Sida 2 av 2
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 10:20
av Bjelke
mati skrev:Bjelke skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Jag kan ta en av dom nyare, utifall dom tycker det är jobbigt att sälja så kan jag ta en gratis
Min blir väl ståendes i Väsby ett tag till iaf så...
2-4 månader.
Att de inte fixar ett ordentligt lager.....
Det bör väl ligga i Teslas egna intresse att kunna ge snabbare och smidigare service.
Dom kan ju börja med att ta batterier från dom andra och stoppa in i våra som ballat ur...
Det var det jag menade med "reservdelsbilar". Kanske är ingen av dessa bilar i körbart skick eftersom det fattas en massa viktiga delar.
Aha, ja så kan det ju faktiskt vara, snacka om bundet kapital

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 10:21
av Bjelke
Verdi skrev:Bjelke skrev:Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
Den blå S 100D:n ser väl prisvärd ut?
Ja faktiskt
(fast den har inte premiumpaket istället)
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 10:53
av Tars
bylund skrev:Tars skrev:Verdi skrev:
Tydligen är alla loaners till salu till rätt pris även om de inte är utannonserade.
Nja, har faktiskt frågat på några, och fick till svar att dessa inte var till salu.
Bl.a. en sp90dl, P85d och en 85d
Det kanske bara är till dig de inte är till salu. Lite som att man inte vill erbjuda alkohol till en alkoholist.

Jag är inte beroende.

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 11:37
av frippe
Bjelke skrev:Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?
Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 11:44
av Bjelke
frippe skrev:Bjelke skrev:Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?
Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Det har debatterats här och jag tycker lika, antingen är en bil ny (max dom där 55km) eller så är den begagnad.
Det vi kommit fram till (kanske) är att dom syftar på att bilarna inte varit ägda av någon annan än Tesla eller
att dom inte varit påställda utan gått med gröna plåtar (men det stämmer inte på dom som rullat lite längre vad jag vet)...
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:11
av lobbin
Är det inte 600 mil som gäller inom EU?
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:24
av Walker
Tars skrev:bylund skrev:Tars skrev:Verdi skrev:
Tydligen är alla loaners till salu till rätt pris även om de inte är utannonserade.
Nja, har faktiskt frågat på några, och fick till svar att dessa inte var till salu.
Bl.a. en sp90dl, P85d och en 85d
Det kanske bara är till dig de inte är till salu. Lite som att man inte vill erbjuda alkohol till en alkoholist.

Jag är inte beroende.


Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:31
av lator
lobbin skrev:Är det inte 600 mil som gäller inom EU?
Jo, det stämmer!
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:33
av lator
Bjelke skrev:frippe skrev:Bjelke skrev:Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?
Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Det har debatterats här och jag tycker lika, antingen är en bil ny (max dom där 55km) eller så är den begagnad.
Det vi kommit fram till (kanske) är att dom syftar på att bilarna inte varit ägda av någon annan än Tesla eller
att dom inte varit påställda utan gått med gröna plåtar (men det stämmer inte på dom som rullat lite längre vad jag vet)...
Har du någonsin sett en Tesla med en grönplåt? Jag har dock sett många som har rullat omkring avställda...

Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:34
av bylund
Jag har rentav provkört en Tesla med grön plåt.
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 12:37
av lator
bylund skrev:Jag har rentav provkört en Tesla med grön plåt.
And counting: ONE,.....
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 13:20
av helix
frippe skrev:Bjelke skrev:Lite komiskt för nu precis har det dykt upp ett antal bilar på deras sida igen, dom står på sidan för nya men är ju begagnade ändå (som vanligt).
När slutar de vara nya bilar i lager till att bli begagnade bilar?
Vissa har gått bara 55km, andra gått 300mil, 500mil och 1300mil, är de inte begagnade då?
Jag skulle tycka att en bil som gått över 500mil, inte är ny utan beganad, men det kanske bara är jag det.
Kan hålla med om att rubriksättningen är missvisande. Däremot står det som infotext (under prislappen) på bilar som gått några mil att det just är "service-/ demofordon". De bilarna det står 50km är ju splitter nya och Tesla skulle likväl kunna skrivit 0km på dessa.
Logiska förklaringen är att alla bilar som hamnar i listan under "Nya bilar" i Teslas värld är sådana bilar som inte haft någon annan ägare än Tesla tidigare och är antingen Nya bilar eller Demobilar. En väsentlig skillnad är ju att man exempelvis på alla dessa bilar kan använda referral-länk och få fri SuC, man får Klimatbonus (60k) m.m. Dvs, villkoren för bilar på den här sidan är att betrakta som nybilsköp med garantier osv. De bilarna som däremot ligger under kategorin "Begagnade bilar" har inte dessa villkor.
Det bästa hade väl varit om Tesla haft tre kategorier; Nya lagerbilar, Demobilar och Begagnat. Men nu är inte deras webb strukturerad så
Här är två exempel som ligger uppe till fsg just nu där man ser skillnad:
Den här bilen har mil på mätaren och är specad som demofordon
Den här bilen är NY och har således inte någon text under prislappen
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 13:27
av AGCF
Jag hade en lånebil som garanterat var en inbytesbil. För några veckor sedan.
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 13:44
av Legato
Robin skrev:Bytte för två veckor sen in min tidigare Model S mot en ny. Med ett enligt mig bra inbytespris, men jag blev nyfiken.
Vad händer med bilarna? Om man kollar på alla bilar Tesla Sverige äger (
https://biluppgifter.se/brukare/5569314098), så finns det ju många som skulle kunna vara beggade där. Men på hemsidan ligger just nu inga ute.
Går alla som loaners kanske? Tänkte försöka följa min tidigare bil och se var den tar vägen...
Slående vad många Model S det är.
När jag skummar igenom snabbt så verkar det vara ca 100 nya bilar i listan, varav de flesta säkert ska levereras till kund.
Av de drygt 200 begagnade bilarna (2017 och äldre) så är bara ca 30 Model X.
Re: Inbytesbilarnas fortsatta liv?
Postat: 21 aug 2018 16:15
av bylund
Det lär väl vara fler S som är inbytta för att byta till X eller en ny S för att leasingen gått ut. Inte många X med utgången leasing än.