Re: Ny på forumet och beställt en elbil...
Postat: 16 aug 2018 15:37
Tänkte ta mig friheten och summera mina tankar efter första tiden med en elbil och Zoe’n.
Vi har haft denna bil nu i en dryg månad och den har rullat lite över 120 mil nu.
Som flera skrev i tidigare inlägg att man kommer mer och mer ta elbilen stämde mycket väl, står båda bilarna hemma och man skall i väg på något ärende i närområdet så tar man Zoe’n.
Visst, många gånger har man nu tagit elbilen bara för att det är nyhetens behag men man tar även den för att den är rolig att köra. Känns mentalt också bättre att inte behöva starta dieseln för att ta sig till mataffären 2 km bort. Däremot om jag skall åka iväg en längre sträcka blir det Volvon och mest beroende på att jag får känningar i ryggen efter en stund. Går inte att komma ifrån att Volvo kan detta med stolar till bilar…
Snittet bilen har ”dragit” är ca 1,55 kWh/mil och har inte kört på ECO-läget speciellt mycket då fläkten i detta läge inte orkar få bilen svalare… Men frågan om man kommer att köra på Eco i vinter då man även vill ha värmen?
Har jag upptäckt något negativt med elbil då? Det spontana är att det väl kända detta med att det inte går att ha ett drag på bilen (vet, finns lösning som stavas MX…) samt att jag egentligen vill ha mer plåt omkring mig för känslan om säkrare bil (samma här, vet att lösningen stavas MS eller MX) men då dessa lösningar inte ligger inom de ekonomiska ramarna just nu får man leva med det.
Några ytterligare negativa saker jag upptäck är dock mer kopplat mot bilmodellen som är att den är som en plåtburk när man stänger dörrarna (som de flesta småbilar), ett extremt dåligt halv- och helljus (LED-ramp blir ett måste…), ljudet i stereon kommer inte upp mot Volvon trots att vi valde Bose-modellen och kanske för de som endast har en bil är att det inte finns någon snabbladdare.
För vår del kommer det inte vara ett problem med avsaknaden av snabbladdare då denna i princip alltid kommer att laddas hemma på uppfarten, skulle tro att längsta resan kommer bli Stockholm t.o.r. som blir ca 20 mil. Man behöver inte ens tänka på laddning då också, samt om man någon gång tar bilen till arbetet finns det motorvärmarstolpe man kan snika lite på och då åker man ”gratis” hem.
Det positiva då, det är lika roligt varje gång att åka iväg. Den är f-n så mycket roligare att åka iväg med än Volvon, det är tyst och en annorlunda känsla som jag helt klart kommer vilja ha mer av.
Är övertygad om att vi kommer få ändra milen gällande batterihyran snart då den kommer gå längre än vad föregångaren gjorde bara för att det är kul att köra den.
Sen att man alltid åker iväg med full ”tank” gör att man inte kommer behöva tänka på om bränslet räcker (samt att man kommer slippa höra orden – Lampan lyser, kan du tanka bilen).
Utfallet av detta (som flera påpekade…) är att det kommer bli en ytterligare elbil.
Frågan är bara när… samt vilken?
När det gäller vilken vet jag inte än. Har dock några krav som jag inte riktigt vill avstå ifrån.
Dessa är adaptiv farthållare, regnsensor, bra ljud för musik, HF för telefonen, snabbladdning, bra halv/helljus, inte vit eller svart bl.a.
Läser man lite här på forumet så kan man nästan tolka att Teslan bara uppfyller detta med snabbladdningen…
Första tanken jag har är att vänta över vintern för att utvärdera hur det fungerar med Zoe’n för att sedan ta ett beslut. Då kanske även Kia har fått tummen ur och mer information om Niro’n finns, men som det ser ut just nu kanske en e-Golf ändå är det man skall ha?. Den bör i alla fall ha bättre stolar än Zoe’n.
Skulle man boka en e-Golf nu blir det väl leverans till våren?
Undrar om man kan kliva av en bokning om det visar sig att detta med elbil inte fungerar som vi tror på vintern?
Det egentliga riktigt stora (i-lands) bekymret blir detta med avsaknad av dragkrok om det blir ytterligare en elbil, men med lite planering går detta att lösa. Jag kan låna fars bil som har drag. Skulle man snabbt behöva använda släpet för att t.ex. åka och kasta sopor får man väl låna någon grannes bil. Speciellt tänker jag nu på en (som f.n. inte vet om dessa tankar…) som lånar mitt släp, och får jag inte låna hans bil så behöver han inte låna släpet heller.
Det är resorna till fjällen som kan bli bekymret då vi åker med släp efter och takbox är inget alternativ, men att låna fars bil är som sagt inget problem bara man planerar.
Annars finns det alltid nödlösningen att hyra en bil med drag dessa gånger eller så införskaffar man sig en äldre bensin-kombi med drag. Fast det är kanske lite overkill med ett ytterligare fordon?
Sorry, trodde inte riktigt att det skulle bli en novell när jag började...
Vi har haft denna bil nu i en dryg månad och den har rullat lite över 120 mil nu.
Som flera skrev i tidigare inlägg att man kommer mer och mer ta elbilen stämde mycket väl, står båda bilarna hemma och man skall i väg på något ärende i närområdet så tar man Zoe’n.
Visst, många gånger har man nu tagit elbilen bara för att det är nyhetens behag men man tar även den för att den är rolig att köra. Känns mentalt också bättre att inte behöva starta dieseln för att ta sig till mataffären 2 km bort. Däremot om jag skall åka iväg en längre sträcka blir det Volvon och mest beroende på att jag får känningar i ryggen efter en stund. Går inte att komma ifrån att Volvo kan detta med stolar till bilar…
Snittet bilen har ”dragit” är ca 1,55 kWh/mil och har inte kört på ECO-läget speciellt mycket då fläkten i detta läge inte orkar få bilen svalare… Men frågan om man kommer att köra på Eco i vinter då man även vill ha värmen?
Har jag upptäckt något negativt med elbil då? Det spontana är att det väl kända detta med att det inte går att ha ett drag på bilen (vet, finns lösning som stavas MX…) samt att jag egentligen vill ha mer plåt omkring mig för känslan om säkrare bil (samma här, vet att lösningen stavas MS eller MX) men då dessa lösningar inte ligger inom de ekonomiska ramarna just nu får man leva med det.
Några ytterligare negativa saker jag upptäck är dock mer kopplat mot bilmodellen som är att den är som en plåtburk när man stänger dörrarna (som de flesta småbilar), ett extremt dåligt halv- och helljus (LED-ramp blir ett måste…), ljudet i stereon kommer inte upp mot Volvon trots att vi valde Bose-modellen och kanske för de som endast har en bil är att det inte finns någon snabbladdare.
För vår del kommer det inte vara ett problem med avsaknaden av snabbladdare då denna i princip alltid kommer att laddas hemma på uppfarten, skulle tro att längsta resan kommer bli Stockholm t.o.r. som blir ca 20 mil. Man behöver inte ens tänka på laddning då också, samt om man någon gång tar bilen till arbetet finns det motorvärmarstolpe man kan snika lite på och då åker man ”gratis” hem.
Det positiva då, det är lika roligt varje gång att åka iväg. Den är f-n så mycket roligare att åka iväg med än Volvon, det är tyst och en annorlunda känsla som jag helt klart kommer vilja ha mer av.
Är övertygad om att vi kommer få ändra milen gällande batterihyran snart då den kommer gå längre än vad föregångaren gjorde bara för att det är kul att köra den.
Sen att man alltid åker iväg med full ”tank” gör att man inte kommer behöva tänka på om bränslet räcker (samt att man kommer slippa höra orden – Lampan lyser, kan du tanka bilen).
Utfallet av detta (som flera påpekade…) är att det kommer bli en ytterligare elbil.
Frågan är bara när… samt vilken?
När det gäller vilken vet jag inte än. Har dock några krav som jag inte riktigt vill avstå ifrån.
Dessa är adaptiv farthållare, regnsensor, bra ljud för musik, HF för telefonen, snabbladdning, bra halv/helljus, inte vit eller svart bl.a.
Läser man lite här på forumet så kan man nästan tolka att Teslan bara uppfyller detta med snabbladdningen…
Första tanken jag har är att vänta över vintern för att utvärdera hur det fungerar med Zoe’n för att sedan ta ett beslut. Då kanske även Kia har fått tummen ur och mer information om Niro’n finns, men som det ser ut just nu kanske en e-Golf ändå är det man skall ha?. Den bör i alla fall ha bättre stolar än Zoe’n.
Skulle man boka en e-Golf nu blir det väl leverans till våren?
Undrar om man kan kliva av en bokning om det visar sig att detta med elbil inte fungerar som vi tror på vintern?
Det egentliga riktigt stora (i-lands) bekymret blir detta med avsaknad av dragkrok om det blir ytterligare en elbil, men med lite planering går detta att lösa. Jag kan låna fars bil som har drag. Skulle man snabbt behöva använda släpet för att t.ex. åka och kasta sopor får man väl låna någon grannes bil. Speciellt tänker jag nu på en (som f.n. inte vet om dessa tankar…) som lånar mitt släp, och får jag inte låna hans bil så behöver han inte låna släpet heller.
Det är resorna till fjällen som kan bli bekymret då vi åker med släp efter och takbox är inget alternativ, men att låna fars bil är som sagt inget problem bara man planerar.
Annars finns det alltid nödlösningen att hyra en bil med drag dessa gånger eller så införskaffar man sig en äldre bensin-kombi med drag. Fast det är kanske lite overkill med ett ytterligare fordon?
Sorry, trodde inte riktigt att det skulle bli en novell när jag började...