Sida 2 av 2

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 12:32
av _TonyV
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 12:39
av lator
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 13:36
av _TonyV
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 15:45
av lator
_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 20:00
av Tars
lator skrev:
_TonyV skrev:
lator skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 64kWh har ju sätt nivån.

Den går att leasa för 3.995kr per månad.

Därför kommer även Nissan Leaf 64kWh
ligga i den prisklassen.
Men med dessa större batterier och kraftigare laddeffekter så kommer ju behovet att köra mer.
Så 1000-1500 mil / år är för lite. 2000 - 3000 mil på leasing borde bli nya normen.
Annars har man bara en ny fin bil att titta på på parkeringen.
Kör man max 1500mil/år borde de gamla modellerna räcka till.
Så sant. Med elbilarnas intåg så ökar bilkörningen drastiskt... Bra eller?
Tja, kanske det, jag har nog kört lite mer, men menar att folk som normalt kör längre sträckor kan byta till dessa nya bilar.
Fast med längre körsträckor så är köp mer intressant ist. leasing.
Absolut. Det är ju där vi gör de största vinsterna, både ekonomiskt och miljömässigt.

Det jag vill belysa är att nästan alla (utom de som privatleasar) upptäcker att de fått ett förändrat körmönster med elbil. Det är billigt och det ger inte samma skuldkänslor som fossilbilen när man tar en extra nöjestur... Hur många är det som har minskat sin körsträcka årligen sen de skaffade elbil?
Av egen erfarenhet, så ja, vi kör mer bil nu än förut, men, det är pga att vi struntar i flyget om det går och tar 1-2 dagar på oss att resa istället, och gör då en roadtripp istället.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 20:08
av Bjelke
Provkörde nya Leafen igår och jäklar vad mycket bättre den är nu! :)
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Måste låna den lite längre snart...

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 21 aug 2018 20:49
av Henrik Torphammar
Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 22 aug 2018 06:10
av Bjelke
Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:
Precis allt är bättre förutom enfas laddning.
Nej, men absolut ett ryck uppåt.
Nu jämför jag ju med min första generations 24-Leaf och jämfört med den så är nog allt bättre, det enda som jag inte hann testa var det där med
värmen i batteriet vid långfärd osv men jag har lite svårt att tro att jämfört med 24:an så är den nya sämre eller bara likvärdig för min
kommer man bara 10 mil med om man kör sjukt lugnt och vid den typen av körning körning lär nog den nya vinna i alla fall för då kommer inte
batteriet att bli direkt varmt, men ska testa det också snart :)
Väghållningen var löjligt mycket bättre iaf :)
Designen är riktigt trevlig (den gamla är bland det fulaste jag ägt/sett i modern tid) :lol:
Rejält mycket mer kraft också :) (fast inte som i Teslan såklart)

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)

3-fas-laddning och dragkrok är det jag retar mig mest på :evil:
Och dragkrok får vi väl vänta till nästa generation på antar jag (om ens då) :(

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 22 aug 2018 06:32
av LarsL
Det stora felet med 40kWh batteriet är ju laddhastigheten vid snabbladdning.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 22 aug 2018 09:04
av Henrik Torphammar
Bjelke skrev:

Är den tom sämre på något? (vore ju bra att veta då det börjar bli några som pratar elbil på jobbet nu men som inte har råd med Tesla och man vill ju veta vad man pratar om liksom)
Det är ju samma bil i botten även om jag vet att dom ändrat på mycket. Ett par exempel,

*Laddhastigheten är sämre än Leaf30 i vart fall.
*Laddluckan som pekar mer uppåt. Redan gamla modellen samlade snö.
*Farthållaren lyckades jag inte använda utan att den samtidigt aktiverade propilot

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 22 aug 2018 09:53
av zyax
Henrik Torphammar skrev:
*Laddluckan som pekar mer uppåt. Redan gamla modellen samlade snö.
Referens: Liftarens guide till galaxen:
Har inte alla med sig en handduk att lägga när det kan snöa?

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 25 aug 2018 10:43
av LarsA
Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:

*Farthållaren lyckades jag inte använda utan att den samtidigt aktiverade propilot
Bara att hålla inne propilot knappen ett par sekunder så har du "endast" farthållare.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 04 sep 2018 14:34
av Zalman3
Nytt Nissan erbjudande, blir ca 24kr per mil vid 1.500 mil och 17kr per mil vid 3.000 mil per år.

Nissan Leaf Tekna 40kwh.
Metallic ingår (erbjuder endast det). Ange färg i mailet. Tex Dark Metal grey…
Vinterhjul – OBS! endast friktion ingår.
12 mån leasing
1.500mil
Debitering för över- mil = 10kr/mil

Månadshyra 2.995 kr/mån
Uppläggningsavgift 595kr
Aviavgift 55kr
Leverans ca Jan – Mars 2019

BilByter AB
Bonnorpsgatan 2
58273 LINKÖPING
Telefon, växel 013-123415

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 05 sep 2018 10:56
av FredrikR
https://alltomelbil.se/nissan-leaf-uppd ... -laddning/

Verkar som att tillverkningen av den nya startar i mars 2019. Så i erbjudandet är det de sista bilarna som kommer tillverkas innan den startar. Men undrar om Nissan kommer fortsätta erbjuda varianten med 40 kWh batteri även efter E-plus introduceras. Vore ju trevligt om båda alternativen fanns.

Re: Nissan Leaf 2019

Postat: 05 sep 2018 11:55
av Henrik Torphammar
FredrikR skrev:
https://alltomelbil.se/nissan-leaf-uppd ... -laddning/

Verkar som att tillverkningen av den nya startar i mars 2019. Så i erbjudandet är det de sista bilarna som kommer tillverkas innan den startar. Men undrar om Nissan kommer fortsätta erbjuda varianten med 40 kWh batteri även efter E-plus introduceras. Vore ju trevligt om båda alternativen fanns.
Det finns väl inget trevligt alls med dagens 40kwh? Där emot om det blir en E-plus-minus med 48kWh. Kylda batterier, snabbladdning, lättare, billigare...