Sida 2 av 2

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Postat: 08 apr 2015 09:50
av Leo
Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Postat: 08 apr 2015 10:07
av Herr X
Leo skrev:
Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...
Det tråkiga med höjd drivmedelsskatt är att det slår hårdast mot de med sämst ekonomi. De med lite pengar som behöver bil, har köpt en gammal begagnad bil och har aldrig ens övervägt en sprillans ny. Höjer man drivmedelsskatten, kommer dessa individer fortfarande inte ha råd med en elbil men blir ännu lite mer fattiga.
Det i särklass bästa är att lägga malus på fossilbilars nybilspris och en kraftig bonus på elbilar - då är det de med bäst ekonomi som tar den initialt stora kostnaden för övergången till elbilar. Samtidigt kan de med god ekonomi fortfarande välja att köpa en begagnad bil utan de straffskatter som nya bilar har, så man kan inte gärna gnälla - valfriheten finns fortfarande där.
Frågan är hur man ska hantera att Volvo förlorat kontakt med verkligheten och valt att inte satsa på elbilar - ska detta usla beslut verkligen få hålla Sverige som gisslan? Hade Volvo vågat hota befolkningen att flytta arbetsplatser om detta gjordes inför öppen ridå?

Re: Model S näst mest sålda bilen i Norge Y2D

Postat: 08 apr 2015 11:03
av mickeisol
Herr X skrev:
Leo skrev:
Höjd bensin/dieselskatt är indirekt en sån ökad beskattning av äldre bilar=Då de drar mer bränsle...
Det tråkiga med höjd drivmedelsskatt är att det slår hårdast mot de med sämst ekonomi. De med lite pengar som behöver bil, har köpt en gammal begagnad bil och har aldrig ens övervägt en sprillans ny. Höjer man drivmedelsskatten, kommer dessa individer fortfarande inte ha råd med en elbil men blir ännu lite mer fattiga.
Det i särklass bästa är att lägga malus på fossilbilars nybilspris och en kraftig bonus på elbilar - då är det de med bäst ekonomi som tar den initialt stora kostnaden för övergången till elbilar. Samtidigt kan de med god ekonomi fortfarande välja att köpa en begagnad bil utan de straffskatter som nya bilar har, så man kan inte gärna gnälla - valfriheten finns fortfarande där.
Frågan är hur man ska hantera att Volvo förlorat kontakt med verkligheten och valt att inte satsa på elbilar - ska detta usla beslut verkligen få hålla Sverige som gisslan? Hade Volvo vågat hota befolkningen att flytta arbetsplatser om detta gjordes inför öppen ridå?
Exakt vad jag tycker, en momshöjning tex på ICE och momsbefrielse på bilar som inte kan köras på bensin/diesel (kan ju vara ett enkelt bonus malus system).
Då får man flera elbilar snabbare på marknaden och snabbare en begagnatmarknad för dom som har sämre ekonomi.

Om inte tesla hade funnits, då skulle en bensin/dieselhöjning absolut inte hjälpa omställningen till fossilfritt, vanliga biltillverkare skulle garanterat bara kört på som vanligt och skydda eftermarknad etc.
Efter 2017, då förhoppningsvis billigare elbilar med anständig räckvidd kommer ut (och vi får bara hoppas att tesla lyckas med vad dom gör, annars är jag inte säker på att dom andra kommer ut med några elbilar med längre räckvidd), då går det nog inte att stoppa marschen mot eldrift i bilarna.