Sida 2 av 3

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 07:54
av chaffis75
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 07:56
av zyax
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Felet är ju upplägget, gör som i Norge att plocka bort momsen istället så får man en mycket bättre lösning. Bidrag är alltid fel i grunden, sedan kan de vara mer rätt än fel. Skattelättnad är inget bidrag.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 09:04
av LarsL
zyax skrev:
Felet är ju upplägget, gör som i Norge att plocka bort momsen istället så får man en mycket bättre lösning. Bidrag är alltid fel i grunden, sedan kan de vara mer rätt än fel. Skattelättnad är inget bidrag.
Exakt! Men den regering vi haft nu har ju inte den ideologin.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 09:49
av MartinCB
Men detta är företagsleasing vi pratar om för 2500:- i månaden eller?

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 10:12
av Matte
Är det operationell leasing? Låter billigt! Är det någon som fått en liknande (billig) deal förut som kan berätta om det gick bra att lämna tillbaka bilen etc?

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 10:30
av danni
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 10:50
av Verdi
Wilson skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Visst går det att åka bil billigare än det här. Men 1500 mil blir väl minst 15000kr/år i bränsle, även om man har en hyfsat snål fossilbil. Och kan man driva resten av ägandet (skatt, värdeminskning, däck, reparationer etc) för under 15000kr till så har man kommit billigare undan. För mig hade det dock varit svårt.

Går man på elbilsspåret kan jag mycket väl tänka mig att en begagnad Leaf eller liknande kan vara en bättre affär. Att sia om andrahandsvärden kan vara vanskligt, men jag tycker att det finns mycket som talar för att efterfrågan på elbilar stärks, samtidigt som utbudet är skralt. Detta skulle i så fall betyda att värdet faller långsamt (om alls på lite kortare sikt)

Så visst är det inte det absolut billigaste alternativet om man bara ser bilen som ett sätt att ta sig från A till B. Men att köra en ny bil med allt vad det innebär i form av trygghet, säkerhet och utrustning i ett år för 20 kr milen vill jag nog hävda är riktigt prisvärt. Speciellt en som kostar runt 340'kr efter bonusen. För övrigt är milkostnaden endast halvfast då den närmar sig 10 kr ju längre du kör, om man nu vill räkna på det viset.

Och frågar du mig skall egentligen en fossilare skall vara extremt mycket billigare (TCO) än motsvarande elbil, för att jag skall överväga den som alternativ, då dess egenskaper är så mycket sämre på många plan.

Leafen är inte världens bästa elbil, men den här gången var den åtminstone bättre (för mina behov) och billigare än alla fossilare på marknaden. Dessutom behövde jag inte binda upp mig på ett jobbigt långt avtal. För mig var det en no brainer, även om jag i många avseenden kommer att sakna i3an, och längta efter dagen jag får min Tesla.

Nej, det går i princip inte att åka billigare än 20:-/mil. Visa mig gärna ett exempel. En begagnad Leaf kommer antagligen bli dyrare. Däck, service, reparationer, försäkring, värdeminskning, elkostnad... 40 tusen i värdeminskning är ju typ handlarens marginal mellan inbytespris och försäljningspris så för att slå det måste värdeminskningen nästan ligga helt stilla. Ska man komma undan billigare måste man nästan både köpa och sälja privat.

(För övrigt är det sällsynt dumt att slå ut alla kostnader på antalet mil. Värdeminskning t ex. Den beror ju även på tid, inte bara antalet körda mil.)

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 11:09
av zyax
Jag har en begagnad Leaf inköpt förra året som vi ska göra så lite service som möjligt på de kommande åren. Kommer ner i en rimlig kostnad av 22kr/mil på den och det är ju självklart jättebilligt. Motsvarande bensinbil (begagnad Nissan Micra) hade kostat runt halva men milkostnaden blir ju långt mer än 22kr/mil om du räknar allt, får det till 27kr/mil när jag räknade på våra mil och livslängd.

Vi har dessutom tänkt köra Leafen till att den blir skrot (nu kanske den går till ett av barnen inom den tiden, men men) så kanske kan man räkna med ett litet värde kvar när den ska skrotas pga batteriet etc varför man då säkert kan komma ner i de där 20kr/mil i en ren glädjekalkyl.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 11:33
av Leo
Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 11:58
av TeslaTissel
Leo skrev:
Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?
Intressanta kommentarer
Det jag var ute efter var den faktiska kostnaden,- jag valde kostnad/mil då det ofta ger en snabb bild av verklig kostnad som de flesta förstår.
Självklart kan man ta med fler parametrar men för enkelhets skull... Typ.

När det gäller finansieringen av bilköpet finns ju ett otal olika parametrar som tillkommer. men det var inte det jag var ute efter.
Som svar på din fråga: (Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?) Så är jag beredd lägga en del av mitt sparkapital på en Model 3. Räknar jag in det så blir det en annan summa förstås. :? Det är ju helt upp till var och en. Och 20 spänn/milen i för en Leaf är inte alls dåligt!

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 12:19
av Arild
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 12:39
av Verdi
Arild skrev:
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.
De har inte tänkt igenom det. Det drabbar ju de fattigare människorna i Sverige som går miste om billiga begagnade elbilar som de har råd med. Istället är de hänvisade till gamla miljöbovar och dyrt fossilt bränsle. Känns inte riktigt schysst. Varför ska vi hjälpa norrmän med våra skattepengar? Är väl iofs typiskt vårt land och vår tid. Fult att tänka på oss själva...

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 12:50
av Arild
danni skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.
TCO för en bensinbil i motsvarande storlek brukar vara 40-50 kr/mil. Detta ska jämföras med 20+3 kr för de första 1500 milen och 10+3 kr för resterande mil första året.

En vän jag försökt övertyga i 3 år har ny två bilar i privat hyra. VW Gölf Variant för ca 4700/mån och en liten Kia för 3200. Båda har enklaste motorn och inte alls lika pigga som en ny Leaf.

Jag kan inte se detta erbjudande som annat än bilhyra för halva priset och med rent samvete.

Personligen kommat jag aldrig att köra en ICE bil igen. Inte ens om jag hyr en bil under en semestervecka. Sätt näsan vid avgasröret och ta ett djupt andetag, så tror jag alla förstår.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 12:57
av Limbster
Arild skrev:
chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Leo skrev:
Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)

Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...

Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.
Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.

Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.
Det norska systemet, att frilägga moms och bilaccis, gör att elbilen håller dig konkurrenskraftig genom hela sin livstid. Varför vill miljöpartisterna ge ett prisoberoende startbidrag, som kan utnyttjas av sekundära köpare? Varför ger de ett bidrag som för kommande, mindre kostsamma elbilar skulle ge ett oproportionellt stort startbidrag, istället för en procentsats på startpriset? Nej, ta bort momsen, så får alla ett proportionellt bidrag.
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 13:01
av Verdi
Arild skrev:
danni skrev:
TeslaTissel skrev:
Wilson skrev:
Ok, kanske konstigt att plugga Leaf här på Tesla-forumet, men ville bara dela med mig av ett erbjudande som jag signade upp mig på tidigare idag i fall någon befinner sig i samma sits som jag.

Hade nämligen planerat att byta upp mig till Model 3 när det var dags att lämna tillbaka i3an i november, men nu dröjer ju Teslan ytterligare ett tag, så transportbehovet behövde lösas.

Jag var för sen till festen tidigare i juni, när Mobility Motors hade en 12-månadersdeal, och blev liksom en del av er andra lite besviken när bilarna tagit slut. Men nu går det bra att beställa igen, denna gång hos Nissanhandlaren BilByter i Linköping. Vet inte om det finns hos andra handlare också, men jag fick intrycket att det var deras eget initiativ.

Den här gången är dealen 1 år, 2493kr/mån för en Leaf Tekna. Metallic och vinterhjul följer med. 1500 mil ingår, kör du längre kostar det 10kr/mil. Leverans blir i november.
Det här med leasing tycker jag personligen är en klurighet som bilbranschen gärna erbjuder.

Visst det låter bra men när jag slog ut det på krona/mil blev det faktiskt dyrare än bensinkostnaden som ju ligger saftigt nog.

20:- kr milen. Viktigt är också om service inräknat i det hela?
Fast alltså, såhär kan du ju inte tänka... Vad du får för 20 kr per mil är en helt ny, modern, välutrustad, säker bil med ett nypris på 400k, med garanterat inga oväntade kostnader för reparation eller service. Att jämföra det med bara bensinkostnad är ju jättekonstigt. Jämför snarare 20 kr per mil + 2 kr per mil för el med vad det kostar att ha motsvarande ny bensinbil och bensinkostnad ovanpå det.
TCO för en bensinbil i motsvarande storlek brukar vara 40-50 kr/mil. Detta ska jämföras med 20+3 kr för de första 1500 milen och 10+3 kr för resterande mil första året.

En vän jag försökt övertyga i 3 år har ny två bilar i privat hyra. VW Gölf Variant för ca 4700/mån och en liten Kia för 3200. Båda har enklaste motorn och inte alls lika pigga som en ny Leaf.

Jag kan inte se detta erbjudande som annat än bilhyra för halva priset och med rent samvete.

Personligen kommat jag aldrig att köra en ICE bil igen. Inte ens om jag hyr en bil under en semestervecka. Sätt näsan vid avgasröret och ta ett djupt andetag, så tror jag alla förstår.

Nej, inte en chans. 50:-/milen får du en demokörd BMW 520d med hyfsad utrustning för (ca 425 tkr inköpspris). Det är visserligen en fossilbil men det är ju ändå lite mer bil än en Leaf.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 13:02
av Verdi
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 13:04
av Limbster
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 13:23
av Verdi
Limbster skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.
Det går väl att göra undantag för det? Finns ju redan undantag för nya bilar. Där betalas svensk moms.

https://www.skatteverket.se/download/18 ... tgava8.pdf

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 13:57
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Leo skrev:
Privat/konsumentleasar du en typisk ”bensin-småbil” (Ofta storleksklassen Renault Zoe) 1500mil/år i 3år inklusive service, försäkring osv. Då ligger de ofta på 1700-2200kr/månad vid kampanjer inklusive vinterdäck och skatt. (Priser man ser i annonser är ofta ”frånpriser” och då tillkommer ofta lite för tex vinterdäck, skatt, aviavgiftet osv.

Dvs det blir 13-18kr/mil innan du betalt bränslet.

Sen tillkommer bränsle för ca 8-11kr/mil. Så skulle säga att en ganska typisk småbil kostar 25kr/mil. Förr låg det ofta lite högre än så. Då sa man ofta närmare 30kr/mil för en typisk småbil.

Men som jag brukar säga. Eftersom vi är beredda att betala lite mer för EKO-mjölken varför förväntar sig då många att elbilar ”ska/måste” vara billigare än en fossilbil?

Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?
Intressanta kommentarer
Det jag var ute efter var den faktiska kostnaden,- jag valde kostnad/mil då det ofta ger en snabb bild av verklig kostnad som de flesta förstår.
Självklart kan man ta med fler parametrar men för enkelhets skull... Typ.

När det gäller finansieringen av bilköpet finns ju ett otal olika parametrar som tillkommer. men det var inte det jag var ute efter.
Som svar på din fråga: (Varför är så få beredda att betala 10-15% mer för en miljövänlig bil tex?) Så är jag beredd lägga en del av mitt sparkapital på en Model 3. Räknar jag in det så blir det en annan summa förstås. :? Det är ju helt upp till var och en. Och 20 spänn/milen i för en Leaf är inte alls dåligt!
Jo men varför jämför du ägarkostnaden av en elbil med bränslekostnaden av en fossilbil? Då kan vi lika gärna räkna på andra hållet och komma fram till att en elbil kostar 2-3 kr/mil och en fossilbil kostar 25 kr/mil.är det en rättvis jämförelse?

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 14:32
av danni
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Verdi skrev:
Limbster skrev:
Skulle vi köra ett Norskt system med slopad moms så kommer bilarna exporteras till resten av EU. Jag hade uppskattat om man fick en vettig andrahandsmarknad på elbilar, inte priser på tre år gamla bilar som ligger över nybilspriset. Det är bilhandlarna och politikerna som orsakat problemen.
Så norska bilar exporteras alltså? Har jag inte sett. Tvärtom så är det ju oftast ingen idé att köpa en norsk Tesla till Sverige trots överlägset utbud och geografisk närhet.
De är inte med i EU om du missat det, alltså tillkommer momsen om de tas in i EU.
Det går väl att göra undantag för det? Finns ju redan undantag för nya bilar. Där betalas svensk moms.

https://www.skatteverket.se/download/18 ... tgava8.pdf
Sverige kan inte på egen hand införa ett sådant undantag. När jag tänker efter blir jag förresten lite osäker på om Sverige ens får lov att införa 0% moms på vissa bilar men inte andra. EU:s regler styr väldigt mycket kring vad länderna får och inte får göra med sin moms.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 14:54
av clecab
Skulle man dela upp bidraget på 60kkr över flera år så kommer alla dessa deals att bli mindre intressant.
Dessutom om de blir över tex 5år så får även andra ägaren få del av bidraget. Andrahands marknaden kommer då få dessa bilar istället för utlandet.

Ett fast belopp är förstås bättre då det gynnar de billigare bilarna för den större massan av bilförare.
Tex ungdomar som inte har en miljon på banken.


Själv så har jag köpt ut bilen (leafen) ifrån leasing bolaget för att lite senare sälja den. Alltså blev den momsad och ointressant för export.


En andra god gärning istället för att bara köra på el.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 16:22
av chaffis75
Vad de gäller export a.v elbilar till Norge så tror jag vi alla är överens att vi vill göra detta olönsamt, sen hur bidrag ska delas ut och hur man stoppar de får man tänka över noga men att få stopp på exporten av elbilar är de viktigaste.

Personligen gillar jag systemet med 60000 som de är idag för då får alla samma bidrag för för att man hjälper miljön, sen får köparen bestämma själva om de vill ha en billigare eller dyrare bil.
Men som sagt detta systemet och se till att införa något som stoppar exporten av begagnade elbilar.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 17:02
av lator
Enklaste sättet är väl att flera Svenskar åker till Norge och jobbar ett år så att de kan ta tillbaka en bil utan avgifter... Undrar hur många som redan har gjort det? Fast de flesta som åker till Norge kanske inser att det går bra att stanna där. :?

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 20:01
av LarsL
Verdi skrev:
Nej, inte en chans. 50:-/milen får du en demokörd BMW 520d med hyfsad utrustning för (ca 425 tkr inköpspris). Det är visserligen en fossilbil men det är ju ändå lite mer bil än en Leaf.
Då har du inte betalat bränslet än... lägg på 10kr/mil för det. Och skatt... och däck osv.

Re: Leaf - 12mån leasing

Postat: 08 aug 2018 20:20
av Erxon
Bonusen är en nationell sak, och den är kopplad till ett specifikt fordon.
Om ett fordon som fått bonus utbetald anmäls för export så kan man tycka att innan fordonet får exporteras så skulle man behöva betala tillbaka den utbetalda bonusen, eller?