Tänkte att TS behöver lite stöd här och kanske vill höra liknande upplevelser med Tesla, eller så är det bara jag som känner för att natt-rant:a!
Får säga att jag håller med TS i mycket. Min egen upplevelse efter 6 månader med Tesla är hatkärlek

.
Första tiden med Tesla var en rejäl besvikelse. Man visste ju att man gav sig in lite i beta-land, och att Tesla är ökända för kvalitetsproblem, men det var klart värre än jag först hade tänkt mig

. Efter ett par månaders ägande så har det ljusnat lite. Har nog haft min bil inne närmre 10 ggr

, men nu är de flesta allvarliga irritationsmomenten åtgärdade. Fortfarande ett par designmissar som inte går att göra något åt (de flesta vinterväder-relaterade). Totalt antal issues åtgärdade hmm.. 20 kanske? Värt att nämna är att min bil är/var en CPO (begagnad 2016 facelift S90D Ap1 köpt genom Tesla), men föregående ägare måste ha struntat i precis allt

, eller så är jag sjukt petig

. De lånebilar jag haft har varit i princip samma skick som min, ev ännu värre ;P.
Genomgående rätt dålig kvalitet, både materialval och hur det sedan montering/de tekniska lösningarna. Undantaget är väl mjukvara där Tesla har nått mycket längre än konkurrenterna. Mina tidigare bilar har varit i helt andra prisklasser (<= 200 kkr), men kan säga att hårdvarumässigt så känns fortfarande min VW Golf betydligt mkt mer robust och väl ihopsatt än min model S.
SC är lite hit and miss. Ibland blir det hur bra som helst, man får tid i princip direkt och bilen servas med grädde på moset. Andra gånger verkar dom få hårdprioritera och inte ha resurserna att serva folks bilar. Genomgående tema är att man behandlas ungefär på samma sätt som av firmor som säljer datorkomponenter. Lite för mkt SBS som utgångspunkt, innan man hunnit bygga upp egen "trovärdighet" mot SC. Hade varit trevligare (och väl kanske förväntat i denna prisklass?) att dom utgår ifrån att kunden har rätt? Annan peak till SC är dom hemskt gärna får låta en prata med tekniker oftare. Väldigt mkt som försvinner i kommunikationen mellan mig, deras service-personal och den slutliga teknikern. Kvalitetstänket saknas även hos service-personalen. Dom vill nog väl, och gör allt vad dom kan, men förutsättningarna är nog rätt extrema kan jag tänka mig. Har vi tur kanske de får lite breathing-room om Tesla når lönsamhet mha model3?
Sämst? Ljudsystemet... har det s.k. "ultra hifi"-systemet, men det känns ibland som PC speaker + baslåda

. SC tog in för att titta men hittade inga fel/tyckte det lät precis som deras referensbilar de jämförde med. Planen är att hitta något eftermarknadssystem.
Näst sämst: sätena slits mer på 1 månad i teslan än vad de gjort på flera år i min gamla VW

.
3e plats på skitlistan: regnsensorn, värdelös

. (SC har bytt den 1 gg men den är fortfarande på gränsen till oanvändbar)
Ok, det var det negativa.
Här kommer det egentligen stora "problemet" med att äga en Tesla. Jag kan inte längre tänka mig en ICE-bil. Och ska man gå all in på elbil så gäller förstås att den går att lita på när det gäller drift, räckvidd, snabbladdning, över tid hållbara batterier, vinterprestanda, och att det finns ett ordentligt laddnätverk. Helt plötsligt är enda alternativen X och S. De vanliga bilmärkena skryter med att de har en bil ute inom x år, men det krävs ju bra mkt mer än bara en bilmodell. Det krävs ett helt ekosystem, och här är Tesla ensamt anser jag. Sedan känns också traditionella bil-"cockpits" så otroligt trögarbetade. I teslan kan du styra allt från context-känsliga kontroller på ratten. Andra bilar har dedikerade kontroller för allt, röriga menyer, stenålders rent sagt, och en mini-infotainment-skärm som man knappt ser något på.