Re: VW-hybrid på supercharger?
Postat: 07 jun 2018 11:15
Haha, det var ju bra då. 

Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?Jocce skrev:Tror detta beror på okunskap.
Som någon nämnde, Superchargerns kontakt är samma som Typ2 = den passar i bilen = man provar. (Dessutom har man hört att Teslas laddning är gratis).
De flesta som köper, framförallt Laddhybrid, är inte speciellt insatta.
Jag har fått ha "Laddskola" med mina kollegor här, förklarat att vissa laddare är gratis, vissa inte, att man behöver flera olika kort osv.
I kollegans XC60 ingick inte ens en Typ2 kabel så den fick köpas separat.
/Jocce
Geni87 skrev:
Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?
Problemet är att folk kollar inte. Folk pluggar in, går därifrån och tror att allt fungerar.bylund skrev:Klart är det okunskap, och jag skulle också ha testat om jag inte visste bättre. Jag kanske inte hade stått kvar om det inte laddade dock...
Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.Jocce skrev:Problemet är att folk kollar inte. Folk pluggar in, går därifrån och tror att allt fungerar.bylund skrev:Klart är det okunskap, och jag skulle också ha testat om jag inte visste bättre. Jag kanske inte hade stått kvar om det inte laddade dock...
Vi som MÅSTE ha ström lär oss kolla att det laddar (UMC åt fel håll om inte annat)
/Jocce
Enda stället jag inte kollar är nog hemma, men oftast behöver jag inte laddningen där.Hedman skrev:
Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.
Jo jag brukar kolla på appen efter en stund och det var då jag såg...Jocce skrev:Enda stället jag inte kollar är nog hemma, men oftast behöver jag inte laddningen där.Hedman skrev:
Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.
På Suc osv kollar jag alltid, för att se att man får bra fart osv också
/Jocce
Jag har fått frågan när jag laddade: "Är det de där som är E-85?".....mati skrev:Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
Typ 2 - Typ 2 ingick inte ens när jag fick min Ioniq Electric...Geni87 skrev:Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?Jocce skrev:Tror detta beror på okunskap.
Som någon nämnde, Superchargerns kontakt är samma som Typ2 = den passar i bilen = man provar. (Dessutom har man hört att Teslas laddning är gratis).
De flesta som köper, framförallt Laddhybrid, är inte speciellt insatta.
Jag har fått ha "Laddskola" med mina kollegor här, förklarat att vissa laddare är gratis, vissa inte, att man behöver flera olika kort osv.
I kollegans XC60 ingick inte ens en Typ2 kabel så den fick köpas separat.
/Jocce