Tesla tjänstebil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla tjänstebil?

Inlägg av Pontus »

Om du ska övertyga din arbetsgivare så kanske du bör tänka på att restvärdet är en risk för företaget. Säg att ni satt det till 400 tkr och ni lyckas sälja bilen för bara 350 tkr då är det företaget som får betala mellanskillnaden men å andra sidan får företaget mellanskillnaden om ni får 450 tkr för bilen efter leasingperioden. Det är en av anledningarna till att företaget gärna sätter restvärdet till lite mindre än vad man tror att bilen kommer att vara värd.
Så det är en risk som de kanske kommer att påpeka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
Det där med kontant eller inte. Min Chef är av en annan åsikt, men ja det får han stå för så att säga ;) :P
Det är ju busenkelt att räkna på. Du ställer upp totalkostnaden vid leasing med avdrag av halva momsen på ena sidan, och på andra sidan kan du kolla vad kontantköp utan avdrag av moms plus alternativkostnad för det satsade kapitalet landar på. Med dagens låga leasingräntor finns det inte en chans att det är billigare att köpa kontant, särskilt inte om du räknar med alternativkostnaden (dvs att om du har kapitalet men väljer att leasa, så kan du istället investera det kapitalet på något annat sätt och få en avkastning på åtminstone ett par procent under tiden).
Daniel skrev:
Det man får göra är helt enkelt en enkel excel där man ställer upp dessa delar för teslan, samt lägger till försäkring, service, däck för båda bilarna (uppskattade kostnader) samt bensinkostnader för den "vanliga" bilen.
Ungefär som det Excel-blad jag länkade in ett par poster upp? ;)
Pontus skrev:
Om du ska övertyga din arbetsgivare så kanske du bör tänka på att restvärdet är en risk för företaget. Säg att ni satt det till 400 tkr och ni lyckas sälja bilen för bara 350 tkr då är det företaget som får betala mellanskillnaden men å andra sidan får företaget mellanskillnaden om ni får 450 tkr för bilen efter leasingperioden. Det är en av anledningarna till att företaget gärna sätter restvärdet till lite mindre än vad man tror att bilen kommer att vara värd.
Så det är en risk som de kanske kommer att påpeka.
Just där har ju Teslan faktiskt en stor fördel, eftersom Tesla garanterar ett restvärde på minst 50% (om man leasar eller köper på lån - inte om man köper kontant).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:

Just där har ju Teslan faktiskt en stor fördel, eftersom Tesla garanterar ett restvärde på minst 50% (om man leasar eller köper på lån - inte om man köper kontant).
Dock gäller det bara vid leasing från deras hovleverantör av leasing. Fler kanske har som jag bara två bolag att välja på då min arbetsgivare bara samarbetar med dessa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

danni skrev:
Först och främst: du ska inte köpa en bil kontant i ett företag. Då får du inte dra av någon moms alls (om du inte bedriver verksamhet som taxi, likbil, körskolelärare eller ett par till saker).
Jag skulle vilja se någon köra Tesla som likbil, man får nog köra med luckan bak öppen då och kistan sticker nog ut lite.
Men va gör man inte för att slippa skatten! :lol:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

G F skrev:
danni skrev:
Först och främst: du ska inte köpa en bil kontant i ett företag. Då får du inte dra av någon moms alls (om du inte bedriver verksamhet som taxi, likbil, körskolelärare eller ett par till saker).
Jag skulle vilja se någon köra Tesla som likbil, man får nog köra med luckan bak öppen då och kistan sticker nog ut lite.
Men va gör man inte för att slippa skatten! :lol:
Glassbil finns ju redan men jag tror nog att de kan stänga luckan:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Du kan också ta mellanskillnaden som ett nettolöneavdrag. Då är det ingen förmån för dig längre i skattehänseende och så är förmånsvärdet borta för dig. Något utrustad S85D hamnar på 5000 kr i förmånsvärdet. Skillnaden i kostnader för företaget jämfört med en vanlig bil hamnar ungefär där också. (lägre servicekostnad etc) Du slipper skatta ca 2500 på förmånsvärdet. De andra 2500 som är dina ökade privata kostnader kan du mentalt kvitta mot sparade bränslekostnader. Nollsummespel men en betydligt roligare, bättre, miljövänligare och snabbare bil :D Kanske dyker det upp några "lagerbilar" S85D till gamla priset inom kort om du har tur....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Intressant, särskilt nu med 70D, menar ni att jag kan ta leasingkostnaden som står på Teslas beställnings sida och betala den innan skatt, moms (halva) och arbetsgivaravgift som en sk personalbil? Men det ses väl ändå som en förmån och jag måste betala förmånsskatten?

Måste så klart övertala arbetsgivaren om att det här är en bra idé, men borde ju gå bra om ingen kostnad eller administration faller på företaget. Antar att det finns leasingbilar som tar hand om hela den delen.

Någon hade gjort ett excel-dokument med uträkningar, men jag kan inte hitta det nu. Känns ju med lite lätt huvudräkning som att det kan matcha min privata bil inkl bränslekostnaden.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Intressant, särskilt nu med 70D, menar ni att jag kan ta leasingkostnaden som står på Teslas beställnings sida och betala den innan skatt, moms (halva) och arbetsgivaravgift som en sk personalbil? Men det ses väl ändå som en förmån och jag måste betala förmånsskatten?

Måste så klart övertala arbetsgivaren om att det här är en bra idé, men borde ju gå bra om ingen kostnad eller administration faller på företaget. Antar att det finns leasingbilar som tar hand om hela den delen.

Någon hade gjort ett excel-dokument med uträkningar, men jag kan inte hitta det nu. Känns ju med lite lätt huvudräkning som att det kan matcha min privata bil inkl bränslekostnaden.
Ja, du kan lägga upp det så att företaget sänker din lön och betalar för bilen med de pengarna. Förmånsskatten kommer du dock inte undan. Tänk också på att leasingkostnaden som står på beställningssidan är med 20% kontantinsats - vill du lägga upp det helt som en månadskostnad med 0% kontant blir månadskostnaden såklart avsevärt mycket högre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

stefan007 skrev:
Du kan också ta mellanskillnaden som ett nettolöneavdrag. Då är det ingen förmån för dig längre i skattehänseende och så är förmånsvärdet borta för dig...
Jo, det här lät ju lite för bra...

Men det är ju intressant med personalbils konceptet ändå. Det skulle ju kunna bli lite som ROT eller RUT fast för elbilar, lite synd bara att företaget och därmed jante måste vara inblandade. Nåja, vore intressant att räkna så får man ta diskussionen med ekonomiavdelningen sedan.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
LarsL skrev:

Ja, du kan lägga upp det så att företaget sänker din lön och betalar för bilen med de pengarna. Förmånsskatten kommer du dock inte undan. Tänk också på att leasingkostnaden som står på beställningssidan är med 20% kontantinsats - vill du lägga upp det helt som en månadskostnad med 0% kontant blir månadskostnaden såklart avsevärt mycket högre.
Om man tar billigaste bilen på företagsledning så står det 6215 kr/månaden och sen restvärde 313180 kr. Ska man betala kontantinsats utöver det eller är inte så att man betalar 6215 kr/månaden och sen 313180 kr efter dem tre åren när man ska köpa ut bilen? Har inte bra koll på företagsleasing kan jag erkänna.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

vigge50 skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:

Om man tar billigaste bilen på företagsledning så står det 6215 kr/månaden och sen restvärde 313180 kr. Ska man betala kontantinsats utöver det eller är inte så att man betalar 6215 kr/månaden och sen 313180 kr efter dem tre åren när man ska köpa ut bilen? Har inte bra koll på företagsleasing kan jag erkänna.
Det måste tillkomma en kontantinsats på ca 20% annars går inte siffrorna ihop.
(6215*36=223740 vilket är betydligt mindre en restvärdet (50%) med 313180

/tib
vigge50

Inlägg av vigge50 »

tib skrev:

Det måste tillkomma en kontantinsats på ca 20% annars går inte siffrorna ihop.
(6215*36=223740 vilket är betydligt mindre en restvärdet (50%) med 313180

/tib
Läste nu längst ner på sidan att det är 20% först förhöjd hyra.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Man måste nog vara egenföretagare för att kunna köra Teslas leasing om inte företaget man jobbar på är ok med att hantera en hel del administration. Bilar ska försäkras, skattas, ha däck, servas, osv...
Men det finns företag som sköter hela personalbilsupplägget och gör det på ett sånt sätt att det blir kostnadsmeutralt för företaget man jobbar på. På en Tesla blir det extremt förmånligt då förmånsvärdet är väldigt lågt jämfört med leasingkostnaden.
Leasingkostnaden blir dock betydligt mycket högre än vad Tesla anger om man ska ha 0% kontant och 30-40% restvärde. Sen är Teslas siffra ex moms och om man inte som anställd kör mer än 100 mil per år i tjänsten så ör det full moms, annars halv.
Så det finns en del fällor att gå i, men i slutändan blev Teslan flr mig billigare per månad än den privatfinansierade BMW 520 jag hade innan när allt räknades med. Och det är helt klart värt det extra strulet...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

LarsL skrev:

Tar du bruttolöneavdra får du betala förmånsvärdet. Skattemyndigheten har ju ingen koll på att du sänker din lön och går miste om arbetsgivaravgift och skatt. Du tappar även pension och semesterpengar. Betalar du med nettolöneavdrag är ju bilen ingen förmån längre och betalar du samma eller mer än förmånsvärdet behöver du följaktligen inte skatta för din ickeförmån... Har du ingen tjänstebil idag och inga kostnader att jämföra med kanske det är lika bra att köpa den privat, om du ändå ska finansiera företagets kostnader för den.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

stefan007 skrev:
LarsL skrev:

Tar du bruttolöneavdra får du betala förmånsvärdet. Skattemyndigheten har ju ingen koll på att du sänker din lön och går miste om arbetsgivaravgift och skatt. Du tappar även pension och semesterpengar. Betalar du med nettolöneavdrag är ju bilen ingen förmån längre och betalar du samma eller mer än förmånsvärdet behöver du följaktligen inte skatta för din ickeförmån... Har du ingen tjänstebil idag och inga kostnader att jämföra med kanske det är lika bra att köpa den privat, om du ändå ska finansiera företagets kostnader för den.
Fast i och med det kraftigt nedsatta förmånsvärdet blir det ändå otvetydigt billigare att ta en Tesla på företaget om möjligheten finns. Vad man kan göra om man vill trolla bort förmånsvärdet är att ta nettolöneavdrag upp till förmånsvärdet och sen bruttolöneavdrag ovanför det. Det blir dock på kronan exakt samma sak som att ta bruttolöneavdrag och sen betala förmånsskatten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

matbl skrev:
...
Men det finns företag som sköter hela personalbilsupplägget och gör det på ett sånt sätt att det blir kostnadsmeutralt för företaget man jobbar på. ...
Har ni någon länk till ett företag som har den här tjänsten. Vore ju intressant att se vad de ska ha för den tjänsten och om då min arbetsgivare tycker det är ok, de behöver ju inget göra.

Har räknat lite på en 85D och det är ju inte helt orimliga siffror. Man kapar ju statligskatt på den här upplägget :) .
Någon som vet när förmånsvärdet på 70D kommer eller som har en gissning på vad det kan bli? Kanske räcker det med en 70D, får kanske vänta tills det finns någon att provköra och då finns säkert förmånsvärdet framme.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

LarsL skrev:
matbl skrev:
...
Men det finns företag som sköter hela personalbilsupplägget och gör det på ett sånt sätt att det blir kostnadsmeutralt för företaget man jobbar på. ...
Har ni någon länk till ett företag som har den här tjänsten.
Svea Leasing är bra på detta och administrerar många Teslor.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Elektrokungen skrev:
LarsL skrev:
matbl skrev:
...
Har ni någon länk till ett företag som har den här tjänsten.
Svea Leasing är bra på detta och administrerar många Teslor.
Och hos oss är det autoplan... Borde finnas en uppsjö fler dessutom.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar