Sida 2 av 2
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:33
av leiflodde
Verdi skrev:mati skrev:Jaha, där ser man. 90-batteriet verkar ju vara någon form av billig kines-kopia. Det laddar bara med 109kW som mest, skitsegt under 10%, börjar dala vid 50%. Och för att det inte räcker så stryps laddeffekten för gott när man har laddat för ofta. Ja just det, det degraderas dessutom fortare än alla andra batterier. Det finns nog en anledning varför de slutade bygga det batteriet.
Som tur är laddar jag så sällan på SuC att allt detta för en gångs skull inte stör mig.

Mitt 90-batteri var uppe i 116-118kW har jag för mig. Och laddkurvan är bättre än 85-batteriet.
Men visst känns det kul att få det bästa och största batteriet i morgon.

Funkar bra även på en 85 ibland
Idag på samma station (Kristianstad) fick jag bara 65kW vi ca halv tank.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:40
av mati
85-batteriet är snabbare, det är ganska normalt. Men jag har aldrig kommit så högt med mitt batteri. 111kW tror jag att jag har sett för en kort stund en gång när det fladdrade runt 110kW. Vanligtvis är 108-109 det högsta som går, mellan 10 och 45-50% ungefär.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:42
av Verdi
mati skrev:85-batteriet är snabbare, det är ganska normalt. Men jag har aldrig kommit så högt med mitt batteri. 111kW tror jag att jag har sett för en kort stund en gång när det fladdrade runt 110kW. Vanligtvis är 108-109 det högsta som går, mellan 10 och 45-50% ungefär.
Först i början ja. Kolla kurvorna. 90 håller högre effekt längre.
Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 20:48
av mati
Verdi skrev:mati skrev:85-batteriet är snabbare, det är ganska normalt. Men jag har aldrig kommit så högt med mitt batteri. 111kW tror jag att jag har sett för en kort stund en gång när det fladdrade runt 110kW. Vanligtvis är 108-109 det högsta som går, mellan 10 och 45-50% ungefär.
Först i början ja. Kolla kurvorna. 90 håller högre effekt längre.
Ja, det stämmer. 85-batteriet laddar snabbast i början. Vid ungefär 35% börjar det sjunka. Jag vet, jag hade en sån bil.

Totalt sett tror jag inte att det spelar så stor roll för laddtiden. Men det är roligare när man kan säga att bilen kan ladda med uppemot 120kW, 1 mil/minut.

Re: Km vs %
Postat: 27 sep 2018 23:41
av Frodo
Sliter det mer på batteriet att nästan köra det tomt?
Re: Km vs %
Postat: 28 sep 2018 06:54
av mati
Frodo skrev:Sliter det mer på batteriet att nästan köra det tomt?
Teoretiskt gör det ju det. Att ladda 10× 10% är betydligt mindre slitsamt för batteriet än att ladda en gång 100%. Huruvida det spelar roll i praktiken låter jag vara osagt.
Det som är jobbigt för batteriet är ändlägena, alltså tomt och fullt. Hamnar man där av någon anledning ska man åtminstone se till att det bara handlar om en mort stund.
Re: Km vs %
Postat: 28 sep 2018 08:46
av lobbin
Hmm, vi har aldrig full fart på vårt 100-batteri förrän strax över 10%. Är det ändrat något i packen sen förra sommarn?
Re: Km vs %
Postat: 28 sep 2018 09:04
av danni
lobbin skrev:Hmm, vi har aldrig full fart på vårt 100-batteri förrän strax över 10%. Är det ändrat något i packen sen förra sommarn?
Ingen aning, men jag har kört flera bilar med 100-pack tillverkade förra hösten och alla får full fräs från start.
Re: Km vs %
Postat: 28 sep 2018 16:17
av Bertilsson
lobbin skrev:Hmm, vi har aldrig full fart på vårt 100-batteri förrän strax över 10%. Är det ändrat något i packen sen förra sommarn?
Pratade med en spm råkade ut för detta i Sillekrog för någon månad sedan. Han informerade mig om att det går låååångsamt upp till 10% och sedan får han full fart. Personligen kör jag inte ner bilen så långt, då SuC ligger innan jag når 10%-gränsen.
Re: Km vs %
Postat: 28 sep 2018 23:00
av macksie
Frodo skrev:Sliter det mer på batteriet att nästan köra det tomt?
Mycket teorier. Och, ja det sliter, men så som jag förstått det så sliter det framförallt om du lämnar det med låg laddning. Eller, tvärtom, om du anländer till en supercharger med låg laddning och direkt sätter igång laddning så sliter det mycket mindre än om du inte laddar upp direkt. Och generellt, undvik typ 0-10% samt 90-100% om du inte behöver, men om du behöver använd, för det finns ytterligare marginaler i batteriet. Min egen tolkning av vad jag läst.
Re: Km vs %
Postat: 29 sep 2018 08:23
av bylund
100 % är verkligen fullt, medan 0 % inte är det, då det finns en buffert som man inte kan använda, för att skydda batteriet. Skulle man verkligen ladda ur det helt så tar det permanent skada.
Re: Km vs %
Postat: 29 sep 2018 10:41
av Teslaspolen
Dwt är dessutom, vad det verkar, värre att ligga på höga procent än låga, dvs 90%+ är värre än mindre än 10%. Tror det gäller för de flesta Li-Ion batterier.
Re: Km vs %
Postat: 30 sep 2018 11:44
av drakbane
kallekula skrev:mati skrev:kallekula skrev:
Har man inte anlänt Suc med 0% kvar så har man inte levt. - Gammalt fantomenordspråk.
... Men skämt åsido, hur lyckas man att pricka in 0% och varför? ...
Jag har kört Tesla i 2,5 år och råkat ut för det en gång. Då skulle jag köra 12 mil i skogarna i Småland vintertid och visste jag låg på gränsen. Dock snackar jag telefon och missar svängen som navin pekar ut. Lyckas köra två mil fel ovanpå alltihopa...
När jag rullade ut på E4:an med 7km till laddning visade batteriet redan 0. Höll 60 km/h på motorvägen (lyckligtvis nästan ingen trafik) och klarade mig. Enda gången jag haft räckviddsångest under många tusen mil.
Det är världens enklaste bil att pricka in det med! Sänk hastigheten så sänks förbrukningen, Höj hastigheten så höjs förbrukningen...
Och jag har inte märkt någon skillnad i laddhastighet på 90 / 100 batteriet, men nu brukar jag inte sitta o titta på laddningen, utan jag brukar handla, äta, toa, sova.....
Re: Km vs %
Postat: 30 sep 2018 18:38
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:100 % är verkligen fullt, medan 0 % inte är det, då det finns en buffert som man inte kan använda, för att skydda batteriet. Skulle man verkligen ladda ur det helt så tar det permanent skada.
Så sant som det är sagt!

Re: Km vs %
Postat: 30 sep 2018 19:20
av bylund
Nicke Nyfiken skrev:bylund skrev:100 % är verkligen fullt, medan 0 % inte är det, då det finns en buffert som man inte kan använda, för att skydda batteriet. Skulle man verkligen ladda ur det helt så tar det permanent skada.
Så sant som det är sagt!

Det kanske inte kom som en nyhet för så många
Jag kan ju tillägga att det inte heller är helt tomt när den visar 0 % och fortfarande tillåter att man kör.

Re: Km vs %
Postat: 30 sep 2018 20:07
av Leo
Min X100D byggd i april 2017 är ”tjurig” och seg med laddhastigheten på SuC då den är under 10%.
Så fort den når ganska exakt 10% så börjar den strax öka för att snabbt nå upp till ca 115kW vilket den håller i uppemot 70% om jag nu minns rätt.