Sida 2 av 2

Re: Engelskt test av AP

Postat: 23 jun 2018 14:10
av Limbster
Testet är gjort på uppdrag från engelska försäkringsbolag

Re: Engelskt test av AP

Postat: 23 jun 2018 14:56
av Wir
mati skrev:
Legato skrev:
Wir skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
7 är väl betydligt längre än 3 sekunder.... Såg någon skriva att siffran skulle motsvara antalet sekunder, det tror jag inte stämmer spridningen är inte så stor. Men jag räknade ungefärligt med min inställd på 3 och tyckte den låg på 2,5-3 sekunder. 7:an skulle jag gissa motsvarar 4-5 sekunder.
Jag upplever att det beror på hur fort man kör. I långsam kötrafik är 7 alldeles för mycket tycker jag. Då lämnar den ett orimligt stort avstånd till framförvarande bil. Då funkar det med 1 eller 2 utan problem. Men i motorvägsfart är 7 på gränsen till olagligt.
Jo, jag kör också på 1:an i långsam kötrafik. 7 på motorväg och oftast annars också, gillar att ha lite avstånd.

Re: Engelskt test av AP

Postat: 23 jun 2018 18:26
av TeslaX Anders
Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Jag har kört Tesla sedan februari 2017, ca 4200 mil såhär långt.
Min erfarenhet är att AP på Teslan fungerar mkt bra sedan de senaste uppdateringarna. Det räcker att hålla en hand lätt på ratten vid ca kl 16 resp kl. 8 då det blir ett lagom "motstånd" för AP funktionen och inga "Hold the wheel"påminnelser dyker upp. Skulle så ändå ske räcker det med en lätt liten vickning med ratten för att AP skall bli nöjd.
Är det värt pengarna med AP? Ja det tycker jag. Tänk efter en stund på hur mycket hårdvara resp mjukvara som behövs för att detta skall fungera. Och NEJ det är ingen självkörande funktion. Det är ett komplement spec vid långkörning på större vägar och ffa på motorvägar.

Man kan inte sitta och pilla sig i naveln (eller var man nu pillar sig) och släppa blicken resp kontrollen över sin körning. DU är ansvarig!

Jag tycker personligen att inställning 6-7 på adaptiva farthållaren ger ett säkert avstånd till framförvarande bil. Även vid kökörning är det bra att hålla avståndet till framförvarande med 6-7 för då kan dessa fartdårar/egoister som alltid skall knö sig, ta sig in lättare och då flyter trafiken bättre(har slutat att reta upp mig på dessa typer vilket håller ner min stressnivå betydligt). Dessutom är ju en av de vanligaste olyckstyperna just kökrockar i rusningstrafik, och då blir det köer...
Tycker personligen att det är väldigt mycket gnäll här på forumet ang vissa saker runt AP funktionen mm.
Det är tråkigt att vissa uppenbarligen fått måndagsexemplar men vad jag förstått går det mesta att lösa och Tesla Service och support är enligt min erfarenhet härifrån Mölndal, helt suveräna. Alltid lånebil(hände aldrig på Bilia/Volvo trots ny dyr bil), mkt service inriktad personal. Jag har också haft en del saker som behövt åtgärdas men är bilen perfekt. Så tror jag att det är för de flesta av oss(hoppas jag).

Ta det lugnt och njut i sommartrafiken.

Re: Engelskt test av AP

Postat: 23 jun 2018 20:59
av e5m1r
TeslaX Anders skrev:
Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Jag har kört Tesla sedan februari 2017, ca 4200 mil såhär långt.
Min erfarenhet är att AP på Teslan fungerar mkt bra sedan de senaste uppdateringarna. Det räcker att hålla en hand lätt på ratten vid ca kl 16 resp kl. 8 då det blir ett lagom "motstånd" för AP funktionen och inga "Hold the wheel"påminnelser dyker upp. Skulle så ändå ske räcker det med en lätt liten vickning med ratten för att AP skall bli nöjd.
Är det värt pengarna med AP? Ja det tycker jag. Tänk efter en stund på hur mycket hårdvara resp mjukvara som behövs för att detta skall fungera. Och NEJ det är ingen självkörande funktion. Det är ett komplement spec vid långkörning på större vägar och ffa på motorvägar.

Man kan inte sitta och pilla sig i naveln (eller var man nu pillar sig) och släppa blicken resp kontrollen över sin körning. DU är ansvarig!

Jag tycker personligen att inställning 6-7 på adaptiva farthållaren ger ett säkert avstånd till framförvarande bil. Även vid kökörning är det bra att hålla avståndet till framförvarande med 6-7 för då kan dessa fartdårar/egoister som alltid skall knö sig, ta sig in lättare och då flyter trafiken bättre(har slutat att reta upp mig på dessa typer vilket håller ner min stressnivå betydligt). Dessutom är ju en av de vanligaste olyckstyperna just kökrockar i rusningstrafik, och då blir det köer...
Tycker personligen att det är väldigt mycket gnäll här på forumet ang vissa saker runt AP funktionen mm.
Det är tråkigt att vissa uppenbarligen fått måndagsexemplar men vad jag förstått går det mesta att lösa och Tesla Service och support är enligt min erfarenhet härifrån Mölndal, helt suveräna. Alltid lånebil(hände aldrig på Bilia/Volvo trots ny dyr bil), mkt service inriktad personal. Jag har också haft en del saker som behövt åtgärdas men är bilen perfekt. Så tror jag att det är för de flesta av oss(hoppas jag).

Ta det lugnt och njut i sommartrafiken.
Vi som haft AP från dag 1 så ser vi både förbättringar ( pålitlighet vad den klarar osv ) och försämringar ( funktioner händer på ratten osv )