Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D
Postat: 08 apr 2015 09:50
Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...
Det tråkiga med höjd drivmedelsskatt är att det slår hårdast mot de med sämst ekonomi. De med lite pengar som behöver bil, har köpt en gammal begagnad bil och har aldrig ens övervägt en sprillans ny. Höjer man drivmedelsskatten, kommer dessa individer fortfarande inte ha råd med en elbil men blir ännu lite mer fattiga.Leo skrev:Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...
Exakt vad jag tycker, en momshöjning tex på ICE och momsbefrielse på bilar som inte kan köras på bensin/diesel (kan ju vara ett enkelt bonus malus system).Herr X skrev:Det tråkiga med höjd drivmedelsskatt är att det slår hårdast mot de med sämst ekonomi. De med lite pengar som behöver bil, har köpt en gammal begagnad bil och har aldrig ens övervägt en sprillans ny. Höjer man drivmedelsskatten, kommer dessa individer fortfarande inte ha råd med en elbil men blir ännu lite mer fattiga.Leo skrev:Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...
Det i särklass bästa är att lägga malus på fossilbilars nybilspris och en kraftig bonus på elbilar - då är det de med bäst ekonomi som tar den initialt stora kostnaden för övergången till elbilar. Samtidigt kan de med god ekonomi fortfarande välja att köpa en begagnad bil utan de straffskatter som nya bilar har, så man kan inte gärna gnälla - valfriheten finns fortfarande där.
Frågan är hur man ska hantera att Volvo förlorat kontakt med verkligheten och valt att inte satsa på elbilar - ska detta usla beslut verkligen få hålla Sverige som gisslan? Hade Volvo vågat hota befolkningen att flytta arbetsplatser om detta gjordes inför öppen ridå?