Sida 2 av 3

Re: Model 3 teardown

Postat: 28 apr 2018 11:13
av LarsL
Det tar enorma resurser att optimera en design. De etablerade tillverkarna har 10-tusentals konstruktörer som sitter och pillar med varje liten detalj på varje plåtbit. Inte ovanligt att det tar ett år att införa en liten enkel ändring på detalj, med heltids sysselsat ingenjör.
Tesla har inte råd eller tid med det OCH de ska inte lägga resurserna där nu heller! Nu gäller det att få ut Model 3, Model Y och Semi. De kommer att revelationerna värden även om de inte är perfekta. För trots dessa brister så är Model 3 överlägset allt annat.

Re: Model 3 teardown

Postat: 28 apr 2018 11:51
av frippan
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.

Re: Model 3 teardown

Postat: 28 apr 2018 13:12
av Geni87
frippan skrev:
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.
Precis. Och när det gäller att sammanfoga en mängd plåtdetaljer till en bilkaross blir det enormt komplexa toleranskedjor att ta hänsyn till. Har man tänkt lite "fel" på ett ställe kan det påverka glipor och annat flera meter bort... Sånt lär man sig inte på en kvart utan det är något som biltillverkarna har byggt upp under en lång tid, men Teslas köp av t.ex. Grohmann lär skynda på den processen. :)

Re: Model 3 teardown

Postat: 01 maj 2018 10:50
av snowtroll
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?

Re: Model 3 teardown

Postat: 01 maj 2018 13:10
av lator
snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
De pratar vid något tillfälle om just det att det kan vara utformning för den kommande 4-hjuldrivna versionen. Detta är dock inte hela sanningen då en del anmärkningar gäller detaljer som rimligen inte kan ha med detta att göra... :?

Re: Model 3 teardown

Postat: 01 maj 2018 14:40
av LarsL
snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
Nej, det tror jag inte. Jag tror det handlar om detaljer som inte optimerats. Konstruktören har alltså gjort en detalj som klara belastningarna och uppfyller funktionskraven men han har inte sedan gått tillbaka ett par extra var och optimerat detaljen. Det hör arbetet är riktigt resurskrävande och det har Tesla varken råd eller tid med. Helt rätt i det läge de är i nu, som sagt.

Re: Model 3 teardown

Postat: 02 maj 2018 09:38
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
Jo självklart förutsätter jag att montörerna inte har tummen mitt i handen. Det jag menade var att om man _kan_ montera t.ex. en konsol upp ner, då är den felkonstruerad. Montören i fråga måste ha varit relativt nyanställd, och nej, han passade nog inte som montör. Och jo, på de flesta företag även i Sverige hade han fått sluta efter sin provanställning.

Re: Model 3 teardown

Postat: 02 maj 2018 10:30
av Mickep
Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.

Re: Model 3 teardown

Postat: 02 maj 2018 10:33
av Geni87
Mickep skrev:
Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Var det inte främst anställda inom solenergidelen som fick gå?

Re: Model 3 teardown

Postat: 03 maj 2018 16:21
av Pontus
Här är en mer neutral eller Tesla vinklad artikell om denna Teardown:
http://www.motortrend.com/news/tesla-mo ... E4D6E95B96

Re: Model 3 teardown

Postat: 03 maj 2018 22:49
av Svenssons
Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...


Re: Model 3 teardown

Postat: 04 maj 2018 06:18
av frippan
Svenssons skrev:
Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...

Tänkte precis på samma sak när jag tittade på klippet. Frågan är vem som får betalt av vem? Bild

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 19:04
av bjelkeman
Monro är färdiga med sin ”tear down”. Slutsats: Tesla tjänar mycket pengar på varje Model 3 och ”a lot of crow being eaten around here” (man fick ät upp sina ord).


Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 19:38
av lator
Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650. :shock:
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.

Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då? :?

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 21:20
av Geni87
lator skrev:
Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650. :shock:
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.

Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då? :?
50% mer effekt säger han väl. Har läst någonstans att en fulladdad Teslaspecad 2170-cell innehåller ca 70% mer energi än vad en 18650-cell gör. Hur det är med effekten vet jag inte, men det bör röra sig om liknande siffror iaf sett till peakeffekt.

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 22:11
av Pontus
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 22:18
av Geni87
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har läst 3400 mAh för 18650 och 5750 mAh för 21700. Dessa ska dock vara kalkylerade värden baserat på diverse "källor", så jag vet inte hur exakta de är. Den nominella spänningen ska vara 3.7V för båda typerna.

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 22:28
av nek0
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 22:42
av Henrik Torphammar
nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 22:50
av nek0
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)
Skojade bara :) Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 åren

Re: Model 3 teardown

Postat: 16 jul 2018 23:52
av Henrik Torphammar
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)
Skojade bara :) Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 åren
Jag förstod det. Dock antagligen få som faktiskt mätt dem.

Re: Model 3 teardown

Postat: 17 jul 2018 00:52
av lator
Var inte orolig, Henke. Du är inte ensam men inget testat har varit så uselt... :(

Re: Model 3 teardown

Postat: 17 jul 2018 06:53
av nek0
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)
Skojade bara :) Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 åren
Jag förstod det. Dock antagligen få som faktiskt mätt dem.
Här slutade jag med mätningarna :)

Re: Model 3 teardown

Postat: 17 jul 2018 10:20
av carl-pedal
Haha!

Stabilt att stava fel på etiketten! Då behöver man inte mäta, dom skulle aldrig våga överdriva kapacitet med såna etiketter! :D

Re: Model 3 teardown

Postat: 23 jul 2018 22:05
av TeslaTissel
Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:

Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!

Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra. ;)

http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/