Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
@Verdi, ja, jag menar auto lane change på motorvägar. Jag har avståndet inställt mellan 5 och 7. Allt annat är ju olagligt och känns alldeles på tok för nära.

Jag ligger ju aldrig bakom en bil med avstånd 1 utan har det bara för att kunna gå ut i vänsterfil utan onödigt tidig inbromsning.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
+1
33 år bakom ratten och aldrig krockat. Kör ni så illa eller bara hittar på .
Har kört minst 10 000mil med bilar som har autobroms och har aldrig upplevt att bilen bromsar själv.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Foluke »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
+1
33 år bakom ratten och aldrig krockat. Kör ni så illa eller bara hittar på .
Har kört minst 10 000mil med bilar som har autobroms och har aldrig upplevt att bilen bromsar själv.
Det går väl snart att få fram statistiken antal olyckor med Tesla och "jämförbara" bilar? Hur som helst är det bekvämt och känns säkert.
APn gör nog också att man kör lugnare. Jag ser nästa aldrig Teslor i provocerande hastigheter!
Model S P85D,
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av icreate »

Statistik är aldrig sanning.
Elon hävdar att autopiloten inkopplad ger färre olyckor. Han räknar olyckorna och visar statistik.
Det som inte framgår av någon statistik är ju hur många olyckor som INTE ägt rum. Autopiloten har säkert förhindrat olyckor som ni beskriver i tråden, men kanske hade ni inte ens hamnat i den situationen om ni kört utan autopilot. En människa ser längre än autopiloten och kan fortfarande göra bedömningar som inte en dator klarar av. Vi undviker olyckor många gånger per dag...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

icreate skrev:
Statistik är aldrig sanning.
Elon hävdar att autopiloten inkopplad ger färre olyckor. Han räknar olyckorna och visar statistik.
Det som inte framgår av någon statistik är ju hur många olyckor som INTE ägt rum. Autopiloten har säkert förhindrat olyckor som ni beskriver i tråden, men kanske hade ni inte ens hamnat i den situationen om ni kört utan autopilot. En människa ser längre än autopiloten och kan fortfarande göra bedömningar som inte en dator klarar av. Vi undviker olyckor många gånger per dag...
Det som jämfördes av Elon var ju samma bilmodel med och utan AP och antalet olyckor per körda kilometer. Spelar ingen roll om människan ser längre, gör bedömningar som datorn inte klarar av och undviker olyckor om det visar sig att om bilmodellen körs 100 000 km med AP så inträffar X antal olyckor och om den körs utan AP så inträffar 2*X olyckor. Visst är det möjligt att körningen utan AP har undvikit fler olyckor bara för att förarna utan AP har satt sig i fler situationer med risk för olyckor men i slutändan är det ju ändå antalet olyckor per körd kilometer som räknas.
Foluke skrev:
Det går väl snart att få fram statistiken antal olyckor med Tesla och "jämförbara" bilar? Hur som helst är det bekvämt och känns säkert.
APn gör nog också att man kör lugnare. Jag ser nästa aldrig Teslor i provocerande hastigheter!
Själv kör jag bra mycket lugnare med AP än utan, dels för att AP inte kan köras för fort eller aggresivt och dels för att jag inte känner mig lika stressad när jag har AP igång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Limbster »

Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
nöjd med min Ampera tillsvidare
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
AP = falsk trygghet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
Fast där låter det som att det är fler olyckor per bil jämfört med andra dyrare motsvarande modeller. Dock pekar man även på att Model S oftast kör fler kilometer än de andra bilarna. Det är ju olyckor per kilometer och inte bil som är det intressanta och sedan kan jag även tänka mig att det är lite skillnad på förarna mellan Model S och de andra bilarna som den jämförs med. Tror inte det är lika mycket "gubbkörning" i en Model S t.ex. men om detta vet gubben (dvs jag...) inte så mycket...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Leo »

Börjar också undra hur bilarna körs? Kanske man överskattar hur ofta en olycka ”skulle ha hänt”?

Annars låter det som att flera varit ovanligt ”olycksutsatta” senaste året, eller att man vanligtvis krockar vart och vart annat år? (Vilket jag inte tror så många här gör) sen kan man bli påkörd, köra på djur osv. Men det är ju inget systemen Teslan idag kan hantera vidare bra.

Visst är olika automatiska system bra men rimligtvis borde det inte vara sååå ofta systemen är det enda som räddar en?

De flesta Teslaägare kör ju ganska mycket mil och borde då vara erfarna förare som brukar ha bra möjligheter att undvika ”småolyckor” som ofta beror på ”ouppmärksamhet”.

Har nog haft adaptiv farthållare i de flesta bilar de senaste 8 åren. Upplever nog ”säkerhetsfunktionerna” aktiverats kanske 1ggr/år MEN oftast utan att en olycka skulle ha skett ändå. Kanske 1gång under den här perioden (8år) har de förhindrat att jag touchat in i framförvarande vid kökörning med plötsligt stopp. Då kör jag drygt 3000mil/år och har inte heller krockat senaste 10åren. Skulle också tro att jag kör ganska ”normalt” då det gäller hastighet och hur ”aggresivt” jag kör.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
Fast där låter det som att det är fler olyckor per bil jämfört med andra dyrare motsvarande modeller. Dock pekar man även på att Model S oftast kör fler kilometer än de andra bilarna. Det är ju olyckor per kilometer och inte bil som är det intressanta och sedan kan jag även tänka mig att det är lite skillnad på förarna mellan Model S och de andra bilarna som den jämförs med. Tror inte det är lika mycket "gubbkörning" i en Model S t.ex. men om detta vet gubben (dvs jag...) inte så mycket...
De korrigerade för att teslan körde mer. 37% mer olyckor per körd mile och 64 % mer per bil.
De flesta tesla jag sett har kört lungt och förståndigt, kan det tänkas bero på den kraftiga acclerationen som gör att man kommer i osynk med övrig trafik? Jag upplevde i början när jag körde MC att jag var med om många sitsutioner som lätt kunnat bli en olycka, insåg ganska snabbt att man med MC inte rör sig som övriga trafikanter och helt enkelt skapar farliga sitautioner även om man håller sig inom lagens gränser.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
AP = falsk trygghet.
"That feature has already been involved in a few fatal crashes but is still available on Tesla models." Skriver man så får jag för mig att skribenten har en egen agenda. Misstänkliggöra något. I detta fallet AP.
Model S P85D,
Verdi

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
AP = falsk trygghet.
"That feature has already been involved in a few fatal crashes but is still available on Tesla models." Skriver man så får jag för mig att skribenten har en egen agenda. Misstänkliggöra något. I detta fallet AP.

Det verkar finnas väldigt många inom Tesla-kretsar som litar alldeles för mycket på sin AP. Det tipsas om att klämma fast apelsiner/bollar i ratten för att lura systemet att tro att man håller i ratten osv. Jag tycker verkligen att tekniken inte är redo riktigt för såna saker. Tanken är inte att man ska kunna sitta och fippla med mobilen, läsa eller göra nåt annat. Man måste ha full fokus på trafiken ändå och man är själv ansvarig för sitt fordon. Går något fel kan man dö, eller döda. T ex så verkar inte AP väja för cyklister och gående. Vilket kan förekomma på landsvägar...
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Limbster »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
AP = falsk trygghet.
"That feature has already been involved in a few fatal crashes but is still available on Tesla models." Skriver man så får jag för mig att skribenten har en egen agenda. Misstänkliggöra något. I detta fallet AP.
Att skribenten har en agenda är en sak, men den undersökning han hänvisar till visar tydliga och mycket allvarliga problem. Att bara blunda för det pga man inte håller med skribenten är mycket oklokt.

Jag hade varit mycket nyfiken på att se statistik för Norge och Sverige oxå. Min subjektiva uppfattning är att de Tesla förare jag sett/mött i Sverige kör lugnare och bättre än snittet. Om det är så och de ändå är med om fler olyckor får man såklart försöka utröna vad det kan tänkas bero på.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5988
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Remuz »

Jag kan bara tala för mig själv, men innan ap så kryssade jag med min Toyota som en tok för att tjäna varje meter. Varje sekund i en kö var en förlorad sekund. Nu med ap så aktiverar jag och sedan sitter jag och mail. Skiter helt i bilarna som kastar sig in framför för tiden är inte bortslösad i samma utsträckning och det har dör mig reduserat stress.

Sedan finns det tillfällen då teslan har lite motsatt effekt, tex vid rödljus.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Foluke »

Limbster skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Model S är tyvärr en riktig olyckskorp oavsett AP och ja det syns såklart på försäkringskostnaden.

http://driving.ca/tesla/model-s/auto-ne ... uxury-cars
AP = falsk trygghet.
"That feature has already been involved in a few fatal crashes but is still available on Tesla models." Skriver man så får jag för mig att skribenten har en egen agenda. Misstänkliggöra något. I detta fallet AP.
Att skribenten har en agenda är en sak, men den undersökning han hänvisar till visar tydliga och mycket allvarliga problem. Att bara blunda för det pga man inte håller med skribenten är mycket oklokt.

Jag hade varit mycket nyfiken på att se statistik för Norge och Sverige oxå. Min subjektiva uppfattning är att de Tesla förare jag sett/mött i Sverige kör lugnare och bättre än snittet. Om det är så och de ändå är med om fler olyckor får man såklart försöka utröna vad det kan tänkas bero på.
"Fatal crashes" skriver han. Proportioner och eftertanke. Det jag läst om dödliga olyckor tyder på missbruk från föraren. Typ "förbjud alla tåg för att folk har blivit dödade på obevakad järnvägsövergång".
Model S P85D,
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag ifrågasätter deras underlag starkt, de säger sig ha hämtat in information om hur långt bilarna kört (med mera) via CARFAX och säger själva att många bilar hade väldigt lite data och de då extrapolerat. De som kör Tesla är ju inte direkt kända för att gå på årlig service så det finns ju inte alltid kontinuerlig uppföljning av körsträckan för att få ett vettigt underlag på detta. För övrigt kunde jag bara se i deras undersökning att de kollat på bilar från 2012-2015, dvs var väl många av bilarna utan AP till att börja med?

Vi kan enkelt se på försäkringskostnaderna för trafikförsäkring i Sverige att försäkringsbolagen inte anser att Teslor är inblandade i olyckor i någon direkt avvikande omfattning än motsvarande fossilbilar. Det diffar ju mellan olika märken och modeller och även om Teslan inte är bland de billigaste står den inte ut som mycket dyrare.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mjwahl »

Total fake News post som trådskaparen gör sig skyldig till. Har ägt två teslor båda med AP 1. Jag har varit med om flertalet (ca 15 st) tillfällen där AP bestämt sig gör att gasa eller svänga i absolut fel tidpunkt. Hade jag inte varit med och tagit över kommandot hade jag knappast lagt in dessa inlägg på forumet. AP 1 är en cool feature men totalt livsfarlig att lita på.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

Det är väl ingen som säger att man skall lita på AutoPiloten för att köra åt en. Jag ser dock att möjligheten att "se" en inbromsning av bilen framför den jag ser som väldigt bra. Den har varnat mig ett par gånger och gjort att jag antagligen sluppit en panikinbromsning då min bil börjat bromsa innan bilen jag själv ser börjat bromsa.

Visst har jag varit med om att AP har svängt till eller gasat vid fel tillfälle. Gasningen sker enbart när jag har satt den på en högre hastighet än vad bilen framför mig kör i och sedan kommer t.ex. en rondell. Då gasar bilen i fel läge men det är ju helt mitt fel, jag vet ju om begränsningen. Svängningarna den kan göra ibland kan vara lite skrämande men märkt nu när jag testat att låta den svänga att den faktiskt räddar upp situationen. Säger inte att den alltid kommer göra det och jag vill poängtera att man alltid måste vara uppmärksam på bilkörningen och alltid vara beredd att ta över.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
Det är väl ingen som säger att man skall lita på AutoPiloten för att köra åt en. Jag ser dock att möjligheten att "se" en inbromsning av bilen framför den jag ser som väldigt bra. Dem har varnat mig ett par gånger och gjort att jag antagligen sluppit en panikinbromsning då min bil börjat bromsa innan bilen jag själv ser börjat bromsa.

Visst har jag varit med om att AP har svängt till eller gasat vid fel tillfälle. Gasningen sker enbart när jag har satt den på en högre hastighet än vad bilen framför mig kör i och sedan kommer t.ex. en rondell. Då gasar bilen i fel läge men det är ju helt mitt fel, jag vet ju om begränsningen. Svängningarna den kan göra ibland kan vara lite skrämande men märkt nu när jag testat att låta den svänga att den faktiskt räddar upp situationen. Säger inte att den alltid kommer göra det och jag vill poängtera att man alltid måste vara uppmärksam på bilkörningen och alltid vara beredd att ta över.
Absolut, men det är vilseledande att hävda att AP i sitt nuvarande utförande förhindrar olyckor per se. AP är en cool feature om föraren förstår begränsningarna. Det kanske är ca 5 % av ägarna som verkligen förstår hur deras bil fungerar. De flesta ägnar sig åt rent önsketänkande.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
+1
33 år bakom ratten och aldrig krockat. Kör ni så illa eller bara hittar på .
Har kört minst 10 000mil med bilar som har autobroms och har aldrig upplevt att bilen bromsar själv.
Kört ca 12000mil på senaste 2,5 åren med Teslor... 2 seriösa olyckorna är folk som väjt in mot mig, från "döda vinkeln-hållet".. där bilen har väjt åt sidan innan jag sett att det hänt ens. Också varit så att en bil tvärnitat framför bilen som var framför mig, så jag såg inga bromsljus... bilen skrek bara(kollisionsvarningen som jag ställt in på early) och jag bromsade...

Teslaförare farliga? eller att när man är så pass mycket ute i trafiken som vi, kör ca 6-8000 mil om året, så möter man många idioter i trafiken. Snacka om korkad kommentar, blev lite irriterad faktiskt. Kan istället lägga energin på att hylla de fantastiska säkerhetsfunktioner den här bilen har...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av rockard »

tehjimos skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
+1
33 år bakom ratten och aldrig krockat. Kör ni så illa eller bara hittar på .
Har kört minst 10 000mil med bilar som har autobroms och har aldrig upplevt att bilen bromsar själv.
Kört ca 12000mil på senaste 2,5 åren med Teslor... 2 seriösa olyckorna är folk som väjt in mot mig, från "döda vinkeln-hållet".. där bilen har väjt åt sidan innan jag sett att det hänt ens. Också varit så att en bil tvärnitat framför bilen som var framför mig, så jag såg inga bromsljus... bilen skrek bara(kollisionsvarningen som jag ställt in på early) och jag bromsade...

Teslaförare farliga? eller att när man är så pass mycket ute i trafiken som vi, kör ca 6-8000 mil om året, så möter man många idioter i trafiken. Snacka om korkad kommentar, blev lite irriterad faktiskt. Kan istället lägga energin på att hylla de fantastiska säkerhetsfunktioner den här bilen har...
Bli irriterad du, men när folk påstår att de skulle ha varit med om flertalet svåra olyckor om året utan de säkerhetsfunktioner som AP erbjuder, då får man antingen tro att de överdrivet AP:s förträfflighet grovt, eller att det är som Verdi säger, att Teslaförare är farliga i trafiken.

EDIT: I båda dina exempel låter det lite som det senare faktiskt. Självklart måste du hålla koll på fordon bredvid dig, speciellt när du ligger i dess döda vinkel. Om AP måste göra det åt dig är du rätt illa ute. Och självklart måste du hålla avstånd så du hinner stanna. När bilen framför dig började bromsa pga bilen framför den, då måste du väl sett bromsljus? Antingen hjälpte AP dig få en mjukare inbromsning snarare än undvek olycka, eller så håller du inte avstånd när du kör.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

rockard skrev:
tehjimos skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
tehjimos skrev:
förhindrat 2 seriösa olyckor, och säkert 8-9st mindre olyckor på ca 12 000mil(blandat AP1 & 2).
Känns som om Teslaförare är farliga. Tur att AP finns!
+1
33 år bakom ratten och aldrig krockat. Kör ni så illa eller bara hittar på .
Har kört minst 10 000mil med bilar som har autobroms och har aldrig upplevt att bilen bromsar själv.
Kört ca 12000mil på senaste 2,5 åren med Teslor... 2 seriösa olyckorna är folk som väjt in mot mig, från "döda vinkeln-hållet".. där bilen har väjt åt sidan innan jag sett att det hänt ens. Också varit så att en bil tvärnitat framför bilen som var framför mig, så jag såg inga bromsljus... bilen skrek bara(kollisionsvarningen som jag ställt in på early) och jag bromsade...

Teslaförare farliga? eller att när man är så pass mycket ute i trafiken som vi, kör ca 6-8000 mil om året, så möter man många idioter i trafiken. Snacka om korkad kommentar, blev lite irriterad faktiskt. Kan istället lägga energin på att hylla de fantastiska säkerhetsfunktioner den här bilen har...
Bli irriterad du, men när folk påstår att de skulle ha varit med om flertalet svåra olyckor om året utan de säkerhetsfunktioner som AP erbjuder, då får man antingen tro att de överdrivet AP:s förträfflighet grovt, eller att det är som Verdi säger, att Teslaförare är farliga i trafiken.

EDIT: I båda dina exempel låter det lite som det senare faktiskt. Självklart måste du hålla koll på fordon bredvid dig, speciellt när du ligger i dess döda vinkel. Om AP måste göra det åt dig är du rätt illa ute. Och självklart måste du hålla avstånd så du hinner stanna. När bilen framför dig började bromsa pga bilen framför den, då måste du väl sett bromsljus? Antingen hjälpte AP dig få en mjukare inbromsning snarare än undvek olycka, eller så håller du inte avstånd när du kör.
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av rockard »

tehjimos skrev:
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.
Svart X75D -17
Skriv svar