Håller med dig Mati,
Känner också mig mycket mer utvilad i teslan än i tidigare fossilbilar. Körde senast på skidsemester 100 mil själv utan att känna mig speciellt trött, nu senast 58 mil det också utan bekymmer. Tidigare delade vi chaufförskapet, men nu behövs det knappt nu iom alla små laddpauser efter vägen.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 18:34
av Kriper
Har tillbringat större delen av våren med att handleda döttrarna vid deras övningskörning i en Audi A4 1,8t -04. Alltså, känslan när man sveper iväg i Teslan är ju magisk efter många timmar i en ICE-hink.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 18:49
av Simon
mati skrev:
Jag kan väl börja med det som var bra, nämligen Volvos stolar.
JA! Min rumpa längtar tills Volvo börjar göra vettiga elbilar.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 18:56
av Remuz
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 19:30
av leiflodde
Igår var det nära att jag krockade i en rondell och lyckades precis bromsa för tanten som körde rakt ut framför mig
Tänkte då på om sommarens Europa resa skulle bli i en ICE vilket skulle kännts otänkbart.
Så skadad har man blivit med åren och tänkte t o m på att boka ett flyg istället
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 20:32
av mati
leiflodde skrev:
Igår var det nära att jag krockade i en rondell och lyckades precis bromsa för tanten som körde rakt ut framför mig
Tänkte då på om sommarens Europa resa skulle bli i en ICE vilket skulle kännts otänkbart.
Så skadad har man blivit med åren och tänkte t o m på att boka ett flyg istället
Nä, jag hade nog avstått helt och hållet om alternativen hade varit ice-bil eller flyg. Tur att du lyckades att inte köra in i tanten. Jag har blivit extremt överförsiktig med tanke på att minsta plåtskada skulle kunna innebära att bilen är borta i flera månader. Visserligen använder vi nästan alltid e-Golfen men när den är upptagen vill jag absolut inte köra brumbrum-pött-pött-bil.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 20:44
av chpaulin
Teslaspolen skrev:
chpaulin skrev:
Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018???
Vissa har inte råd med annat... Andra har bara otur när dom tänker.
Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Jo det är klart att plånboken sätter stopp för de flesta att köpa en elbil men måste man välja en motor som inte har någon framtid alls.
Mitt tips till dem som skall köpa ny bil är att följa nedan prioordning:
Kolla om du hittar en elbil som passar både plånbok och ditt körmönster
Kolla om du hittar en laddhybrid som passar både plånbok och miljön (alltså inte maskerade miljömonster som Volvo XC90 T8)
Köp en begagnad bensinare, de kommer åtminstone få rulla lite längre än dieslarna och stor del av miljöskadan är redan skedd
Köp en ny snål bensinare
Ta bussen, cykla eller gå
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 21:02
av Niklas Z
Den prioriteringsordningen håller jag verkligen med om.
Min bensinbil är snart sex år gammal och det får gå åtminstone tills Model 3 finns tillgänglig i Sverige. Att köpa en ny dieselbil finns inte på kartan.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 05 jul 2018 21:15
av mati
Det finns en punkt till, nånstans mitt emellan 1 och 3. Och det är att man kanske ska fundera på att behålla den befintliga bilen ett tag till. Om något år eller två lär punkt 1 bli lättare att uppnå. Om man däremot idag bestämmer sig för punkt 2 eller sämre kan det bli jobbigt om några år.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 06 jul 2018 02:47
av lator
Remuz skrev:
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Hmm... Du verkar inte så låst till BMW och Volvo...
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 06 jul 2018 06:55
av mati
lator skrev:
Remuz skrev:
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Hmm... Du verkar inte så låst till BMW och Volvo...
Privat får man ju förhoppningsvis köra vad man vill.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 06 jul 2018 12:59
av Simon
chpaulin skrev:
Ta bussen, cykla eller gå
Kolla om du hittar en elbil som passar både plånbok och ditt körmönster
Kolla om du hittar en laddhybrid som passar både plånbok och miljön (alltså inte maskerade miljömonster som Volvo XC90 T8)
Köp en begagnad bensinare, de kommer åtminstone få rulla lite längre än dieslarna och stor del av miljöskadan är redan skedd
Köp en ny snål bensinare
Fixed it for you...
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 07 jul 2018 14:07
av taliz
Tycker min dieselvolvo är rätt snål. Körde från Borås till norra Öland för några dar sedan, 38 mil på 14l soppa. Mycket 80 vägar och bara 5-10kmh plus här å där pga fartkameror och trafik.
Med det sagt längtar jag till jag blir av med den. Har fått byta EGR en gång redan på det år jag ägt den. Skulle inte förvåna mig om det krävs snart igen då jag kör mycket korta sträckor.
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Långresa i ny fossilbi
Postat: 08 jul 2018 11:44
av hanty
Har ofrivilligt fått köra V90 T4 de senaste 6 veckorna då illvillig medtrafikant knäckte bakre hjulupphängningen på Tesla. håller medom det som sagts tidigare där Teslan, något förvånande, har klar bättre lastutrymmen. Jag har dock hittat t funktioner på Volvon som funger bättre än på Teslan: på ytterbackspeglarna visas en blinkande orange varning när fordon befinner sig i den "döda vinkeln". Vidare blinkar backsensorerna rött när cyklar, gående ol närmar sig från sidan när man backar, bra vid skymd sikt. Små detaljer men faktiskt mycket användbara. Annars är det bara bedrövligt att vara utan en "riktig bil" under hela semestern. Trist att Tesla har så erbarmligt långa leveranstider på reservdelar.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 08 jul 2018 13:41
av mati
Naturligvtis är Volvon i många punkter betydligt bättre än Teslan, om man nu bortser från den bedrövliga drivlinan. Teslan saknar väldigt mycket av sånt som jag betraktar som standardfunktioner i moderna bilar. Man behöver bara gå till vår e-Golf om man vill hitta en massa fina finesser som Teslan inte har, bl a det du beskriver. Varning för korsande trafik bakom bilen är väldigt bra. Men eftersom Tesla inte har radar där bakåt blir det svårt att åtstadkomma enbart med ultraljudssensorerna.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 08 jul 2018 21:58
av nek0
mati skrev:
Naturligvtis är Volvon i många punkter betydligt bättre än Teslan, om man nu bortser från den bedrövliga drivlinan. Teslan saknar väldigt mycket av sånt som jag betraktar som standardfunktioner i moderna bilar. Man behöver bara gå till vår e-Golf om man vill hitta en massa fina finesser som Teslan inte har, bl a det du beskriver. Varning för korsande trafik bakom bilen är väldigt bra. Men eftersom Tesla inte har radar där bakåt blir det svårt att åtstadkomma enbart med ultraljudssensorerna.
Jag kan inte se något annat än ultraljudssensorer bak på min Superb men den har autobroms för korsande trafik och alt annat bakom bilen.Det ska inte gä att backa in i bilen bakom .Vågar inte testa , litar på att det är så som Skoda lovar .Försökte backa med släpet utan att koppla in kabeln och det var inte kul. Bilen pep till och bromsade vid varje försök.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 08 jul 2018 22:07
av p1457
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 08 jul 2018 22:13
av nek0
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 08 jul 2018 22:19
av nek0
nek0 skrev:
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Ja såklart det räcker. Döda vinkel varnaren används desto mer. Skönt att veta att man inte ens behöver kolla döda vinkeln om lampan lyser.
En sak jag tror jag skulle sakna om jag körde tesla är att inte kunna vila handleden på växelspaken
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 09 jul 2018 06:27
av mati
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 17 jul 2018 17:43
av taliz
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 17 jul 2018 17:58
av nek0
taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Jo det var radar sensorer. Så skriver Skoda i instruktions boken
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 17 jul 2018 20:02
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Vår nylingen sålda Mazda CX3 och min gamla CX5 hade radar bakåt och även Golfen har det. Ultraljud har inte en räckvidd på 50-75m och kameran kan inte se så långt heller. Dessutom står det i manualen att det är radar.
I Mazdan klarade systemet faktiskt av att varna även när bilen bakom mig blev omkörd. Det har jag hittills inte sett i Golfen.
Re: Långresa i ny fossilbil
Postat: 18 jul 2018 08:56
av Leo
Finns många bilar med ”radar” bakåt innanför stötfångaren tex. Här ser man den på Skodas Kodiak tex.