Sida 2 av 2

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 10:46
av Svenssons
Walker skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Det går inte så bra för Audi nu.

1. VDn sitter i fängelse!
"Tyska biljätten Audis vd Rupert Stadler har gripits i anslutning till den dieselskandal som omgärdat Audi och flera andra tyska bilmärken."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... -vd-gripen

2. De kan inte leverera bilar. Ofta hittar man detta på deras hemsida.
"A3 Sportback e-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"S1 Sportback är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 3 Sedan är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"Audi RS A4 Avant
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
"A5 Sportback g-tron är tyvärr inte byggbar för tillfället"
"RS 5 Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Roadster är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"TT RS Coupé är tyvärr inte längre byggbar för nuvarande modellår (2018)"
"Audi A8
Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019."
http://www.audi.se

En mycket låg andel bilar går att beställa hos Audi.
http://media.vuef.se/2018/08/CF587DD9-C ... 2FA9E.jpeg
Wow, detta hade jag missat helt. Verkligen galet. Mini har alltså en modell som kan beställas fritt i dagsläget!?
Allt detta beror på att de inte hinner WLTP-klassa sina bilar, som måste klara det efter 1/9. De tillverkar bilar som de sedan bankar på någon stoooor p-plats tills alla pappren är klara. Man kan alltså råka ut för (typ) att beställd bil byggs v 35, papprerna blir klara v48 och bilen levererad v 3 2019. (De uppgifter jag fick se gällde VW)
Låter inte så mycket som "Vorsprung durch Technik"...

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 11:58
av LarsL
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 12:11
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)

Det är det som suger med traditionella biltillverkarna, antingen har de dålig fokus på vilka prioriteringar de skall göra, eller hinner inte förstå hur pass allvarlig situationen kan bli.
Så är de också toppstyrda internt. Och till och med går det så långt som till att de försöker komma undan nya krav från EU och försöker dessutom med alla medel lobba för att man skall slippa ev kostnader.
När inte det funkade började man ”fischla” och fuska så att de riskerar tom. fängelse och har redan fått miljardböter.

Nu hamnar uppenbarligen osålda bilar i länder där reglerna inte är lika tuffa som i EU. Rena snurren!

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 12:42
av Toja
Dom blev väl överraskade av hur testet gick till. Så dom kan inte fuska

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 14:46
av Surfaren
Jag tror att självkörande bilar kommer bli en grej snabbare än elbilar, hos "gemene man". Någon på detta forum som tänker liknande?
(Alltså: när vi har självkörande taxis kommer färre känna behov av att köpa bil, oavsett vad den potentiellt egna bilen skulle drivas med.)

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 17:11
av TeslaTissel
Surfaren skrev:
Jag tror att självkörande bilar kommer bli en grej snabbare än elbilar, hos "gemene man". Någon på detta forum som tänker liknande?
(Alltså: när vi har självkörande taxis kommer färre känna behov av att köpa bil, oavsett vad den potentiellt egna bilen skulle drivas med.)
Det var en intressant vinkling du har där.
Redan 2011 såg jag att tendensen... rykten satte igång just kring autonom trafik, då jag hade lite med branschen att göra gissade jag då att autonom trafik skulle bli så hett att vi idag redan skulle haft en stor mängd chaufförer (i flera branscher än taxi), arbetslösa!

Men så har det inte blivit och taxibranschen verkar vara otroligt trög att ta in möjligheterna, i varje fall i Sverige.
Det enda revolutionerande som hänt är att flera större taxibolag satsat på just elbilar.
På mindre orter har det börja dyka upp enskilda drosk-ägare med TESLA Model S, men de är väldigt få än så länge.

Borde vara poppis hos kunderna tycker jag?

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 14 aug 2018 22:07
av LarsL
Surfaren skrev:
Jag tror att självkörande bilar kommer bli en grej snabbare än elbilar, hos "gemene man". Någon på detta forum som tänker liknande?
(Alltså: när vi har självkörande taxis kommer färre känna behov av att köpa bil, oavsett vad den potentiellt egna bilen skulle drivas med.)
Elon Musk trodde åtminstone det när han pratade hos sina polare i Saudi Arabien. Naturligtvis så kommer alla självkörande bilar att vara eldrivna, för vilken fleet skulle välja att köpa dyra avgasbilar.

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 15 aug 2018 11:19
av Surfaren
LarsL skrev:
Naturligtvis så kommer alla självkörande bilar att vara eldrivna, för vilken fleet skulle välja att köpa dyra avgasbilar.
Absolut. Det blir dock en helt annan marknadssituation när Waymo köper X0.000 bilar på ett bräde, för att ha som självkörande taxi, än hur det har sett ut hittills med att sälja enskilda bilar till Kreti och Pleti (via handlare då förstås, i de flesta fall).

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 15 aug 2018 15:33
av FredrikR
LarsL skrev:
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)
Det är ju det som gör det här riktigt intressant! De måste ju trott att de ska klara testerna och blivit väldigt förvånade när de inte lyckades. Kan bli dyra lösningar för att få dessa bilar att klara sig igenom till "rätt" miljöklassning (för antar att det är det de måste klara).

Varför skrivs det inte stora rubriker om det här? Har inte läst på det minsta om det här.
Men fick inte jättemånga artiklar vid googling.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-wl ... erkningen/

Re: Kommer vissa fossilfordons-tillverkare gå i konkurs?

Postat: 15 aug 2018 20:10
av TeslaTissel
FredrikR skrev:
LarsL skrev:
Men WLTP kan ju inte kommit som någon övervakning för dem? De borde ju ha planerat detta och testat bilarna för några årsedan, tycker jag. Var det inte sånt här som de traditionella tillverkarna skulle vara bra på? Eller är det så att de nyligen hittat något fusk som de måste ta bort/implementera? Men sånt håller väl inte VW på med längre? ;)
Det är ju det som gör det här riktigt intressant! De måste ju trott att de ska klara testerna och blivit väldigt förvånade när de inte lyckades. Kan bli dyra lösningar för att få dessa bilar att klara sig igenom till "rätt" miljöklassning (för antar att det är det de måste klara).

Varför skrivs det inte stora rubriker om det här? Har inte läst på det minsta om det här.
Men fick inte jättemånga artiklar vid googling.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-wl ... erkningen/
Därför att VI vet mer!!
VW har just hyrt in sig på Berliner Flughafen med 8 000 parkeringsplatser i tre parkeringsgarage samt tre öppna fält vid terminalen. Enligt flygplatsen uppgår hyreskostnaderna för detta år till drygt en miljon euro.

http://www.autobild.de/artikel/fehlende ... 61215.html