En empirisk studie men jag upplever att det på autobahn ligger betydligt fler Teslor i högerfilen än vänsterfilen när det är varmare ute, bilar med högre effekt brukar oftast hålla sig i vänsterfilen.
Personligen så tror jag dock att det är en tidsfråga innan kylningsproblemet är löst då Tesla enligt Elos utsago har en Model C som ska smiska BMW M3 på bana, och det gör den inte om effekten minskas vid aktiv körning. (Dvs lägre tid på ringen än 7:32, eller 7:52 beroende på vilken M3 han syftar på och vad en banpreppade Model C kommer kosta)
menar du att det är fler Tesla i vänsterfilen när det är kallare eller menar du att det generellt är färre Tesla i vänsterfilen kontra andra motorstarka bilar? Jag hade inga problem att hålla mig i vänsterfilen och ligger ofta runt 150 på autobahn. Inte ofta man kan hålla så mycket högre tempo om man inte gillar jojo-körning så fort någon bromskloss lägger sig ut till vänster i 110.
En annan teori kan ju vara att Teslaförare generellt inte är av dare devil-kategorin förare. De kanske har lekt av sig med andra bilar eller i vissa länder med tanke på Teslans pris befinner sig i den övre ålderskategorin och således inte längre kör som galningar. Bara teorier, men jag tror det blir för enkelt att härleda allt till gula sträck
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
De bilar som oftast ligger i vänsterfilen och blåser förbi som raketer på autobahn brukar vara de tyska premiummärken. Dessa bilar är gjorda för tyska motorvägar. Jag har skrivit det tidigare och fått en massa skit för det, men en Tesla är inte riktigt byggd för detta. Visst går det att köra fort, precis som med vilken motorstark bil som helst, men bilen trivs helt klart bättre i hastigheter under 150km/h. Svensk motorvägsfart + moms är i mina ögon den bästa hastigheten för min Model S. Kör man fortare blir den ganska fladdrig i styrningem, vindbruset och vägljudet blir påtagligt, vibrationerna tilltar osv.
Det kan ju vara så att fler upplever det på samma sätt och att det är därför många Teslor håller sig med lagom hastighet i högerfilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har inte märkt att effektbegränsningen är något problem på autobahn men jag valde också rätt ofta att köra på AP och då begränsas ju hastigheten till 150 km/h. Finns säkert fler som hellre väljer att köra i 150 km/h eller mindre för att kunna ha autopiloten igång och därmed ha en mer bekväm körning på autobahn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Under 170 var det inga begränsningar. Det var ju dessutom 28-30 grader ute som gjorde det extra "svettigt".
I praktiken är allt över 160-170 förlust om man måste ladda för att komma fram. Men det var kul att prova på.
Angående väghållning, ljudnivå, etc så tycker jag det fungerade utmärkt upp till 220-230. Bilen låg fint på vägen utan vibrationer eller allt för mycket vägljud. Hjulen var 21" turbin med Continental SportContact 245/265.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
De bilar som oftast ligger i vänsterfilen och blåser förbi som raketer på autobahn brukar vara de tyska premiummärken. Dessa bilar är gjorda för tyska motorvägar. Jag har skrivit det tidigare och fått en massa skit för det, men en Tesla är inte riktigt byggd för detta. Visst går det att köra fort, precis som med vilken motorstark bil som helst, men bilen trivs helt klart bättre i hastigheter under 150km/h. Svensk motorvägsfart + moms är i mina ögon den bästa hastigheten för min Model S. Kör man fortare blir den ganska fladdrig i styrningem, vindbruset och vägljudet blir påtagligt, vibrationerna tilltar osv.
Det kan ju vara så att fler upplever det på samma sätt och att det är därför många Teslor håller sig med lagom hastighet i högerfilen.
Håller inte alls med. Tycker Teslan är minst lika stabil som alla tyska premium bilar jag kört innan. Kanske bidrar mina fantastiska däck (GY Eagle F1 Assymetric 2 SCT).
Anledningen att Teslor inte kör i 200 är väl förhoppningsvis mest att det är extremt irrationellt. Kör man snabbt med en fossilbil så sparar man tid och får ställa det mot ökad förbrukning och ökad olycksrisk. Kör man 200 i en Tesla så kostar det tid, energi och ökad olycksrisk utan uppsida (förutsatt att det är en lång sträcka man ska färdas).
Stabilaste motorvägsbil jag har haft var japansk... En Lexus Isf. Dessutom med en riktigt gedigen motor till skillnad från de tyska övertrimmade motsvarigheterna som rasar ihop mest av alla motorer (M, RS, AMG).