Sida 2 av 3

Re: Idle fee

Postat: 08 jun 2018 11:19
av Jocce
Teslaspolen skrev:
Kanske, men det är väl det att den låser laddluckan igen inom en minut eller så, så om ingen drar loss sladden så löser nog det inte problemet i alla fall.
Värt att prova och se vad som händer iallafall ;)


/Jocce

Re: Idle fee

Postat: 08 jun 2018 12:32
av Svenssons
Jocce skrev:
Teslaspolen skrev:
Kanske, men det är väl det att den låser laddluckan igen inom en minut eller så, så om ingen drar loss sladden så löser nog det inte problemet i alla fall.
Värt att prova och se vad som händer iallafall ;)


/Jocce
Kanske får man de där 5 minuterna som man har på sig att koppla bort kabeln också. Oavsett så skulle det gå att ha en app som triggar upplåsningen med ett kort intervall men det lär inte bli långvarigt, Tesla lär ju upptäcka att en bil återkommande under längre tid låser upp laddluckan på sin laddade bil.

Re: Idle fee

Postat: 08 jun 2018 13:22
av Remuz
Löser det genom att sätta sin 90D på att ladda 100%. Tar typ 1h40min, längre tid än jag nånsin varit vid en suc :)

Re: Idle fee

Postat: 08 jun 2018 13:45
av Jocce
Remuz skrev:
Löser det genom att sätta sin 90D på att ladda 100%. Tar typ 1h40min, längre tid än jag nånsin varit vid en suc :)

På min resa till och från Antibes stod jag en hel natt på en SuC i Tyskland. Dock en ganska tom sådan och åkte direkt på morgonen. Detta var dock innan Idle-feen var aktuell.


/Jocce

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 09:44
av jpetters
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 09:56
av Arild
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 09:58
av Tars
Arild skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 10:01
av Arild
Tars skrev:
Arild skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.
Korrekt, men går det vidare till Tesla? Är det tidpunkt och idle status de trackar också på DC. Det har de aldrig aviserat. :!:

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 10:15
av jpetters
Hypotetiskt så har ju Tesla möjlighet att få denna information via bilens uppkoppling och med position + laddar så borde det vara möjligt. Men det är sannolikt en bugg.

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 19:54
av leiflodde
Jag har fått informationen från Tesla Malmö att varje gång man kopplar upp sin bil på laddnätvärket så körs en kontroll av bilens status och om något är fel kontaktas man.

Även om jag fått felmeddelande har ingen kontaktat mig.

Någon som blivit kontaktad ?

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 21:51
av HelectriC
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Det gäller bara Jonathan och lillebror ;)

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 22:53
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Det gäller bara Jonathan och lillebror ;)
Tror du att Skorpan kör Tesla?

Han är väl bara typ 10 år eller nått. Fast han har kanske betalat 54.000:- extra och fått ”Total självkörningsförmåga”.

Det är väl i just fantasivärlden som det skulle kunna fungera. ;)

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 22:58
av jpetters
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild

Re: Idle fee

Postat: 16 aug 2018 23:02
av Nicke Nyfiken
jpetters skrev:
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild
Det gick säkert som på räls...

Re: Idle fee

Postat: 17 aug 2018 06:34
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild
Det gick säkert som på räls...
Ja man har ju hört om dom där "elvägarna" lixom... borde väl funka... :lol:

Re: Idle fee

Postat: 22 aug 2018 19:37
av TiborBlomhall
Fick lite info om Idle fees för destination charging från Tesla:

Det kommer en mjukvaruuppdatering inom två veckor som eliminerar meddelande ”Idle fees för Destination Charging”. Inga debiteringar för Destination Charging kommer att synas på skärmen hälsar Tesla som ber om ursäkt för detta felaktiga meddelande som visats i några få bilar.

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 08:42
av vigge50
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.

När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min

https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 09:26
av Remuz
Dyrt som attan nu. 528kr/h

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:01
av ellerstrom
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering.

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:03
av OfarligTesla
ellerstrom skrev:
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Äntligen! Förhoppningsvis kan de snart göra regler mot att folk laddar till 100% regelbundet för att undgå dessa avgifter också.

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:04
av Remuz
Att stänga ner suc är ju en utmärkt lösning. Nu känner jag inte att detta drabbar mig alls då jag alltid har 100% inställt på resa och det tar en mindre oändlighet att nå dit. Så jäkla kul är det inte på suc. Med min X60D lyckades jag dock ofta ladda fullt, det tog inte så lång tid från tom till full (40min vill jag minnas).

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:06
av MaLund13
vigge50 skrev:
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.

När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min

https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
Det lägre priset gäller när laddstationen är minst 50% full. Är den mindre full än så drabbas man inte av idle fees alls.

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:31
av Remuz
Undrar hur det blir med loaners? Får ju ingen notis där då man inte har dom i appen :)

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 10:58
av Bjorn
ellerstrom skrev:
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.

Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.

Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.

Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.

Re: Idle fee

Postat: 20 sep 2018 11:44
av Remuz
Vore fint med lite DC bredvid suc som man kan toppa upp på om man vill hänga länge