Sida 2 av 2
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 01 jun 2018 11:45
av Smutt
Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 01 jun 2018 19:44
av joel80
Smutt skrev:joel80 skrev:Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Fast dom flesta miljon bilar säljs ju redan nu typ momsfritt pga dom är företagsägda vilket gör att först dras halva momsen bort och sen 60000kr kvar blir 40000kr moms
Momsen är 20% när man drar av den så på en miljon bil är den 200000kr
De flesta bilar leasas på 3 år. Halva momsen får dras av under leasingtiden. De flesta har restvärde på ca 50%. Man drar alltså av ungefär en fjärdedel av bilens moms. På en miljonbil blir avdraget ca 50k. Det är en rätt stor skillnad mot att få dra av all moms.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 16:16
av mati
Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag
inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla
vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 17:13
av joel80
mati skrev:Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag
inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla
vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.
Jag håller med om att hoppet 150k till 300k är rent omöjligt för de flesta. Min dyraste privata bil jag köpt var vår V60 T4F. Den kostade då ca 190k, cashade ca 100k (bl.a från tidigare bilen) och lånade resten.
Lånekostnaden hamnade på runt 2000kr. (48 mån) Jag skulle kunna ökat den med 1000-1500kr/månaden med elbil och ändå gått plus pga minskad soppa-kostnad och service.. Om det nu hade funnits en motsvarande begagnad elbil för kring 250k.
Så att man kan gå upp ett steg i pris för elbil bör stämma för de flesta, men lite beroende på hur mycket man kör så blir totalägandet olika.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 18:14
av Tars
mati skrev:Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag
inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla
vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.
Har också hört det...

Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 19:09
av Smutt
Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 19:44
av Walker
Smutt skrev:Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Den här diskussionen låter bekant...
Nu ska jag inte gräva ner mig i den, men
man måste ha en plan för värdetappet. Själva KOSTNADEN/mån för en miljonbil (läs Tesla) med dagens räntor (OM man får låna, vill säga) är inte mer än för en fossilbil i 250” klassen. Man betalar ca 15” i räntor per år istället för dryga 20” i bränslepengar. Det som kostar är den dagen man vill byta (betala tillbaka lånet). Har man då inget kapital att ta smällen med så sitter man illa till. Har man däremot t.ex ett bundet kapital som fastighet eller mark som man tänkt sig avyttra blir inte smällen för svettig. (Hoppas jag inte trampat på några ömma tår nu - i så fall: f’låt)
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 19:49
av Yxel
Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer

Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 02 jun 2018 20:24
av Walker
Yxel skrev:Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer

Vågade inte rulla in den bollen....
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 02:13
av joel80
Det är väldigt, väldigt många som absolut inte kan få ett blancolån på 150k eller för den delen 300k. Att sen också slanta upp 20% av 300k i kontantinsats... Nej nu lever ni som tror så i en liten bubbla tror jag nog.
Bankerna/långivarna gör sen också tyvärr ingen skillnad på fossildriven bil och elbil. Dom räknar inte bränslebesparingen som en förmildrande omständighet.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 10:39
av Gustafsson
Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 10:43
av Ric
Gustafsson skrev:Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
.
Gissningsvis kan leasade bilar få tillbaka all moms vid export, men jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 11:18
av Gustafsson
Ric skrev:Gustafsson skrev:Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
.
Gissningsvis kan leasade bilar få tillbaka all moms vid export, men jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller.
Så kan det kanske vara, på dessa bilar är ju bara den moms som redan leasats bort betald, momsen på restskulden återstår ju att betala när bilarna inte är momssmittade.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 11:34
av Leo
Först får man supermiljöpremien i Sverige (40000/60000).
Sen verkar elbilarna (Leaf, e-Golf, Zoe, i3) haft större värdeminskning i Sverige än Norge.
Slutligen lyfter importören i Norge bort momsen på inköpspriset på den begagnade bilen.
Resultat =förmånligt att köpa en svensk begagnad elbil (som ej är momssmittad) och sen importera till Norge. Tack vare att man då tillgodogör sig båda ländernas ”olika subentioner” ihop med olika värdeminskning.
Blir ju ännu mer intressant framöver med 60000kr i premie. Visst man måste då köpa minst 6mån gamla bilar framöver men det är nog så det sett ut tidigare också. Främst typ 1-3år gamla elbilar som gått på export.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 13:20
av Mickep
Sedan måste man beakta att priserna i norge överlag är absurda. Det är en anledning att gränshandeln är så populärt. Det innebär ju inte att svenska konsumenterna skall se varornas "rätta värde" och glatt betala överpris, utan det är för att norska kronan är så stark. Men det är givetvis ett problem att elbilar försvinner från svenska marknaden. Men om vi vänder på det vad skulle krävas för att svensken skall ta över ägandeskapet mitt framför näsan på de då snopa norrmännen. Ett enormt prisfall givetvis men det gör det endast ytterligare attraktivt så det som återstår att göra det ytterst kostsamt att exportera utanför eu (dvs norge). Så stora subventioner för att göra inköpet attraktivt och skyddstullar för att det inte är enbart norrmän som tar del av det hela.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 13:25
av joel80
Dom har ju precis som oss ett väldigt underskott på elbilar sett till efterfrågan. Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
När produktionen på elbilar börjar klättra uppåt och begagnatmarknaden i båda länderna ökar kommer det nog stabiliseras lite.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 13:49
av Ric
joel80 skrev:Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
Vi vet inte om de vill betala mer eftersom de inte behöver betala momsen.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 15:13
av joel80
Ric skrev:joel80 skrev:Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
Vi vet inte om de vill betala mer eftersom de inte behöver betala momsen.
För de som säljer blir det ju så att dom betalar mer. Såg det utifrån säljarens perspektiv.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 16:48
av LarsL
Finns erbjudande om ett års leasing av Leaf nu, begränsad till 1200mil. Planen är ju med storsannolikhet att dessa ska exporteras efter det året.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Postat: 03 jun 2018 22:08
av Monark1954
Kravet på samma ägare i 6 månader måste väl åtminstone tvinga ut bilarna i svensk trafik eller går en kalkyl ihop att lagra bilen och sälja den som ny i Norge?
Tänkte först att svenska begagnat priser inte påverkar en Leasing lösning som är kalkylerad med export till Norge, men är det lika lönsamt att sälja dem i Sverige efter avslutad leasing hade ju det varit ett alternativ. Dock inget vi kan påverka.
Enligt DN motor 26 maj, 26% av bilarna som registrerades mellan 2012 och 2015 har exporteras. Med stora variationer mellan bilmärken. Viss balans kanske uppstår med brist på begagnade och begagnatpriser. Vi som köper privat får billigare ägande så bilen säljs?
Leo gör troligtvis en riktig bedömning att nya premien locka än mer till export.
Med fördel elbil på förmåns och tjänstebilmarknaden samt vid privatköp får vi hoppas att nya premien ändå skyndar på ökningen av elbilar i Sverige.