vara perfekt kommer de självklart göra om jobbet tills det är det.Verdi skrev:Det bara är så. Det är ingen myt. Har själv råkat ut för det. Lackade på försäkring på vintern. Sen när vårsolen tittade fram nån månad senare så var det stor skillnad på metallic-flagorna på original och det omlackade. La tyvärr inte märke till det under vinterns mörker och smuts. Tänkte som ni att hur svårt kan der vara...Smutt skrev:Var lackar du då på för sunkställe?Verdi skrev:Jo det spelar roll. Väldigt svårt att få exakt samma ton o h lyster i lacken som från fabrik.MartinCB skrev:Varför skulle det vara någon skillnad på orignallack? Är bilen ny så har ju inte lacken hunnit blekas något, då spelar det ingen roll.
Har själv fått en svår lack med pärleffekt fixad och det var omöjligt att se var det skett, och då är jag ändå pedant med lacken. De jag pratat med som utfört det (i detta fallet Audi Stockholm) säger just att skulle de inte kunna göra det som nytt kan de lika gärna stänga ned då man inte kan ta betalt för det. Kan de inte lösa saker genom att fixa området så lackar de om hela delen.

Är inte det ett klassiskt problem med just metalliclack, att det är väldigt svårt vid omlackering att få exakt samma ton och kulör? Och något som därmed inte har med märket att göra, egentligen.Verdi skrev:Vet inte exakt vem som gjorde lackeringen men jag lämnade in den på Wennmans bilplåt i Uppsala. Tror inte de gör själva lackeringen själva dock. Hade också klagat om jag vetat det jag nu vet. När jag såg det så hade det gått 3-4 månader och det kändes för sent att komma och gnälla då. Men det borde jag nog ha gjort. Det tog bort en hel del glädje för mig och bilen var rätt ny. Man kan väl säga att det var en del av min lärandeprocess.På den tiden tog jag bara för givet att det var perfekt och när jag hämtade ut den i november/december 2013 så var de ju mörkt och sen blev den skitig också. Tänkte inte på att det kunde vara dåligt gjort.
Model Y LR.
Model S70D
frippe skrev:Är inte det ett klassiskt problem med just metalliclack, att det är väldigt svårt vid omlackering att få exakt samma ton och kulör? Och något som därmed inte har med märket att göra, egentligen.Verdi skrev:Vet inte exakt vem som gjorde lackeringen men jag lämnade in den på Wennmans bilplåt i Uppsala. Tror inte de gör själva lackeringen själva dock. Hade också klagat om jag vetat det jag nu vet. När jag såg det så hade det gått 3-4 månader och det kändes för sent att komma och gnälla då. Men det borde jag nog ha gjort. Det tog bort en hel del glädje för mig och bilen var rätt ny. Man kan väl säga att det var en del av min lärandeprocess.På den tiden tog jag bara för givet att det var perfekt och när jag hämtade ut den i november/december 2013 så var de ju mörkt och sen blev den skitig också. Tänkte inte på att det kunde vara dåligt gjort.
Nej det har ingenting med bilmärket att göra såklart. Det som skiljde mest var att metallic-partiklarna i det omlackade partiet var mindre och det svarta runtom var inte lika klart. Det omlackade blev alltså lite ljusare och inte lika gnistrande i solsken.
Tänkte att TS behöver lite stöd här och kanske vill höra liknande upplevelser med Tesla, eller så är det bara jag som känner för att natt-rant:a!
Får säga att jag håller med TS i mycket. Min egen upplevelse efter 6 månader med Tesla är hatkärlek
.
Första tiden med Tesla var en rejäl besvikelse. Man visste ju att man gav sig in lite i beta-land, och att Tesla är ökända för kvalitetsproblem, men det var klart värre än jag först hade tänkt mig
. Efter ett par månaders ägande så har det ljusnat lite. Har nog haft min bil inne närmre 10 ggr
, men nu är de flesta allvarliga irritationsmomenten åtgärdade. Fortfarande ett par designmissar som inte går att göra något åt (de flesta vinterväder-relaterade). Totalt antal issues åtgärdade hmm.. 20 kanske? Värt att nämna är att min bil är/var en CPO (begagnad 2016 facelift S90D Ap1 köpt genom Tesla), men föregående ägare måste ha struntat i precis allt
, eller så är jag sjukt petig
. De lånebilar jag haft har varit i princip samma skick som min, ev ännu värre ;P.
Genomgående rätt dålig kvalitet, både materialval och hur det sedan montering/de tekniska lösningarna. Undantaget är väl mjukvara där Tesla har nått mycket längre än konkurrenterna. Mina tidigare bilar har varit i helt andra prisklasser (<= 200 kkr), men kan säga att hårdvarumässigt så känns fortfarande min VW Golf betydligt mkt mer robust och väl ihopsatt än min model S.
SC är lite hit and miss. Ibland blir det hur bra som helst, man får tid i princip direkt och bilen servas med grädde på moset. Andra gånger verkar dom få hårdprioritera och inte ha resurserna att serva folks bilar. Genomgående tema är att man behandlas ungefär på samma sätt som av firmor som säljer datorkomponenter. Lite för mkt SBS som utgångspunkt, innan man hunnit bygga upp egen "trovärdighet" mot SC. Hade varit trevligare (och väl kanske förväntat i denna prisklass?) att dom utgår ifrån att kunden har rätt? Annan peak till SC är dom hemskt gärna får låta en prata med tekniker oftare. Väldigt mkt som försvinner i kommunikationen mellan mig, deras service-personal och den slutliga teknikern. Kvalitetstänket saknas även hos service-personalen. Dom vill nog väl, och gör allt vad dom kan, men förutsättningarna är nog rätt extrema kan jag tänka mig. Har vi tur kanske de får lite breathing-room om Tesla når lönsamhet mha model3?
Sämst? Ljudsystemet... har det s.k. "ultra hifi"-systemet, men det känns ibland som PC speaker + baslåda
. SC tog in för att titta men hittade inga fel/tyckte det lät precis som deras referensbilar de jämförde med. Planen är att hitta något eftermarknadssystem.
Näst sämst: sätena slits mer på 1 månad i teslan än vad de gjort på flera år i min gamla VW
.
3e plats på skitlistan: regnsensorn, värdelös
. (SC har bytt den 1 gg men den är fortfarande på gränsen till oanvändbar)
Ok, det var det negativa.
Här kommer det egentligen stora "problemet" med att äga en Tesla. Jag kan inte längre tänka mig en ICE-bil. Och ska man gå all in på elbil så gäller förstås att den går att lita på när det gäller drift, räckvidd, snabbladdning, över tid hållbara batterier, vinterprestanda, och att det finns ett ordentligt laddnätverk. Helt plötsligt är enda alternativen X och S. De vanliga bilmärkena skryter med att de har en bil ute inom x år, men det krävs ju bra mkt mer än bara en bilmodell. Det krävs ett helt ekosystem, och här är Tesla ensamt anser jag. Sedan känns också traditionella bil-"cockpits" så otroligt trögarbetade. I teslan kan du styra allt från context-känsliga kontroller på ratten. Andra bilar har dedikerade kontroller för allt, röriga menyer, stenålders rent sagt, och en mini-infotainment-skärm som man knappt ser något på.
Får säga att jag håller med TS i mycket. Min egen upplevelse efter 6 månader med Tesla är hatkärlek

Första tiden med Tesla var en rejäl besvikelse. Man visste ju att man gav sig in lite i beta-land, och att Tesla är ökända för kvalitetsproblem, men det var klart värre än jag först hade tänkt mig

Genomgående rätt dålig kvalitet, både materialval och hur det sedan montering/de tekniska lösningarna. Undantaget är väl mjukvara där Tesla har nått mycket längre än konkurrenterna. Mina tidigare bilar har varit i helt andra prisklasser (<= 200 kkr), men kan säga att hårdvarumässigt så känns fortfarande min VW Golf betydligt mkt mer robust och väl ihopsatt än min model S.
SC är lite hit and miss. Ibland blir det hur bra som helst, man får tid i princip direkt och bilen servas med grädde på moset. Andra gånger verkar dom få hårdprioritera och inte ha resurserna att serva folks bilar. Genomgående tema är att man behandlas ungefär på samma sätt som av firmor som säljer datorkomponenter. Lite för mkt SBS som utgångspunkt, innan man hunnit bygga upp egen "trovärdighet" mot SC. Hade varit trevligare (och väl kanske förväntat i denna prisklass?) att dom utgår ifrån att kunden har rätt? Annan peak till SC är dom hemskt gärna får låta en prata med tekniker oftare. Väldigt mkt som försvinner i kommunikationen mellan mig, deras service-personal och den slutliga teknikern. Kvalitetstänket saknas även hos service-personalen. Dom vill nog väl, och gör allt vad dom kan, men förutsättningarna är nog rätt extrema kan jag tänka mig. Har vi tur kanske de får lite breathing-room om Tesla når lönsamhet mha model3?
Sämst? Ljudsystemet... har det s.k. "ultra hifi"-systemet, men det känns ibland som PC speaker + baslåda

Näst sämst: sätena slits mer på 1 månad i teslan än vad de gjort på flera år i min gamla VW

3e plats på skitlistan: regnsensorn, värdelös

Här kommer det egentligen stora "problemet" med att äga en Tesla. Jag kan inte längre tänka mig en ICE-bil. Och ska man gå all in på elbil så gäller förstås att den går att lita på när det gäller drift, räckvidd, snabbladdning, över tid hållbara batterier, vinterprestanda, och att det finns ett ordentligt laddnätverk. Helt plötsligt är enda alternativen X och S. De vanliga bilmärkena skryter med att de har en bil ute inom x år, men det krävs ju bra mkt mer än bara en bilmodell. Det krävs ett helt ekosystem, och här är Tesla ensamt anser jag. Sedan känns också traditionella bil-"cockpits" så otroligt trögarbetade. I teslan kan du styra allt från context-känsliga kontroller på ratten. Andra bilar har dedikerade kontroller för allt, röriga menyer, stenålders rent sagt, och en mini-infotainment-skärm som man knappt ser något på.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan bara hålla med, känns som något jag själv skulle kunnat skriva om min erfarenhet av Tesla och framförallt deras Service Centers...GiGurra skrev:Tänkte att TS behöver lite stöd här och kanske vill höra liknande upplevelser med Tesla, eller så är det bara jag som känner för att natt-rant:a!
Får säga att jag håller med TS i mycket. Min egen upplevelse efter 6 månader med Tesla är hatkärlek.
Första tiden med Tesla var en rejäl besvikelse. Man visste ju att man gav sig in lite i beta-land, och att Tesla är ökända för kvalitetsproblem, men det var klart värre än jag först hade tänkt mig. Efter ett par månaders ägande så har det ljusnat lite. Har nog haft min bil inne närmre 10 ggr
, men nu är de flesta allvarliga irritationsmomenten åtgärdade. Fortfarande ett par designmissar som inte går att göra något åt (de flesta vinterväder-relaterade). Totalt antal issues åtgärdade hmm.. 20 kanske? Värt att nämna är att min bil är/var en CPO (begagnad 2016 facelift S90D Ap1 köpt genom Tesla), men föregående ägare måste ha struntat i precis allt
, eller så är jag sjukt petig
. De lånebilar jag haft har varit i princip samma skick som min, ev ännu värre ;P.
Sämst? Ljudsystemet... har det s.k. "ultra hifi"-systemet, men det känns ibland som PC speaker + baslåda. SC tog in för att titta men hittade inga fel/tyckte det lät precis som deras referensbilar de jämförde med. Planen är att hitta något eftermarknadssystem.
Näst sämst: sätena slits mer på 1 månad i teslan än vad de gjort på flera år i min gamla VW.
3e plats på skitlistan: regnsensorn, värdelös. (SC har bytt den 1 gg men den är fortfarande på gränsen till oanvändbar)
Bor man inte nära ett SC så ska man nog tänka både 2 och 3 gånger innan man köper en Tesla för det KAN gå bra och det KAN gå åt hel....te och det måste man ha i åtanke och hur man ev klarar
av den situation som KAN uppstå.
Ibland har man tur och får supersnabb service osv och ibland får man inte ens kontakt med dom öht oavsett metod, och har man ett fel/problem så är det inte alls säkert att man får det fixat, det kan
lika gärna hända att man får tillbaks bilen i exakt samma skick som man lämnade in den (inget större problem om man bor inom nån mils radie men värre om det är ett 2-dagars projekt varje gång lixom).
Och precis som jag skrivit många gånger så hjälper det inte att personalen i mottagningen är obeskrivligt trevliga osv om dom (teknikerna) inte lyckas åtgärda problemet, ett leende i mottagningen lagar ingen bil.
Jag känner lite att jag tänker lite som Mati gjorde inför sitt nybilsköp (fast han hade lite starkare skäl då han gick från privatägd till företagsbil osv), om jag köper en ny nu så finns risken att jag får
ett Måndagsexemplar och det blir en minst sagt jobbig situation osv. Sambon vill ha en Tesla (istället för en Leaf som vi också har) men orkar inte med allt skit det innebär med en problembil med 26 mil till
närmaste verkstad och en oprganisation som man ofta får slita som ett djur för att ens få tag i (fulknep med hjälp av forumet har använts fler gånger än jag kommer ihåg längre) och risken att åka 26 mil med
oförrättat ärende i slutänden.
Hit kommer liksom ingen Tesla-personal med en loaner och hämtar tillbaks en bil med fel kan jag säga, det gäller bara dom som bor skapligt nära (möjligen en trailer om bilen är helt okörbar såklart).
Men precis som du och många andra skriver så kan jag inte riktigt tänka mig nåt annat än en Tesla med dagens utbud av elbilar, det finns liksom inget annat som skulle funka för mig.
Som jag ser det så om jag köper en Tesla till så måste jag behålla den "gamla" så att vi har två stycken här, då har man iaf ett bra alternativ om den ena är på verkstad (inga loaners om
det är försäkringsärenden) osv

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack!
GiGurra och Bjelkes är nog bland de bästa inläggen imo.
Jag har ju bedömts som en onyanserad Teslafanatiker med glädjekalkyler....
....fast utan bil.
Visst är inte Tesla ofelbara. De är ju även ett nytt företag inom en branch som är omöjlig att etablera sig i om man inte är extremt nischad (typ Königsegg)
I o f s ÄR ju Tesla extremt nischad med sitt koncept, drivlina och laddstruktur.
Men vad jag menar är att allt för många avfärdar Tesla som FÖR dyr, oprövad ”ny” teknik, ohållbart ägande mm bara för att man är väldigt konservativ i sin syn på bilar och bilägande. (Nu menar jag ingen här inne på forumet, utan personer i min omgivning som vägrar tänka det minsta utanför boxen) Givetvis är inte elbilsägande något för den breda massan än. Några argument för det kom fram väldigt tydligt i föregående inlägg. Däremot tror jag att flera, i likhet med mig, borde lyfta sin blick och ta fram miniräknaren. Det stora ”problemet” är ju (i mitt fall, och i mångas fall här på forumet) att man har svårt att tänka sig något annat än el under huven när man en gång provat. I mitt fall blev det ju t.o.m så att vi kommer överge husvagnslivet bara för att slippa dieselknattret. Att vi samtidigt sparar 40” skattade slantar/år på bytet ser vi bara som en bonus. Givetvis är målet en roligare, trevligare och lite större bil (i nuläget endast Tesla) - men tills dess får eGolfen som ska byggas till hösten duga.
GiGurra och Bjelkes är nog bland de bästa inläggen imo.
Jag har ju bedömts som en onyanserad Teslafanatiker med glädjekalkyler....
....fast utan bil.

Visst är inte Tesla ofelbara. De är ju även ett nytt företag inom en branch som är omöjlig att etablera sig i om man inte är extremt nischad (typ Königsegg)
I o f s ÄR ju Tesla extremt nischad med sitt koncept, drivlina och laddstruktur.
Men vad jag menar är att allt för många avfärdar Tesla som FÖR dyr, oprövad ”ny” teknik, ohållbart ägande mm bara för att man är väldigt konservativ i sin syn på bilar och bilägande. (Nu menar jag ingen här inne på forumet, utan personer i min omgivning som vägrar tänka det minsta utanför boxen) Givetvis är inte elbilsägande något för den breda massan än. Några argument för det kom fram väldigt tydligt i föregående inlägg. Däremot tror jag att flera, i likhet med mig, borde lyfta sin blick och ta fram miniräknaren. Det stora ”problemet” är ju (i mitt fall, och i mångas fall här på forumet) att man har svårt att tänka sig något annat än el under huven när man en gång provat. I mitt fall blev det ju t.o.m så att vi kommer överge husvagnslivet bara för att slippa dieselknattret. Att vi samtidigt sparar 40” skattade slantar/år på bytet ser vi bara som en bonus. Givetvis är målet en roligare, trevligare och lite större bil (i nuläget endast Tesla) - men tills dess får eGolfen som ska byggas till hösten duga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24