Model S & framtida batteristorlek?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model S & framtida batteristorlek?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
"Med dagens 100kWh batteri så kommer man mellan 30-40 mil. "

Jag kommer upp till 46 mil på sommaren och 31 mil vid -24 grader på vintern med min S75D, med en hastighet på 80-90kmh.

Nog kommer man väl över 50 mil med en S100D på sommaren?
Jo, fast det där med 80-90 är ju så gynnsamt det kan bli. De flesta kör ju mer motorväg och mer stad. Vi pratar väl verklig räckvidd?

Förra helgen körde jag först Uppsala-Sala-Uppsala och fick en förbrukning på runt 190 Wh/km vilket är ganska bra med 21" fälgarna tycker jag. På söndagen körde jag Uppsala-Gröna Lund-Uppsala och fick en förbrukning på runt 220 Wh/km.

Det är en rätt stor skillnad och beror ju på skillnaden mellan landsväg och motorväg + stad. Vädret var likadant, sträckan ungefär densamma osv osv. Så de där 50 landsvägsmilen blir ju "bara" dryg 40 mil med en tuffare (och kanske mer typisk?) typ av körning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag körde Stockholm - Västerås - Stockholm för någon helg sedan. Snittförbrukning på typ 200 Wh/km och jag gick aldrig under 110 km/h på motorvägen, autopiloten var inställd på 130 km/h. Var lite regn på vägen dit med.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag körde Stockholm - Västerås - Stockholm för någon helg sedan. Snittförbrukning på typ 200 Wh/km och jag gick aldrig under 110 km/h på motorvägen, autopiloten var inställd på 130 km/h. Var lite regn på vägen dit med.
Ja det låter ju bra. 19"?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja det låter ju bra. 19"?
Japp, 19”. Är själv förvånad över hur långt man kommer.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

WOMBAT73 skrev:
Förstår ni nu varför jag är den minsta nörden här.
:D :lol: Visste är det kul o ha dessa "nördar". Utan er hade man inte hängt på detta forumet! ;) :)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Skåne=>söder om Tjockhult=>Skåne gick på~270 med en X, inom ramen för bibehållet körkort..
Skriv svar